• آیا زن می تواند در ضمن عقد ازدواج، برای خود "حق طلاق" شرط نماید؟ شرط "وکالت در طلاق" چطور؟

    انسان اعم از زن و مرد، می تواند به هنگام ازدواج امور جایز مورد نظر خود را در ضمن عقد شرط نماید. در این صورت بر شخصی که شرط بر علیه او می باشد، لازم و واجب است به شرطی که متعهد شده و آن را پذیرفته است وفا نموده و بدان پایبند باشد.

  • آیا اعتیاد اینترنتی زوج می تواند موجبی برای عسر و حرج زوجه باشد که بواسطه ی آن طلاق عسر و حرج بگیرد؟

    با سلام و تحیت در رابطه با طلاق حضرت امام میفرمایند: اختیار طلاق با مرد است، و گاهی در بعضی شرایط، مجتهد عادل میتواند طلاق دهد اگر اجبار زوج به طلاق میسر نباشد. (استفتائات امام، ج9، ص 426، س10920 ) یکی از آن موارد حرجی بودن زندگی با آن شوهر و غیر قابل تحمل بودن آن برای زن است: س: اگر زندگی کردن زن با شوهر، حرجی وغیر قابل تحمل باشد و در دادگاه مدنی خاص این موضوع احراز شود و شوهر زنی راضی به طلاق دادن زن نباشد و اگر حاکم هم اورا الزام کند ملزم نمیشود و اقدام نمیکند، آیا اجازه ولایی میفرمایید از طرف دادگاه حکم به طلاق چنین زنی بشود؟ ج:در فرض مذکور و احراز آن مجازند، ولی احتیاط را مراعات نمایند.( همان، ص 423، س10917) البته حرجی بودن زندگی باید در دادگاه صالحه محرز شود. لازم به ذکر است که اگرچه اختیار طلاق با شوهر است، ولی اگر زن مایل به طلاق باشد، باید به هر نحو ممکن _و لو با بخشیدن مهر و یا مال دیگر_ شوهر را راضی به طلاق نماید. (همان، ص438، س 10941 ) موفق و موید باشید.

  • عده نگه داشتن برای خانمی که رحم خود را در آورده است و یا به هر دلیل امکان بارداری ندارد، واجب است یا خیر؟

    عده گرفتن از واجبات الهی و اقسام آن عبارت است از: 1- عده وفات 2- عده فراق (جدایی) به سبب طلاق، سپری شدن مدت عقد موقت یا بذل مدت آن، فسخ عقد به واسطه عیب و انفساخ عقد به دلیل ارتداد، اسلام آوردن، شیردادن 3- عده وطی شبهه با عقد و بدون عقد در زمان عده ممنوعیت هایی در زمینه ازدواج با مردان دیگر؛ یا مقاربت با شوهر و زینت کردن وجود دارد. به عنوان مثال وقتی زنی از مردی جدا شده و در عده او است، مردان دیگر حق ازدواج با آن زن را ندارند؛ یا زن شوهرداری که مبتلا به وطی شبهه شده و در عده آن است نباید در این مدت با شوهر خود مقاربت نماید؛ و زنی که در عده وفات است علاوه بر اجتناب از ازدواج، باید از زینت کردن و پوشیدن لباس های الوان و مجلسی نیز خودداری کند که به آن حداد گفته می شود. خداوند بزرگ در قرآن کریم، خطاب به نبی اعظم صلی الله علیه و آله به عده فرمان داده و فرموده است: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَ أَحْصُوا الْعِدَّةَ (سوره مبارکه طلاق، قسمتی از آیه1) ای پیامبر هرگاه زناه را طلاق می دهید پس به وقت عده آنان طلاق دهید و مدت عده را بشمارید. و در سوره أحزاب‏، آیة: 49 نیز خطاب به مومنین فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَکَحْتُمُ الْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَمَسُّوهُنَّ فَمَا لَکُمْ ...