چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵

خواندن قرآن در حال نماز یا به عنوان جزء نماز و به قصد جزئیت است و یا بدون آن.
۱- در هر جای نماز، ذکر گفتن و دعا کردن و قرآن خواندن غیر از آنچه موجب سجده می شود اشکالی ندارد. و بنابر اقوی، هرگونه خطاب به غیر خداوند متعال، حتی در ضمن دعا، مثل این که بگوید: غَفَرَ اللَّهُ لَکَ (خدا تو را بیامرزد) و صَبّحَکَ اللَّهُ بِالْخَیر (خدا تو را به خوبی وارد صبح کند) در صورتی که قصد دعا برای او داشته باشد، نماز را باطل می کند، تا چه رسد به این که با این جملات قصد تحیّت بنماید و همچنین است ابتدا نمودن به سلام (که نماز را باطل می کند). همچنین «اگر سلام کننده بچه ممیّز باشد، جواب سلام او واجب است و احتیاط (واجب) آن است که جواب سلام او به قصد قرآن خواندن نباشد (و به قصد جواب سلام باشد)، بلکه جایز نبودن آن قوی است.»
۲- در رکعت اول و دوم از نمازهای واجب، خواندن سوره حمد و یک سوره کامل بعد از آن واجب است و نمازگزار می تواند در بعضی از حالات، سوره را ترک نماید، بلکه گاهی در تنگی وقت و ترس و مانند این ها از موارد ناچاری ترک کردن سوره واجب است. خواندن حمد، در نمازهای مستحبی - مانند نمازهای واجب - واجب است؛ یعنی خواندن آن، شرط صحّت در آن ها است. اما خواندن سوره در هیچ یک از نمازهای مستحبی، واجب نیست؛ اگر چه آن نماز - با عنوان عارضی مثل نذر و مانند آن - واجب شده باشد.
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
آیه ۲۳ سوره نساء دلالت دارد که شیر دادن از اسباب تحریم است. اسباب تحریم یعنی چیزی که به سبب آن، ازدواج مرد با زن حرام است و صحیح نیست و زوجیت بین آن ها واقع نمی شود. و این ها اموری می باشند: نسب و رضاع (شیر خوردن) و مصاهره (خویشاوندی از راه ازدواج) و آنچه که به آن ملحق است و کفر و کفو هم نبودن و استیفای عدد و عده گرفتن و احرام.
اگر رضاع جامع شرایط تحقق پیدا کند، مرد و مرضعه (زن شیرده)، پدر و مادر شیرخوار می شوند و اصل های آن ها اجداد و جدّه ها می گردند و فرع های آن ها برادرها و اولاد برادرهای او می شوند و کسی که در حاشیه آن ها و در حاشیه اصل های آن ها می باشند عموها یا عمه ها و دایی ها یا خاله های او می شوند و او - یعنی شیرخوار - پسر یا دختر آن ها است و فرع های او نوادگان آن ها می باشند.
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
اصول سیاست خارجی را که امام خمینی (س) طراحی نموده است، می توان به منزله یکی از منابع رسمی تصمیم گیری در سیاست جمهوری اسلامی ایران به شمار آورد.
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
امام خمینی در ۳۱ مرداد سال ۶۳ در حکمی اعضای هیأت مؤسس مکتب خواهران قم را منصوب نمودند
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۱
حضرت سیدالشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان وضع چه جور باشد
چهارشنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۷
آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس جمهور و اعضای دولت با آرمان های امام خمینی(س) تاکید کرد: توجه به فقرا یکی از مواردی است که شاید بیش از هر چیزی در تعابیر ائمه(ع) و به خصوص امام مشهور بود. به زندگی کوچک و آنچه از آن تعبیر به سفره می شود، توجه شود. مردم ما هم آگاه هستند و خوب تشخیص می دهند.
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی صنایع دفاعی
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰
امام خمینی در ۳۱ مرداد سال ۵۸ در حکمی آقای محمد صدوقی را به سمت امام جمعه یزد منصوب نمودند
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۷
این گریه ها زنده نگه داشته مکتب سید الشهدا را؛ این ذکر مصیبتها زنده نگه داشته مکتب سید الشهدا را.
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۵
حجت الاسلام و المسلمین شیخ مصطفی بنابی امام جمعه بناب به جماران گفت: امام الگوی تمام عیار یک روحانی کامل بود. آن پیشوازش بود که مردم ایشان را به صورت میلیونی از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا(س) آوردند، این هم بدرقه و مشایعت ایشان بود که تا آرامگاه ابدی وی را همراهی کردند. امام در 11 سال رهبری تنزل نکرد، بلکه ترقی کرد و همه به خلق و خوی و برخورد و صداقت آن مرد عظیم الشأن برمی گردد.
سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۵
انساب، سه طبقه می باشند: ... طبقه دوم: اخوه (برادر و خواهر) و اولاد آن ها - که به «کلاله» نامیده می شوند - و اجداد به طور مطلق، می باشند و هیچ یک از این ها در صورت وجود یک نفر از طبقه سابق، ارث نمی برد.
فرض خواهر و برادر متوفی «نصف است برای خواهر یگانه پدر و مادری یا پدری، در صورتی که برادر این چنینی با او نباشد.» و «ثلث (یک سوم) است برای برادر و خواهر مادری، در صورتی که متعدد باشند.» و «دو ثلث است برای دو خواهر - و بیشتر - پدر و مادری، در صورتی که برادر پدر و مادری نباشد، یا دو خواهر - و بیشتر - پدری است در صورتی که برادر پدری نباشد.» و «سدس (یک ششم) است برای برادر یا خواهر مادری، در صورتی که از طرف مادر، متعدد نباشند.»
از ملاحظه فروض ظاهر می شود که بعضی از طبقه اول و دوم اصلاً فرضی ندارند و بعضی از آن ها مطلقا دارای فرض می باشند و بعضی از آن ها در بعضی از حالات - نه در همه حالات - صاحب فرض می باشند مانند «یک خواهر و دو خواهر پدری و پدر و مادری، پس این ها فرض دارند در صورتی که مردی با این ها نباشد و اگر مردی باشد دارای فرض نمی باشند.»
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۳

معاویة بن عمّار گوید شنیدم حضرت صادق علیه السلام می فرمود: بود در جمله وصیت های پیغمبر، صلّی اللّه علیه و آله، که به علی، علیه السلام، گفت: «یا علی وصیت می کنم تو را در خودت به خصلت هایی، پس حفظ کن آن ها را.» پس از آن گفت: «بار خدایا اعانت فرما او را.» تا آن که فرمود: «و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب، و بر تو باد به نماز شب.» از صدر و ذیل حدیث کمال اهمیت فهمیده می شود.
مسافر و جوانی که خوف آن را دارد که نماز شب را در وقتش نتواند بخواند، می توانند نافله شب را قبل از نصف شب بخوانند، بلکه هر کسی که دارای عذر باشد - مانند پیر و کسی که ترس از سرما یا احتلام دارد - می تواند قبل از نصف شب آن را بخواند. و سزاوار است که این افراد نیّت تعجیل نمایند نه ادا.
قضای نمازهای نافله شبانه روزی، مستحب است، و ترک قضای آن ها در صورتی که به خاطر جمع کردن دنیا، آن ها را ترک نموده، کراهت مؤکّد دارد. و کسی که نمی تواند آن ها را قضا نماید، برای او مستحب است که به مقدار توانایی اش صدقه بدهد و کمترین صدقه آن است که برای هر دو رکعت، یک مدّ (حدود ده سیر گندم مثلًا) صدقه بدهد و اگر نتوانست، برای هر چهار رکعت، یک مدّ صدقه بپردازد و اگر نتوانست، یک مدّ برای نمازهای مستحبی شب و یک مدّ برای نمازهای مستحبی روز صدقه بدهد.
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۹

اگر بر کسی که منقرض می شود وقف نماید مانند این که بر اولادش وقف نماید و به یک بطن یا چند بطن از کسانی که غالباً منقرض می شوند، اکتفا کند و مصرف بعد از انقراض آنان را ذکر نکند، در صحت آن از جهت وقف یا حبس یا بطلان آن به طور کلی چند قول است که اقوی، قول اول (صحت آن از جهت وقف) است. پس وقفی که آخرش منقطع است صحیح است، به این معنی که تا زمان انقراض و پایان یافتن موقوف علیهم، حقیقتاً وقف است و بعد از آن، عنوان وقف برطرف می شود و به واقف یا ورثه اش برمی گردد، بلکه خروج آن از ملک واقف در بعضی از صورت های مسأله مورد منع است.
از اقسام وقف منقطع الآخر است آنچه که بنا بر دوام، وقف باشد، لیکن بر کسی که وقف بر او در اول صحیح است نه در آخر، مانند این که بر زید و اولاد او وقف نماید و بعد از انقراض آنها مثلاً وقف بر کنیسه ها و معبدهای یهود و نصاری باشد؛ پس نسبت به کسی که وقف بر او صحیح است - نه غیر آن - صحیح می باشد. همچنین «اگر بر جهت یا غیر آن وقف نماید و شرط کند که در وقت نیازش به او برگردد، بنابر اقوی صحیح است؛ و برگشت آن به این است که مادامی که به آن احتیاج ندارد، وقف می باشد و در وقفی داخل می شود که آخرش منقطع است. و اگر واقف بمیرد پس اگر بعد از عروض احتیاج باشد، ارثیه می باشد وگرنه بر وقف بودن باقی می ماند.»
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰
نقش و اهمیت مساجد
مساجد و محافل دینیه را که سنگرهای اسلام در مقابل شیاطین است، هرچه بیشتر گرم و مجهز نگه دارید.
صحیفه امام؛ ج 2، ص 451
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی مساجد
دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰