نقش و اهمیت اجتماع در مسجد

نقش و اهمیت مساجد

نقش و اهمیت اجتماع در مسجد

اجتماعات خود را هرچه بیشتر در مساجد و محافل و فضاهای باز عمومی برپا نمایید.

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
به روایت خانم فریده مصطفوی: امام به مساجد و تکایا سر می ‏‏زدند

به روایت خانم فریده مصطفوی: امام به مساجد و تکایا سر می ‏‏زدند

امام هر شب بعد از نماز مغرب و عشا با تاکسی در شهر قم می‏‏ گشتند و به چند مسجد و تکیه سر می‏‏زدند.

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
نامه خانوادگی به آقای سید احمد خمینی

نامه خانوادگی به آقای سید احمد خمینی

امام خمینی در ۳۰ مرداد سال ۵۵ نامه ای به فرزندشان احمد نوشتند

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۰
اهمیت تبلیغات در داخل و خارج از کشور

اهمیت تبلیغات در داخل و خارج از کشور

امام خمینی (س) در دوازدهم تیر ماه سال ۶۱ مطابق با یازدهم رمضان ۱۴۰۲ در پیامی خطاب به شورای عالی تبلیغات اسلامی بر اهمیت تبلیعات در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴
ضرورت تکریم ماه محرم

ضرورت تکریم ماه محرم

باید ما محرّم و صفر را زنده نگه‏‎ ‎‏داریم به ذکر مصائب اهل بیت

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۹
در سایه ­اش گرد آمده اعلام دین از هر بَلَد/ تجلی حلم و علم

بمناسبت یکصدمین سال هجرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری به ایران:

در سایه ­اش گرد آمده اعلام دین از هر بَلَد/ تجلی حلم و علم

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۲
حکم ظِهار (طلاق زمان جاهلیت)

حکم ظِهار (طلاق زمان جاهلیت)

ظِهار، طلاق در زمان جاهلیت و موجبِ حرمت ابدی بود و شرع اسلام حکم آن را تغییر داد و آن را موجب تحریم زوجه مظاهره و لزوم کفّاره به جهت برگشتن، قرار داد. اگر ظهار با شرایطش تحقق پیدا کرد، پس اگر مطلق باشد، وطی مظاهره بر مظاهر حرام است و برای او حلال نمی‏ شود تا این که کفّاره بدهد؛ پس اگر کفّاره داد وطی او برایش حلال می ‏شود و بعد از وطی او، کفّاره دیگر لازم نیست. و اگر او را قبل از آن‏ که کفّاره بدهد وطی کند دو کفّاره بر او لازم است. و اشبه آن است که سایر استمتاعات قبل از کفّاره دادن حرام نمی ‏باشد. و اگر مشروط باشد، وطی بعد از پیدا شدن شرطش بر او حرام می ‏شود؛ پس اگر آن را بر وطی معلّق کرده باشد وطیی که ظهار بر آن تعلیق شده حرام نمی ‏باشد و به آن کفّاره تعلق نمی‏ گیرد. اگر مظاهره بر ترک دخول صبر کند اعتراضی نیست و اگر صبر نکند مرافعه را نزد حاکم شرع می ‏برد، پس حاکم، مرد را حاضر می‏ کند و بین رجوع به زن بعد از کفّاره دادن و بین طلاق دادن، او را مخیّر می‏ کند، پس اگر یکی از آن دو را اختیار نماید که همان است وگرنه از وقت مرافعه، سه ماه به او مهلت می‏ دهد پس اگر مدت منقضی شد و یکی از آن دو را اختیار نکرد او را حبس می‏ کند و در مأکل و مشرب بر او تنگ می‏ گیرد تا یکی از آن دو را اختیار نماید، ولی او را بر یکی از آن دو مجبور نمی ‏نماید و از طرف او طلاق نمی‏ دهد.

دوشنبه, ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
هرگز ما را نترسانید!

هرگز ما را نترسانید!

ما تابع ملت هستیم،‏‎ ‎‏ما خدمتگزار ملت هستیم، ما باید روی مسیر ملت سیر بکنیم. ما هیچ خوفی از این نداریم‏‎ ‎‏که بربخورد به آقای کارتر یا امثال او و توطئه زیادتر بکند. یک کسی، یک کشوری که‏‎ ‎‏برای خدا قیام کرده است، فریادش الله اکبر بوده، او را از چه می ترسانند اینها؟ یک‏‎ ‎‏کشوری است که جوانها در میدان رفتند و با تانکها مقابله کردند. نه جوانها، بچه ها. یکی‏‎ ‎‏از دوستان می گفت که من خودم شاهد بودم که یک موتورسواری، بچه ده، دوازده‏‎ ‎‏ساله ای حمله کرد به تانک و رفت زیر تانک. یک همچو مملکتی را نمی توانند اینها‏‎ ‎‏خوف در آن ایجاد کنند. کی را می ترسانند؟ من از بچگی در جنگ بودم، تا حالا نگفتم.‏‎ ‎‏ما مورد هجوم «زَلَّقی»ها‏‎[۶]‎‏ بودیم. مورد هجوم «رجبعلی»ها‏‎[۷]‎‏ بودیم و خودمان تفنگ‏‎ ‎‏داشتیم. و من در عین حالی که تقریباً اوایل شاید بلوغم بود، بچه بودم، دور این‏ ‎‏سنگرهایی که بسته بودند در محل ما، و اینها می خواستند هجوم کنند و غارت کنند، آنجا‏‎ ‎‏می رفتیم سنگرها را سرکشی می کردیم. اینها از چی ما را می ترسانند؟ صحیفه امام، جلد ۱۱، صفحه ۱۲

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
ازدواج با زن یا مرد زناکار

ازدواج با زن یا مرد زناکار

از چیزهایی که سزاوار است انسان به آن اهتمام بورزد، این است که در صفات کسی که می‏ خواهد با او ازدواج نماید، دقت کند. ازدواج با زناکار با قطع نظر از هم کفو بودن و نبودن، از جهت فقهی صور مختلف دارد. به فتوای امام خمینی (س) «ازدواج‏ با زن زناکار و زنی که از زنا تولد یافته و ازدواج شخص، با قابله خود یا دختر قابله ‏اش مکروه است.» حتی اگر زنی از زنا حامله شده و شخصی با آن زن به همین حال ازدواج‏ کند، عقد او «صحیح است.» زیرا نفس ازدواج با زناکار مکروه است نه حرام؛ و زنا عده ندارد تا حامله بودن زناکار نافی صحت آن باشد. و اما ازدواج با زن بعد از زنای با او حرام نیست مشروط بر این که در حال زنا شوهر نداشته و یا در عده طلاق رجعی نبوده باشد. به عبارت دیگر ازدواج انسان با زنی که قبلاً مرتکب زنا با او شده در حالی که شوهر نداشته و در عده طلاق رجعی هم نبوده است، نه تنها حرام و اطل نیست بلکه چه بسا در صورت تحقق توبه، از جهت اخلاقی و انسانی عملی جوانمردانه و نوعی مسئولیت پذیری است. هرچند که این ازدواج سبب پاک شدن گناه زنای قبل از ازدواج و بی نیازی از توبه نمی شود.

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
پیام تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به علی یوسفی

پیام تسلیت رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی به علی یوسفی

در پی درگذشت داماد همکار گرامی آقای مهندس علی یوسفی، مدیر موسسه چاپ و نشر عروج، پیام تسلیتی از سوی دکتر علی کمساری منتشر شد.

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۸
تقویت نیروهای انتظامی در کردستان

تقویت نیروهای انتظامی در کردستان

امام خمینی در ۲۹ مرداد سال ۵۸ در حکمی بنا به درخواست آقای محمد حسین شاکر مجوز واگذاری پرسنل ارتشی به منظور تقویت نیروهای انتظامی در کردستان را صادر کردند

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵۹
 پایه گذار نهضت فکری تشیع

پایه گذار نهضت فکری تشیع

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی ولادت امام باقر علیه السلام

یکشنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۰
سعید اوحدی: آزادگان سمبل دفاع از ارزش های انقلاب و امام راحل هستند

در برنامه «حضور» مطرح شد؛

سعید اوحدی: آزادگان سمبل دفاع از ارزش های انقلاب و امام راحل هستند

سعید اوحدی: در دوران اسارت همه سلیقه ها و همه دیدگاه ها حضور داشتند. اما وقتی که آرمان و هدف شما مشخص شد، مطمئن باشید که یک انسجامی به وجود می آید و یک قدرتی به شما می دهد که شما می توانید به آرمان های خود برسید. الان نزدیک انتخابات است؛ بالاخره ممکن است یک نگاه باشد و بگوید که مثلاً ما باید خالص سازی بکنیم و یک نگاه هم آن نگاهی است که همیشه مقام معظم رهبری تأکید کردند که سلایق مختلف باید باشند. ایشان همیشه بر حضور حداکثری مردم تأکید کردند.

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۷
منشأ ضعف و فساد در ممالک اسلامی

منشأ ضعف و فساد در ممالک اسلامی

امام خمینی در ۲۴ مرداد سال ۵۸ در جمع نمایندگانی از کشور سوریه به سخنرانی پرداختند

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴
آموزگار دعا

آموزگار دعا

شما اگر ادعیه امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴۲
غفلت بزرگ علما و رجال سیاسی

غفلت بزرگ علما و رجال سیاسی

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافیک کودتای ۲۸ مرداد

شنبه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
حرام بودن درآمد جادوگری و مانند آن

حرام بودن درآمد جادوگری و مانند آن

به فتوای امام خمینی (س): جادو کردن و یاد دادن و یاد گرفتن و کسب کردن با آن، حرام می‏ باشد؛ و منظور از جادوگری آن است که با نوشتن یا سخن گفتن یا دود نمودن یا با تصویر یا دمیدن یا گره زدن و مانند این‏ ها انجام می‏ گیرد که در بدن شخص سحر شده یا قلب او یا عقل او اثر می‏ کند، پس در احضار او یا خواب کردن یا بی هوش کردن یا به دوستی و یا دشمنی واداشتن او و مانند این ‏ها تأثیر می‏ نماید. و به خدمت گرفتن فرشتگان و حاضر کردن جن و تسخیر آن ‏ها و احضار ارواح و تسخیرشان و امثال این ‏ها به جادوگری ملحق است. بلکه «شعبده» به آن ملحق می ‏شود یا قسمی از آن است؛ و همچنین است «کهانت» و «قیافه‏ شناسی» و «تنجیم». خبر دادن به گرفتن خورشید و ماه و به اول هر ماه و به نزدیکی کواکب و جدا شدن آن ‏ها، در صورتی که از روی اصول و قواعد درستی ناشی باشد، جزء تنجیم حرام نیست. و اشتباهی که احیاناً از آن ‏ها واقع می ‏شود، مانند سایر علوم، از خطای در حساب و به ‏کارگیری قواعد، سرچشمه می‏ گیرد. همچنین رجوع به ساحر برای ابطال سحر مانع ندارد، ولی تنها احتمال، موجب جواز رجوع به ساحر نیست.

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
پاسخ امام به درخواستی که برای تامین مسکن مستضعفان شد

پاسخ امام به درخواستی که برای تامین مسکن مستضعفان شد

امام خمینی در نامه ای به درخواست وزیر مسکن وقت درباره مسکن مستضعفان پاسخ دادند.

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰
جامعیت ادعیه امام سجاد(ع)

جامعیت ادعیه امام سجاد(ع)

شما ادعیه حضرت سجاد را می‏بینید، دعاست‏ اما چه می‏کند در این دعاها!

جمعه, ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
اجرت تعلیم حلال و حرام

اجرت تعلیم حلال و حرام

شکی نیست که کسب کردن و به دست آوردن اسباب گذران زندگی با کوشش و زحمت، نزد خدای متعال محبوب است و به تحقیق از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام ترغیب و تحریک بر آن به طور عموم، و بر تجارت و زراعت و نگهداری گوسفند و گاو به طور خصوص، روایات زیادی وارد شده است؛ البته از زیاد کردن شتر، نهی وارد شده است. گرچه کسب کردن و درآمد داشتن برای اداره زندگی محبوب خدای سبحان و مورد تأیید و ترغیب از ناحیه حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام است همان طور که گذشت، لیکن این به معنای جواز هر کسب و مزدی نیست؛ و بسیار است کارهایی که مزد آن حرام است. به فتوای امام خمینی (س) «از چیزهایی که بر انسان واجب است، یاد دادن مسائل حلال و حرام است، پس گرفتن اجرت برای آن جایز نیست. و اما اجرت گرفتن برای تعلیم قرآن، چه رسد به غیر آن، مانند کتابت و خواندن خط و غیر این‏ ها مانعی ندارد.»

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
موفق به توبه نمی شود...

موفق به توبه نمی شود...

حضرت سجاد(ع) از قراری که منقول است به یزید یاد داد که از چه راه توبه کن.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
ارث طبقه سوم (اعمام و اخوال)

ارث طبقه سوم (اعمام و اخوال)

انساب، سه طبقه می ‏باشند. طبقه سوم: اعمام (عمو و عمه) و اخوال (دایی و خاله) است. و با وجود یک نفر از طبقه قبلی هیچ یک از این ‏ها ارث نمی ‏برند. ارث طبقه سوم بر خلاف طبقه اول و دوم، در قران کریم به صراحت ذکر نشده است و همه آنان به قرابت ارث می برند نه به فرض؛ و آیه شریفه: «وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ» در سوره انفال (آیه ۷۵) و سوره احزاب (ایه ۶) بر اساس تفسیر اهل بیت علیهم السلام شامل اعمام و اخوال می شود؛ که قاعده «الأقرب یمنع الأبعد» از آن مستفاد است. مسأله صور زیادی دارد که شرح آن در پاسخ آمده است. به عنوان مثال: اگر وارث میت به عمومه (عمو و عمه) پدر و مادری یا پدری منحصر باشد، ترکه مال آن‏ ها می ‏باشد و در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می ‏برد؛ و اگر وارث میت به عمومه مادری منحصر باشد ترکه مال آن ‏ها است و در صورت تعدد و یکی بودن جنس، به طور مساوی تقسیم می ‏شود و در صورت اختلاف جنس، احتیاط به مصالحه و تراضی ترک نشود. و اگر عمومه ابوینی یا پدری با عمومه مادری با هم باشند، سدس آن در صورت انفراد و ثلث آن در صورت تعدد، مال عمومه مادری است که در صورت یکی بودن جنس به طور مساوی تقسیم می ‏شود و در صورت اختلاف با صلح احتیاط می ‏شود و بقیه آن مال عمومه ابوینی یا پدری است که در صورت اختلاف جنس، مرد دو برابر زن ارث می‏ برد.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
پیام به آقای بنی صدر به مناسبت نجات از سانحه هوایی

پیام به آقای بنی صدر به مناسبت نجات از سانحه هوایی

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در پیامی خطاب به سید ابوالحسن بنی صدر از اینکه وی از سانحه هوایی جان سالم به در برده بود، خدا را شکر کرد.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۴۲
ارث طبقه دوم

ارث طبقه دوم

انساب، سه طبقه می‏ باشند: اولی: پدر و مادر - بدون واسطه - و اولاد اگر چه پایین بروند؛ الاقرب فالاقرب. طبقه دوم: اخوه (برادر و خواهر) و اولاد آن ‏ها - که «کلاله» نامیده می ‏شوند - و اجداد به طور مطلق، می ‏باشند و هیچ یک از این ‏ها در صورت وجود یک نفر از طبقه سابق، ارث نمی‏ برد. و مسأله صور فراوانی دارد که به تفصیل بیان شده است، مثلاً وارث اگر تنها برادر پدری و مادری باشد، مال از جهت قرابت مال او است. و اگر با او برادر یا برادرهایی این چنین باشند مال به طور مساوی بین آن‏ ها است و اگر با آن‏ ها زن‏ ها یا زنی این چنین باشند (خواهر یا خواهرهای پدر و مادری) برای مرد همانند سهم دو زن است. اگر تنها خواهر پدر و مادری باشد نصف آن به عنوان فرض مال او است و بقیه از جهت قرابت به او رد می ‏شود. و اگر متعدد باشند دو ثلث آن به عنوان فرض مال آن‏ ها است و بقیه آن از جهت قرابت به آن ‏ها رد می ‏شود.

پنجشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۵
ارث طبقه اول

ارث طبقه اول

انساب، سه طبقه می‏ باشند: اولی: پدر و مادر - بدون واسطه - و اولاد اگر چه پایین بروند؛ الاقرب فالاقرب. اگر فقط پدر وارث باشد، مال، به قرابت، مال او می ‏باشد. و اگر فقط مادر باشد ثلث آن به عنوان فرض مال او است و بقیه هم به او رد می‏ شود. و اگر هر دو باشند ثلث آن به عنوان فرض مال مادر و بقیه مال پدر است در صورتی که مادر حاجب نداشته باشد وگرنه سدس آن مال مادر و بقیه مال پدر است و اخوه در این فرض چیزی را ارث نمی‏ برند اگر چه حاجب می‏ باشند. اگر فقط یک پسر باشد، مال به قرابت، مال او می‏ باشد و اگر بیشتر از یک پسر باشد مساوی می ‏باشند. و اگر تنها یک دختر باشد نصف آن به عنوان فرض و بقیه هم به عنوان رد، مال او است؛ و عصبه نصیبی ندارند و خاک در دهانشان باد. و اگر دو دختر و بیشتر باشند برای این دو دختر یا این دخترها به عنوان فرض دو ثلث و بقیه هم به عنوان رد می ‏باشد. و اگر پسرها و دخترها با هم باشند ارثیه مال همه آن‏ ها است که برای پسر دو برابر سهم دختر می‏ باشد. اولاد اولاد، اگر چه پایین بروند، در تقسیم نمودن ارث با پدر و مادر و منع آن‏ ها از سهم بیشتر به سهم کمتر و منع غیر آنان از اقارب، جای خود اولاد می ‏باشند؛ خواه پدر و مادر میت موجود باشند یا نه. و هر بطنی بر بطن متأخر مقدم می‏ باشد.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
ازدواج در ایام عده

ازدواج در ایام عده

عده‏ گرفتن به واسطه سه امر واجب است: فراق با طلاق یا با فسخ یا با انفساخ در عقد دائم و با انقضای مدت یا با بذل مدت در متعه؛ و فوت شوهر؛ و وطی شبهه؛ ازدواج در دوران عده دو صورت دارد: ۱- ازدواج با زن؛ به طور دائمی یا انقطاعی، در صورتی که در عدّه (مرد) دیگری است جایز نیست؛ چه رجعی باشد یا بائن، عده وفات باشد یا غیر آن، عده از ازدواج دائم باشد یا از منقطع یا از وطی شبهه باشد. و در صورتی که با او ازدواج نماید چنانچه هر دو، موضوع و حکم را بدانند، به این که بدانند که او در عده است و بدانند که در عده ازدواج با او جایز نیست، یا یکی از آن ‏ها موضوع و حکم را بداند، ازدواج باطل است و برای همیشه بر او حرام می ‏شود، چه به او دخول کرده باشد یا نه. و همچنین است اگر موضوع و حکم را ندانند یا یکی از آن‏ ها را ندانند و به او و لو در دُبُر دخول نموده باشد و اما اگر به او دخول نکرده باشد عقد باطل است و لیکن بر او حرام ابدی نیست، پس می ‏تواند بعد از انقضای عده ‏ای که دارد، از نو او را عقد نماید. ۲- اگر زن در عده مردی باشد برای همان مرد جایز است که در همان حال او را عقد نماید و منتظر انقضای عده نشود، مگر در مواردی به خاطر موانعی که پیش می ‏آید مانند طلاق سوم که احتیاج به محلل دارد و طلاق نهم که برای همیشه حرام می‏ کند و در جایی که زن برایش عده رجعی گرفته باشد، که عقد بر او هم باطل است.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
اهمیت قضاوت

اهمیت قضاوت

امام خمینی در بیست و پنجم مرداد ماه سال ۵۹ در جمع قضات عالی کشور و دست اندرکاران امر قضا به بیان اهمیت نظم در امور و به ویژه امر قضاوت پرداختند.

چهارشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
صفحه 121 از 4019 < قبلی | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | بعدی >