تأکیدات ایشان بر ضرورت حفظ فرهنگ و هویت ما در اکثر سخنرانی ها و نوشته هایشان آشکار است. این تأکید ایشان محدود به سخنرانی و نوشتن نمی شود، بلکه بیش از هر چیز در عمل و رفتار ایشان آشکار بود، به همین دلی...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
پاسخ: امام در این مورد خاص دارای سه شأن گوناگون بود. ایشان در مقام یک فرد مسلمان در رفتار شخصی خود از مصرف چنین کالاهایی پرهیز می کرد، زندگی معمولی ایشان گواهی روشن بر این ادعاست. در مقام یک فقیه، نیز...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
در واقع بخش نخست پرسش شما همان دغدغه اصلی ایشان بود و به واسطه همین دغدغه بود که بیش از شش دهه از زندگی خود را صرف مبارزه کرد و اگر کسی امیدی به برون رفت از این معضلات و پشت سر گذاشتن چالش های پیش روی...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
در مجموعه مصاحبه های متعددی که در نوفل لوشاتو توسط نماینده های رسانه های سراسر دنیا با حضرت امام به عمل می آمد یکی از سئوال های اصلی درباره نظام آینده در ایران، ساختار و شکل آن و نقش حضرت امام در ادار...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
در بررسی پرسش فوق،دو نکته را باید مورد توجه قرار داد: 1- اندیشه امام خمینی (س)نسبت به حکومت چیست؟ و مبنای مشروعیت حکومت را چه می دانند؟ در بررسی آثار امام (س) (آثار قلمی و گفتاری) ایشان اصل ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
یکی از عمیق ترین موضوعاتی که محتاج تامل بسیار در اندیشه امام خمینی(س) می باشد، موضوع حقیقت محمدیه و امام شناسی ایشان است که با بیانی عرفانی و فلسفی و در قالب اصطلاحاتی خاص در آثار ایشان تبلور دارد و ا...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
از نظر حضرت امام(س) حکومت الهی حکومت عقل و عدل است، حکومت ایمان است (صحیفه امام، ج ۲، ص ۳۶۲) این حکومت مجری عدالت اسلامی بر پایه محکم عدل می باشد و نه تنها با این حکومت، ملت ایران از زیر بار ظلم و سلطه...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
امام خمینی(س) در طول نهضت، حدود 2290 بار از واژه امریکا استفاده کرده اند. اولین بار به زمانی باز می گردد که فلسفه تدریس می کردند و در ذیل بحث فلسفی «توهم لزوم تکثر در علم تفصیلی» مثالی از نار (آتش) ار...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
با جستجوی نام (نیروی دریایی) تمام مطالبی که حضرت امام فرموده اند به دست می آید، به شرط اینکه بعد از کلمه نیروی دو بار فاصله یعنی (space) را بزنید. و این مهم هم در صحیفه امام، هم در مجموعه آثار امام و ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
تعداد بسیار زیادی از فایل ها در بخش منابع دیجیتالی جهت مشاهده عموم قرار داده شده است. با توجه به سیاست های موسسه، تعدادی از عکس ها، صوت ها و فیلم ها دسترسی محرمانه دارند که دسترسی و مشاهده آنها ن...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵
الزامی برای امام در مورد اجرای حکم قصاص مبتنی بر خواست و اراده مردم در اجرای قوانین اسلامی است. از آنجا که امام از ابتدای نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر اجرای قوانین و مقررات اسلامی از ج...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
حضرت امام در این باب فتوای فقهی به معنی متداول آن ندارند. اما در جریان امر اقداماتی به عمل آوردند که اجمال آن چنین است: به دنبال اعلام برگزاری رفراندوم فرمایشی انقلاب سفید از سوی رژیم شاه، امام خ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
ولایت فرد بر دیگری، پیرو دلیل ولایت است، نه پیرو خصوصیات و ویژگی های شخصی افراد. برای روشن مطلب به طور اختصار، چند نکته یادآوری می شود: 1- اصل اولی، در ولایت، عدم ولایت شخص بر دیگری است و فقط خدا...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
در اندیشه و سیره عملی امام خمینی محتواى بنیادین جمهوری اسلامى عبارتند از: حاکمیت قوانین الهى، حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و نقش بنیادین آنان در تمام امور کشور، رهبرى فقیه عادل و عالم، اهل خدمت نه...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
بحث ارتداد و مرتد و اقسام آن و احکام مرتبط با آن، بیشتر در فتاوای حضرت امام(س) در تحریرالوسیله و دیگر آثار(استفتائات) بروزکرده است و به دلیل این که امام(س) بحث حدود را به صورت فقه استدلالی نگارش نکرده...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
امام خمینی فلسفه (حکمت) را یکی از علوم برهانی و عقلی می دانستند که می تواند در معرفت و شناخت به انسان کمک کند، و عقل انسان را سیراب نماید. در درسهای تفسیر سوره مبارکه حمد می فرمایند: « فلسفه وسیله است...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
در آثار فقهای اسلام، قاعده ای به نام «قاعده درء» مشهور است که مقصود از آن چنین است که حدود و قصاص در زمانی که شبهه ای وجودداشته باشد، نفی و رد می شود. این قاعده از احادیثی که به پیغمبر منسوب می باشد گ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
به نظر حضرت امام خمینی(س)، آنچه برای تصدی رهبری نظام اسلامی و مسئولیتهای برشمرده در قانون اساسی لازم است، اجتهاد می باشد و نه شرط مرجعیت. ایشان، نظر خود را به صراحت در پاسخ نامه ی آیت الله علی مشکینی ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
«مشروعیت» در اندیشه سیاسی به معنای قانونی بودن، حقانیت و درستی است. لیکن به نظر می رسد بررسی این موضوع در کلام امام خمینی به دور از تفسیرهای رایج راهگشاتر از مباحث مناقشه انگیز صرفاً نظری خواهد بود. د...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
سیرۀ فقهی امام خمینی(س)، پایبندی به سیرۀ فقهی فقهای بزرگ شیعه می باشد و راه و روش اجتهادی ایشان نیز همان روش اجتهادی فقهای سلف می باشد. در سخنان و سفارشهای خود نیز به فقه جواهری و شیخ انصاری توصیه کرد...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
هرچند در ادیان الهی بویژه دین مقدس اسلام، حقوق انسانی در شکل کامل و جامع آن مطرح است، لیکن بخش های وسیعی از آن چه بنام حقوق بشر مطرح است یعنی حقوقی که انسان صرف نظر از طبقه، جنسیت، قومیت و نژاد و فرهن...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
1- بحث قانون و توجه به آن در اندیشه امام خمینی اساساً به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد. حتی به کشف اسرار هم که مراجعه می کنیم؛ باز همین رویکرد را می بینیم. ایشان معتقدند حکمرانی باید بر مبنای قانون...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
برای روشن شدن سخن امام(س) به نکات زیر باید توجه کرد. - هر جامعه، برای اداره امور خود و بر قراری نظم و رسیدن به هدف، نیازمند قوانین و مقرراتی است. و این قوانین برپایه نیازها و شرایط تنظیم و تدوین ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
پرسش بالا یک پرسش ساده نیست، بلکه یک بحث نظری است که می تواند دیدگاه های مختلف داشته باشد و با توجه به این، به نکاتی اشاره می شود که می تواند راهگشای تحقیق در این بحث باشد، و از این که بحث تاحدی فنی و...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
ازدواج در اسلام به دو صورت دائم و موقت (دارای زمان معین) تعریف شده است و این دو گونه ازدواج مورد پذیرش قرآن و سنت است. فقهای شیعه، شرایط و حدود هر یک از این دو را در کتاب نکاح (ازدواج) بیان کرده اند. ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
روایتی که پرسش کننده محترم به آن اشاره می کند چنین است: «رجل من اهل قم یدع الناس الی الحق یجتمع معه قوم کزبر الحدید لا تزلهم الریاح العواصف؛ مردی از اهل قم مردم را به سوی حق می خواند، گروهی دور او گرد...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
امام خمینی بعد از رحلت آیت الله بروجردی علی رغم استقبال حوزه علمیه و مردم، همچون ادوار گذشته زندگی خویش، کوچک ترین قدمی برای مرجعیت خود برنداشتند و حتی درمقابل پیشنهادات و اقدامات دوستان خویش در این م...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
پس از یک تجربه ده ساله و مسائل و اتفاقات پیش آمده در این دوران موجب شد تغییرات و افزایش هایی در قانون اساسی بوجود آید. یکی از آن موارد پیرامون «ولایت فقیه» و حدود اختیارات و شرایط آن می باشد. تغی...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
از سوال فوق بر می آید که ضرورتی ندارد تا اثبات شود که امام خمینی(س) قصد داشتند بین شیعه و سنی وحدت ایجاد کنند و این مفروض سوال کننده محترم است. می ماند آنکه ایشان چنین اتحادی را واقعی می خواستند یا اب...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴
امام خمینی(س) در حکمت، از پیروان حکمت متعالیه صدرایی بشمار می رود. حرکت جوهری از مهمترین نظریه های این حکمت است که می گوید: حرکت فقط در ظاهر (عوارض) اشیاء انجام نمی پذیرد، بلکه حرکت در جوهر اشیاء نیز ...
چهارشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۴