‏‏معمولاً اهداف تعلیم و تربیت یک کشور باید با توجه به فلسفه اجتماعی مردم و ارزش های‏‎ ‎‏مورد توافق یک جامعه تدوین شود. ‏

‏‏باورهای امام (س) جهان بینی مشترک افراد جامعه است که در شکلی متعالی تر عرضه شده‏‎ ‎‏است. بینش او همان بینش اسلام و قرآن و بینش انبیاء الهی است. ارزشهای معنوی، سیاسی‏‎ ‎‏اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی اسلام در شخصیت او متبلور شده است. امام (س) نه تنها به‏‎ ‎‏انتقال و بسط میراث فرهنگی اسلام در سراسر عمر خود اهتمام داشته است، بلکه پایه گذار یک‏‎ ‎‏فرهنگ نیز محسوب می شود. ‏

‏امام(س) بر خلاف پاره ای از روشنفکران که تنها با واژه مردم آشنایند، اما در عمل از آنها‏‎ ‎‏بریده اند، فردی است مردمی. زندگی با مردم، توانایی برقراری ارتباط با مردم، موقعیت‏‎ ‎‏مرجعیت، موجب شده است که از نیازها و مسائل مردم عمیقاً آگاهی یابد. همین آگاهی از دردها‏‎ ‎‏و نیازهاست که سرانجام را به عصیانی مقدس وا می دارد. در آثار مکتوب امام (س) نظیر کشف‏‎ ‎‏الاسرار و کتاب حکومت اسلامی، موضوعات فراوانی را می توان یافت که انعکاسی از دردها و‏‎ ‎‏نیازهای جامعه است. ‏

‏‏اینک به یک فراز از سخنان امام (س) در ارتباط با موارد فوق که در عین حال اشاره به اهداف‏‎ ‎‏غایی تعلیم و تربیت دارد، گوش فرا می دهیم: ‏

‏‏"اگر مهندس و طبیب دارید، فرهنگ دارید، اگر می گوئید فرهنگ داریم، ذخایر داریم، محصل‏‎ ‎‏داریم، طبیب و مهندس داریم، پس چرا از خارج استخدام می کنید؟ چرا ماهی صد هزار تومان به‏‎ ‎‏یک خارجی می دهید؟ جواب بدهید. اگر ندارید وا اسفا به این مملکت که صد سال است‏‎ ‎‏فرهنگ و دانشگاه دارد ولی دکتر ندارد، مهندس ندارد."‏

از بیانات امام(س) خطاب به حکومت طاغوت (سخنرانی در مسجد اعظم قم ۱۲ / ۹ / ۴۱)‏‎ ‎‏توجه به میراث فرهنگی گذشته و نیازهای حال و آینده جامعه اسلامی یک شاخص برجسته در‏‎ ‎‏افکار و اندیشه های امام(س) است. علیرغم پای بندی عمیق ایشان به سنن اسلامی او از نیازهای‏‎ ‎‏حال و آینده غافل نیست. موضع گیری ها و نگرانی های او برای حال و آینده جامعه است، اما در‏‎ ‎‏این بین از گذشته کمک می گیرد. ‏

‏‏او آینده را شکل می دهد و اجازه نمی دهد که خود و جامعه اش درآینده فرو روند و بلعیده‏‎ ‎‏شوند. مربیان بزرگ تعلیم و تربیت نیز اعتقاد دارند که کار مهم تعلیم و تربیت شکل دهی به آینده‏‎ ‎‏است. امام(س) از معدود افرادی است که یک پای در گذشته و یک گام در آینده دارد نگاه او به‏‎ ‎‏تعلیم و تربیت و اهداف و منابع آن نگاهی چند بعدی است، که می توان آن را بصورت یک‏‎ ‎‏جریان دو سویه نشان داد.

‏‏ حال به فرازهایی از بیانات امام(س) که حاکی از توجه ایشان به میراث فرهنگی گذشته و‏‎ ‎‏نیازهای حال و آینده است گوش فرا می دهیم. ‏

"همه انبیاء از آدم تا خاتم موضوع بحثشان انسان است و به چیز دیگری هیچ فکر نمی کنند،‏‎ ‎‏فقط به انسان فکر می کنند، برای اینکه همه عالم هم خلاصه اش همین انسان است. همه ادیان‏‎ ‎‏برای همین مساله آمده اند که انسانها را درست کنند و این مطلب موضوع بحث انبیاء بوده‏‎ ‎‏است"‏‎

‏‏* "فرهنگ ما طوری بوده است که به خارج صادر شده است و آنها از ما گرفته اند ... فرهنگ شرق‏‎ ‎‏یعنی شرق اواسط که ما در آن هستیم. فرهنگ مسلمین غنی ترین فرهنگها بوده و هست."‏‏ ‏‎

‏‏* "امروزه در تمام کشورها ایران که به قول شما دانشگاهی مانند جندی شاپور داشته یک نفر‏‎ ‎‏که "قانون" ابوعلی را بفهمد معلوم نیست باشد، و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب‏‎ ‎‏به وسیله زمامداران بی خرد ما خورد" کتاب کشف الاسرار ص ۲۷۹)" ‏

‏‏نیازهای حال ‏

‏‏* "باید کوشش کنید مفاسد فرهنگ حاضر را بررسی کرده و به اطلاع ملت ها برسانید و با خواست‏‎ ‎‏خداوند متعال آن را عقب زده و به جای آن فرهنگ اسلامی ـ انسانی را جایگزین کنید تا نسلهای آینده‏‎ ‎‏با روش آن، که انسان سازی و عدل پروری است تربیت شوند."‏‏

‏‏نیازهای آینده ‏

‏‏* "ما نباید فقط بفکر خودمان و زمان حال باشیم باید به فکر آینده کشور باشیم تا آینده اسلام و‏‎ ‎‏کشور محفوظ بماند.» ‏‎

‏‏* "اسلام همه نسل ها را مکلف می داند، پیغمبر اسلام مکلف بودند برای همه نسل ها همچنین‏‎ ‎‏مکلفیم که برای نسل های آینده کار کنیم»، وصیت نامه الهی و سیاسی امام (س) سرشار از‏‎ ‎‏آینده نگری است.‏‎

(مجموعه مقالات کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی(س)، ص: ۳۴۵ تا ۳۴۱)

. انتهای پیام /*