مداحی مرحوم کوثری در سوگ حضرت ام البنین(س)

به مناسبت وفات حضرت ام البنین

مداحی مرحوم کوثری در سوگ حضرت ام البنین(س)

مداحی دلنشین مرحوم کوثری برای ام البنین(س) مداحی سوزناک و دلنشین مرحوم محمد کوثری که در حسینیه جماران در حضور امام خمینی (س) اجرا شده است.

فرار شاه

تقویم روح الله

فرار شاه

تقویم روح الله کاری است از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) که به مرور روزانه وقایع و رویداد ها در زمان حیات امام راحل می پردازد. مصاحبه با خبرنگاران خارجی درباره فرار شاه زمان: ۲۶ دی ۱۳۵۷ / ۱۷ صفر ۱۳۹۹ / ‌مکان: پاریس، نوفل لوشاتو ‌/ مناسبت: فرار شاه از ایران‌ / مصاحبه کننده: خبرنگاران خارجی‌ صحیفه امام، ج ۵، ص ۴۸۴ - ۴۸۵

هاشمی زنده است

به مناسبت سالگرد وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی زنده است

نماهنگی به مناسبت سالگرد وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی آیت الله هاشمی رفسنجانی: این یک واقعیتی است که برای اولین بار در تاریخ، حکومت اسلامی مبانی اش تدوین میشود فقهی که در دوران ۱۴۰۰ ساله در میان ملت ها به عنوان نظام حاکم محجور بوده است میخواهد وارد زندگی انسان ها بشود آن هم در همه ی ابعاد، بدیهی است که برای تدوین مقررات عرفی بر مبنای فقهی، فقهی که تا به حال چنین استفاده ای از آن نشده است حضور یک فکر قاطع قوی شکست ناپذیر لازم است در شرایطی که ما داریم غیر از شخص جنابعالی هیچ کس زیر این آسمان وجود ندارد که بتواند این مسائل را حل بکند امروز اگر جنابعالی به داد این مقطع تاریخ انقلاب نرسید ما نمیدانیم گه در آینده چه کسی پیدا خواهد شد که بتواند این مهم را انجام بدهد.

خادم امام

خادم امام

حاج عیسی خادم امام عیسی جعفری قبل از پیروزی انقلاب در تهران شغل آزاد داشت و پس از انتقال امام به جماران به دفتر امام آمد. حاج عیسی از سال ۵۹ تا رحلت امام در خدمت دفتر امام بود و بعد از آن به خدمت به مرحوم یادگار امام اشتغال ورزید و پس از آن تا سال ۸۶ که در اثر کهولت در قم ساکن شد بدون وقفه در دفتر امام مشغول خدمت بود. وی صبح روز پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در سن ۹۴ سالگی درگذشت. کتاب خاطرات حاج عیسی جعفری در سال ۱۳۹۷ توسط موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی تحت عنوان «عیسای روح الله» چاپ و منتشر شد.

در مکتب امام

در مکتب امام

در مکتب امام بخشی از سخنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی درباره پیروزی ملت ایران در ۸ سال دفاع مقدس: « ملت ما، خواهران، برادران و عزیزان ما، ملتی که امام زیباترین، عاطفی ترین و روحانی ترین جمله را پیرامون آنان بیان کرد و در وصیت نامه خویش نوشت: ملت ایران جانم فدای آنان باد. ملتی که مستحق جان امام است، جان من و جان همه شهیدان ما ارزش دادن و فداشدن در راه این ملت را دارد. این ملتی که شریف، عزیز، فداکار، باوفا، با حکمت و عزتمند است.»

شهید ترور

سخنرانی در جمع مردم (جایگاه شهادت ـ نقش شهید مرتضی مطهری در انقلاب)

شهید ترور

شهیدان ترر ‌ بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود‌ این انقلاب‌‎ ‎‌باید زنده بماند، این نهضت باید زنده بماند، و زنده ماندنش به این خونریزیهاست.‌‎ ‎‌بریزید خونها را؛ زندگی ما دوام پیدا می کند. بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می شود. ما از‌‎ ‎‌مرگ نمی ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید.‌‎ ‎ صحیفه امام، ج ۷، ص ۱۸۳

حیات باقی

دیدار آقای ادوارد شواردنادزه با امام خمینی (س)

حیات باقی

منتخب بخش هایی از دیدار آقای ادوارد شواردنادزه فرستاده آقای میخائیل گورباچف رهبراتحاد جماهیر شوروی با امام خمینی (س) در سال ۱۳۶۷ در روز یازدهم دی ماه ۱۳۶۷ (نخستین روز سال ۱۹۸۹ میلادی)، خبرگزاری های دنیا خبر مهم و شگفت آوری را برای مخاطبان خود مخابره کردند: امام خمینی رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، پیام مهمی را خطاب به میخائیل گورباچف، صدر هیات رئیسه اتحاد جماهیر شوروی و کمونیسم بین المللی صادر کرد. گورباچف در واکنش به پیام تاریخی امام به ایشان، پاسخی مکتوب فراهم کرد و نیز وزیر خارجه خود را به ایران فرستاد. «ادوارد شواردنادزه» قصد داشت که افزون بر تشریح پاسخ های دیپلماتیک گورباچف مراتب ابراز محبت اتحاد شوروی را نیز برای صورت بندی «مرحله جدیدی» از روابط فی مابین دو کشور ابلاغ کند.

پیرو راه امام

پیرو راه امام

حاج قاسم سلیمانی: فرماندهی از امام آغاز می شود و بعد به همان صورت در سطح جبهه تکثیر پیدا می کند. وجود امام، شخصیت امام، معنویت امام، شجاعت امام، شهادت طلبی امام، روح دینی و مذهبی امام به نوعی در تک تک آحاد رزمندگان دفاع مقدس تکثیر یافته بود. هر کسی یک مقدار از عطر امام را با خود داشت یا به نوعی متاثر از آن بود اما فرماندهان شهید ما دقیقا مثل آن آهنی که به آهنربا متصل شده باشد بعد خودش تبدیل بشود به یک مدار مغناطیسی به دلیل آن تاثیری که از امام گرفته بودند حقیقتا مثل یک مدار مغناطیسی بودند و این براده های آهن را جذب خودشان می کردند.

همدلی با روح الله/دست و بازوی شما را میبوسم

قسمت ششم

همدلی با روح الله/دست و بازوی شما را میبوسم

همدلی با روح الله جلوه هایی از زیست مومنانه حضرت امام خمینی (س) خاطره ای از حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان دست و بازوی شما را می بوسم‌ ‌‌یکی از عکسهای امام را یکی از بچه های بسیار خوب جبهه جنوب در دی ماه ۱۳۶۵ نزد‌‎ ‎‌اینجانب آورد و گفت: می خواهیم آن را برای اهدا به رزمندگان تکثیر کنیم. آن را خدمت‌‎ ‎‌امام ببر و درخواست کن تا مطلبی را در رابطه با رزمندگان روی عکس مرقوم فرمایند.‌‎ ‎‌گفتم، طبق معمول بعید است که غیر از امضا چیز دیگری بنویسند. ولی هنگامی که‌‎ ‎‌مشرف شدم و مطلب را به عرض رساندم امام بدون تأمل قلم را برداشتند و در کنار ‌عکس این جمله را نوشتند:‌ ‌‌بسمه تعالی‌ ‌‌از خداوند تعالی پیروزی نهایی رزمندگان عزیز را خواستارم. عزیزان من بکوشید.‌‎ ‎‌خداوند تعالی با شماست. این جانب دست و بازوی شماها را می بوسم.‌ ‌‌والسلام علیکم و رحمة الله ـ روح الله الموسوی الخمینی برداشت هایی از سیره امام خمینی (س)، ج ۱ ، ص ۱۷۹-۱۸۰

ملت ما مانند سابق در امور بی تفاوت نیست

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (خط مشی مجلس شورای اسلامی)

ملت ما مانند سابق در امور بی تفاوت نیست

اظهار نظرهای خیرخواهانه مجلس درباره دولت‌ ‌‌مجلس امروز مثل مجلس های سابق نیست که در یک محل دربسته و سربسته ای بین‌‎ ‎‌خودشان صحبت بشود، و بعد هر کدامش را خواستند منتشر کنند و هر کدام را نخواستند‌‎ ‎‌نکنند. مجلس امروز مستقیماً منتشر می شود مسائلش، و حتی آن اشخاصی که در‌‎ ‎‌مزرعه ها مشغول زراعت هستند، رادیو دارند و مسائل را می توانند بگیرند. ملت ما هم‌‎ ‎‌امروز مثل سابقش نیست که بی تفاوت باشد در امور. ملت ما هم مواظب است و مراقب‌‎ ‎‌است و همۀ امور را مشاهده می کند. صحیفه امام، ج ۱۹، ص ۳۹۸

در عزای حضرت فاطمه(س)

در عزای حضرت فاطمه(س)

مجلس روضه حضرت زهرا (س) در محضر امام خمینی (س) حسینیه ی جماران

دنبال حق بروید هر کجا که باشد

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (وظایف نمایندگان مجلس)

دنبال حق بروید هر کجا که باشد

‌‌ ‌‌لزوم حق مداری هنگام نظر دادن‌ حق هر جا هست باید دنبالش رفت و او را با آغوش باز پذیرفت، ولو برخلاف نظر‌‎ ‎‌خود من هست. و باطل را هر چه هست و از هر کس صادر بشود باید نپذیرفت به عنوان‌‎ ‎‌اینکه باطل است. اشخاص و گروهها و اینها را باید کنار گذاشت، حق و باطل را ملاحظه‌‎ ‎‌کرد. آن وقت هم برای اثبات حق و ابطال باطل اگر انسان گرفتار بشود به عصبانیت و‌‎ ‎‌عرض می کنم غیظ و غضب کردن، نه می تواند حق را به دست بیاورد؛ و نه می تواند باطل‌ را ردش کند.‌ ‌‎صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۶۷-۳۶۸

عقب مانده کیست؟

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس (افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی)

عقب مانده کیست؟

‏‏نهراسیدن از شکست در عمل به تکلیف‏ من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی‏‎ ‎‏نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست‏‎ ‎‏هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل‏‎ ‎‏کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود‏‎ ‎‏این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین‏‎ ‎‏شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد.‏‎ ‎‏کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست.‏‎ ‎‏شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم‏‎ ‎‏بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که‏‎ ‎‏ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه‏‎ ‎‏دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای‏‎ ‎‏کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف‏‎ ‎‏آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاههای بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت‏‎ ‎‏فشارند؟ ‏صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰

شغل شریف پرستاری

سخنرانی در جمع پزشکان و پرستاران (قداست شغل پزشکی و پرستاری)

شغل شریف پرستاری

پزشکی و پرستاری شغل مقدس‌ از جمله شغلهای بسیار مقدس شغل پزشکی است. شغلی است که اگر پزشکها به‌‎ ‎‌تکالیف خودشان، تکالیف انسانی خودشان عمل بکنند، این شغل بسیار شریف و یک‌‎ ‎‌عبادتی است. و همین طور پرستاری؛ این شغل پرستاری از شغلهای بسیار شریفی است‌‎ ‎‌که اگر چنانچه، انسان با وظایف انسانی و شرعی خودش عمل بکند، این یک عبادتی‌‎ ‎‌است که در تراز عبادتهای درجه اول است. ‌صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۲۸۵

ارزش دانشگاه اسلامی

سخنرانی در جمع مسئولان دانشگاه ها (نقش دانشگاه در استقلال کشور)

ارزش دانشگاه اسلامی

‌‌اهداف و مقاصد شوم در مخالفت با انقلاب فرهنگی‌‌ ‌ شما توجه داشته اید و دارید که از همان اول انقلاب، قدم به قدم طوایفی و‌‎ ‎‌قلمهایی و زبانهایی بر ضد این انقلاب به کار افتادند؛ و هر قدمی که انقلاب خواست برای‌‎ ‎‌اصلاح بردارد، آنها مخالفت کردند. اگر صحبت دانشگاه آمد، همانهایی که دانشگاه را‌‎ ‎‌مرکز فساد قرار داده بودند و همانهایی که قبلۀ آنها غرب یا شرق بود، با اصلاح دانشگاه‌‎ ‎‌مخالف بودند. آنها خوف این را داشتند که مبادا دانشگاه یک دانشگاه اسلامی بشود تا‌‎ ‎‌اینکه دست شرق و غرب تا ابد از دانشگاه کوتاه بشود؛ یعنی، از کشور کوتاه بشود.‌ ‌صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۲۸

غائله حزب خلق مسلمان

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس خبرگان (پرهیز از اختلاف)

غائله حزب خلق مسلمان

پیام به عموم ملت‌ من این را اعلام می کنم که اگر کسی به من سَبّ‌‎‎‌ بکند، فحش بدهد، عکس من را‌‎ ‎‌پاره کند، احدی حق ندارد که به او تعرض بکند. حرام است تعرض کردن به کسی که به‌‎ ‎‌من سَب کند، به من فحش بدهد، عکس مرا پاره کند، مرا بزند، هر کاری بکند. احدی‌‎ ‎‌حق ندارد در این وقتی که ما گرفتار هستیم در این مصیبت بزرگ، با او مقابله کند تا اینکه‌‎ ‎‌به زد و خورد برسد و غائله ایجاد بشود. امروز آرامش ما می خواهیم.‌ صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۷۷

راه خروج از انزوا

سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (ضرورت حفظ هماهنگی دولت و ملت)

راه خروج از انزوا

حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت‏ اگر این مردم، خصوصاً این مستضعفین، خصوصاً‏‎ ‎‏این جنوب شهریهای به اصطلاح پابرهنه ها، اگر اینها نبودند، شماها یا در حبس الآن‏‎ ‎‏بودید یا در تبعید بودید یا در انزوا؛ همۀ شما، یا باید بنشینید توی خانه هایتان و نتوانید‏‎ ‎‏یک کلمه صحبت بکنید یا اگر صحبت کردید، باید حبس بروید، زجر بکشید، باید تبعید‏‎ ‎‏بشوید و امثال ذلک. این ملت است که آمد شما را از این همه گرفتاریها بیرون آورد و‏‎ ‎‏آورد و با رأی خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و‏‎ ‎‏رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همۀ چیزهایی که ما داریم از‏‎ ‎‏این مردم است، خصوصاً از این مستضعفین... صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۳۵۶

قدرت اسلام

سخنرانی در جمع اعضای شورای اسلامی کارگران و پرسنل ارتش (هوشیاری ملت)

قدرت اسلام

‌‌ قانونی شدن امور در کوتاه ترین مدت‌ این یک سالی که، یک سال و چند ماهی که انقلاب اسلامی شما با دست توانای شما‌‎ ‎‌ملت اسلام به پیش رفت و تمام چیزهایی که مربوط به دستگاه دولتی و جریان امور‌‎ ‎‌مملکتی است درست کردید، از جمهوری اسلامی اش تا مجلس شورایش، چندین دفعه‌‎ ‎‌رفتید به صندوقها و رأی دادید و آزاد، آزاد رأی دادید، این یک تیری است در چشم‌‎ ‎‌این اشخاصی که اسلام را نمی خواهند ببینند، اینها می دانند که اگر این نهضت اسلامی‌‎ ‎‌نبود، نمی شد به این زودی این کارها انجام بگیرد. این کارها را قدرت اسلام است که‌‎ ‎‌پیش می برد. صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۶۱

عناصر قدرت الهی جمهوری اسلامی

سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده افسری ارتش (ادعای صلح طلبی صدام)

عناصر قدرت الهی جمهوری اسلامی

‌‌وضعیت نیروهای مسلح در زمان سابق و حال‌ این یک ترکیب الهی‌‎ ‎‌است؛ یک ترکیب الهی مرکب از روحانیون، ارتش، ژاندارمری، شهربانی، سپاه، بسیج و‌‎ ‎‌ملت. همه یک موجودند اینها، یک مخلوط اند اینها. این موجود مخلوط، یک ترکیب‌‎ ‎‌خاص الهی است و این ترکیب خاص الهی ناشناخته است و لهذا، نمی توانند بفهمند شما‌‎ ‎‌چی می خواهید اصلش.‌ ‌‌ادعای کذب صدام در صلح طلبی اش‌ آن صلحی که ما می خواهیم، امثال صدام یا حسین یا حسن کجایی نمی توانند‌‎ ‎‌بفهمند چی است. آنها صلحها را مثل صلحهایی می دانند که در زمانهای سابق، دولتها با‌‎ ‎‌هم صلح می کردند؛ در عین حالی که صلح می کردند، باطنشان در جنگ بود که چه وقت‌‎ ‎‌فرصت پیدا بکنند و بچاپند همه را. ‌صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۶

تفاهم میان دولت و ملت

سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (ضرورت حفظ هماهنگی دولت و ملت)

تفاهم میان دولت و ملت

حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت‏ مسئله این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که ما‏‎ ‎‏رئیس جمهوری داریم که باید حتماً به مردم حکومت کند و نخست وزیر و هیأت دولتی‏‎ ‎‏داریم که همۀ امور دست اینهاست. و «ملت چه کاره است، ما هستیم که هستیم»، این‏‎ ‎‏مسئله در ایران مطرح نیست. و یکی از تحولات بزرگی است که ایران به خواست خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی به دست آورده و این تحول موجب این شده است که کارهای شما پیش‏‎ ‎‏برود. شما نمی توانید کارهایی که الآن در ایران هست انجام بدهید، الاّ با هماهنگی با‏‎ ‎‏ملت. هماهنگی با ملت هم این است که شما توجه کنید به خواستهای اینها. مردم یک‏‎ ‎‏استاندار خوب می خواهند، اینکه تقاضای صحیحی است. خوب، شما یک استانداری‏‎ ‎‏که ـ فرض کنید ـ در فلان جا هست و با مردم نمی سازد، این استاندار را بردارید، یک‏‎ ‎‏استاندار دیگر بگذارید؛ تفاهم کنید. علما هم فرض کنید که در بلاد هستند، آنها‏‎ ‎‏نمی خواهند که سلطنتی بکنند، حکومتی بکنند. آنها مصالح مردم را ملاحظه می کنند.‏‎ ‎‏فرض کنید می گویند: فلان رئیسی که در اینجا هست، این با مصالح مردم سازگار نیست.‏‎ ‎‏این کاری ندارد؛ خوب، این را یک جای دیگر می گذارندش. یا اگر آدمی است که واقعاً‏‎ ‎‏هر جا بگذارند خراب است، کنارش می گذارند و چه می کنند. مقصود من این است که‏‎ ‎‏تفاهم بین دولت و ملت و تفاهم اساسی بین ملت و دولت وقتی است که بین روحانیت و‏‎ ‎‏ملت باشد.‏

صفحه 16 از 60 < قبلی | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >