روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

عناوین مطالب آخرین مطالب

کمساری: روحانیون نمی توانند از «برج عاج» با مردم ارتباط بگیرند! نهادهای حوزوی در عرصه بازخوانی «منشور روحانیت» موفق نبودند/ هویت نهاد روحانیت با وجود «مردم» معنا پیدا می کند/ روحانیت ما بایستی کف میدان تعامل با مردم باشد

کمساری: روحانیون نمی توانند از «برج عاج» با مردم ارتباط بگیرند! نهادهای حوزوی در عرصه بازخوانی «منشور روحانیت» موفق نبودند/ هویت نهاد روحانیت با وجود «مردم» معنا پیدا می کند/ روحانیت ما بایستی کف میدان تعامل با مردم باشد

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) برای بهبود روابط میان مردم و روحانیت راهکاری پیشنهاد داد و بیان کرد: روحانیت باید در دل مردم باشد و سعه صدر داشته باشد و زبان مردم را به کار بگیرد. راز موفقیت امام(ره) در این بود که به زبان مردم حرف زد و درد مردم را شناخت و برای این درد درمان خاص خودش را ارایه کرد. چرا در سال ۵۷ و چند سال منتهی به پیروزی انقلاب جامعه به سمت امام(ره) روی آوردند؟ چون احساس کردند که امام دردی که او دارد را فهمیده و برای این درد نسخه و راه حل ارایه می کند. روحانیت نمی تواند از برج عاج با مردم ارتباط بگیرد، روحانیت ما بایستی کف میدان تعامل با مردم باشد و زبان مردم به خصوص نسل جوان را بفهمد.

رفراندوم قانون اساسی‏ به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

رفراندوم قانون اساسی‏ به روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی

‏‏انتشار متن نهایی قانون اساسی مصوب مجلس خبرگان (در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۵۸)، راه‏‎ ‎‏را برای برگزاری رفراندوم قانون اساسی هموار کرد. مخالفان، با اشکالتراشی و‏‎ ‎‏اخلالگری، کوشش می کردند، موانع جدّی، بر سر راه این رفراندوم ایجاد کنند.‏ ‏‏سرانجام با درایت و هدایت امام و با عشق و علاقه ای که در مردم نسبت به انقلاب‏‎ ‎‏وجود داشت، هیچ توفیقی عاید مخالفان نشد، چند روز بعد، امام در حاشیه کتاب قانون‏‎ ‎‏اساسی که در اختیارشان گذاشته شده بود، بر تأثیر این قانون از سوی «اکثریت ملت‏‎ ‎‏معظم» صحّه گذاشته و مرقوم فرمودند: «امید است ان شاءاللّه تعالی با عمل به آن،‏‎ ‎‏آرمانهای اسلامی بر آورده شود و تا ظهور حضرت بقیة اللّه اروحنا له الفدا باقی و مورد‏‎ ‎‏عمل باشد.» ‏‏آنچه که در ایران اتفاق افتاد، کاملاً یک سیستم نو در اداره کشور است و هنوز هم است.‏‎ ‎‏این تجربه ادامه دارد. بعد از اصلاح قانون اساسی هم دوباره نمونه های جدیدی پیش‏‎ ‎‏می آید که به تدریج، ممکن است جامعه به نقطه ای برسد که بعضی اصلاحات باید انجام‏‎ ‎‏شود. قانون اساسی دیگر کشورها هم همین طور است.‏ ‏‏آن نقاطی که تغییر پیدا کرد، یکی مسأله دولت و رئیس جمهوری بود. در آن موقع‏‎ ‎‏واقعاً مشکل داشتیم. رهبری که بودند، رئیس جمهوری هم بودند و دولت هم بود. کار‏‎ ‎‏کردن با حضور رئیس جمهوری و رئیس دولت در قوه مجریه واقعاً مشکل بود. رئیس‏‎ ‎‏جمهوری منت

پورمحمدی: امام هرگز سیاسی با افکار عمومی برخورد نمی کرد/ اصطلاح «فراتاریخی» را آمریکایی ها درباره امام به کار بردند و گفتند او فهم و دانش فراتاریخی داشت/ امام خمینی از روز اول هم فرمود مردم، مردم، مردم، همه چیز با مردم

پورمحمدی: امام هرگز سیاسی با افکار عمومی برخورد نمی کرد/ اصطلاح «فراتاریخی» را آمریکایی ها درباره امام به کار بردند و گفتند او فهم و دانش فراتاریخی داشت/ امام خمینی از روز اول هم فرمود مردم، مردم، مردم، همه چیز با مردم

پورمحمدی رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاکید کرد: امروز هم مردم باید تعیین کننده باشند و حافظ نظام. اگر نظام بخواهد بماند با مردم می ماند، اگر بخواهد اصلاح شود با مردم اصلاح می شود، اگر کجی های آن باید درست شود با مردم درست می شود، اگر بخواهد پیشرفت کند با مردم درست می شود و ان شاء الله می شود، امید داریم.

علی آقامحمدی: انتخابات صورت نمی گیرد الّا اینکه مردم حضور داشته باشند/ نقش امام خمینی(س) بی بدیل، همیشگی و مقوّم نظام جمهوری اسلامی است

علی آقامحمدی: انتخابات صورت نمی گیرد الّا اینکه مردم حضور داشته باشند/ نقش امام خمینی(س) بی بدیل، همیشگی و مقوّم نظام جمهوری اسلامی است

علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به جماران گفت: هر نظامی اگر از بنیانگذارش غفلت کند، اساسا آن بنا دیگر باقی نمی ماند. حضرت امام معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی است و طبیعتا نقش ایشان بی بدیل، همیشگی و در حقیقت مقوّم نظام جمهوری اسلامی است.

بیعت همافران تیر نهایی ای بود که بر پیکره از هم گسیخته رژیم پهلوی وارد آمد

بیعت همافران تیر نهایی ای بود که بر پیکره از هم گسیخته رژیم پهلوی وارد آمد

بیعت همافران تیر نهایی ای بود که بر پیکره از هم گسیخته رژیم پهلوی وارد آمد. روایت رهبر انقلاب خواندنی است.

اولین «بله سیاسی» را چه کسانی به انقلاب اسلامی گفتند؟ دکتر صادق طباطبایی اینگونه روایت می کند...

اولین «بله سیاسی» را چه کسانی به انقلاب اسلامی گفتند؟ دکتر صادق طباطبایی اینگونه روایت می کند...

حکم تشکیل دولت موقت از طرف امام به مهندس بازرگان داده شده بود. امام از مردم خواسته بودند نظر خود را درباره این تصمیم اعلام کنند. صادق طباطبایی به روایتی از این قضیه مهم تاریخی پرداخته است.

دیدار مردم انزلی با امام خمینی در اوائل سال ۶۰

دیدار مردم انزلی با امام خمینی در اوائل سال ۶۰

خاطره ای از کتاب مرید روح الله/ خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد پیشوایی (صص: ۱۶۴-۱۶۵)

روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

تو به ما جرأت طوفان دادی...

تو به ما جرأت طوفان دادی...

تو به ما جرأت طوفان دادی

جرقه نهضت امام از کجا زده شد؟ چرا امام سال ۴۲ اعلام کردند که عید نداریم؟

جرقه نهضت امام از کجا زده شد؟ چرا امام سال ۴۲ اعلام کردند که عید نداریم؟

لحظه تحویل سال ۱۳۴۲ شمسی چراغ های صحن مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها خاموش شد. این موضوع فرصتی شد تا اعلامیه هایی ضد رژیم شاه پخش شود. اعلامیه هایی که بازگوکننده ظلم رژیم و نداشتن عید بود.

شخصیت عظیم

شخصیت عظیم

پرتال امام خمینی(س): گوشه ای از سخنان رهبری درخصوص شخصیت عظیم امام خمینی

بخشی از وصیت نامه امام روح الله

بخشی از وصیت نامه امام روح الله

پرتال امام خمینی(س): بخشی از وصیت نامه امام روح الله

قدر این ملت را‏‎ ‎‏بدانید

قدر این ملت را‏‎ ‎‏بدانید

به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را‏‎ ‎‏بدانید و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان‏‎ ‎‏که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با‏‎ ‎‏فداکاریهای آنان تحقق پیدا کرد و بقای‏‎ ‎‏آن نیز مرهون خدمات آنان است،‏‎ ‎‏فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید و حکومتهای طاغوتی‏‎ ‎‏را که چپاولگرانی بی فرهنگ و زورگویانی تهی مغز بودند و هستند را همیشه‏‎ ‎‏محکوم نمایید، البته با اعمال انسانی که شایسته برای یک حکومت اسلامی‏‎ ‎‏است.‏ صحیفه امام، جلد ۲۱، ص ۴۱۲

فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت

فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت

شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می دانم و در تمامی فراز و نشیب ها در کنار من بوده ‏ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی.

چرا امام خمینی قطعنامه ۵۹۸ را دیر پذیرفت و جنگ را طولانی کرد؟

چرا امام خمینی قطعنامه ۵۹۸ را دیر پذیرفت و جنگ را طولانی کرد؟

حضرت امام خمینی با قرائتی که از روحیه صدام حسین داشت، به گونه ای تصمیم گیری نمود که در پایان جنگ حتی یک وجب از سرزمین عزیزمان به چنگال بیگانه نیفتد

صفحه 1 از 52 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >