در برنامه «حضور» مطرح شد؛
سردار فضلی جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران که به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه «حضور» حضور یافته بود، با بیان اینکه هرچند اولویت اصلی برای رزمنده ها جنگ بود ولی برخی از سیاسیون این اولویت را رعایت نکردند، گفت: خیلی از آنها واقعاً اولویت شان جنگ بود. اما نمی توانم قسم بخورم که همه اینطور بودند چون اگر اولویت همه شان جنگ بود، باید شرایط بهتری می داشتیم.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۹
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از اعضای حزب همبستگی گفت: ما در سالهای پس از انقلاب اگر گل خورده ایم، گل هم زده ایم. کدام یک از وقایع تاریخی، نمادهای تاریخ و انسان های بزرگ، «صد درصدی» و بی نقص بوده اند؟! غیر از معصومین که ما عصمت آنها را قبول داریم. آن وقت شما فقط روی آن ۱۰ درصد غلط دست می گذارید؟ در دنیایی که همه ۱۰ درصد هستند، داشتن یک ۹۰ درصد بی نظیر است؛ ولی متأسفانه برخی از ما از آن ۹۰ درصد دفاع نمی کنیم.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
اگر مجامع بین المللی ذره ای میتوانستند ایران را با استناد به کوچکترین حرف امام خمینی به عنوان آغازگر معرفی کنند، تردید نکنید که رژیم صدام که تا بن دندان از او حمایت کردند را متجاوز معرفی نمیکردند.
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱
به مناسبت هفته دفاع مقدس
توجه به ثمرات جنگ
ما و ملت اسلامی ما جنگجو و هجومگر نبوده ایم و نیستیم و از این جنگ تحمیلی هم خوشمان نمی آمد و کراهت داشتیم که دو طایفه از مستضعفان به تحریک مستکبران و تحریک امریکا و اغفال حزب بعث، به روی یکدیگر حربه بگشایند و آتش. لکن همه می دانید و همه هم در جهان می دانند که این جرم متوجه به حزب بعث و صدام و صدامیان است. در عین حالی که ما از جنگ گریزان هستیم، لکن دفاع، که حق هر انسانی است و واجب است بر هر انسانی دفاع از خود و دفاع از کشور خود و دفاع از دین خود، ما به عنوان دفاع در مقابل این قدرتها ایستاده ایم.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۰۰
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۶:۴۵
دفتر بیست و پنجم از آثار موضوعی تبیان؛
همانگونه که انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (س) به پیروزی رسید، در دفاع مقدس نیز با رهنمودها و فرماندهی ایشان ادامه یافت، و آنچه حاصل شد دستاوردی عظیم بود؛ چرا که در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی سالروز دفاع مقدس
پنجشنبه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
هر چند تعریف ماهوی (به اصطلاحِ منطقی) از دین میسّر نیست، ولی تعریف مفهومی آن ممکن است. تعاریف مفهومی زیادی از دین ـ با توجه به ویژگی های خاص و متفاوت ادیان مختلف نظیر انجام مناسک، دعا و ارتباط با حقیقت غایی ـ ارائه شده است که به نظر می رسد هر کدام از این تعاریف در عین اینکه بهره ای از اعتبار و معقولیت دارند، به دلیل تفاوت های عظیمی که میان ادیان وجود دارد خالی از اشکال جامعیت و مانعیت نیستند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
فلسفه قواعد خاصی دارد، مضامین و مفاهیم خاصی دارد که قابل فهم برای عموم نیست، از این رو بسیار طبیعی است که در بطن جامعه نبوده و عده ای خاص بدان اشتغال دارند. این از جمله گفته هایی است که مدافعین یا موافقین مهجوری فلسفه و کنارگیری آن از جامعه می گویند. اما به نظر می رسد اگر فیلسوف در بین مردم زندگی نکرده و با ایشان ارتباط نداشته باشد، به مرور از واقعیت دور گشته و حقایق را به خوبی درک نمی کند.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
بی شک اسلام و قرائت شیعی آن، به شدت با تفکر و مشی فلسفی عجین است. در قرائت شیعی نگرش های فلسفی و توصیه های عقلانی به وفور یافت می شود. در این قرائت است که سبک توحیدی زیستن آغشته به تفکر، تامل و تدبر است. اگر عالمان هر حوزه و به خصوص فیلسوفان اسلامی تلاش کنند نگرش های فلسفی را توسعه داده و محدود به شناخت قوانین کلی عالم و مفاهیم کلی نکنند، بی شک در حوزه فردی، اجتماعی، سبک زندگی و معنای زندگی قدم های شگرفی برداشته می شود.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
ما اولاً می پذیریم که فلسفه ما رو به تکامل است؛ تکامل به این معنا که پاسخ ما نهایی و اکمل نیست و ممکن است پاسخ بهتر و کامل تری وجود داشته باشد. از طرف دیگر ما باید گوش شنوایی برای تبدیل مشکل به مسئله و حل مسئله داشته باشیم. به نظر من فلسفه می تواند در حل مشکلات اعتقادی و مسائلی که به معناداری مربوط است، کمک کند، چون امروزه بحث های معناداری زندگی، پوچی و آرامش بحث های بسیار مهمی هستند و آنگونه که در غرب این مسائل مطرح شده به جامعه ما سرایت نکرده است. البته این سخن به معنای نفی سایر مسائل و مشکلات نیست، چون بشر مسائل و مشکلات زیادی دارد که باید به همه آن ها توجه داشته باشیم و در حد توان به آنها پاسخ دهیم
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
شما و اشخاصی که در کنفرانس طائف بودند هشتاد دقیقه به حرفهای صدام گوش کردید. در این هشتاد دقیقه یک دقیقه مطابق رضای خدا حرف نزد. چنانچه اسم از اسلام برد، اسلامی بود که از اروپا و از امریکا برای او هدیه آوردند؛ نه اسلامی که از مدینه و حجاز برای او آمده است و برای همه. شما هشتاد دقیقه گوش کردید به اراجیفی که او در عین حال که در کشورما واقع شده است و لشکر او در کشور ما مشغول آدمکشی است، می گوید که ایران متجاوز است، و شما سؤال نکردید از او که تجاوز ایران کجاست. آیا الآن ما در مملکت عراق داریم جنگ می کنیم، یا در مملکت ایران داریم جنگ می کنیم؟ اگر در مملکت ایران جنگ می کنیم، تجاوز مال عراق است. اگر ما یک روز به عراق حمله کردیم، تجاوز مالِ ما هم هست اگر ما دفاع می کنیم از حقوق ملت و دفاع می کنیم از اسلام و دفاع می کنیم از حقوق عراق و دفاع می کنیم از مسلمین، نباید کنفرانس طائف ساکت بنشیند؛ نباید شما فکر کنید که دو تا ملت در مقابل هم هستند. صحیفه امام، ج ۱۴؛ ص ۱۶۳
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۴
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی از سابقون نهضت امام خمینی(س) و از همراهان صادق انقلاب اسلامی که حافظه وی مانند لوح فشرده ای از اسناد پیش و پس از انقلاب اسلامی است، در خاطرات خود به بیان علت جنگ ایران و عراق پرداخته است.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۲۶
پاسخ یک جمله بیش نیست و آن اینکه: «ایشان مصحلت ملت را در نظر گرفتند.» و آنقدر در ساحت سیاست اخلاقی بودند که آقای هاشمی رفسنجانی که جانشین در موضوع دفاع مقدس بودند، پیشنهاد داد که من اعلام صلح می کنم و...
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵
نتیجه تلاش های وی پایه گذاری چاپ چندین جلد کتاب در موضوع امام خمینی و جنگ و جهاد بود که هر کدام از این آثار با رویکردی مختلف به بررسی دیدگاهها و نظرات امام در حوزه جنگ و دفاع مقدس می پردازد.
چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۴۴
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱
در محضر استاد محترم و محقق مدقق، جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ «رضا مختاری» هستیم.از ایشان می خواهیم به سؤالاتی که بیشتر، مربوط به حضرت امام است، به میل خودشان پاسخ بدهند.
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
امام خمینی(ره) برای تألیف «کشف اسرار» مدتی درس خود را تعطیل کردند و به نوشتن این کتاب پرداختند و یک بار دیگر به همه این درس را آموختند که باید دنبال عمل به تکلیف بود، نه اینکه به یک کار مخصوص دل بست.
سه شنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۴
تـلقی امام خمینی (س) از دین اسلام به عنوان برنامه جامع برای سعادت انسان در دنیا و آخـرت، ایـن امـکان را فراهم کرده است تا مولفه ها و تمهیدات نظری لازم جهت نظریه پردازی درباره دولت و انقلاب را از منابع دیـنی فراهم کند؛ در این مقاله به بعضی از این مولفه های ابتکاری اشاره می شـود.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
پرسـش اصلی مقاله حاضر این است که: آیا کشورهای اسلامی قادرند به عنوان مـوجودیت اسـلامی واحـد تحت عنوان دولت بزرگ اسلامی خود را مطرح کنند؟ فرضیه ای که به روش توصیفی – تحلیلی در پاسخ سؤال مذکور آوردهـ ایم به این شرح است: برای ایجاد دولت بزرگ اسلامی، در عین حفظ استقلال کشورهای اسـلامی و به رسمیت شناختن واحـدهای کـشور ـ ملت، نیازمند دگردیسی عظیم و مطلق در فضای معنایی و شناختی کشورهای اسلامی هستیم.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

یـکی از مباحث مهم پیرامون سیره حکومتی امام خمینی (س) نوع اقتدار و سیادت سیاسی ایشان اسـت. اغـلب جـامعه شناسان و پژوهشگران سیاسی در تحلیل این موضوع از الگوی جامعه شناختی ماکس وبر بهره گرفته اند. مطابق ایـن الگو، اقتدار یا سیادت سیاسی عمدةً بر سه نوعِ سنتی، قانونی - عقلایی و کـاریزمایی می باشد. بسیاری از پژوهشگران، اقـتدار سـیاسی امام خمینی (س) را از نوع سیادت کاریزمایی تلقی کرده اند. پرسش اصلی در این گفتار نقد و بررسی چنین برداشتی از سیره حکومتی امام خمینی (س) است. نگارنده این بحث را با مفروض قرار دادن الگوی وبر؛ در دو مقام پی گرفته اسـت. در مقام اول با فرض اینکه اگر چنین برداشتی درست باشد؛ چگونه است که پدیده عادی سازی و روزمرّه شدن سیادت کاریزمایی در ایران بعد امام خمینی (س) روندی کُند و بطی ء دارد. اما مقام دوم بحث با فـرض نـادرست بودن چنین برداشتی (کاریزمایی بودن سیادت امام خمینی (س))، به این رویکرد توجه شده که اساساً به دلایل مختلف، امام خمینی (س) با علم به توانایی های ذاتی خود و میزان نفوذ در قلوب مـردم ایـران؛ هرگز سعی نکردند سیره حکومت داری شان را بر سیاست کاریزمایی استوار نمایند. همین نکته اساسی دلیل عمده ما بر بطی ء بودن فرایند عادی سازی (ترمیدور) در ایران بعد امام خمینی (س) اسـت.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
شـناخت مـعمار بـزرگ انقلاب اسلامی، خمینی کبیر(س) آسان نیست. این شخصیت بزرگ و وارسته، با تلاش و ریاضت در راه بندگی خـدا، وجود خود را نورانی ساختند و در پرتو نور خویش چهره های فروزانی را نیز تربیت کردند.
ایشان، که از هوش و نبوغ سـرشاری بـرخوردار بودند، نزد برادر بزرگشان، مرحوم آیت اله سید مرتضی پسندیده علم را فرا گرفتند. پس از مدتی برای ادامه تحصیل به اراک رفتند و هم زمان با تأسیس حوزه ی علمیه ی قم، به این شهر مهاجرت نمودند. روح الله نوجوان که هـیچ گاه از درس خواندن و فهمیدن خسته نمی شد، علوم بسیاری را فرا گرفت و ادبیات، ریاضی، نجوم و فقه را به خوبی آموخت.
پس از مدتی، روح الله جوان در سال ۱۳۴۹(هـ ق)، به عنوان یک مجتهد شناخته شد و به عنوان یک استاد موفق حوزه ی عـلمیه مـطرح گشت. حضرت امام خمینی (س)، در عین این که استاد حوزه ی علمیه بودند، معلمی مبرز در فقه و اصول، عرفان، فلسفه، اخلاق و... نیز به شمار می آمدند. تدریس ایشان هم ویژگی های خاص خود را داشت. در این جا بـا ذکـر خاطرات شاگردانش بهتر متوجه خصوصیات ایشان در تدریس خواهیم شد.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
این مقاله-بـه اختصار-به نقش روحـانیت مـبارز و در رأس آن امام خمینی (س) -در آغاز و انجام قیام عشایر جنوب، طی سالهای ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ پرداخته است و اصالت دینی حرکت عشایر را به تصویر کشیده است. با کمال تأسف، قیام عشایر جنوب در سالهای یادشده، تاکنون، طرف تـوجه قرار نگرفته و بنا به دلایل مختلف، آن گونه که شایسته آن بوده و هست، بازگو نگردیده است. اسناد موجود بیان می کند که قیام عشایر جنوب، از مؤثرترین قیامهای مردمی عصر پهلوی بوده، ضربات و تبعات بـسیاری بـرای رژیم پهلوی در برداشته است.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۵
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۴۰
در سالروز پاسداشت شعر و ادب پارسی؛
... باید بنا بر این بگذاریم که خودمان آدم باشیم. با لغت خودمان حرف بزنیم، و با علم خودمان. و من نمیگویم که علم را از خارج نگیریم. آنها الآن خیلی از ما جلویند. ما را عقب نگه داشتند. لکن من می گویم که از آنها خوب هایش را یاد بگیرید.... آنها بدها را به ما تعلیم میدهند، خوب ها را نمی دهند.
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۱۰
آیا می شود عارف بود و شاعر نبود؟ کسی که با ادبیات عرفانی جهان اسلام آشنا باشد می داند که حجم انبوهی از موضوعات عرفانی ما در قالب شعر است. از عطار و جامی و نظامی گرفته تا مولانای طرب انگیز و حافظ لسان ...
دوشنبه, ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵