پرتال امام خمینی(س): 

نیمه شعبان در اذهان شیعیان و محبّان اهل‌بیت علیهم‏السّلام، به عنوان روز میلاد نجات بخش موعود معنا و مفهوم می‏ یابد. روز میلاد بزرگ مردی که انسانیت، ظهور او را به انتظار نشسته و عدالت برای پای‏بوس قدمش لحظه ‏شماری می‏ کند.

نیمه شعبان اگر چه شرافتش را وامدار مولود خجسته ‏ای است که در این روز زمین را با قدوم خویش متبرّک ساخته است، اما همه عظمت آن در این خلاصه نشده و در تقویم عبادی اهل ایمان نیز از جایگاه و مرتبه والایی برخوردار است.

در روایاتی که از طریق شیعه و اهل تسنّن نقل شده فضیلت‌های بسیاری برای عبادت و راز و نیاز در شب و روز خجسته نیمه شعبان بر شمرده شده است و این خود تمثیل زیبایی است از این موضوع که برای رسیدن به صبح وصال موعود باید شب وصل با خدا را پشت سر گذاشت، و تا زمانی که منتظر، عمر خویش را در طریق کسب صلاح طی نکند نمی‏تواند شاهد ظهور مصلح موعود باشد.

با توجه به اهمیّت فراوانی که روایات به شب نیمه شعبان داده شده و حتّی آن را هم پایه شب قدر شمرده ‏اند، در این مجال 
با تبریک سالروز میلاد حضرت مهدی (عج) سه فراز از سخنان حضرت امام خمینی(س) در باره این عید بزرگ تقدیم خوانندگان گرامی می شود:

1- سالروز مبارک ولادت با سعادت و پر برکت حضرت خاتم الاوصیا و مفخر الأولیاء حجت بن الحسن العسکری- ارواحنا لمقدمه الفداء- بر مظلومان دهر و مستضعفان جهان مبارک باد. و چه مبارک است میلاد بزرگ شخصیتی که بر پاکننده عدالتی است که بعثت انبیا- علیهم السلام- برای آن بود. و چه مبارک است زادروز ابرمردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر می‏نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فرا گرفته پر از عدل و داد می‏نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان‏ را وارثان‏ ارض‏ می‏نماید. و چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه‏انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره‏های بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا- علیهم صلوات اللَّه- و حامیان اولیا- علیهم السلام- بوده تحقق یابد. (صحیفه امام ؛ ج‏14 ؛ ص472 )


2- سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین‏ ذخیره‏ امامت‏ حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا فداه- و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار. سلام بر او و سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می‏کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می‏شوند.( صحیفه امام ؛ ج‏21 ؛ ص325)

3- ... این عید سعید پانزده شعبان را به همۀ مسلمین و به همۀ ملت ایران تبریک عرض‏‎ ‎‏می کنم. ماه شعبان ماه بزرگی است که در آن، در سوم آن، بزرگ مجاهد عالم بشریت‏‎ ‎‏متولد شد و در پانزدۀ آن، حضرت مهدی موعود ـ ارواحناله الفداء ـ پا به عرصۀ وجود‏‎ ‎‏گذاشت. ‏ ‏‏مهدی موعود (ع) تنها منجی حقیقی بشریت‏‏ ‏ ‏‏ و قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمی است که به ما مسائلی می فهماند.‏‎ ‎‏مِن جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا‏‎ ‎‏بشود در تمام بشر نبوده کسی الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که خدای تبارک و تعالی‏‎ ‎‏او را ذخیره کرده است برای بشر. هر یک از انبیا که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و‏‎ ‎‏مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همۀ عالم بکنند لکن موفق نشدند. حتی‏‎ ‎‏رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای‏‎ ‎‏عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این‏‎ ‎‏معنا، و آن کسی که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد،‏‎ ‎‏نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند که فقط قضیۀ عدالت در زمین برای رفاه‏‎ ‎‏مردم باشد بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف‏‎ ‎‏عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندناین انحرافات را به معنای خودش این‏ ‎‏ایجاد عدالت است در انسان. اگر اخلاقش اخلاق منحرفی باشد، از این انحراف وقتی به‏‎ ‎‏اعتدال برگردد، این عدالت در او تحقق پیدا کرده است. اگر در عقاید یک انحرافاتی و‏‎ ‎‏کجیهایی باشد، برگرداندن آن عقاید کج به یک عقیدۀ صحیح و صراط مستقیم، این‏‎ ‎‏ایجاد عدالت است در عقل انسان. در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ که‏‎ ‎‏خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت‏‎ ‎‏برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت‏‎ ‎‏را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن‏‎ ‎‏خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که‏‎ ‎‏همۀ انبیا آرزو داشتند، لکن موانع، اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا‏‎ ‎‏آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.‏ ‏‏میلاد مهدی موعود (ع) بزرگترین عید برای بشریت‏ ‏‏ اینکه این بزرگوار را طول عمر داده خدای تبارک و تعالی برای یک همچو معنایی،‏‎ ‎‏ما از آن می فهمیم که در بشر کسی نبوده است دیگر، قابل یک همچو معنایی نبوده است،‏‎ ‎‏و بعد از انبیا که آنها هم بودند لکن موفق نشدند، کسی بعد از انبیا و اولیای بزرگ، پدران‏‎ ‎‏حضرت موعود، کسی نبوده است که بعد از این، اگر مهدی موعود هم مثل سایر اولیا به‏‎ ‎‏جوار رحمت حق می رفتند، دیگر در بشر کسی نبوده است که این اجرای عدالت را‏‎ ‎‏بکند، نمی توانسته و اینیک موجودی است که ذخیره شده است برای یک همچو‏‎ ‎‏مطلبی، و لهذا به این معنا عید مولود حضرت صاحب ـ ارواحناله الفداء ـ بزرگترین عید‏‎ ‎‏برای مسلمین، است و بزرگترین عید برای بشر است نه برای مسلمین.‏ ‏‏ اگر عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بزرگترین عید است برای‏‎ ‎‏مسلمین از باب اینکه موفق به توسعۀ آن چیزهایی که می خواست توسعه بدهد نشد، چون‏‎ ‎‏حضرت صاحب ـ سلام الله علیه ـ این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از‏‎ ‎‏عدل و داد خواهد کرد به همۀ مراتب عدالت، به همۀ مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم‏ که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی ـ سلام الله علیه ـ بزرگترین عید است برای تمام‏‎ ‎‏بشر. وقتی که ایشان ظهور کنند ـ ان شاءالله خداوند تعجیل کند در ظهور او ـ تمام بشر را از‏‎ ‎‏انحطاط بیرون می آورد، تمام کجیها را راست می کند:‏‏ یَمْلأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً‏‎‎‎ ‎‏همچو نیست که این عدالت همان که ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی‏‎ ‎‏باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی ‏‏یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً‏‎ ‎‏بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً‏‏ الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام‏‎ ‎‏نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست. حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن‏‎ ‎‏انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست،‏‎ ‎‏در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است. و ایشان‏‎ ‎‏مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به‏‎ ‎‏اعتدال که واقعاً صدق بکند ‏‏یَمْلَأُ الأَرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً.‏‏ ازاین جهت، این عید، عید تمام‏‎ ‎‏بشر است بعد از اینکه آن اعیاد، اعیاد مسلمین است. این عید، عید تمام بشر است. تمام‏‎ ‎‏بشر را ایشان هدایت خواهند کرد ان شاءالله ، و ظلم و جور را از تمام روی زمین بر‏‎ ‎‏می دارند به همان معنای مطلقش. از این جهت، این عید، عید بسیار بزرگی است که به‏‎ ‎‏یک معنا از عید ولادت حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ که بزرگترین اعیاد است،‏‎ ‎‏این عید به یک معنا بزرگتر است.‏ لزوم آمادگی برای فرج مهدی موعود (ع)‏ ‏‏ و ما باید در اینطور روزها و در اینطور ایام الله توجه کنیم که خودمان را مهیا کنیم از‏‎ ‎‏برای آمدن آن حضرت. من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم؛ بزرگتر از این است.‏‎ ‎‏نمی توانم بگویم که شخص اول است؛ برای اینکه دومی در کار نیست. ایشان را‏‎ ‎‏نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الاّ همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا‏‎ ‎‏ذخیره کرده است برای بشر. و ما باید خودمان را مهیا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفق‏ ‏‎ ‎‏شدیم ان شاءالله به زیارت ایشان، طوری باشد که روسفید باشیم پیش ایشان. تمام‏‎ ‎‏دستگاههایی که الآن به کار گرفته شده اند در کشور ما ـ و امیدوارم که در سایر کشورها هم‏‎ ‎‏توسعه پیدا بکند ـ باید توجه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیا کنند برای ملاقات‏‎ ‎‏حضرت مهدی ـ سلام الله علیه.‏ صحیفه امام خمینی (س) (جلد 12 صفحه 480-483)

. انتهای پیام /*