• اخلاق و عرفان
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

امام خمینی درباره مفهوم زهد می ­نویسد: زهد به حسب لغت، عبارت است از ترک شی و اعراض از آن و بی­ میلی و بی‏ رغبتی به آن، و به معنی قلیل شمردن و حقیر شمردن نیز آمده. زهدِ اصطلاحی اگر عبارت باشد از ترک دنیا برای رسیدن به آخرت، از اعمال جوارحی محسوب است و اگر عبارت باشد از بی­ رغبتی و بی ­میلی به دنیا ـ که ملازم باشد با ترک آن ـ از اعمال جوانحی محسوب ­شود. بالجمله در معنی زهد، بی­ رغبتی و بی­ میلی که از صفات نفسانیه است، مأخوذ است.

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه؛ شگفتی ‏هایِ سخن ‏وری و زبان ‏آوری

نهج البلاغه، چون خورشیدی تابان، پیوسته در سینه روزگار خواهد درخشید و راه هدایت را به جویندگان راستین حق خواهد نمود، و جان و دل تشنگان حقیقت را سیراب خواهد کرد. و هرگز غبار مه و تیرگی ابر، هر چه انبوه و دامن گسترده تر گردد، خورشید تابنده را از چشم های جوینده پنهان نتواند ساخت.

شیوه حکومت داری امیرالمومنین (ع)

شهادت برکت است

شیوه حکومت داری امیرالمومنین (ع)

کتاب شریف نهج البلاغه با مجموعه ای از خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار امیرالمؤمنین علیه السلام بهترین گفتمان برای بیان معارف اسلامی، راه و رسم حکومت داری، شیوه های تربیت انسان و مدیریت جامعه به شمار می آید. سبک زندگی مسئولان در همۀ حکومت ها، مخصوصاً در حکومت های دینی نقش مهمی در زندگی مردم و میزان اعتماد آنان به حکومت و اعتقادشان نسبت به دین دارد و لذا امیرالمؤمنین همواره سطح زندگی مادی خود را با پایین ترین و محروم ترین طبقات جامعه برابر می کرد و از هرگونه تشریفات و سرمایه اندوزی و دنیاگرایی و به طور خلاصه اشرافیگری پرهیز می نمود و البته انتظار داشت همۀ کارگزاران و دولتمردان حکومت او نیز همین گونه باشند.

صفحه 44 از 58 < قبلی | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | بعدی >