یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵
یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
دکتر منوچهر اکبری
بازخوانی تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی، آگاهی از فراز و نشیب های آن بازگشت به روزهای خدایی است. مرور روزهای آغاز نهضت و حتی گامی عقب تر از آن یعنی روزهایی که هنوز گوش خیابانها و کوچه ها و شهرها از فریاد بلند «روح منی خمینی، بت شکنی خمینی» و یا خواست روشن امت و امام و شعار انقلاب «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» پر نشده بود، برای آنان که در آن سالها هنوز طلوع نکرده بودند، درس عبرت است و برای ما که گوش دلمان با آن شعارهای آفتابی آشناست، لطفی دارد.
یکشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۵
هنر ایران زمین با عرفان اصیل درآمیخته است و بسیاری از هنرمندان بزرگ کشور ما عرفای بنامی نیز بوده اند. شاید مهم ترین تفاوت امام خمینی با چنین هنرمندان و عرفایی، مسئله عرفان عملی ایشان باشد. مسیر عرفان امام در درجه اول از راه بسیار دشوار مبارزه با نفس و سپس از راه مبارزه عملی با ستمگران، می گذرد. اول، باید مرد خدا بود تا بتوان در جهت مبارزه در راه حق به اوج حرکت متعالی انسانی یعنی لقاء الله رسید. اقتضای چنین هنری، مقابله با ستمگران و وابستگان آنان و دفاع از ستمدیدگان و محرومان و تلاش درجهت حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و تصویرگری عدالت و انصاف و شرافت و نیز نشان دادن درد و رنج مغضوبان قدرت و پول است. هنر در عرفان اسلامی در خدمت جامعه است. در گفتمان امام خمینی، عرفان و هنر از یکدیگر جدا نیست و با هدفی مشترک در عرصه جامعه معنا پیدا می کند و معرفی می شود.
شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰
شیخ مصطفی ملص
دین اسلام که شامل عقیده و شریعت(یعنی تعالیم حوزۀ اندیشه و قوانین اجرایی) می باشد، یعنی هم دارای جهان بینی کامل درباره انسان و زندگی بوده و هم از شریعتی با قوانین رفتاری، حقوقی، وظایف و اخلاق برخوردار است، یقیناً یک دین اصلاح طلب و تغییر دهنده می باشد، چرا که نه عقیده و اندیشه اسلام و نه شریعت و احکام آن، هیچکدام، فساد، ظلم، سلطه و طغیانگری را نمی پذیرد و یکی از وظایف مسلمان، ایجاد اصلاح در جامعه از طریق نابود کردن ظلم و ابزار آن و ریشه کنی فساد، اسراف و رفع ظلم از همه انسانهاست و باید تا جائیکه می توانند در این راه بکوشند.
چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
بشار القوتلی
کسانی که افکار حضرت امام(ره) را مورد مطالعه قرار دهند، در می یابند که نخستین مسأله ای که مورد توجه و عنایت ایشان قرار گرفت، مسأله بیداری ملتهای اسلامی بود تا در برابر حالتی از رخوت و رکود حاکم بر جوامع اسلامی، به پا خاسته و نیروهایی را که صرف مسایل جزئی و حاشیه ای می شد، در راه پیشرفت کشورهای خود به کار گیرند.
چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۵۵
شیخ حسین کورانی
به نظر امام، سخن گفتن پیرامون خیزش امت، زمانی مفهوم دارد که این خیزش وبیداری، بر اساس خودکفایی ملت وتکیه بر امکانات خود به وجود آمده باشد، اما زمانی که برمبنای امکانات وتواناییهای بیگانگان بنا شده، یک اندیشۀ التقاطی خواهد بود. به طوری که پایه اصلی آنرا دیگران، یعنی بیگانگان تشکیل می دهند.
دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
بعضی از صاحبنظران، این مسأله را مطرح کرده اند که تمدنها روزی متولد می شوند، بتدریج رشد می کنند، بعد ساکن می شوند، اندک اندک منحط می شوند و بتدریج از بین می روند؛ در حالیکه این یکی از نظریاتی است که در باب تمدن هست. الان نظریات دیگری هم مطرح است. حداقل نظریۀ برخورد تمدنها که آقای «هانتینگتون» معرفی کرده و نظریه ای که در مقابل نظریۀ هانتینگتون مطرح شده یعنی، نظریۀ «تعامل تمدنها» به عنوان دو نظریه دیگر وجود دارند. نظریۀ دیگری هم هست که نظریۀ مهاجرت تمدنهاست و مدعی است تمدنها نمی میرند. تمدنها هجرت می کنند و در هجرت قالب جدیدی را می پذیرند و لباس نویی را به تن می کنند.
شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲
سید مسعود آقایی
اساس گرایش به دین، نه «حیرت»، که این بن بست و محدودیت و این «غربت» و تنهایی است و هیچ گاه در دنیای ارتباطات و در دهکدۀ جهانی این نیاز فراموش نمی شود و در هنگام راز گشایی علم بر باد نمی رود. با این علم آدمی زودتر بن بست و محدودیت را احساس می کند و دیوار را تجربه می کند و به تولید دیگر می رسد واز عصیان و طغیان جدا می شود.
پنجشنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
جمشید مطهّری طشی
خدا، انسان و جهان، سه محور اساسی اندیشۀ بشری است که در طول تاریخ و در همۀ جوامع، پرسش های مهم، اساسی، اندیشه سوز و اندیشه ساز، همواره دربارۀ آن ها مطرح شده و می شود و تمام تلاش فکری بشر، متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ های درست و مناسب برای پرسش های مربوط به آن ها است. در این میان، شناخت انسان و حل معماها و رازهای نهفتۀ آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و دانشمندان فراوانی را در رشته های علمی مختلف به خود مشغول ساخته است.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۵۶
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۴۷
آیت الله سید علی خامنه ای
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۲۴
سیّد اکبر طباطبائی وایقان
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۲۰
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
محمد منصور نژاد
منظور از "نظریۀ وحدت از درون تضادها" آن است که اگر در موضوعات گوناگون می توان گرایشی یکجانبه، تک بعدی و احیاناً افراطی یا تفریطی داشت، از دیدگاهها و مواضع امام(ره) اینگونه برمی آید که مواضع متضاد و متعارض را همزمان جمع می کرده و تعارضها در شیوۀ تفکر و سیرۀ امام، جای خود را به آشتی می دهند. مثلاً اگر در فقه، عده ای به "فقه سنتی" و دیگران به "فقه پویا" معتقد بودند، نظریۀ امام فقه "سنتی پویا"ست. اگر در اعمال، عده ای به "عملگرایی" و دیگران به "آرمانگرایی" تمایل دارند، امام خمینی(ره) "آرمانگرایی عملگرا"ست. اگر در میان گرایشهای دینی عدّه ای به عرفان گرایش داشته و با اصطلاح دغدغه شان لب و باطن دین است و عده ای به فقه گرایش داشته به ظواهر و اخبار عنایت داشتند، امام خمینی، "فقیه عارف" است و به ظاهر و باطن همزمان توجه داشتند. اگر در جهان اسلام عده ای برای حفظ وحدت با اهل سنت، پیشنهاد عدول از مواضع تشیع را می دادند و عده ای به بهانه دفاع از ولایت به اختلافات، دامن می زدند، امام خمینی در عین "دفاع از ولایت، منادی وحدت شیعه و سنی" بود.
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
توران منصوری، الهام رجایی
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
اکبر سعیدی نژاد، مریم صباحی
یکشنبه, ۰۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵
شکرخدا حیدری
مدتها است که مفهوم توسعه به جای پرداختن صرف به رشد اقتصادی به مسئله تحول در ساختارها و بنیانهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نهادی و فرهنگی تعمیم داده شده است. برای رسیدن به این تغییرات در ساختارها، نیازمند رعایت ظرافتهای فرهنگی در اجرای سیاستها هستیم.
جمعه, ۰۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶
حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
سید محمد علی شهیدی محلاتی
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷