چکیده
رساله حاضر عهدهدار پاسخ به این پرسش است که مناسبات آزادی و امنیت از دیدگاه امام خمینی به چه صورت است و چگونه تنظیم میشود. فرضیه ارائه شده این است که مناسبات آزادی و امنیت از دیدگاه امام تعاملی است و از طریق نهادهایی چون حکومت، خانواده و تعلیم و تربیت و با اشراف به دین تنظیم میشود. چهارچوب نظری پژوهش، رهیافت نهادگرایی میباشد. در یک جمعبندی میتوان گفت که سه دیدگاه در زمینه مناسبات این دو وجود دارد:
۱) آزادی مقدم بر امنیت. ۲) امنیت مقدم بر آزادی. ۳) تعامل آزادی و امنیت. با توجه به آثار و بیانات امام رابطه آزادی و امنیت در آرای ایشان از نوع برداشت سوم میباشد. در یک سویه آزادی، در تأمین و تضمین امنیت مساعدت میکند و در سویه مقابل، امنیت نیز فضا و گونههای گسترده تحقق آزادی را برای افراد و نهاد بسط و گسترش میدهد. نهاد میتوانند در تنظیم این تعامل مؤثر باشند. مثلاً: نهادهایی چون خانواده و تعلیم و تربیت میتوانند کودکان را از همان دوران کودکی طوری تربیت کنند که خواهان تحقق آزادی و امنیت باشند. و نهادهایی چون حکومت میتوانند با اجرا کردن قوانین اساسی و قوانین اسلامی در جامعه و نظارت بر آن از طریق بکارگیری راهکارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و ... زمینه را برای ایجاد توأمان آزادی و امنیت در جامعه فراهم کند. و میتوان گفت که نهاد دین در واقع یک فرانهاد است و سایر نهادها میتوانند با استفاده از آموزههای دینی و قوانین الهی زمینه را برای ایجاد تعامل و آزادی فراهم کنند. البته بهتر است تمام نهادها سعی کنند در راستای هم و به صورت مکمل و در یک برنامه منسجم عمل کنند. به رغم اینکه امام به درستی معتقد به بدیهی بودن آزادی است، اما تلقیهای مختلفی از آن وجود دارد که گاه نگرههایی در آن میتوان یافت که با فرهنگ و آداب و رسوم ما متفاوت است. در چنین شرایطی شاید نتوان در عمل، آزادی و امنیت را مشاهده نمود؛ بلکه به نوعی حتی تقابل این دو نیز مشاهده شود. از این رو، دیدگاه تعاملگرایانه در باب آزادی و امنیت زمانی در عمل مشهود خواهد بود که اجماعی نسبت با این مفاهیم در میان نخبگان شکل بگیرد.
پایان نامهمناسبات آزادی و امنیت با تاکید بر اندیشه امام خمینی (س)صفحه 1