درسهای امام خمینی در آمریکای لاتین

 (مصاحبه با کارلوس سرباندو گارسیا، ناشر روزنامه «به آ» در ونزوئلا)

 

 حضور: بفرمایید هدف شما از سفر به ایران و شرکت در برنامه های سالگرد ارتحال امام خمینی چیست؟

آقای کارلوس سرباندو گارسیا: روزنامه ما، در برابر بعضی از تبلیغات و افکار مضحکی که روزنامه های بزرگ غربی منتشر می سازند، رابطه تنگاتنگی با کشورهای مختلف از جمله ایران دارد. در واقع به دلیل لزوم شناخت بیشتر امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران و انتقال این شناخت به خوانندگان و ترویج اندیشه های امام به ایران آمده ام. البته امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی شخصیتی شناخته شده است ولی این شناخت، کلی و مبهم است و عمق اندیشه های ایشان خیلی شناخته شده نیست. ما فکر می کنیم که اندیشه های امام خمینی، تازه، امروزی و انقلابی است و آگاهی از آن برای همگان ضروری است و می تواند در استقلال جوامع مختلف و ارتقای زندگی آنان تأثیرگذار باشد.

 حضور: به نظر شما جایگاه امام خمینی در میان رهبران انقلابی معاصر دنیا مانند گاندی، ماندلا و غیره چگونه است؟

سرباندو گارسیا: البته وجوه مشابهی در میان این رهبران وجود دارد زیرا آنان توانایی جذب و

 

به حرکت در آوردن توده مردم و تحریک پیوندهای عاطفی آنان را داشتند. ولی مهمترین خصوصیت امام خمینی دستیابی به اهداف اصیل مذهبی و بیرون کشیدن آن از تشریفات صرفاً اخلاقی و تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی در جهت کمک به جوامع تحت فشار و محروم دنیاست. این یک پدیده نوظهور در جهان معاصر است. چون در انقلابهای دیگر فقط مذهب نبود که بتواند یک ملت را متحول سازد. مسیحیت نیز دارای ویژگیهای اقتصادی و سیاسی است ولی قدرتمندان جهان آن را به کلیساها و معابد محدود ساخته اند. تنها تعداد معدودی اشخاص مذهبی در حوزه مسیحیت وجود دارند که پیرو تئوری آزادی هستند مانند ارنستو کاردینال در نیکاراگوآ که دین مسیحیت را در جهت کمک به جامعه و سیاست و اقتصاد بکار گرفت. تعالیم مسیحیت نیز محدود به معابد نیست و می تواند فعال تر شود و در برابر ظالمین به ملت ها کمک کند.

حضور: در این صورت مسیحیت نیز متهم به بنیادگرایی می شود، همان تصویرسازی که کشورهای غربی عموماً از انقلاب اسلامی و امام خمینی ارائه می دهند.

سرباندو گارسیا: به طور حتم این تفکری است که گروههای قدرتمند دنیا سعی در ترویج آن دارند. ابرقدرتها و امپریالیستها تلاش می کنند اندیشه های امام خمینی و انقلاب اسلامی را تندرو و افراطی معرفی کنند. این تبلیغات، تحریف واقعیت و نوعی اشاعه اطلاعات غلط است. اگر کسی در ایران حضور داشته باشد می بیند که انقلاب اسلامی، انقلابی است وسیع که در عرصه آن انسان و نیازهایش در سازگاری کامل با یکدیگر قرار می گیرند. تبلیغات نادرست کشورهای قدرتمند با هدف محدود کردن انقلاب اسلامی و اندیشه های امام خمینی است و به همین دلیل برای آنها اهمیت زیادی دارد.

 حضور: به نظر شما چه تشابه و ارتباطی میان ایران و ونزوئلا وجود دارد که انقلاب اسلامی و اندیشه های بنیانگذار آن مورد توجه شما قرار گرفته است؟

سرباندو گارسیا: به عقیده من تشابهات زیادی وجود دارد. ایران یک روند انقلابی خاصی را دنبال می کند. ملت رئیس جمهور خود را انتخاب می کند. در اینجا انقلاب از تانکهایش استفاده نمی کند. این انقلاب بدون تقلید از دیگر انقلابها متکی به ریشه های خویش است. ونزوئلا نیز چنین است. به هر حال به عقیده من انقلاب ونزوئلا ـ بولیویا چیزهای زیادی را باید از انقلاب اسلامی امام خمینی بیاموزد.

 حضور: چند در صد از مردم ونزوئلا مسلمان هستند؟

سرباندو گارسیا: مطمئن نیستم ولی می دانم چند در صدی مسلمان هستند. در ونزوئلا یک مسجد مهم وجود دارد و تعداد زیادی از اعقاب اعراب و ایرانیان در آنجا ساکن هستند ولی تعداد واقعی آنها را نمی دانم. به هر حال امروزه اسلام و تعالیم مذهبی در کل جهان گسترش یافته است.

حضور: در این چند روزی که در ایران بودید چه چیزی بیشتر از همه نظر شما را به خود جلب کرده است؟

 سرباندو گارسیا: به نظرم در ایران توجه و احترام خاصی نسبت به زنان وجود دارد. زن ایرانی مانند زن غربی، ویترین نمایش نیست در حالی که در فعالیتهای سیاسی و اقتصادی حضور چشمگیر دارد. آنچه بیشتر نظر مرا جلب کرد اینکه غربی ها سعی در منفی نشان دادن روند انقلاب اسلامی امام خمینی دارند و خصوصاً زن ایرانی را منفعل و منزوی در خانه ترسیم می کنند. اما وقتی کسی به ایران می آید متوجه می شود که چقدر این تصویرسازی نادرست است. زن ایرانی پوشش سنتی خود را دارد ولی زنی است فعال و پرانرژی و حاضر در صحنه.

 حضور: به تبلیغات منفی غربی ها اشاره کردید. به نظر شما تبلیغات منفی غرب خصوصاً آمریکا علیه انقلاب اسلامی در کشورهای آمریکای جنوبی و ونزوئلا چگونه است؟

سرباندو گارسیا: مسلماً رشد و شکوفایی انقلاب اسلامی و انقلابهای مردمی برای ابرقدرتها و متکبران خوشایند نیست زیرا علیه خواسته و سلطه گری و نفوذ آنهاست. این است که آنها از طریق رسانه های گوناگون مانند تلویزیون، مطبوعات و گاه از طریق عکس و غیره سعی در القاء تصویر منفی و ناخوشایند از ایران انقلابی دارند. مثلاً با چاپ تصویر زن محجبه ایرانی می خواهند القاء کنند که او انسانی است تحت ظلم و ستم. ولی باید در اینجا زندگی کرد تا متوجه شد که اینطور نیست. همچنین است در مورد سایر وجوه زندگی جامعه ایرانی که همواره در جهان به عنوان یک الگوی زندگی منفی مطرح می شود و اینکه در ایران یک رژیم تندرو وجود دارد و آزادی نیست و مردم تحت فشارند و نظیر این دروغها.

 حضور: خود شما تا چه حد با اندیشه های امام خمینی آشنا هستید؟

سرباندو گارسیا: من بیشتر از طریق مطالبی که در روزنامه منتشر کرده ایم ایشان را می شناسم. ولی علاقه زیادی به شناخت بیشتر دارم. امیدوارم از طریق مؤسسات دیگر بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره امام خمینی و اندیشه های ایشان بدست آوریم و آگاهی های خود را تقویت و آنها را ترویج کنیم. چون به نظر نمی رسد که اندیشه انقلابی دیگری وجود داشته باشد که بتواند با مردم دنیا و آزادیهای آنها سازگار باشد.

باید از تمام امکانات برای ترویج اندیشه های امام خمینی استفاده کرد، مثلاً از طریق ایجاد صفحات اینترنتی، جایی که اندیشه های ایشان به زبان اسپانیولی انتشار یابد. همین طور ایجاد ارتباط بهتر با رسانه های کشورهای دیگر مثل ونزوئلا. الآن روزنامه ما برای ترویج اندیشه های امام فعالیتهای زیادی انجام می دهد. ایجاد مؤسساتی در دانشگاههای مختلف برای تحقیق و مطالعه در مورد افکار و ایده های امام فوق العاده است. به عنوان مثال در دانشگاههای ونزوئلا مراکزی برای مطالعه در این زمینه وجود ندارد. در حالی که امکان تأسیس آن هست و می تواند بسیار مهم باشد.

 حضور:  به نظر شما مهمترین دیدگاه امام خمینی در جهان معاصر چه بود؟

سرباندو گارسیا: من به موضوعات مهم و امروزی اندیشه امام خمینی تأکید دارم، بحث مبارزه با استعمار جدید که از طرف امپریالیستها بوجود آمده است. بسیاری از اوقات این استعمار از طریق قدرت تانک و هواپیما نیست بلکه یک استعمار اقتصادی است. استعمار اقتصادی و تجاری است که کشورهای دیگر را تحت فرمان در می آورد. این استعمار از طریق رسانه ها، فروش محصولات مختلف، ایدئولوژی نفوذ اقتصادی از طریق سازمانهای بین المللی و... اعمال می شود.

بر اساس همین ضرورتها بود که انقلاب بولیواریا ـ ونزوئلا بوجود آمد و امپراتوری آمریکای شمالی سعی در سرکوب آن داشته است. این انقلاب یک انقلاب کمونیستی نیست. انقلابی است که مثل انقلاب ایران می خواهد بهترین کارها را برای ملت انجام دهد.

البته در آمریکای لاتین شناخت ما از امام خمینی شناختی عمیق نیست. باید تلاش شود تا مردم آمریکای جنوبی شناخت عمیق تری نسبت به انقلاب اسلامی پیدا کنند. این انقلاب نوعی برانگیختن و احیای انقلابی بود. چنانچه در انقلاب مردم بولیوی به رهبری «مورالس» نیز چنین است. در این زمینه یک روند تبادل اطلاعات در آرژانتین وجود دارد؛ جنبشی در آمریکای لاتین که می تواند در شناخت انقلاب اسلامی بسیار مهم باشد. به عقیده من در اندیشه های امام خمینی عناصری وجود دارند که کاملاً می توانند باعث تقویت این جریان تبادل اطلاعات در آمریکای جنوبی شوند.

ما نیز مانند امام خمینی باید نگران بخشهای سرکوب شده دنیا باشیم. باید از ادامه نفوذ تعدادی کشور قدرتمند بر تعداد زیادی از مردم دنیا که تحت فشارند و در شرایط بدی بسر می برند جلوگیری کنیم. همه باید مبارزه کنیم. مشکلات فراوانی در جهان وجود دارد که حاصل عملکرد کشورهای بزرگ صنعتی مانند آمریکا و اروپاست. بنابراین بسیار مهم است که کشورهای کمتر پیشرفته برای دستیابی به یک دنیای هماهنگ تر که رقیب استانداردهای توسعه گرایی موجود غرب و کشورهای پیشرفته باشد با هم متحد شوند.

 حضور: در آمریکای لاتین کشورهای انقلابی مانند ونزوئلا و کوبا در برابر سلطه گری آمریکا ایستاده اند. آیا در میان کشورهای منطقه شما در این زمینه اتحاد مناسبی وجود دارد؟

سرباندو گارسیا: ملت کوبا ملتی شجاع است که با وجود کوچکی در برابر این غول بزرگ بدون هیچ واهمه ای ایستاده است. ملت ونزوئلا و انقلاب بولیواریا نیز همین راه را در مواجهه با امپراتوری آمریکا می پیماید که سیاستش سرکوب کشورهای دیگر است و خیلی از کشورها از مواجهه با آن هراس دارند. اما انقلاب کوبا و انقلاب ونزوئلا، انقلابهای متفاوتی هستند. فیدل کاسترو نشان داده است که انقلاب بولیواریا ـ ونزوئلا باید از راههای جداگانه ای پیش بروند. زیرا هر کشوری راههای انقلابی خاص خود را دارد. ولی همگی باید برای مبارزه با سلطه قدرتهای بزرگ با هم متحد شوند. در حال حاضر در آمریکای لاتین کشورهایی مانند بولیوی و کوبا و اکوادور برای مقابله با قدرتهای بزرگ که خواهان تحت سلطه در آوردن دیگر کشورها هستند متحد می شوند.

 حضور: کشورهای مستضعف که به فرمایش شما هر کدام راه انقلابی و پیشرفت خاص خود را دارند در راه مبارزه با سلطه گری جهانی چگونه می توانند با یکدیگر متحد شوند؟

سرباندو گارسیا: به گفته فیدل کاسترو اکنون زمان جنگ اندیشه هاست. این همان راهی است که امام خمینی طی کرد. و راهی است که ما کشورهای کوچک دنیا باید در مقابله با قدرتهای بزرگ طی کنیم. اتحاد ما در افکار ماست. زمانی که مردم ایران در برابر خواست استبداد و حامیان آن گفتند نه و بدون هیچ تجهیزاتی به خیابانها ریختند اندیشه آنها پیروز شد. در ونزوئلا هم همین اتفاق افتاد. من هم با گفته فیدل کاسترو موافقم. زمان ما، زمان جنگ ایده هاست. باید از طریق اندیشه ها جنگید. در زمان ما اندیشه ها در دنیا تأثیر می گذارد. همچنان که وقتی کشوری مشکلاتی می آفریند این مشکلات عواقبی را در تمام دنیا در پی خواهد داشت. ما باید از طریق افکارمان با یکدیگر متحد و هماهنگ شویم و این البته کار آسانی نیست. مبارزه با ابرقدرتها کار آسانی نیست. شما در اینجا دارید با آن زندگی می کنید و ما، در ونزوئلا. جنگ بسیار وحشتناک و سختی است. دشمن تفرقه اندازی و جنگ آفرینی می کند. مثل ونزوئلا و کلمبیا که مانند برادرند ولی ایالات متحده و قدرتهای بیگانه با ایجاد جنگ میان آنها سعی در صدمه زدن و تضعیف حکومت انقلابی بولیواریای ونزوئلا دارند. جنگهای مصنوعی مانند آنچه بین ایران و عراق پیش آمد راه اندازی می کنند که در آن آمریکا برای تحمیل جنگ به ایران و تضعیف انقلاب اسلامی به حمایت از عراق پرداخت. ما باید حتی الامکان از قدم نهادن در راههای جنگی و وضعیت های نظامی پرهیز کنیم. زیرا کشورهای ضعیف را ضعیف تر می کند. هرچند مزدورها و قدرتهای حامی آنها به زور متوسل می شوند ولی ما باید مواظب باشیم و از جنگ پرهیز کنیم. حتی در جنگ آمریکا با عراق، بسیاری از سربازانی که آمریکا برای جنگ فرستاد از سربازان و فرزندان مهاجرین آمریکای جنوبی بودند که در ایالات متحده زندگی می کردند. بسیاری از آنها فرزندان مهاجرین فقیری هستند که در ازای جنگیدن به آنها ویزا و کارت اقامت عرضه می شود. و این بسیار غم انگیز است.

 حضور: آیا شما با مسأله فلسطین هم آشنایی دارید؟

سرباندو گارسیا: مسأله فلسطین از طریق رسانه ها به ما نمی رسد. بسیاری از اوقات ما اطلاع درستی از اوضاع نداریم. این است که همواره باید در جستجوی دستیابی به اطلاعاتی باشیم که نسبت به آنچه در فلسطین اتفاق می افتد آگاهی لازم را بدست آوریم.

 حضور: به عنوان آخرین پرسش بفرمایید جایگاه ایران در رسانه های ونزوئلا چگونه است؟

سرباندو گارسیا: رسانه های ونزوئلا همانند تمامی دنیا، تحت نفوذ گروههای اقتصادی است که ارتباط خاصی با امپریالیستها و گروههای قدرتمند جهانی دارند. تعداد اندکی از رسانه ها مانند روزنامه ما یعنی «به آ» هست که آزادانه کار می کنند و می نویسند. متأسفانه بسیاری از نشریات زمانی که به انقلاب اسلامی ایران می پردازند برای اهداف منفی است نه برای بیان خوبی های آن و پیشرفتهایی که بدست آورده است. می توانم بگویم حدود 70 در صـد رسانه های ما تحت سلطه و نفوذ گروههای قدرتمند اقتصادی است که ارادت و لطف مخصوصی به امپریالیستها دارند.

 

 

منبع: حضور، ش 66، ص 140.

. انتهای پیام /*