تشریح دلایل و اهداف تشکیل مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س)

تشریح دلایل و اهداف تشکیل مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س)

مدیر مدرسه تخصصی فقه حضرت امام خمینی(س) قم، دلایل و اهداف تشکیل این مدرسه تخصصی را تشریح کرد.

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
امام(س) پر ابتکارترین شخصیت فقهی و اصولی در دوران معاصر است

امام(س) پر ابتکارترین شخصیت فقهی و اصولی در دوران معاصر است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به نظریه خطابات قانونیه امام خمینی(س) گفت: امام(س) از قضیه شرطیت ابتلا در اطراف علم اجمالی این تردید در ذهن شریف شان آغاز شده است.

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۹:۳۳
بازتاب اعدام طیب رضایی در شیراز

بازتاب اعدام طیب رضایی در شیراز

در شب روز یازدهم آبان (سال 42 ) به واسطه اعدام طیب حاج رضایی و اسماعیل حاج رضایی از بار فروشان میدان تره بار تهران که با قیام 15 خرداد همراهی نشان داده بودند، سید عبدالحسین دستغیب سخنرانی خود را که حاکی از تأثر وی بود به کوتاهی برگزار کرد. گزارشگر ساواک بسیاری ...

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۸:۵۸
امام فرمود: او حرَ دیگری بود

امام فرمود: او حرَ دیگری بود

طیب از سال 1330 تا 1342 از میدان داران به نام میوه و تره بار تهران بود و به کار خرید و فروش میوه و تره بار مشغول بود. او در دوران زندگی اش دو همسر و هفت فرزند داشت. آنجه در ادامه می آید مصاحبه یکی از نشریات با یکی از فرزندان پهلوان طیب حاج رضایی به نام بیژن حاج محمدرضا است.

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۸:۲۵
خرافه ستیزی امام خمینی(س): آب در لانه مورچه‏ ها

خرافه ستیزی امام خمینی(س): آب در لانه مورچه‏ ها

در میان هر ملتى هر چند گاه یکبار کسانى ظهور مى‏کنند که کمر به مصاف باخرافات مى‏بندند. گاه توفیق مى‏یابند و خرافه‏ اى را به زمین مى‏زنند و گاه خود زمین مى‏خورند و خرافه پیروزمندانه راه خود پیش مى‏گیرد. در میان خرافه ستیزان آدمهاى بسیارى نیز دیده مى‏شوند که خرافه‏ هایى را که به مذهب راه یافته از لطایفى که مذهب آفریده تمیز نمى‏دهند و در وجین رستنى ‏هاى بوستان دین، نه تنها علف هاى هرزه را از ریشه برنمى‏ کشند که حتى ساقۀ لطیف گلهاى زیبا را نیز از بن مى‏ شکنند...

شنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۷:۲
تعبیر جالب امام خمینی درباره ابن سینا

تعبیر جالب امام خمینی درباره ابن سینا

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: امام(س) ابن سینا را با تعبیر «لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً أَحَدٌ» بدون اغراق یاد کرده اند، چرا که ایشان یک کارشناس واقعی بودند و این تعبیر انصافاً حق شیخ الرئیس را ادا کرده است.

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
معرفی داوران و شرکت کنندگان جشنواره سراسری معمار انقلاب در تبریز

معرفی داوران و شرکت کنندگان جشنواره سراسری معمار انقلاب در تبریز

تولید محتوای دیجیتال در رابطه با سیره و اندیشه های حضرت امام (س)، و فراهم نمودن بستری مناسب برای شکوفایی استعدادهای جوانان در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در عرصه فعالیتهای دینی و سیاسی و جهت دهی به فرهنگ وبلاگ نویسی و وارد کردن مفاهیم ارزشی به فضای وبلاگ ها را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
نگارش المکاسب المحرّمه در آبان ماه

نگارش المکاسب المحرّمه در آبان ماه

این کتاب اثری است اجتهادی در فقه استدلالی در موضوع انواع کسبهای حرام و مسائل پیرامون آن که در آن بحثهای جالبی دربارۀ حکم موسیقی، غنا، نقاشی و مجسمه‏ سازی مطرح شده است.

جمعه, ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
برگزاری جشنواره  وبلاگ نویسی «معمار انقلاب»

برگزاری جشنواره وبلاگ نویسی «معمار انقلاب»

اولین جشنواره ی سراسری وبلاگ نویسی «معمار انقلاب» سیزده آبان در تبریز برگزار می شود.

پنجشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
کوچک مردی که امام او را رهبر خطاب کرد

کوچک مردی که امام او را رهبر خطاب کرد

...همان روزهای نخست جنگ تحمیلی، محمد حسین تصمیم می گیرد که به جبهه برود و با متجاوزان بعثی بجنگد. زمزمه رفتن را در خانواده و بین دوستانش می افکند. در یکی از بیمارستان های کرج خود را به یکی از دوستانش که بستری بود، می رساند و با او خداحافظی می کند و از جبهه و جنگ برای او می گوید و تکلیف الهی خود را گوشزد می کند. یک روزکه به بهانه خرید نان از منزل خارج شده بود، مبلغ 50 تومان را به دوستش می دهد و از او می خواهد که نان را بخرد و به منزل آن ها ببرد...

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
 انا الحق، از حلاج تا امام خمینى(س)

انا الحق، از حلاج تا امام خمینى(س)

حضرت امام تأکید مى کنند که خودخواهى، حجاب عرفان و موجب سرگشتگى و درافتادن به وادى گمراهى است. این مطلب ما را به یاد گفتۀ حلاج مى اندازد که وقتى از او پرسیدند: راه رسیدن به خدا چیست؟ پاسخ داد: «راه» وقتى مفهوم دارد که دو چیز مورد نظر باشند، در حالى که هیچ چیزى همتا و همراه خداوند نیست.

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
نقش امام خمینی(س) در تاریخ عرفان از نگاهی دیگر

مقاله ای از دکتر سعاد حکیم

نقش امام خمینی(س) در تاریخ عرفان از نگاهی دیگر

امام پس از آنکه ذات ناشناختۀ خداوندی و نیز تجلی الهی در صورت موجودات مادی را جداگانه بیان نموده اند، آن دو را یک حقیقت واحد می دانند؛ به این معنی که تجلّی الهی، در ذات الهی گم می شود. ایشان، کسانی را که اسما و صفات الهی را نفی کرده و به آن اعتقاد ندارند، مورد انتقاد قرار داده اند.

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
تفسیر انفسی آیات از دیدگاه امام (س)

تفسیر انفسی آیات از دیدگاه امام (س)

برداشتن دو گام برای دست یافتن به حقایق باطنی قرآن ضروری است: کنارگذاشتن انکار مطلق و اعتقاد به وجود حقایق غیبی، و ملتزم شدن به آداب شریعت، عبادات و اُنس گرفتن با ادعیه. این دو، به منزله دو بال هستند که سالک را به سرمنزل مقصود خواهند رساند.

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۳
ترجمان اشعار عرفانی امام خمینی(س)

ترجمان اشعار عرفانی امام خمینی(س)

در محفل دوستان بجز یاد تو نیست آزاده نباشد آنکه آزاد تو نیست

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
جایگاه کرامت انسانی در آموزه های دینی و رهنمودهای امام خمینی(س)

جایگاه کرامت انسانی در آموزه های دینی و رهنمودهای امام خمینی(س)

قرار گرفتن در جاذبه محبت خدا که در نتیجة تقوا به وجود می آید، بالاترین مرحلة تکامل یک انسان است؛ زیرا تا آدمی از زرق و برق دنیوی حیات نگذرد و زنجیری را که با دست خود به جهت علاقه به مال و منال و مقام و شهرت به روح خود بسته است باز نکند، موفق به قرار گرفتن در جاذبة محبت خداوندی نمی گردد. تقوا دو جزء اساسی سلبی و ایجابی دارد: جزء سلبی آن عبارت است از: صیانت ذات از آلودگی های شئون طبیعی محض و تمایلات حیوانی و نگهداری ذات از تباه شدن در شعله های سوزان خودخواهی. این جزء از تقوا مقدمة ضروری گردیدن تکاملی است که هر اندازه بیشتر مراعات شود بر آمادگی برای تحول و دگرگونی افزوده می شود و همة آیات مربوط به لزوم تزکیه و تهذیب نفس و بسیاری از اصول و قواعد اخلاقی مربوط به این جزء از تقوا است. جزء ایجابی آن عبارت است از: تحصیل صفات حمیده و عالیة انسانی و اعتقاد به تحت سلطه و نظارة خداوندی قرار گرفتن و قرار دادن خود در جاذبة کمال و صعود بر مقام من حقیقی.

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۹:۹
سیدحسن خمینی: امام خمینی(س) برای مردم حق تعیین سرنوشت قائل است + فیلم

در جلسه درس اصول دارالشفای قم مطرح شد؛

سیدحسن خمینی: امام خمینی(س) برای مردم حق تعیین سرنوشت قائل است + فیلم

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در آغاز جلسه درس اصول خود در مدرسه دارالشفاء قم، با اشاره به عید بزرگ غدیرخم و شخصیت والای امیرالمؤمنین(ع)، اظهار داشت: یکی از بحث های مهم در مباحث عرفان اسلامی، بحث «انسان کامل» است. از دیدگاه عرفا انسان کامل آینه تمام نمایی است که از ملک تا ملکوت را در خود تجلی می دهد و مانند یک گوهر نایاب در میانه هستی که یک وجهه حق و یک وجهه خلقی دارد، همه ویژگی ها را در خود جمع کرده است.

سه شنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۵
مواضع خود را برای خدمت به هم نزدیک کنید

مواضع خود را برای خدمت به هم نزدیک کنید

امام بزرگوار ضمن برشماری ویژگی های گروه های مورد قبول نظام، ضرورت تضارب و تعاطی افکار و آرا، دشمن شناسی هوشمندانه، پرهیز از اختلاف، ضرورت بالا بردن ضریب تحمل عقیده مخالف و... بر پاکسازی مسیر رقابت ها از آلودگی و انحراف و افراط و تفریط سفارش کرده اند...

سه شنبه, ۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
معرفی کتاب «آداب الصلوة» اهدایی حضرت امام(س) به عروس و فرزندشان

معرفی کتاب «آداب الصلوة» اهدایی حضرت امام(س) به عروس و فرزندشان

آداب الصلوة، شرحى است مبسوط بر آداب و اسرار معنوى نماز، و سرشار از نکات اخلاقى و عرفانى که به زبان فارسى نوشته شده است.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶
انتشار نسخه عربی «درآمدی بر نظریه ‏سیاسی امام خمینی(س)»

انتشار نسخه عربی «درآمدی بر نظریه ‏سیاسی امام خمینی(س)»

نسخه عربی کتاب «درآمدی بر نظریه ‏سیاسی امام خمینی(س)» نوشته محمدرضا دهشیری با عنوان ‏‏«مدخل فی النظریه السیاسیة للامام الخمینی(س)» منتشر شد.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۷
انتشار مبناگرایی و نواندیشی راه و روش امام خمینی(س)

انتشار مبناگرایی و نواندیشی راه و روش امام خمینی(س)

کتاب مبناگرایی و نواندیشی در راه و روش امام خمینی(س) نوشته شیخ نعیم قاسم را دکتر مسعود فکری به فارسی برگردانده است.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
نمایش آثار تصویرگر تمثال امام(س) در نمایشگاه «مهر ماندگار»

نمایش آثار تصویرگر تمثال امام(س) در نمایشگاه «مهر ماندگار»

نمایشگاه نقاشی های آبرنگ استاد فقید «سیدجمال الدین خرمی نژاد» تصویرگر تمثال حضرت امام خمینی(س) با عنوان «مهر ماندگار» ، از ۶ تا ۱۵ آبان در نگارخانه فرهنگسرای معرفت برپا می شود.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
چه کسی روحانی را با امام خمینی آشنا کرد؟

چه کسی روحانی را با امام خمینی آشنا کرد؟

یکی از روزها که در خدمت آقای علامه بودیم ، راجع به علمای قم و سفر چند سال قبل ایشان به قم بحث شد. ایشان ماجرای سفرش به قم را توضیح می داد و در ضمن بحث ، شروع به تجلیل از امام کرد.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
نقش آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی در نهضت امام خمینی(س)

نقش آیت الله عطاءالله اشرفی اصفهانی در نهضت امام خمینی(س)

سرانجام این عالم بزرگوار در روز جمعه 1361/7/23 ه. ش قبل از ایراد خطبه های نماز جمعه در مسجد جامع کرمانشاه بر اثر انفجار نارنجک توسط یکی از منافقین در سن هشتاد و دو سالگی شربت شهادت نوشید و به لقاءالله پیوست.

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۹:۲۶
سی و شش خاطره از یاران شهید آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره)

سی و شش خاطره از یاران شهید آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره)

تنها کتابی که نام امام در آن نوشته شده بود توضیح المسائل محشّای آیت الله العظمی بروجردی بود که در کنار نام دیگر مراجع تقلید، اسم امام خمینی به صورت «خ‍....» نوشته می شد. قبل از ارتحال حاج آقا مصطفی هیچ واعظی اجازه نداشت حتی برای بیان مسائل شرعی نام امام را بر زبان جاری کند. نویسنده توانا استاد محمدرضا حکیمی وقتی آرزوهای بزرگ هنرمندان و متفکران و مصلحان نام آور جهان را در کتاب «آوای روزها» ترسیم می نمود، پس از ذکر آرزوهای حضرت امام خمینی ـ البته بدون ذکر نام و با گذاشتن چند نقطه به جای کلمه «خمینی» ـ مظلومیت و تنهایی او را با این عبارت زیبا و ماندگار بیان کرده بود...

دوشنبه, ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۷:۴۲
قضای نماز و روزه ماﺩﺭ بعد از وفات ﺍﻭ آیا بر عهده پسر ﺑﺯﺭگتر است؟ نماز و روزه ﺯن ﻭ  شوهر چطور؟ آیا با وفات هر کدام، دیگری ﺑﺍید نماز ﻭ ﺭﻭﺯه ﺍﻭ ﺭﺍ قضا کند؟

قضای نماز و روزه ماﺩﺭ بعد از وفات ﺍﻭ آیا بر عهده پسر ﺑﺯﺭگتر است؟ نماز و روزه ﺯن ﻭ شوهر چطور؟ آیا ...

زن و مرد مسلمان باید نسبت به اداء نماز و روزه که از واجبات بزرگ و مهم الهی اند اهتمام لازم و کافی را داشته و برای قضای نماز و روزه ای که به وقت انجام نداده اند تلاش و اقدام نمایند تا به بعد از مرگ نماند؛ و در این جهت سستی و تهاون و سبک شمردن جایز نیست. در صورتی که کسی نمازها و روزه هایی که ترک کرده است را در حال حیات خویش به هر دلیلی قضا نکرده باشد و با این حال علائم مرگ را مشاهده نماید به گونه ای که فرصت قضای واجبات بدنی مثل نماز و روزه را نداشته باشد، واجب است که وصیت کند تا بعد از مرگ برای او اجیر بگیرند که آن ها را به نیابت از او قضا کند، مگر کسی که ولیّ (بزرگترین پسر انسان به وقت مرگ) دارد و می داند که او نماز و روزه ها را به طور صحیح قضا می کند؛ پس در این صورت چنین وصیت کردنی واجب نیست. سؤال مورد بحث ناظر به این است که آیا پسر بزرگ نسبت به نماز و روزه مادر وظیفه ای دارد؟ به عبارت دیگر؛ همان گونه که بر پسر بزرگ واجب است که نمازهایی که پدر نخوانده است و روزهایی که نگرفته است را بعد از مرگ او قضا نماید، آیا در باره مادر نیز چنین وظیفه و تکلیفی دارد؟ یا خیر؟ ...

یکشنبه, ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۵
صفحه 2398 از 4021 < قبلی | 2391 | 2392 | 2393 | 2394 | 2395 | 2396 | 2397 | 2398 | 2399 | 2400 | بعدی >