در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...
مواضع امام خمینی (س) نسبت به ارتش درپیش ازانقلاب اسلامی ایران و بعد ازآن متفاوت بود.پیش ازانقلاب امام معتقد بود که ارتش درخدمت ملت و استقلال وطن نیست.بنابراین همواره ازنیروهای ارتشی می خواست که از رژیم فاسد گذشته فاصله بگیرند.ایشان می فرمود،بر ارتش ایران و صاحبمنصبان است که بیش از این تن به ذلت ندهند وبرای استقلال وطن خود چارهجویی کنند.و هنگامی که ارتش به مردم پیوست،امام به شدت از ارتش حمایت کرده وضمن ارج نهادن برآنها از مردم می خواست تا به تحولی که درمیان نیروهای ارتش اتفاق افتاده توجه کرده و آنان را ازخود بدانند.
امام باقر (ع) با برقراری حوزه درس، با کج اندیشی ها مبارزه کرد و به زدودن چالش های علمی، تحکیم مبانی معارف و اصول ناب اسلامی با تکیه بر آیات رهنمون گر قرآن پرداخت و تمام ابواب فقهی و اعتقادی را از دیدگاه قرآن بررسی نمود و با پرورش دانشمندان و فرهیختگان عصر خود، جنبش بزرگ علمی ایجاد کرد.
واقعه سی تیر، نشان دهنده پیوند روحانیان به رهبری آیت الله کاشانی و ملی گراها به رهبری محمد مصدق بود، اما آغاز اختلاف بین دو رهبر و گسترش آن، به قطع حمایت مردمی از دولت و کودتای 28 مرداد 1332 انجامید. امام خمینی (س) در مورد کودتای 28 مرداد 1332 می فرماید: «این غفلت بزرگ از رجال سیاسی و علما و - عرض می کنم که - سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه]را تحمیل کردند بر ما و دنباله اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند.
فرزندم، کوشش کن که در صراط مستقیم که صراط اللَّه است، و لو لنگان لنگان حرکت کنی و حرکات و سکنات قلبی و قالبی را رنگ معنویت و الوهیت دهی و خدمت به خلق را برای آن که خلق خدا هستند بنمایی.
من سید احمد هستم. کوچکترین عضو خانواده خمینی؛ پدرم، حاج آقا روح الله از بزرگترین مراجع دینی شیعه است. پدر را همیشه در منزل «آقا» صدا می زنیم؛ اما در بیرونی، مردم او را با نام «حاج آقا روح الله» می شناسند
ایشان قبل از شهادت آیت الله حاج آقا مصطفی به نجف تشریف آورد و در نجف در کنار حضرت امام ماندگار شد. انسان بسیار زیرک، باهوش و خوش فهمی بود و کوشش می کرد تا با قضایا واقع بینانه برخورد کند. حیثیت حضرت امام را بسیار خوب لحاظ می کرد. ایشان به عنوان فرزند امام، کوچک ترین عملی که امام رغبتی به آن نداشتند، انجام نمی داد.
به خاطر دارم از استعداد ایشان خیلی تعریف می کرد. مدتی بیش از یک سال، در درس ها و بحث های مرحوم پدرم شرکت می کرد. حتی مرحوم طالقانی زمانی می گفت در بعضی از درس ها ایشان اشکال می کند. من آن نوارها را داشتم؛ ولی از بین رفته است. یعنی ایشان مستشکل هم بوده است؛ نه این که حضور تشریفاتی داشته باشد. بلکه حضورشان با تعمق و دقت همراه بود. مع ذلک از این جهت هم مقلد امام بود و این ویژگی ارزشمند مرحوم حاج احمدآقا بود.
تأکید بر استقلال اقتصادی و نیل به خودکفایی به مفهوم انزوای تجاری نیست، بلکه حضور فعال در عرصه های تولید و تجارت بر مبنای بهره گیری از فرصتهای اقتصادی و استفاده اصولی از قابلیتها و توانمندیهای داخلی را خاطرنشان می سازد.
برای روشن شدن حدود اختیارات ولی فقیه، از دیدگاه امام خمینی(س)، به چند مطلب اشاره می شود :در دیدگاه امام، اسلام دارای بعد سیاسی و اجتماعی است، و حکومت بر جامعه از ابعاد اسلام می باشد.
در سالروز میلاد مبارکه و در عصری که حصار پولادین تحجر و تنگ نظری از یکسو و تبلیغات استثمارگرانه از سوی دیگر هویت دینی و انسانی را تهدید می کرد، مردی از تبار فاطمه (س) به دینا آمد. او که از نسل زهرا (س) بود و او را الگوی خود معرفی می کرد، همگان را در همه امور بر الگوگیری از آن پاکان هستی توصیه می نمود و می فرمود: تمام هویت های کمالی که در انسان متصور است و خدا عنایت کرده، در فاطمه (س) است. تمام خصوصیات انبیا در اوست.
فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می باشد
امام خمینی (س) در زمینه آنچه می توان ذیل حقوق شهروندی طبقه بندی کرد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ضمن طرح برخی مسائل فقهی و به ویژه، آن دسته از مسائلی که پس زمینه های کلامی هم دارند، با نگاهی به آینده و افقی هرچند در آن ایام دور از دسترس، توجهاتی به موضوعاتی کرده اند که نشان می دهد فقیهی با دغدغه های اجتماعی بوده اند. ایشان هم در ضمن نقد وضعیت موجود جامعه در آن ایام، به نحو سلبی و هم در پاره ای از موارد به نحو ایجابی به نکات قابل توجهی رسیده اند. در پی شکل گیری نهضت دینی در ایران و اقتضائات این نهضت، طبیعی است که این عطف توجه بیشتر شده است.
حقوق مردم در یک حکومت دینی از دو منظر قابل بحث است یکی این که بگوییم مردم در حکومت دینی دارای چه حقی هستند، به عبارت دیگر در یک نظام حقوقی که حاکمیت را از آن دین می داند چه حقی برای مردم قرار داده شده. این یک منظر است، یک منظر این که در فرض تزاحم بین این حقوق با هم، ما کدام حق را بر دیگری اولویت می بخشیم.
پیوسته به نکته امام توجه داشته باشیم که از مکاید شیطان است که پیوسته انسان را از این کار (زدودن حب دنیا) منع می کند و می گوید این کار تو نیست. مگر می شود بدون محبت به دنیا در این دنیا زندگی کرد و هیچ چیز را در دنیا دوست نداشت. این کار را به زمانی بهتر موکول کن. در واقع شیطان، تمام تلاش خود را برای سخت جلوه دادن سیر و سلوک به کار می برد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.