حضرت امام پس از عزل بنی صدر خطاب به او با زبان نصیحت و خیرخواهی فرمود: من الآن هم نصیحت می کنم آقای بنی صدر را به اینکه نبادا در دام این گرگ هایی که در خارج کشور نشستند و کمین کردند بیفتید، و این آبرویی که از دست دادید بدتر بشود.
مقامات عراقی به ظاهر برای کسب اجازه از حضرت امام برای بازداشت آقا مصطفی به حضور ایشان رسیدند و چون با منطق کوبنده حضرت امام مواجه شدند، به بازداشت آقا مصطفی و انتقال وی به بغداد در روز 21 خرداد 1348 اقدام کردند.
سرشت انسان بالقوه قابلیت دارد تا با تربیت صحیح از عالم طبیعت تا آنجایی سیر کند که وَهْم هم تصور نمی کند. بعثت انبیا برای این است که انسان را به مراتب انسانیتش مطلع نماید و هر چیزی را که قابلیت آن را دارد، به فعلیت برساند و در واقع تربیتْ یک تربیت الهی شود.
اگر کسی بخواهد تسلط کامل بر مشرب عرفانی امام رحمه الله و سفارش ها و رهنمودهای اخلاقی ـ عرفانی آن بزرگوار داشته باشد، حداقل باید آشنایی اجمالی با کتاب های عرفانی
ایشان داشته باشد و آن ها را مطالعه کند؛ لذا معرفی آثار اخلاقی ـ عرفانی آن حضرت ضروری به نظر می رسد.
رژه ارتش در حضور امام خمینی (س)
اولین رژه ارتش جمهوری اسلامی ایران در حضور امام خمینی(س) با حضور شهید سرلشکر ولی الله فلاحی فرمانده نیروی زمینی ارتش و فرمانده هوانیروز سرهنگ خلبان اسکندر عمادی در تاریخ ۱۳۵۸/۴/۱۹
ای ارتش دلیر وطن/دوباره در کنار من بمان/بمان مشو جدا از من/با حیله جهان خوارگان/به کین/حق چو دشمنان/دگر مخور فریب شان/انقلاب وحدت ملت آفرین/پرده های جدایی ز هم درید/از افق مهر میهن تابید/روز تو روز من روز ما رسید/وابستگی به پایان رسد/وطن دگر ز غم رهد/ز سلطه و ستم رهد.
سرودی به یاد شهید فراشاهی با آهنگسازی علی اکبرپور و خوانندگی رشید وطن دوست و شعری از مجتبی کاشانی

نمونه بودن جوانان ایران در تاریخ
تاریخ اسلام جز یک برهه از صدر اسلام، جوانانی مثل جوانهای ایران ما سراغ ندارد. و ملتی مثل ملت ایران در تاریخ ثبت نشده است. شما در کجای تاریخ ـ جز یک برهه در صدر اسلام آن هم نه به طور وسیع بلکه به طور محدود ـ سراغ دارید که جوانان یک کشور این طور عاشق جنگ باشند؟ این طور عاشق دفاع از کشور خودشان باشند؟ و این طور ملت، همه با هم یکصدا دنبال پیروزی ارتش و سپاه پاسداران و سایر قوای مُسلَّحه باشند؟ و کجا دیدید که عاشقانه دنبال شهادت باشند؟ من به این چهره های نورانی و بشّاش شما، و به این گریه های شوق شما حسرت می برم. من احساس حقارت می کنم. من وقتی با این چهره ها مواجه می شوم. و این قلبهائی که به واسطۀ توجه به خدای تبارک و تعالی این طور در چهره ها اثر گذاشته است، احساس حقارت می کنم. من غیر از دعا که بدرقۀ شما کنم چیزی ندارم که به شما بکنم. من چطور به این احساسات خداگونه و به این توجهاتی که شما به خدای تبارک و تعالی دارید، و به این عزم راسخ شما و این شجاعت بینظیر شما، چطور من می توانم از شما ستایش کنم؟
صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۹۱
امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.
حضرت امام مانند بزرگان دیگر، حقیقت محبت را از امور وجدانی و ذوقی می دانند که دریافت حقیقت آن، نه با «بصر» ممکن است و نه با «نظر». ایشان بر این عقیده اند که محبت قابل تعریف نیست؛ از این روی در آثار ایشان برای محبت، حدی منطقی یا تعریفی خاص ذکر نشده است. با این حال، در جای جای کتب و رسایل ایشان به توصیف هایی برمی خوریم که باید آن را تعریف محبت به خواص و آثار آن نامید.
امام خمینی (س) با تأسی از مولایش آقا امام رضا – علیه السلام - که فرمودند، توکل یعنی اینکه از احدی غیر از خدا نترسی، با توکل و اعتماد تمام امور را به صاحب آن واگذار می نمود و در راه رضای محبوب گام برمی داشت و یقین داشت که اینگونه حرکت، غایتِ رحمت و عطوفت و لطف و مهربانی خدا را نصیب انسان می کند.
حدیث ثقلین از احادیثی است که اهل سنت و شیعه، هر دو با سندهای متعدد از رسول خدا(ص) روایت کرده اند.
یکی از پرکاربردترین واژه ها در آثار امام خمینی (س) که در آثار مختلف ایشان اعم از فلسفی، عرفانی، اخلاقی، فقهی و سیاسی فراوان بکار برده اند حق، حقوق، مشتقات و اضافاتی از ریشه حق است.
خدمت رهبر کبیر انقلاب و نایب بر حق امام زمان سلام؛ امیدوارم این سلام گرم و ناقابل من را که از فرسنگها راه دور می آید بپذیری. سلامی مملو از مهر و محبت؛ سلامی که از اعماق قلبم برمی خیزد و به سوی شما می آید. سلامی که از این تونل های پر پیچ و خم جاده ها گذشته و هزاران خاطره های گوناگون در برگرفته و برای شما بازگو می کند. سلامی که از وجود این جانب به شما امام عزیز گزارش ها می دهد.
عید نوروز از تاریخی ترین اعیاد ایرانیان است که برگزاری آن به صورت یک سنت دیرینه برجای مانده است و با حضور اسلام در ایران نه تنها این آیین ملی رنگ نباخت بلکه تطابق برخی از آداب آن با دستورات اخلاقی موجب جلای بیشتر آن شد.