حجت الاسلام ولمسلمین انصاری کرمانی
با وجود مشکلاتی که در روزهای اول اقامت امام در قم از نظر حفاظت و امنیت ایشان وجود داشت، امام مانع می شدند پاسداران با اسلحه دنبال ایشان باشند.
سه شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۶

از نظر شرعی در وجوب خمس گذشت سال معتبر و شرط نمی باشد، لیکن برای رعایت حال مؤمنین و آینده نگری و ملاحظه واقعیت های زندگی به آنان فرصت داده شده است که در پایان سال مالی و بعد از قطعی شدن هزینه های زندگی، و تعیین دقیق مازاد درآمد، خمس آن را پرداخت نماید. این نکته را صاحب عروه ره با عبارت «یجوز له تعجیل إخراج خمس الربح إذا حصل فی أثناء السنة، و لایجب التأخیر إلىٰ آخرها، فإنّ التأخیر من باب الإرفاق کما مرّ...» بیان نموده اند. در این باره امام خمینی س نیز، ضمن این که حاشیه بر متن عروه ندارد، در کتاب تحریر الوسیله می فرماید:
«مسألة 24 لا یعتبر الحول فی وجوب الخمس فی الأرباح و غیرها . و إن جاز التأخیر الى آخره فی الأرباح احتیاطا للمکتسب، و لو أراد التعجیل جاز له، ...»
بنا بر این صاحبان کسب و درآمد در پرداخت خمس به یکی از دو روش زیر باید عمل نمایند:
1- به محض حصول درآمد خمس آن را پرداخت نمایند. «و لو أراد التعجیل جاز له». در این روش مؤونه و هزینه های زندگی تخمین زده می شود و مازاد بر آن تخمیس می گردد. علت این که می گوییم هزینه ها باید تخمین زده شود آن است که امکان دارد در عمل هزینه های صورت گرفته، کمتر و یا بیشتر از حدّی شود که به هنگام پرداخت خمس در نظر گرفته شده است. به همین جهت مقدار مازاد درآمد هم کم و یا زیاد شود. و مسایل دیگری پیش آید.از قبیل این که، مبلغی که به عنوان خمس پرداخت
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۱
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۷
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵
مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از دیدگاه امام خمینی(س) زن مربی انسان و مظهر تحقق آمال بشر است، گفت: تفکرات امام(س) درباره جایگاه زن، معیاری برای تبیین الگوی مطلوب زن مسلمان است.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
کتاب «چهل حدیث امام خمینی(س)» که از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) منتشر شده، در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با استقبال فراوان مواجه شده است.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
آیت الله توسلّی
به محض اینکه ایشان جمله ای در خصوص کثرت علاقه و اعتقاد گفتند که شاید در آن غلوّ بود، رنگ مبارک امام یک مرتبه سرخ شد.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
زهرا مصطفوی:
دختر حضرت امام خمینی(س) در دیداری با مربیان کودکان و نوجوانان لبنانی گفت که امام در زمان زندگی شان هیچ وقت ما را نصیحت نکردند بلکه با عمل خالصی که انجام می دادند برای ما الگو و راهنما بودند.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
در آستانه بیست وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س)؛
فراخوان سومین مسابقه عکس و پوستر «دل دیده» که همزمان با بیست وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(س) برگزار می شود، منتشر شد.
دوشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۱۳

... به هر حال، جواز و عدم جواز الزام به پرداخت خسارت دایر مدار ضمان و عدم ضمان عاریه گیرنده می باشد؛ یعنی در مواردی که عاریه گیرنده شرعا ضامن شمرده شده است می توان جبران خسارت را درخواست و او را بدان ملزم کرد و در مواردی که ضامن نیست، الزام به پرداخت خسارت جایز نمی باشد. روشن است که بر خلاف تصور عامه مردم، بحث بر سر جواز و عدم جواز الزام به پرداخت خسارت و جبران است، نه جواز و عدم جواز جبران داوطلبانه و پرداخت از روی میل و رضایت او؛ که امر دیگری است.
و این که عاریه گیرنده در چه مواردی ضامن است و در چه مواردی ضامن نیست، امام خمینی س در تحریرالوسیله، ج 1، ص 546 می فرمایند:
«مسألة 12 العین المستعارة أمانة بید المستعیر لا یضمنها لو تلفت إلا بالتعدی أو التفریط ، نعم لو شرط الضمان ضمنها و إن لم یکن تعد و تفریط، کما أنه لو کان العین ذهبا أو فضة ضمنها مطلقا إلا أنّ یشترط السقوط »
بنا بر این مطابق فتوای امام خمینی س، امر از دو حال خارج نیست.
1- اگر شیء عاریه داده شده ای که تلف شده است طلا و نقره نباشد اصل بر عدم ضمان عاریه گیرنده است جز صورت افراط و تفریط؛ یعنی اگر در نگهداری و یا استفاده از آن کوتاهی و یا زیاده روی نکرده باشد ضامن نیست. البته اگر شرط شده باشد ضامن بودن عاریه گیرنده، وی در هر حال ضامن می باشد.
2- عین عاریه گرفته شده اگر طلا و نقره باشد مستعیر ضامن است مطلقا یعنی چه افرا
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۱
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان
من گرفتار تکلیف شرعی هستم، باید ظرف ده روز حساب همه چیز را روشن کند و الا من ناچارم عکس العمل نشان بدهم و ایشان ساقط خواهد شد.
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
ویژه برنامه های سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل در استان های زنجان، لرستان، کردستان، فارس و مرکزی، ایلام و مازندران تشریح شد.
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۲
دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع):
امام خمینی(س) در حقیقت «بیدارسازی امت اسلامی» را نه تنها در حوزه فکری و اندیشه ای به وجود آورد، بلکه توانست در حوزه عمل و اقدام نیز مهمترین گام را برای تحقق عملی حاکمیت اسلامی در جهان معاصر بر دارد.
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
نخستین اطلاعیه روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)
روابط عمومی ستاد بزرگداشت امام خمینی(س) با صدور اطلاعیه ای از اقشار مختلف مردم دعوت کرد، برای برگزاری هرچه باشکوه تر برنامه های بزرگداشت نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را ارائه نمایند.
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
امام خمینی(س) در این اثر به شبهات و تبلیغات ضد دینی و ضد روحانی اسرار هزار ساله پاسخ گفته و به استناد حقایق تاریخی و ضمن طرح و نقد آراء فلاسفه یونان قدیم، فلاسفه اسلام و فلاسفه معاصر غرب، بر حقانیت تشیع و نقش سازنده روحانیت اسلام تأکید ورزیده است.
یکشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۲۳
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی
اگر من تأیید کنم کسانی که ایشان را تخطئه می کنند فعالتر می شوند و مسأله جنبۀ سیاسی پیدا می کند.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶
فریده مصطفوی
رفتار ایشان از زمان طلبگی تاکنون هیچ فرقی نکرده است. از موقعی که به خاطر دارم همین برخوردها را با ما داشته اند.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
همزمان با ایام ولادت با سعادت حضرت فاطمه(س) وامام راحل (س) همایش بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (س) در حیدر آباد هند برگزار شد.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
قهرمان وزنه برداری جهان:
کسب بیست و دو مدال المپیک و جهانی در طول سال های فعالیت ورزشی، از محمد نصیری چهره ای ماندگار در اذهان عمومی پدید آورده است.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۶
برنامه های سالگرد ارتحال امام خمینی(س) در برخی شهرستان ها تشریح شد
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
نویسنده کتاب «شرحی بر چهل حدیث امام خمینی(س)» گفت: باید در هر خانه یک نسخه از این کتاب باشد، زیرا این اثر می تواند نقش یک درمانگر روح و روان را در هر خانواده ایفا کند. امام(س در این کتاب نقش یک طبیب را دارد که سعی می کند بیمار های پنهان نفس انسان را درمان کند.
شنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۳۹
جمعه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
شهید مطهری در عمر کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی، با زبان مردم و بی قلق و اضطراب، به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت.
پنجشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۳

همان گونه که در کتاب تحریرالوسیله امام خمینی س آمده است، روزه خوردن در ماه رمضان برای اشخاصی جایز شمرده شده است. از جمله برای زنی که زاییدن او نزدیک است و روزه برای خود او و یا برای فرزندش ضرر دارد. و نیز زنی که بچّه شیر می دهد و شیر او کم است و روزه گرفتن به او یا بچّه ای که شیر او را می خورد ضرر می رساند. پس این افراد در ماه رمضان روزه نمی گیرند.
...
در زنی که بچه شیر می دهد نیز فرقی نمی کند که بچّه خودش را شیر دهد یا بچه دیگری را؛ و برای شیر دادن بچّه اجیر شده باشد و یا مجاناً شیر دهد. و احتیاط آن است که در روزه خوردن اکتفا شود به موردی که شخص دیگری نباشد که بجای او و به صورت مجانی و یا با گرفتن اجرت از پدر یا مادر بچه و یا شخص متبرّع، بچه را شیر دهد.
...
به هر حال؛ گرچه این دو گروه از زنان در ماه رمضان روزه نمی گیرند امّا بر آنان واجب است که بعد از بر طرف شدن عذر، روزه هایی که خورده اند را قضا کنند. «یجب علی الحامل و المرضعة القضاء بعد ذلک ، ...» (تحریرالوسیله ج 1 ص 270)
علاوه بر لزوم قضا، وجوب و عدم وجوب کفّاره بر آنان، فرع دیگری است که مطرح و مورد بحث و نظر می باشد.
در این باره چند صورت وجود دارد. ...
پنجشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
تصمیم حضرت امام، به حضور در حوزۀ علمیه و استقامت در حالى اعلام شد که پس از حمله رژیم به مدرسه فیضیه موج گسترده اى از تبلیغات در رسانه هاى گروهى علیه روحانیت و بویژه شخص امام خمینى جریان داشت.
پنجشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
پنجشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۹:۲۲

در کتاب الله الکریم و سنّت حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام، سفر، موضوع احکام متعددی قرار گرفته است.
به عنوان مثال به حکم قرآن مجید در سوره بقره، کسی که در ماه رمضان در سفر است حق روزه گرفتن ندارد بلکه آن روزه ها را در روزهایی غیر از ماه رمضان باید بگیرد.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ (183) أَیَّاماً مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ کَانَ مِنْکُمْ مَرِیضاً أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ ... (184)
از جمله احکام مسافرت، قصر و کم کردن از نماز است که در سوره نساء تشریع شده است:
وَ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاَةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا إِنَّ الْکَافِرِینَ کَانُوا لَکُمْ عَدُوّاً مُبِیناً (101)
هر چند که مستفاد از کریمه فوق این است که قصر در صلاة ابتداءاً در مورد خوف از فتنه کفار بوده است؛ «إِنْ خِفْتُمْ أَنْ یَفْتِنَکُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا»، لیکن در دستورات بعدی که روایات مبیّن آن است این حکم به جمیع صور سفر شرعی تعمیم یافته است.
نماز مسافر جزئیات فراوانی دارد که احکام آن ها در سنّت که از منابع احکام به شمار می رود، جستجو می شود؛ ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۳