یکی از انواع مجازات در نظام حقوق کیفری ایران شناخته می شود که سابقه آن به قانون مجازات مصوب ۱۳۰۴ شمسی برمی گردد. بیدگلی در تحلیل مجازات تبعید اینگونه نقل می کند که...
امام خمینی(س)، تز جدایی دین از سیاست را یک تز استعماری معرفی می کرد و در مناسبت های مختلف و تقریباً از ابتدای نهضت تا نگارش وصیت نامه، به ابطال، انکار و تحلیل این شعار استکباری ـ استعماری پرداخت.
بررسی هشت مانع اصلی در احیای تفکر دینی و هفت راهکار امام خمینی در بازسازی تفکر اسلامی
امکان دست یابی به علم تأویل قرآن برای غیر معصومین(ع)، از مبانی تأویلی امام خمینی است. این مبنا بر خلاف عقیده ای است که تأویل قرآن را در انحصار رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) به عنوان راسخان در علم می داند.
امروز سعی کنید زندگیتان از زی آخوندی تغییر نکند. اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود می شوید؛ برای اینکه مردم می گویند ببینید آن وقت نداشتند که مثل مردم زندگی می کردند، امروز که دارند و دستشان می رسد از مردم فاصله گرفتند.
امام خمینی(س) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران، در بحبوحه انقلاب اسلامی با دو شعار استراتژیک «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و بر اساس دین مبین اسلام، بسیاری از اصول و مبانی حاکم بر سیاست خارجی و روابط ایران را بنیان نهادند.
رهبران حزب جمهوری اسلامی با کسب اجازه از امام، یک ماه بعد ازاعلام موافقت ایشان، در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۶ انحلال حزب جمهوری اسلامی را اعلام کردند.
امام استفاده از تاریخ براى برداشت نحوه درست تعامل دولتها با مردم و عبرت گرفتن از وقایع تاریخى را بدین منظور و همچنین به منظور شناخت نظام سیاسى موردنظر اسلام ضرورى مى دانند.
یکى از کسانى که بایستى در راه حضرت سید الشهداء آغشته به خون خود شود، خمینى است. حال که چنین است، باید ما روز عاشورا را در قم، کربلاى حسین قرار بدهیم، تا یک کربلاى ثانى درست کنیم؛ و مردم براى زیارت به قم بیایند.
بنیان های فکری امام(س) در مدیریت تحولات سه دهه اخیر، بر دو اصل«کتاب» و «سنت» استوار بود. از این رو ایشان در مدیریت تحولات جهان و ایران، با تأسی به این دو اصل مهم، بر مبنای «خدا محوری» و «تکلیف گرایی» تحولات را مدیریت می نمود.
در حالی که قوای عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می شد، عملیات بیت المقدس با قرائت رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) برای آزادسازی خرمشهر آغاز شد. نیروهای رزمنده که از ساعت ها قبل در انتظار فرمان حمله بودند در تمام محورهای عملیات به دشمن حمله ور شدند.
برنامه روزانه امام خیلی منظم است. یعنی برنامه یک روز ایشان را که تقریباً ضرب در 365 روز بکنیم برنامه سالانه ایشان مشخص می شود، از صبح که ساعت هفت به طرف دفتر کار و بیرونی خودشان می آیند ملاقاتها شروع می شود.
امام خمینی(س) ضمن اشاره به اقسام سه گانه علم (آیه محکمه،یا فریضه عادله، یا سنّت قائمه)، به علم نافع و علم مذموم اشاره کرده و راه شناسایى آن را ارائه مى دهد و به هماهنگى علم و ایمان و تخصص و تعهد تأکید مى کنند.
امام خمینى(س) که در ایام حضور در نجف، از نهضت فراگیر و یکدست ایران، دقیقاً مطلع بودند و گزارش تظاهرات یکپارچۀ مردم ایران مرتب به ایشان مى رسید، با بیانات روشنگرانه خود، پیوسته مردم را به ادامۀ نهضت دعوت مى کردند.
وضع حکومت اسلام یک همچو وضعى است. اداره اش براى رفاه مردم است، نظامش براى رفاه مردم است، رئیس جمهورش براى رفاه مردم است، نخست وزیرش براى رفاه مردم است، و محیط، محیط محبت؛ یک محیط محبت.
حضرت امام خمینی(س) اگرچه بنابه فرمایش خودشان معتقد به فقه سنتی و اجتهاد جواهری بودند و اجتهاد بر همان سبک را صحیح می دانستند، اما به طور جدّ باور داشتند که زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند.
تصمیم حضرت امام، به حضور در حوزۀ علمیه و استقامت در حالى اعلام شد که پس از حمله رژیم به مدرسه فیضیه موج گسترده اى از تبلیغات در رسانه هاى گروهى علیه روحانیت و بویژه شخص امام خمینى جریان داشت.
نقبی به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی در حیطه کار حقایقی مهم را نشان می دهد. حقایقی که روشن می سازد مقوله کار و کارگری خود در دین اسلام و مبانی جامعه اسلامی به عنوان عنصری محوری مطرح بوده است.
«اساس همه شکست ها و پیروزی ها از خود آدم شروع مى شود. انسان اساس پیروزى است و اساس شکست است.» این جملات بخشی از بیانات ارزشمند حضرت امام در مورد خود باوری و رهایی از وابستگی است که صبح روز سی و یکم فروردین1360 ایراد فرمودند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.