• اخلاق و عرفان
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

برگرفته از مجموعه آثار 5 ـ امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی

وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

امام رحمه الله بر این اعتقاد است که بعد از مقام واحدیّت، توسط تجلّی اسم اعظم الهی «عین ثابت» انسان کامل، یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ظاهر و خلق شد که آن عین ثابت، مظهر و تجلّی اسم اعظم الهی است. وجود آن، اولین ظهور در نشئۀ اعیان ثابته است که در حقیقت، به تعبیر امام رحمه الله عین ثابت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله کلید کلیدهای خزائن الهی است.

اصول تحلیل حادثۀ بزرگ قیام امام حسین(ع)

علامه ‏‏محمد تقی جعفری

اصول تحلیل حادثۀ بزرگ قیام امام حسین(ع)

حرکت کشتی نجات آدمیان، احتیاجی به دریا ندارد. ‏‏‏این کشتی بر روی قطرۀ اشکی مقدس که برای حسین ریخته می شود، می گذرد. ‏‏اشکی که از اعماق دل برآید و جان را بشوراند و آنگاه آن را رهسپار پیشگاه اقدس خداوندی نماید.

پیام عاشورا: حرّیت، شهادت، ولایت

برگرفته از مجموعه مقالات ششمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س)

پیام عاشورا: حرّیت، شهادت، ولایت

وجود مبارک حضرت سیّدالشهدا(ع) با تمام ابعاد حیات تاریخی و با نسبتش به رسول‏ الله(ص) و همه کرامتهای آن وجود مبارک از انتساب به پیغمبر خدا گرفته تا مظلومیت طفل شیرخواره همه وسایل سخن گفتن حسین(ع) با وجدان تاریخ بوده ‏اند. انقلابی که امام حسین(ع) در جهت گیری تاریخ ایجاد نمود، مفهوم پیروزی خون بر شمشیر را به عنوان برترین وسیله ارتقای جهت گیری تاریخ قابل لمس نمود. تمدّن نو پای اسلامی که مورد تهاجم فرهنگ دنیاپرستانه اخلاق جاهلیت گردیده بود و می رفت تا در تمدّنهای پیشین خود منحل گردد، با زبان عمل حسین و شهادت او و نیز انتخاب موضع تاریخی و موضوع مورد حساسیّت تاریخ چنان شکوفا گردید که چهرۀ کریه مظالم در پرتو این درخشش در معرض دید همه دلباختگان دنیا قرار گرفت. و تنفر وجدان تاریخ از مظالم آشکار گردید.

عاشورا، مثل اعلای ابتلا، انتخاب و ایثار در فلسفه وجودی انسان

برگرفته از مجموعه مقالات دومین کنگره بین المللی امام خمینی (س) و فرهنگ عاشورا

عاشورا، مثل اعلای ابتلا، انتخاب و ایثار در فلسفه وجودی انسان

هر حادثه تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که در تاریخ جهان بوقوع می پیوندد، بنا به اهمیت و نقش و آثار مترتب به آن، به همان میزان پیوسته نظر اندیشمندان و متفکران را بخود معطوف داشته و هر یک با دیدی خاص به آن نگریسته و ابعاد و آثار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهند. از میان این حوادث که بدنبال وقوع آن تحولی فرهنگی اجتماعی و سیاسی در دنیای اسلام، بلکه در جهان داشته، حادثه و تراژدی عاشورای حسینی(ع) است که هر یک از اندیشمندان به بررسی برخی از ابعاد آن پرداخته اند. ما در این مقاله بر سر آنیم که ابعاد تکوینی این حادثه را در رابطه با فلسفه وجودی انسان در جهان و نقشی را که بازیگران اصلی این تراژدی در صحنه عاشورا ایفا کردند، با عنایت به فلسفه ابتلا در قلمرو انسان و طریقه انتخاب و گزینش او در محدوده عرفان عملی سخن گوییم و در جهت ارائه بعضی رموز و سمبل ها و آثار معنوی آن در اعتلا و تکامل معنوی انسان در طی قرون، به اجمال به تحلیل بپردازیم.

سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ارائه شده در دومین کنگره بین المللی امام خمینی و فرهنگ عاشورا

سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی

ادبیات، بی تردید مظهر اندیشه یک قوم و تصویر عمومی فرهنگ یا جامعه یا امت است که بدان وسیله می توان به ارکان و جزئیات مهمی از تمدن و سنن آن مردم واقف شد.

کربلا، از برداشت معنوی تا برداشت سیاسی

دکتر رسول جعفریان

کربلا، از برداشت معنوی تا برداشت سیاسی

جنبش کربلا به عنوان یک نهضت مقدس مذهبی و یک حرکت سیاسی از نوع انقلابی آن، پایدارترین جنبش در فرهنگ سیاسی شیعه است. این جنبش، نهضتی در جهت احیای احکام دین، زدودن انحرافات دینی و سیاسی و جایگزین کردن حکومتی علوی و امامتی به جای نظام اموی بوده است.

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین علی دوانی

امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع)

امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.

 نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

آیت الله معرفت

نهضت عاشورا در نگاهی تحلیلی

امام حسین از انسانهای هدفدار است، از اینرو برای او فرد معنا ندارد، زنده ماندن یا کشته شدن فرد مطرح نیست، آنچه مطرح است، هدف است و حرکتی را که او آغاز کرده به منظور دستیابی به یک هدف مقدس است و این هدف زنده می گردد، گر چه افراد کشته می شوند.

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

شرح دنیا طلبی در کلمات امام خمینی

دنیاطلبی یکی از مهم ترین گرفتاری های بشر کنونی است. چنانکه در حدیث شریف آمده است که دوستی دنیا منشأ هر گناهی است. وقتی به رفتار خود و دیگران نگاه می کنیم، صحت حدیث مذکور را مشاهده می کنیم. برای به دست آوردن مال بیشتر دست به هر معصیتی می زنیم. دزدی، رشوه، احتکار، ربا، طمع، ذلت پیش بنده و صدها گناه دیگر از مفاسدی است که با دنیاطلبی انسان همراه است.

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

علامه شیخ محمد مهدی آصفی

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

در این مقاله موضوع از نظر احکام اولیه مورد بحث قرار گرفته است و مسائلی که از نظر احکام ثانویه با موضوع ارتباط دارند، مانند اوضاع مؤثر بین المللی و جهانی و غیره در اصل موضوع تأثیری ندارند.

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

در انسان، دست کم سه ساحت وجود دارد: یک ساحت اندیشه است که در حقیقت ساحت تعقّل و تفکر است و علم و فلسفه و اینها محصول این ساحت است. یک ساحت، احساس است که به موجب این ساحت است که انسان عشق می ورزد انسان دوست می دارد و بر اساس آن به یک معنا مثلاً ادبیات و هنر بوجود می آید. یک ساحت از وجود انسان، رفتار های انسان است، البته ساحت های دیگری هم می شود در نظر گرفت.

صفحه 47 از 58 < قبلی | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | بعدی >