گفت‌وگو با شخصیت‌هایی که نام‌شان در صحیفه امام و در دیدارها آمده

نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در  تأیید صداقت و امانتداری ایشان

صادق و امانتدار

نامه امام به مرحوم سید احمد خمینی در تأیید صداقت و امانتداری ایشان

در اوج گیری اختلاف سلایق سیاسی به ویژه بین مسئولین و دست اندرکاران، بودند افراد و گروه هایی که نظرات و جهت گیری های حضرت امام را با اندیشه و تفکرات خویش مغایر می دیدند و به جای اصلاح مواضع خویش به فرافکنی و توجیهات غیر اخلاقی و تشکیک در صحت بیان مطالب به طریقی مرحوم حاج سید احمد آقا را که در مواردی واسطه بین حضرت امام و سایرین در امور سیاسی بود متهم به بی صداقتی می کردند؛ حضرت امام در پاسخ نامه حاج سید احمدآقا در این زمینه به تأیید صداقت و امانتداری ایشان پرداختند. این پاسخ مختصر چند سطری، جلوه ای بارز از عرفان بالا و خداخواهی محض حضرت امام و خلوص در کارها از یک طرف و از طرف دیگر بیانگر واقع بینی در امور اجتماعی و داشتن سعه صدر فوق العاده در جایگاه رهبری، در برخورد با کسانی است که متفاوت از آن حضرت فکر می کردند. متن نامه حجت الاسلام و المسلمین احمد خمینی به امام و پاسخ امام به این شرح است: نامه [به آقای سید احمد خمینی (تأیید صداقت و امانتداری ایشان)] زمان: ۳ آذر ۱۳۶۳/ ۳۰ صفر ۱۴۰۵ مکان: تهران، جماران موضوع: تأیید صداقت و امانتداری مخاطب: خمینی، سید احمد [بسم الله الرحمن الرحیم. از آنجا که همیشه واسطه بین حضرت عالی و مسئولین و غیر مسئولین در امور سیاسی این جانب می باشد و از آنجا که گاهی دستورات حضرت عالی با خطوط فکری بعضی از دست اندرکاران و یا گروه ها و افراد عادی برخورد ج

گفت‌وگو با اندیش‌مندان و فعالان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

وفاق در نگاه رهبر فقید انقلاب

وفاق در نگاه رهبر فقید انقلاب

در این نوشتار با جست و جو در کلام امام خمینی، این پرسشها را پاسخ خواهیم داد که: آیا وفاق سیاسی، و طبعاً وفاق اجتماعی ممکن است؟ عوامل دست یابی به وفاق کدامند؟ ایده ها و باورها و هنجارهای موجود، همراهی و همدلی را بر می تابند یا اینکه نیازمند جنبش خودجوش و رهبری کاریزماتیک خواهیم بود؟ رهبر فقید انقلاب، بی گمان کامیابی های خود در طریق وفاق ملی را از همین رهگذر به دست آورده بود. کمترین بهرۀ طرح مقوله هایی از این دست این است که از تجربه های دیروز و امروز آگاهی یافته و عوامل وفاق زدایی را خواهیم شناخت.

دیدار امام خمینی با خبرنگاران روزنامه اطلاعات در مدرسه رفاه

دیدار امام خمینی با خبرنگاران روزنامه اطلاعات در مدرسه رفاه

در چهاردهم بهمن ماه سال ۵۷ مطابق با پنجم ربیع الاول ۱۳۹۹، کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات در مدرسه علوی به حضور امام رسیدند....

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

برگرفته از کتاب کوثر

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 5 / 1 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

هدف نوسازی سیاسی امام خمینی رسیدن به یک نظام ایده آل سیاسی بود که هر چند وجوه مشترکی با دموکراسی غربی (یعنی حاکمیت مردم بر مردم) داشت اما به طور کامل بر دموکراسی غربی انطباق نداشت و این دو دارای تشابهات و تعارضات خاصی بودند و در واقع جمهوری اسلامی الگوی مستقلی را تشکیل می داد و در نوع خود منحصر به فرد بود که می توان از آن تحت عنوان الگوی نوسازی تأسیسی ـ تلفیقی یاد کرد.

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

فرازی از کتاب کوثر

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهمترین گزارشهای خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید؟

برگرفته از کتاب کوثر

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید؟

بدنبال پیام تحرک آفرین امام خمینی (س)، آیت الله طالقانی و آیت اللّه ربانی شیرازی نیز با انتشار اعلامیه هایی، کشتار شب اول محرم را محکوم کرده و مردم را دعوت به استقامت و ادامۀ مبارزه نمودند. رهنمودهای رهبر نهضت و توصیه های روحانیون مبارز و حاضر در صحنۀ انقلاب از یک سو، و فضای معنوی ایجاد شده از ایام سوگواری سالار شهیدان از سوی دیگر، بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید.

«اصول»، «خط مشی» و «تاکتیک»های امام در رهبری قیام

علیرضا شجاعی زند

«اصول»، «خط مشی» و «تاکتیک»های امام در رهبری قیام

آنچه که «آیت الله خمینی(س)» را در یک برهۀ زمانی کوتاه به «امام خمینی(س)» مبدل کرد و کسوت رهبری و جلوداری یک انقلاب بزرگ را بر اندام استوار این مرجع دینی برازنده ساخت، علاوه بر شرایط مساعد اجتماعی و کشش فطری مردم به سوی این مرکز نورانی، در قابلیتها و خصایص بی بدیلی نهفته بود که در عمق وجود ایشان جای داشت و در هنگامه پرابتلای عمل متجلی گشت. در برهۀ هیجده ماهۀ خیزش انقلابی، چهره ای از حضرت امام(س) نمایان گردید که بی شباهت به الگوهای شناخته شدۀ رهبری در حرکت های بزرگ اجتماعی نیست؛ لیکن برخی از این خصوصیات عام در ایشان چنان بارز و متکامل است و در یک ترکیب به ظاهر متعارض نما به آنچنان توازن و تعادل شگرفی رسیده است که اعجاب ژرف بینان گوهرشناس را برانگیخته است. مقالۀ حاضر به بررسی مهمترین ویژگی های منحصر به فرد امام در رهبری قیام که در «اصول» مبارزاتی، «خط مشی» سیاسی و «تاکتیک»های عملی ایشان نمایان گردید، پرداخته است.

برگی از تاریخ/ نطق آتشین امام

گزیده ای از کوثر

برگی از تاریخ/ نطق آتشین امام

امام خمینی (س) در اولین روز آغاز درسهای حوزۀ علمیه قم ـ 18 شهریور 1343 و در شرایطی که چند ماهی بیش از آزادی ایشان نمی گذشت ـ نطق خویش را به تبیین شرایط دردناک جامعه اسلامی و افشای وابستگی شاه و رژیم اشغالگر قدس و طرح اخیر رژیم (تغییر سوگندنامه ارتش) اختصاص دادند.

احزاب سیاسی در اندیشه امام خمینی

علی احمدی

احزاب سیاسی در اندیشه امام خمینی

امام با اشاره به آزادی فعالیت احزاب و گروه ها، بین آزادی بیان و توطئه تمایز قائل می شود و اوّلی را طبیعی و مجاز می شمارد و دوّمی را مردود.

اسلام و دموکراسی

فرح رامین

اسلام و دموکراسی

معمار بزرگ جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی، نظام سیاسی انقلاب اسلامی را با عنوان «جمهوری اسلامی» توصیف کرده اند. «جمهوری» شکل حکومت است و «اسلامی» محتوای این حکومت. ما خواستار جمهوری اسلامی می باشیم، جمهوری فرم و شکل حکومت را تشکیل می دهد و اسلامی محتوای آن فرم که قوانین الهی است.

بررسی تطبیقی مدینه فاضله با مدینه اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره)

طیبه بیضائی

بررسی تطبیقی مدینه فاضله با مدینه اسلامی از دیدگاه حضرت امام (ره)

اسلام حضرت امام و سیاست ویژۀ ایشان در ذیل عنوانِ «اسلام ناب محمّدی (ص)» تعبیر بلندی است مبنی بر این که اسلام قادر به حلّ کلیّه مشکلات جوامع بشری می باشد. امام با دین به عنوان واقعیّت کاملاً برتری برخورد می کنند که اداره کنندۀ فرد و جامعه است، و از همین منظر است که برخلاف پیشینیان به مسئلۀ دولت و حکومت و قبضۀ آن رو آوردند، زیرا معتقد بودند که دین قدرت هدایت کار آمدی حتی برای جوامع مدرن است. بنابراین ایشان نه تنها برای چالش های سیاست پیچیدۀ جهانی راه حل های مناسب دارند، بلکه در فلسفه و عبادت و فقه و توجّه به مسئلۀ زنان و مسائل اقتصادی و ... نیز راه کارهایی ارائه می کنند.