اگر امام را دوست داریم

‏ ‏

(مصاحبه فصلنامه حضور با آقای محمد مجاهدی از آلمان)

‏ ‏

‏حضور:با سلام و خوشامد گویی؛ابتدائاً به طور مختصر خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چه فعالیتهایی دارید؟‏

‏ ‏

‏آقای محمد مجاهدی: بسم الله الرحمن الرحیم.اینجانب محمد مجاهدی،امام جمعه و رئیس مرکز اسلامی امام علی در آلمان هستم.این مرکز،مرکزی است مستقل و ما به کارهای تحقیقاتی و علمی،برگزاری کنفرانسها و خدمات مذهبی اشتغال داریم.تحصیلات بنده به زبان عربی بوده است و حدود 80 کتاب را از عربی به ترکی استانبولی ترجمه کرده ام.‏

‏ ‏

‏حضور:از چه زمانی با امام خمینی آشنا شدید و این آشنایی چگونه بود و چه تأثیری در اندیشه و زندگی شما داشت؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی:قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با امام و افکار امام آشنایی داشتم.از همان زمان از طریق اعلامیه ها و اطلاعیه های امام با ایده های ایشان آشنا شدم و از آن دوران همچنان شیفته امام و افکار ایشان هستم.امام(رحمه الله علیه) متعلق به همه انسانهاست.شما نمی توانید بگویید متعلق است به شیعه یا سنی یا مسلمانان.امام مثل پیامران  است،ادامه راه پیامبران است،ادامه افکار پیامبران است.خداوند پیامبران را مبعوث می کند برای همه عالم.و آنکه راه

پیامبران را ادامه می‌دهد برای همه عالم مبعوث است.این است که امام خمینی متعلق به همه عالم است.مخاطب ایشان همه عالم ‏‏بود.ایران هم جزیی از این عالم است.‏ok(4)

‏البته انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد.می گوییم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران.امام خمینی واقعاً بنیانگذاراست.احیا کننده اسلام ناب محمدی(ص) است.همچنان که حضرت امام حسین(علیه السلام) در کربلا مقابل یزیدیان ایستاد و هدفش تفکیک میان اسلام محمدی(ص) و اسلام یزیدی بود.این است که امام،مجدد اسلام است و کار او برای همه عالم است.‏

‏ ‏

‏حضور: شما که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی و افکار ایشان آشنا شدید بفرمایید آیا ملاقاتی هم با ایشان داشته اید؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: بله،بنده امام را دو یا سه بار از نزدیک زیارت کردم و از صحبتهای ایشان استفاده کردم. بعد از پیروزی انقلاب در چند مجلس منور خدمت امام بودیم.‏

‏ ‏

‏حضور:چگونه از ارتحال امام خمینی مطلع شدید و در آن لحظات چه حال و احساسی داشتید؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی:در آن زمان من در سفر زیارتی مشهد بودم.اخبار تلویزیون را باز کردیم.گوینده خبر گفت:انا لله و انا الیه راجعون.روح خدا به ملکوت اعلی پیوست.[مصاحبه شونده در این لحظه دچار احساس خاصی شد و گریست و در همان حال ادامه داد:] وقتی این را گفت ما از خود بی خود شدیم.باور نمی کردیم.اشکهایی ناراحت کننده از چشمانمان جاری شد.اما بعد از آن حالتهای اندوه به خود آمدیم و به این نظر رسیدیم که امام به اهداف خود رسید.الان هم می گوییم هرچند امام از نظر ظاهری در بین ما نیست ولی همیشه زنده است چون افکار امام زنده است،چون خواسته های امام زنده است.تا افکار امام زنده است او در قلبها و در اندیشه ها زنده است.[مصاحبه شونده باز هم گریست و ادامه داد:] امام همه انسانها را نجات داد.انسانهای غرق شده را نجات داد.خیلی ها ادعا می کنند که میخواهند انسانها را نجات دهند ولی دروغ می گویند.اینها می خواهند خودشان را نجات بدهند،منافع خودشان را نجات بدهند.ولی امام نظرش به عالم بود.نعمتهایی که ما داریم از امام است.اگر امام نبود مستضعفان دنیا هیچ قدرتی نداشتند.اگر من رئیس مرکز اسلامی امام علی در آلمان هستم،اگر امام جمعه در آلمان هستم،شما هم که الان مشغول کار هستید و در جهت افکار  امام کار می کنید همه اش از امام است.این نعمتها از آن امام است.خداوند می فرماید من به خاطر بندگان صالحم به شما نعمت می دهم لذا نعمتهای ما از امام است.‏

‏ ‏

‏حضور: بعد از گذشت سالها از رحلت حضرت امام،احساس اندوه و گریه شما برای ما خیلی مهم و تأثیر گذار است.‏

‏ ‏

‏مجاهدی:امام خمینی در واقع ولی نعمت ما بودند،ولی نعمت ایرانیان و همه انسانها،همه انسانها آزاده خصوصاً مسلمانها.دراز دست دادن ولینعمت باید گریه کرد.البته وظیفه ما فقط گریه کردن نیست.با گریه خالی کار به جایی نمی رسد.اگر امام را دوست داریم بایـــد در پخــش کـــردن و رساندن افکار امام و اهداف امام سعی کنیم تا امام از ما راضی باشد.‏

‏ ‏

‏حضور: به نظر می‌رسد عاشقان امام و اندیشه و راه امام- همانند جنابعالی- در رساندن افکار و اندیشه ها و آرمانهای امام تا حدود زیادی موفق بوده اند و تحولات امروز دنیا - خصوصاً تحولات منطقه خاور میانه- حاکی از همین امر است.نظر شما چیست؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: عرض کردم که امام متعلق همه دنیاست و دلیلش را هم گفتم.آن روزی که امام انقلاب کرد فقط برای ایران نبود.پیامهایش فقط برای ایران نبود.خطاب امام همه آزادگان جهان بود،همه عالم بود.این اتفاقاتی که الان در عالم روی می دهد و ظالمان یکی بعد از دیگری سقوط می کنند و خواهند کرد همه از افکار امام در براندازی ظالمان است.همچنان که فروپاشی شوروی سابق از اندیشه های امام بود.شوروی سابق حدود 70 سال حاکم بود و اسلام پیشروی نمی کرد ولی بعد از آن فرو ریخت و متلاشی شد.خوب امام این را گفته بود.وقتی نامه به گورباچف نوشتند گفتند چه خواهد شد.اتفاقات امروز منطقه هم منشاء اصلی و رهبر اصلی اش امام امت است و از افکار امام است.امام در سخنان مختلف از این وقایع خبر داده بود.وخداوند آن کسی را که دوست دارد از غیب به او یاد می دهد.‏

‏ ‏

‏حضور: با توجه به اینکه شما در آلمان زندگی می کنید در باره تبلیغات غربیها نسبت به تحولات منطقه خاور میانه و مسایلی که در باره حقوق بشر و دموکراسی بیان می‌کنند چه دیدگاهی دارید؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: ببینید وقتی کسی به کارهای خودش اطمینان ندارد و در افکار و اعمال خودش ظلم می‌کند از این وقایع می ترسد و پیش خود پیش بینی می کند که نکند ما هم روزی دچار این مسایل بشویم. این است که اینها سعی می کنند خود را قانونمند نشان بدهند،خودشان را طرفدار انسانها نشان بدهند.قانون خودشان را عالانه نشان می دهند. ولی هرچه سعی می کنند باز هم روز بروز نیت پلیدشان ظاهر می شود. این اسلام است که همه انسانها را بواقع به عدالت فرامی‌خواند و نهایتاً اسلام با ظهور آقا امام زمان(عج) بر عالم حاکم خواهد شد.‏

‏ ‏

‏حضور: ظاهراً امروز برنامه ای هم برای بازدید از منزل امام خمینی در جماران داشتید.جماران را چگونه دیدید؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: آنجا دل عاشقان است،منزل شیفتگان است.منزل شیفتگان امام و افکار امام است.آنجا همیشه ماندنی است.البته مکان خود به خود مهم نیست،زمین زمین است.شاید یک روز برای کارهای غیر شرعی بکار رود ولی یک روز در آن مسجد ساخته شود.وقتی مسجد شد قداست پیدا می کند.امام خودش مقدس بود،پاک بود.آب وقتی خودش پاک باشد پاک کننده می‌شود.لذا جایی که امام بود مقدس است.قدسیت جماران به مقدس بودن امام است.معنویت امام به جماران قدسیت داد والا جماران همان محله است و همان خانه.هیچ خصوصیتی نسبت به مناطق دیگر و خانه های دیگر ندارد.چون امام آنجا بود قدسیت یافت.شرف المکان بالمکین.جایی که انسان شریف زندگی کند شرافت مکان از اوست.‏

‏حضور: در باره لزوم اتحاد میان مسلمانان و زمینه ها و تأثیرات آن چه نظری دارید؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: ببینید،کشورهای اسلامی در عقاید متحدند.همه اشان به خدا و رسول و قرآن اعتقاد دارند.خوب،وقتی آنها در این سه چیز اتحاد داشتند باید در عملکرد و رفتار نیز اتحاد داشته باشند.چاره ای هم جز اتحاد ندارند.همچنان که اروپایی ها با یکدیگر متحدند.اسلام خیلی قبل از اروپا و مناطق دیگر دنیا بوده است.اسلام اتحاد مسلمانان را می خواهد.کلمه اتحاد تأثیر دارد.با هم بودن در عالم بسیار مؤثر است.البته نمی شود در همه چیز با هم یکسان بود ولی در رویه و روند امور باید با هم متحد باشند که تأثیر گذار است.‏

‏ ‏

‏حضور: اهداف اصلی قدرتهای غربی از نفوذ در تحولات و قیامهای منطقه چیست؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: علت و اهداف دخالت قدرتها در تحولات و قیامهای منطقه حفظ منافع خودشان است.در خاورمیانه منابع هست،نفت هست.فقط به خاطر اینهاست.غربیها در پی تغذیه خودشان هستند.آنها دنبال منابعی هستند که برای خودشان ذخیره کنند.فلذا مسلمانان باید در اتخاذ روند عمل،متحد باشند. کفار متحدند.الکفر امه واحده.ما هم باید امت واحده باشیم. ما نمی گوییم ظلم خوب است. مسلمان آن است که نه ظلم کند و نه ظلم پذیر باشد. این ایده ماست.ما نه می خواهیم به کسی ظلم کنیم و نه می خواهیم کسی به ما ظلم کند.‏

‏ ‏

‏حضور: به عنوان آخرین پرسش بفرمایید جایگاه حضرت امام در میان متفکران کشور آلمان به طور کلی چگونه است؟‏

‏ ‏

‏مجاهدی: چون خطاب امام، عموم مردم است، برای مسلمان و غیر مسلمان فرقی قایل نبود.خطاب ایشان انسانها بودند.لذا انسانهای آزاده و آزاد اندیش آلمان و غیر آلمان طرفدار امام هستند. مخصوصاً بعد از گذشت زمان فهمیدند که افکار امام صحیح بوده است. بعد ازگذشت زمان فهمیدند که پیش بینی های حضرت امام (رحمه الله علیه) صحیح بود و از یک جای غیبی بود. پیش بینی هایی نبود که بزرگان رژیمهای دیگر همین طوری برای ثابت ماندن حکومت خودشان مطرح می کنند. پیش بینی های امام، ثابت و صحیح بود. لذا این خودش آرامش بود. امام برای زندگی خودش تلاش نکرد. از زندگی برای خودش چیزی نمی خواست. آنها برای خودشان کاخ و چیزهای دیگر می خواهند. آنها از میز و صندلی خودشان می ترسند. هزاران نفر کشته شود، خون هزاران نفر ریخته شود ولی صندلی آنان صحیح و سالم بماند. امام بر ضد اینها بود. لذا همه مستضعفان، همه آزادیخواهان، همه طرفداران بشر، طرفدار امام هستند.زیرا امام انسان کامل بود.‏

‏ ‏

منبع: حضور، ش 79، ص 150.‏


. انتهای پیام /*