بررسی احکام فقهی و حقوقی ارتداد و تطبیق آن با نظریات امام خمینی(س)

پدید آورنده: خسرو اسفهبدی

رشته تحصیلی: فقه و مبانی حقوق اسلامی

مقطع و سال دفاع: کارشناسی ارشد/ ۱۳۸۸

محل تحصیل: دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لامی، واح‍د سبزوار

استاد راهنما: عباسعلی سلطانی           

استاد مشاور: زهرا گواهی    

چکیده: موضوع ارتداد از پیشینه کهنی در ملل و نحل مختلف برخورداراست به‌ طوری که  مجازات مرتد یکی ازمسائل‌مشترک همه‌ ادیان می باشد. درفقه‌ و حقوق اسلام نیز ارتداد و احکام آن در زمینه‌ های ارث، طهارت، حدود، قصاص، قذف و... بخش مهمی از متون فقهی را به خود اختصاص داده و افزون برآن در زمان کنونی نظریات حقوق بشری نیز این موضوع را به چالش کشیده‌اند. اهمیت این پژوهش در واکاوی نظر وسیره امام‌خمینی(س) به‌عنوان فقیه‌شیعی- که‌حاکمیت را نیز دردست‌داشته و در این برهه از تاریخ بر فقه حکومتی تأکید و در عین حال رعایت حقوق بشر را نیز لازم می دانست- درمورد ارتداد و فلسفه‌ حکم‌ و اجرای آن در زمان‌کنونی است. دستاورد پژوهش این است که‌گرچه نظر امام‌خمینی در احکام فقهی ارتداد مطابق‌نظر مشهور فقهای شیعه است، لکن‌ از جهت‌ مصداق‌ مرتد و اجرای حکم ارتداد، نظر و سیره متفاوت داشت. حصول به‌این نتیجه‌ مستلزم ‌واکاوی مفهوم‌ و مصداق‌ ارتداد و مرتد در فقه و نظریات امام خمینی است.

 

ج‍ایگ‍اه‌ ت‍ف‍اسیر ف‍ق‍هی ام‍ام‌ خ‍مینی(س) ب‍ر ن‍و س‍ازی سیاسی ایران‌     

پدید آورنده: اح‍م‍د بازیار          

رشته تحصیلی: علوم سیاسی

مقطع و سال دفاع: کارشناسی ارشد/۱۳۹۰        

محل تحصیل: دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لامی، واح‍د کرج   

استاد راهنما: محمد موسوی  

استاد مشاور: رحیم خستو     

چکیده: ب‍ع‍د از ج‍ن‍گ‌ ج‍ه‍انی دوم‌ ن‍وس‍ازی ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ ب‍سیاری از پ‍ژوه‍ش‍گ‍ران‌ را ب‍ه‌ خ‍ود ب‍ر ان‍گیخ‍ت‌ ن‍ظریه‌ ای ک‍ه‌ در این‌ راب‍طه‌ ت‍ا اواخ‍ر ده‍ه‌ ۶۰ ب‍ر م‍ت‍ون‌ ن‍وس‍ازی غ‍ال‍ب‌ ب‍ود ب‍ه‌ ن‍ظریه‌ ن‍وس‍ازی ک‍لاسیک‌ م‍ع‍روف‌ اس‍ت‌. در این راستا این تحقیق به بررسی اندیشه های فقهی امام خمینی در این موضوع پرداخته است.

 

مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر با تکیه بر دیدگاه های امام خمینی(س)        

پدیدآورنده: علیرضا حامدی کلجاهی

رشته تحصیلی: فقه و مبانی حقوق اسلامی        

مقطع و سال دفاع: کارشناسی ارشد/ 1379       

محل تحصیل: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک  

استاد راهنما: محمدعلی راغبی

استاد مشاور: محمدمهدی گرجیان        

چکیده: در اهمیت مطالعاتی به اهمیت و عظمت امر به معروف و نهی از منکر در اسلام و شرایط و مراحل آن و خصوصیات آمران و ناهیان می‌پردازد در تعریف اصطلاحات، قرآن،‌حدیث، امر و نهی و معروف و منکر را تعریف می‌نماید. در فصل دوم: این تحقیق ابتدا مرورمطالعاتی آمده و به طور اجمال چند کتاب و مجموعه تفسیری و فقهی مورد بررسی قرار گرفته است.در فصل سوم: این تحقیق روش تحقیق که کتابخانه‌ای است آمده و سپس پرسش تحقیق که تاریخی می‌باشد و طرح تحقیق موضوع در سطح پهنانگر و بوسیله مطالعه موردی بررسی شده است و فن تحقیق که کتابخانه‌ای و عینی می‌باشد و طرح تحلیل تکمیلی استنباطی بوده و نظریه و دیدگاه شیعه را بعنوان طرح تحلیل تئوریک خود انتخاب می کند. در فصل چهارم: این تحقیق ابتدا مقدمه‌ گونه‌ای آورده شده سپس در گفتار اول مبحث اول، امام خمینی و امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته سپس برخی از موارد معروف و منکر ذکر شده و در گفتار دوم آن جایگاه و ماهیت امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی حکم آن مورد کنکاش قرار گرفته است و در مبحث دوم دلایل وجوب آن که همان کتاب و سنت و عقل واجماع می‌باشد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مبحث چهارم مراتب و شیوه‌ ها و آثار و برکات امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته و در مبحث پنجم به کنکاش ریشه‌ های شکست و مهجوریت این دو فریض عظیم پرداخته شده ودر مبحث ششم تعارض قاعده لاضرر با فرایض امر به معروف و نهی از منکر مورد بررسی قرار گرفته و بیان شده است که اگر چه طبق قانون «اهم و مهم» باید در هر اقدامی محاسبه کرد و هر رکنی را سنجیده انجام داد و به خاطر رسیدن به منفعت قلیل، منافع کثیری را مصرف نکرد. ولی این به آن معنا نیست که ما هر امر به معروف و نهی از منکر بیمه بودن آبرو و جان و مال را برای کسی تضمین کنیم ما باید در انجام این دو فریضه بزرگ گاهی به استقبال خطر برویم. این همه سفارش و پاداش تنها برای کسی نیست که بی‌هیچ دردسری امر به معروف ونهی از منکر کند و به طور  قطع به نتیجه هم  برسد گاهی انسان به نتیجه نمی‌ رسد. ولی باید امر و نهی کند. مگر حضرت نوع چقدر به نتیجه رسید؟ مگر روز عاشورا که شخص امام حسین(ع) موعظه کرد و مردم را از بزرگترین منکرات «شهید کردن امام» باز داشت چقدر اثر کرد؟ همیشه تأثیر لازم نیست، گاهی برای اتمام حجت، لازم است موعظه کنیم به قول قرآن کریم «عذراً او نذراً»

در فصل پنجم استنتاج و توصیه آمده که در استنتاج تحقیق به این نتیجه رسیده که بر پائی سایر فرایض و واجبات و امنیت راه های زندگی و حلال بودن کار و کسب مردم و ادای حقوق به صاحبانش و بر پائی عدالت فردی و اجتماعی و آبادی زمین و انتقام از دشمنان و روبراه شدن امور مسلمانان، تحقق نمی‌یابد، مگر در پرتو «دو فریضه» امر به معروف و نهی از منکر و روشن شد که بودن امت اسلامی به عنوان «بهترین امت ها» بستگی ناگسستنی به بر پائی دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر دارد و باید در میان این امت اسلامی، جمعیتی مجهز به تجهیزات فرهنگی واجتماعی برای دعوت مردم به سوی سعادت در سطح کل جهان وجود داشته باشد و الی آخر.

 

بررسی حکم قضاوت زنان در مکاتب فقهی با رویکردی بر نگرش حضرت امام خمینی(س)

پدیدآورنده: عذرا خلیلی

رشته تحصیلی: فقه و مبانی حقوق اسلامی        

مقطع و سال دفاع: کارشناسی ارشد/ 1384       

محل تحصیل: دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لامی، واح‍د علوم و تحقیقات 

استاد راهنما: علیرضا فیض  

استاد مشاور: احمد باقری     

چکیده: فقهای مشهور اسلام ذکورت را در قاضی شرط دانسته، قضاوت زنان را مطلقاً جایز نمی دانند و در تأیید نظریه خویش به آیات قرآن کریم، روایات، اصل، اجماع و بعضی ادله دیگر استناد نموده‌ اند. لیکن در این مسأله اقوال مخالف از فقهای شیعه و اهل سنت نیز وجود دارد که بر ادله مخالفان قضاوت زنان خدشه وارد نموده، قضاوت زنان را مطلقاً و یا تحت شرایط خاص جایز و نافذ می دانند. با وجود این در قانون شرایط انتخاب قضات دادگستری مصوب سال 1361 تصدی منصب قضاوت به مردان اختصاص یافته، بر اساس نظریه مشهور فقهای امامیه آمده است قضات از بین «مردان» واجد شرایط زیر انتخاب می شوند‌.... این در حالی است که در نظام قضایی جاری ماهیت قضاوت دگرگون شده و از شرط اجتهاد قاضی نیز که مشهور فقها بر آن اتفاق نموده‌اند، عدول شده است. و از جهت ضرورت، قضات غیر مجتهد مجاز به امر قضا از سوی شورای عالی قضائی اقدام به حکم می کنند. حال با توجه به ضرورت ها، ویژگی های مباحث فقهی، قضاوت که قابلیت تحقیق و تجدید نظر و ارائه راه حل در این زمینه دارد؛ در این مقاله موضوع مذکور از دیدگاه‌ های مختلف فقهی مورد ارزیابی قرار گرفته و استنادهای موافقان و مخالفان قضاوت زن مورد بررسی واقع شده و به نتایجی متفاوت با قول مشهور دست یافته است.

 

ترجمه و تحقیق «کتاب‌الوکالة از تذکرة‌الفقهاء» و تطبیق آن با نظرات حضرت امام خمینی(س) و قانون مدنی          

پدیدآورنده: علی دیانی تیلکی 

رشته تحصیلی: فقه و مبانی حقوق اسلامی        

مقطع و سال دفاع: کارشناسی ارشد/ 1380       

محل تحصیل: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد  

استاد راهنما: محمدرضا کاظمی          

استاد مشاور: حسین احمری  

‏‫پژوهش شامل موارد ذیل است : حقیقت وکالت و مشروعیت آن، ارکان وکالت، صیغه وکالت، درباره وکیل و در چیزهایی که می توان در آن وکیل گرفت، احکام وکالت، صحت تصرفاتی که موافق نظر موکل است، اختیارات وکیل در بیع، حقوق کسی که وکیل دارد، تخصیصات موکل، وکالت در مراضعه و دادخواهی، در حکم عهده، جواز یا لزوم عقد و کالت اختلاف عیان وکیل و موکل، اختلاف در اصل وکالت و صفت آن، وکالت در ادای دین، ملحقات، چیزهایی است که وکالت به وسیله آن ثابت می شود.

. انتهای پیام /*