مردم باید چشم تیزبین انقلاب باشند و ضعف ها را بگویند 

‏16 / 3 / 91-  حجت الاسلام والمسلمین حاج سید علی خمینی که به مناسبت بزرگداشت یادوراه 115 شهید شهرستان نوق (از توابع استان کرمان) حضور یافته بود، به بیان ویژگی های امام پرداخت و آن را به دو  دسته شخصی و تاریخ ساز تقسیم و تصریح کرد: به زندگی امام از دو  زاویه می توان نگریست؛ زاویه اول اوصاف شخصی ایشان است که در نوع خود بی نظیر می باشند و زاویه دوم تاریخ ساز بودن اوست.‏

‏نوه رهبر انقلاب در ادامه به تشریح اوصاف شخصی امام خمینی(ره) پرداخت و خاطر نشان کرد: رهبر فقید انقلاب دارای اوصافی می باشند که به خاطر آنها توانستند چنین انقلابی را بوجود آورند و دیگران را نیز از نعمت این انقلاب بهره مند سازند.‏

‏وی مهمترین ویژگی اول امام را با تقوی بودن ایشان دانست و افزود: امام انسان با تقوایی بود و این صفت از بارزترین اوصاف  شخصی ایشان است. ذره ذره وجود امام از دوران جوانی با تقوای الهی عجین شده و تا پایان عمر همراهشان بود. ایشان اعتقاد داشتند تقوای الهی وقتی مد نظر قرار گیرد، تمام قدرت ها هیچ می شوند و وظیفه است که اهمیت پیدا می کند. اگر انسان تقوا را پیشه کند هیچگاه در مسیر زندگی رها نمی شود و راه سعادت برای او هموار می شود و به آرامش خواهد رسید.‏

‏سید علی خمینی دلیل فتح قلبهای مردم توسط امام را همین موضوع دانست و افزود: این وعده خداوند است که هرکس برای خدا قدم بردارد خداوند محبت اورا در دلها قرار خواهد داد و از این روست که امام "همان بزرگ مردی که در تمام افعال زندگی اش قصد قربت الهی داشتند " می تواند دلها را فتح کند و جاودان بماند و بر پیروان خود بیفزاید زیرا مردم می دانند که افعال او افعال الهی است و امام شان هیچ وقت برای نفس خود قدم برنداشت و به دنبال هوای نفس خود نبود.‏

‏وی شجاعت را دومین صفت از اوصاف شخصی امام بر شمرد و اظهار داشت: شجاعت امام که نشأت گرفته از همان تقوای الهی اوست رمز موفقیت ایشان به شمار می رود. امام بارها بیان داشتند که من در عمرم نترسیدم  و علت اصلی این امر نیز همان شجاعتی است که برگرفته از تقوای الهی است.‏

‏سید علی خمینی در ادامه به دوران خفقان و فضای امنیتی رژیم گذشته اشاره و تصریح کرد: در زمانی که حکومت شاه چه در داخل و چه در خارج در اوج قدرت و فضای امنیتی کاملاً بر جامعه حاکم بود تنها امام بود که با شجاعت خود در سال 1342 فریاد بر می آورد و شاه را تهدید به بیرون انداختن از کشور می کند.‏

‏یادگار امام سومین ویژگی امام را علم ایشان دانست و افزود: کمتر کسی را در میان علمای شیعه می توانیم بیابیم که  در اصول، فقه، عرفان، تفسیر، فلسفه و اخلاق صاحب نظر باشد. ممکن است کسانی یافت شوند که این علوم را خوانده یا در مورد آنها بحث کرده باشند ولی اینکه در تمام اینها صاحب نظر باشند کمتر یافت می شوند.‏

‏وی آنگاه ضمن بیان این مطلب که کتاب های نوشته شده امام به ده ها عنوان می رسد بیان داشت: امام در علوم حوزوی ویژگی های خاص خود را دارند که مختص ایشان است. اگر به ده ها عنوان کتابی که امام با قلم خود مرقوم داشته اند و نیز تقریراتی که شاگردان ایشان در درس امام نوشتند بنگریم متوجه این نکته می شویم که کمتر رهبری یافت می شود که خودش هم نظریه پرداز باشد و هم عالم. البته داشته ایم رهبرانی را که بر مبنای ایده و افکار دیگران انقلاب کرده اند ولی رهبری مثل امام را کمتر می توانیم بیابیم که خود صاحب نظر باشد.‏

‏نوه امام نظم را چهارمین اوصاف شخصی امام ذکر و تصریح کرد: کسانی که زندگی امام را دنبال می کنند اذعان دارند که نظم وی از بارزترین اوصاف شخصی ایشان است و این نظم را  وان هم قبل از انقلاب  زمانی که ایشان در نجف بودند و طلبه ها  ساعت خود را با آمد و رفت امام تنظیم می کردند و هم بعد از انقلاب که ایشان برای تک تک برنامه های خود زمان تعیین کرده بودند، مشاهده کرد.‏

‏وی هدف دار بودن زندگی امام را پنجمین اوصاف شخصی ایشان مطرح کرد و ادامه داد: امام  از همان دوران جوانی، برای زندگی اشان هدف داشتند. چه زمانی که وارد حوزه شدند، چه ایامی که انقلاب را شروع کردند و چه دورانی که نظام را بنا گذاشتند و به سرانجام رساندند در تمام این زمان ها، هدف داشتند و هدفشان نیز برگرفته از اسلام ناب محمدی بود.‏

‏نوه امام در ادامه صحبت های خود به اوصاف تاریخ ساز امام پرداخت و افزود: امام در حیات پربرکت خود به اموری پرداختند که در تاریخ جاودانه و سر منشاء بسیاری از اتفاقات در دنیای کنونی است.‏

‏وی آنگاه به تشریح این اوصاف پرداخت و بیان داشت: امام احیاگر معنویت در دورانی است که مبنای همه حکومت های آن دوران، مادیات است. امام با انقلاب خود رجوع به معنویت را در ذهن ها زنده کردند و باعث تغییر ‏‎[[page 256]]‎‏نگاه از مادیات به معنویات شدند. اکنون در دنیا صحبت از معنویات زیاد است اما اگر بصورت تاریخی به این موضوع رسیدگی شود که نگاه معنویت در دوران قبل و بعد از انقلاب امام چگونه است، تفاوت های فاحشی را ملاحظه می کنیم که منشاء این تفاوت ها انقلاب امام می باشد.‏

‏نوه رهبر قرن به دوران رنسانس اشاره کرد و در ادامه ضمن بازخوانی دین در آن دوران افزود: در معنای خاص تر امام احیاءگر حضور دین در جامعه بود آن هم در زمانی که بعد از رنسانس دین به کنجی نهاده شده بود و مدرنیسم با هر چه عنوان سنت بود مقابله می کرد. هر چند آنها با دین مخالف نبودند اما تفسیرشان از دین این بود که هرکس می تواند دین را فقط در منزل دنبال کند. آن ها طوری جامعه را هدایت می کردند که اگر کسی سخن از دین می برد، عقب افتاده و سنتی نام می گرفت.‏

‏وی ادامه داد: در این فضا رهبر کبیر انقلاب با انقلاب خود حکومتی را بنا نهادند که اساس آن معنویت و دین بود و احیاءگر گفتمان دینی در جهان شدند.‏

‏سید علی خمینی با یادآوری انقلاب های منطقه اظهار داشت: منشاء تمام انقلاب های کنونی در منطقه بی شک انقلاب اسلامی ایران است. با کمی بررسی متوجه این نکته می شویم که قبل از انقلاب هیچ نشانه ای از خیزش اسلامی نبود. اگر هم حرکتی شکل می گرفت در قالب پان عربیسم، پان ترکیسم و امثالهم بود. اما اکنون مشاهده می کنیم در تمام کشورهایی که در آن خیزش انقلابی صورت گرفته، انقلاب با نگاه اسلامی و با اسم اسلام است. اسلام گراها وارد عمل شدند و در انتخابات شرکت کردند و با درصد بالایی نیز پیروز شدند و همه این اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی ایران می باشد.‏

‏وی در ادامه  تهدیدهای پیش روی گفتمان دین در جامعه را یادآوری و تصریح کرد: دشمنان بدخواه انقلاب اقبال عمومی از گفتمان دین در جامعه را از همان ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان زنگ خطری برای منافع خود در نظر گرفتند و برای ازبین بردن آن در چندین مسیر قدم برداشتند که توهین و افترا به مقدسات دینی از آن جمله است.‏

‏یادگار امام با بازخوانی توهین سلمان رشدی به پیغمبر اسلام(ص) یادآورشد: در آن زمان استکبار جهانی راه از بین بردن گفتمان دینی را توهین به مقدسات دانست و تصور کرد با مطرح کردن سلمان رشدی و حمایت از عمل ضد دینی او و افراد دیگری مثل او، راه خدشه دار کردن گفتمان دینی را هموار می کنند اما امام با دوراندیشی خود و فتوای تاریخی شان بر علیه سلمان رشدی این نقشه شوم استبداد را خنثی و برای چندین دهه توهین به مقدسات از قبیل آتش زدن قرآن، توهین به پیامبراکرم(ص)، توهین به ائمه اطهار(ع) و غیره صورت نگرفت. این نکته را نباید فراموش کنیم که در آن زمان بعد از فتوای تاریخی امام تمامی مسلمانان در جلسات رسمی و تظاهرات میلیونی حمایت خود را از فتوای امام اعلام داشتند و انزجار خود را از سلمان رشدی اعلام کردند.‏

‏سید علی خمینی از اثرات گفتمان دینی در دنیا سخن گفت و با اشاره به پدیدآمدن غیرت و تعصب دینی در مردم جهان بخصوص مردم مسلمان منطقه تصریح کرد: تاریخ گواه این مدعا است که اسرائیل قبل از انقلاب اسلامی ایران به راحتی هر بلایی را که می خواست بر سر مردم مسلمان منطقه می آورد و جنگ شش روزه آنها با اعراب نیز تأیید این حرف است اما تحولی که انقلاب اسلامی ایران در مردم مسلمانان منطقه بوجود می آورد کار را به جایی می رساند که ارتش اسرائیل در جنگ 33روزه لبنان و22روزه غزه زمین گیر شد و این همه از معجزات این انقلاب به شمار می رود که نتیجه حاکم شدن احکام دین در جامعه است. ‏

‏وی احیاء مذهب تشیع را از دیگر خصیصه های تاریخ ساز بودن انقلاب امام برشمرد و افزود: امروز خیلی هایی که دم از تشیع می زنند و در چنین فضایی از شیعه و شیعه گری سخن می گویند باید بدانند که اینها را  مدیون انقلاب، امام و شهدایی هستند که به خاطر حاکم شدن گفتمان دینی در جامعه از خود گذشتگی کردند اگر امروز در دنیا شیعه حرفی برای گفتن دارد؛ اگر نگاه به شیعه نگاه از بالاست، اگر شیعه در دنیای کنونی جایگاهی دارد همه این ها مدیون امام و انقلاب اوست. کیست که نداند تا همین چند دهه پیش کسی جرأت نداشت در خانه خدا مهر به زمین بگذارد، عزاداری کند، سیاه بپوشد. اما انقلاب امام شیعه را متحول کرد و برای مذهب شیعه و شعیان چنان ارزشی به وجود آورد که در دنیا تأثیرآن دیده می شود حتی این تحول در درون ایران قابل رویت است و با نگاهی به میزان مشارکت مردم در عزاداری و شادی برای ائمه اطهار(ع) بوضوح نمایان می شود که این قبیل مجالس بعد از انقلاب در ایران رشد فزاینده ای پیدا کرده است.‏

‏سید علی خمینی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ انقلاب و نظام اسلامی را از اهم واجبات دانست و یادآوری کرد: هر قدر که انقلاب و امام مهم است حفظ و نگهداری آن نیز مهم می باشد و این نکته بارها و بارها از زبان امام گفته شده است. امام همیشه همه را به حفظ این نظام توصیه می فرمودند و اعتقاد داشتند که اگر این انقلاب خدای ناکرده زمین بخورد تا سالیان سال هیچ حکومت دینی در دنیا تأسیس نخواهد شد.‏

‏سید علی خمینی با تأکید مجدد بر حفظ نظام و انقلاب، یادآور شد: همه مسوولان و مردم باید برای حفظ دست آورد امام که انقلاب اسلامی است تلاش کنند و هرکس در این مسیر قدمی برندارد به میراث امام خیانت کرده ‏‎[[page 257]]‎‏است.‏

‏وی به معنای حفظ نظام اشاره و تصریح کرد: حفظ نظام این نیست که ما چشممان را به روی ضعف ها ببندیم و هرکس کاری کرد بگوییم به به، چه خوب عمل شده، دولت خوب کارکرده، مجلس خوب است، قوه قضاییه ایرادی ندارد. نه این معنای حفظ نظام نیست. اتفاقاً برعکس این باید عمل کنیم. یعنی هرجا که ضعف است بگوییم تا در صدد رفع آن برآییم. ‏

‏نوه امام به توصیه امام راحل و مقام معظم رهبری به مردم در خصوص حفظ دست آوردهای انقلاب توسط آنها اشاره و خاطر نشان کرد: مردم باید طبق فرمایش امام چشم تیزبین انقلاب باشند. هر جا که ضعف است بگویند. هر جا کسی بر خلاف اهداف انقلاب گام بردارد تذکر دهند. این معنای اصلی حفظ نظام است ولی باید در این خصوص به چند نکته توجه داشته باشند.‏

‏وی ادامه داد: آن کسی که نقد می کند، نقدش باید منصفانه باشد. یعنی تمام جوانب کار را باید ببیند. اگر ضعف را می بیند باید نقاط قوت را هم ببیند و با صدای بلند فریاد بزند و امیدواری را در مردم ایجاد کند. کیست که نداند چه کارهای بزرگی توسط این انقلاب چه در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب، چه در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، چه در دوران آقای خاتمی و چه در دوران آقای احمدی نژاد صورت گرفته است. وظیفه ما است که تمام موفقیت های صورت گرفته در مباحث علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را از تأسیس انقلاب اسلامی تاکنون اطلاع دهیم و با ارائه توانمندی های جمهوری اسلامی تصویر واقعی از موفقیت های صورت گرفته نزد مردم شریف ایران ارائه کنیم.‏

‏سید علی خمینی ادامه داد: اما باید به نقاط ضعفی که نیز در این خصوص وجود دارد توجه کنیم و در صدد رفع آنها برآییم و هر کسی را که نقد دلسوزانه دارد، از خود بدانیم نه دشمن خود.‏

‏وی در پایان سخنان خود امیدواری کرد که مسؤولان نظام در مسیر انقلاب امام همان گونه که آن بزرگوار ترسیم کرده ساعی تر از گذشته گام بردارند.‏

‎ ‎

‏منبع: حضور، ش 82، ص 256.‏


‎[[page 258]]‎

. انتهای پیام /*