گفت‌وگو با شخصیت‌هایی که نام‌شان در صحیفه امام و در دیدارها آمده

نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در  تأیید صداقت و امانتداری ایشان

صادق و امانتدار

نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در تأیید صداقت و امانتداری ایشان

در اوج گیری اختلاف سلایق سیاسی به ویژه بین مسئولین و دست اندرکاران، بودند افراد و گروه هایی که نظرات و جهت گیری های حضرت امام را با اندیشه و تفکرات خویش مغایر می دیدند و به جای اصلاح مواضع خویش به فرافکنی و توجیهات غیر اخلاقی و تشکیک در صحت بیان مطالب به طریقی مرحوم حاج سید احمد آقا را که در مواردی واسطه بین حضرت امام و سایرین در امور سیاسی بود متهم به بی صداقتی می کردند؛ حضرت امام در پاسخ نامه حاج سید احمدآقا در این زمینه به تأیید صداقت و امانتداری ایشان پرداختند. این پاسخ مختصر چند سطری، جلوه ای بارز از عرفان بالا و خداخواهی محض حضرت امام و خلوص در کارها از یک طرف و از طرف دیگر بیانگر واقع بینی در امور اجتماعی و داشتن سعه صدر فوق العاده در جایگاه رهبری، در برخورد با کسانی است که متفاوت از آن حضرت فکر می کردند. متن نامه حجت الاسلام و المسلمین احمد خمینی به امام و پاسخ امام به این شرح است: نامه [به آقای سید احمد خمینی (تأیید صداقت و امانتداری ایشان)] زمان: ۳ آذر ۱۳۶۳/ ۳۰ صفر ۱۴۰۵ مکان: تهران، جماران موضوع: تأیید صداقت و امانتداری مخاطب: خمینی، سید احمد [بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجا که همیشه واسطه بین حضرت عالی و مسئولین و غیر مسئولین در امور سیاسی این جانب می باشد و از آنجا که گاهی دستورات حضرت عالی با خطوط فکری بعضی از دست اندرکاران و یا گروه ها و افراد عادی برخورد ج

گفت‌وگو با اندیش‌مندان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

وفاق در نگاه رهبر فقید انقلاب

وفاق در نگاه رهبر فقید انقلاب

در این نوشتار با جست و جو در کلام امام خمینی، این پرسشها را پاسخ خواهیم داد که: آیا وفاق سیاسی، و طبعاً وفاق اجتماعی ممکن است؟ عوامل دست یابی به وفاق کدامند؟ ایده ها و باورها و هنجارهای موجود، همراهی و همدلی را بر می تابند یا اینکه نیازمند جنبش خودجوش و رهبری کاریزماتیک خواهیم بود؟ رهبر فقید انقلاب، بی گمان کامیابی های خود در طریق وفاق ملی را از همین رهگذر به دست آورده بود. کمترین بهرۀ طرح مقوله هایی از این دست این است که از تجربه های دیروز و امروز آگاهی یافته و عوامل وفاق زدایی را خواهیم شناخت.

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین خسروی

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

وقف یکی از موضوعاتی هست که هم بخش حقوقی و فقهی دارد و هم بخش اقتصادی دارد و هم آثار تربیتی و اخلاقی دارد و لذا دارای ابعاد مختلف و گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

برگرفته از نشریه حضور

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

وحدت و انسجام از مسائل مهم و مورد تأکید دین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث ائمه به آن سفارش شده و در مقابل تفرقه و اختلاف نهی شده است . بر همین اساس امام خمینی به این مسأله اساسی توجه داشته اند و به وحدت ملّی در داخل کشور و بین عموم مردم و به انسجام اسلامی بین ملّتهای مسلمان سفارش نموده اند

سلسله مراتب  ارزش های سیاسی- اجتماعی امام خمینی

محمّدرضا طالبان، محمد غلامی

سلسله مراتب ارزش های سیاسی- اجتماعی امام خمینی

این مطالعه، پژوهشی است در خصوص ارزش های سیاسی و اجتماعی امام خمینی(س) و یافتن نظم سلسله مراتبی در میان آنها. برای انجام این مهم، ابتدا یک چارچوب مفهومی از آلموند و پاول مد نظر قرار گرفت و با انجام تعدیلاتی چارچوب مفهومی نهایی مشخص گردید. سپس، ابعاد و مؤلفه های این چارچوب مفهومی با دیدگاه امام خمینی تطبیق و بسط داده شد به نحوی که ارزشهای سیاسی و اجتماعی در ده بُعد کلی سامان یافتند که عبارت بود از: حفظ نظام، وحدت، استقلال، مشارکت، تکلیف، عدالت، رفاه، امنیت، آزادی، و دفاع. سپس، اطلاعات توصیفی در خصوص ارزشهای سیاسی و اجتماعی امام خمینی از منابعی که در برگیرنده کتب، سخنرانی ها و دیگر بیانات ایشان بود، گردآوری و بر اساس تکنیک تحلیل محتوای کمّی فراوانی های شان محاسبه گردید.

مبانی اصلاح ساختار نهادهای دینی در منظر امام خمینی

احسان احمدی

مبانی اصلاح ساختار نهادهای دینی در منظر امام خمینی

اگر امام را قهرمان عرصه وصل و پیوند بین اندیشه ها بدانیم سخنی به اغراق و گزاف نرانده ایم. از حرکت احیایی و اصلاحی او در باب تقریب آراء و تقرب قلوب آحاد جامعه با یکدیگر تا طرح آراء فقهی در جهت پیوند میان عقل مدرن و نقل سنتی تا برقراری آشتی و پایان دادن به تخاصم چند صد ساله بین طوایف مختلف علوم اسلامی از فقها و عرفا و متکلمین و فلاسفه و ... همه شواهدی مستدل بر این مدعاست و آنچه در این میان یکی از قلل افتخار در آراء اصـلاحی امام محسوب می گردد، پروژه وحدت حوزه و دانشگاه است و آنچنان که او خود نیز بیان نمود، بزرگترین ثمره انقلاب را اگر تنها در همین اتحاد میان حوزه و دانشگاه، علم و دین و عقل و سنت قلمداد نماییم، چیزی از ارزش انقلاب خمینی نخواهد کاست.

پای ثابت محفل شعری حسینیه  امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

پای ثابت محفل شعری حسینیه امام خمینی

آقای حمید انقلاب، در میان ما نیست. اما هنوز صدای شعرخوانی او که سال گذشته، حول وحوش همین روزها در حسینیه ی امام خمینی خواند، در گوش اهل هنر و سیاست پیچیده است

امام خمینی(س) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان

جعفر سطوتی

امام خمینی(س) و جذب اجتماعی و سیاسی جوانان

التزام عملی امام به آزادی های اساسی و سیاسی مردم و بالاخص جوانان را باید در تشویق ایشان از حضور گسترده جوانان در انتخابات اعم از رأی دادن و نامزد شدن، از انتقاد کردن و انتقاد شدن و از پذیرش یا عدم پذیرش مسئولیت ها دانست.

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مصطفی دلشاد تهرانی

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مساوات در اسلام بر مبنایی شکل گرفته است که در تمام حوزه های عمومی همۀ تبعیض ها زیر پا گذاشته شود و امتیاز جویی ها و برتری طلبی ها زیر پا گذاشته شود و مردم از حقوق شهروندی در حوزه های مختلف به مساوات بهرمند گردند. به تعبیر امام راحل: اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین تر از او بود در استفاده از مادیات. آزادی آرا در اسلام از اول بوده است، در زمان ائمۀ ما(ع) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرفهایشان را می زدند.

جایگاه آزادی در اندیشه سیاسی حضرت امام (ره)

سید جواد صالحی

جایگاه آزادی در اندیشه سیاسی حضرت امام (ره)

مفهوم آزادی بدواً و قبل از هر چیز شامل همین نوع از آزادی است ؛ یعنی هر شنونده ای در جامعه جدید وقتی کلمه آزادی را می شنود ، قبل از هر مفهوم دیگری آزادی بیان و عقیده به ذهن او متبادر می شود . از همین رو آزادی بیان و عقیده از اساسی ترین آزادی ها به شمار می رود . حضرت امام به آزادی بیان وعقیده و افکار معتقدند و در عین پذیرش و اعتقاد ، شرایطی را نیز برای آن ها قائل اند که فراتر از محدودیت های برشمرده قبلی نیست . امام بارها تأکید می کند که «مردم عقیده شان آزاد است . کسی الزامشان نمی کند که شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید» ، اما محدودیت هایی هم چون وابسته به قدرت های خارجی بودن، آزادی توطئه و فسادکاری و مضرّ به حال ملت بودن را برای آزادی بیان و عقیده برمی شمارد.

آفتاب فقاهت در منظر مراد زمان

بیژن شهرامی

آفتاب فقاهت در منظر مراد زمان

آن قائد عظیم الشأن که افتخار فرزندی و شاگردی امام صادق علیه السلام را داشت نیز با اقتدا به آن وجود نازنین راضی به رضای خدا بر اریکۀ منیع تسلیم تکیه زد و بر از دست دادن پارۀ تن خود در راه اسلام افسوس نخورد چرا که خود فرمود: شهادت هنر مردان خداست. امام(ره) با تمام وجود یقین داشت که شهیدان زنده اند و در بارگاه قدس ربوبی روزی می خورند و این کافی بود که به جزع و فزع دچار نگردد اما این امر باعث نمی شد که ایشان از اینکه امّت اسلامی امید آیندۀ خویش را از دست داده است اندوهگین نباشد. آری اندوه امام اندوه از دست دادن فرزندی خلف و برومند در راه خدا نبود بلکه اندوه محرومیّت امّتی از پشتوانه ای عظیم و مستحکم بود.

اهمیت خانواده و وظایف آن

به مناسبت 25 شهریور ماه روز خانواده

اهمیت خانواده و وظایف آن

نقش خانواده و خصوص مادر در نونهالان و پدر در نوجوانان بسیار حساس است؛ و اگر فرزندان در دامن مادران و حمایت پدران متعهد به طور شایسته و با آموزش صحیح تربیت شده و به مدارس فرستاده شوند، کار معلمان نیز آسانتر خواهد بود. اساساً تربیت از دامان پاک مادر و جوار پدر شروع می شود، و با تربیت اسلامی و صحیح آنان استقلال و آزادی و تعهد به مصالح کشور پایه ریزی می شود.

امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

دکتر فتحی پکن

امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

امام خمینی می فرماید: از جمله توطئه هایی که اثر گسترده ای در کشورهای مختلف و کشور عزیز ما به جا گذاشته، و پیوسته آثار آن در حد وسیعی پا بر جاست، این است که دولت های تحت سلطۀ استعمار را وادار کردند بیگانه از هویت خود زندگی کنند، تا مجذوب و مبهوت غرب و شرق شوند.

وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

حجت الاسلام و المسلمین رضا هوشیاری

وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

در ارتباط با آثار و ثمرات وقف ما باید دو محور آن را مورد بررسی قرار دهیم، محور اول اثرات فردی وقف است و محور دوم آثار و ثمرات اجتماعی وقف است. از آثار فردی وقف می توان به موارد زیر اشاره کرد، یکی تزکیه نفس و پالایش درون واقف است، یعنی آن کسی که مال را وقف می کند این سبب پاکی نفس و پالایش درون آن شخص می شود، دوم از بین رفتن روحیه مال اندوزی و دنیاطلبی و تعلقات و وابستگی های مادی است، سومین مطلب از آثار وقف اعتلای فرد به مراتب ارزشمند انسانی و معنوی است، و چهارم جلب خشنودی پروردگار عالم و بسته نشدن پرونده عمل خیر واقف است، مادامی که آن عین موقوفه موجود است و دیگران از منافع آن بهره می برند برای شخص واقف و وقف کننده ثواب نوشته می شود اگر چه فرد از دنیا رفته باشد.