چکیده
یکی از مسائل مهمی که صدرالمتألهین (ره) و امام خمینی (ره) در فلسفه الهی بدان پرداختهاند بحث شناخت خدا است. در این باب هر دو متفکر فرزانه ادله زیادی ذکر کردهاند، که از مهمترین میباشند که با استفاده از مبانی مهم «معرفت نفس» و «امکان فقری»،«صدیقین» این ادله؛ برهانهای بسیط» ؛«تعلق داشتن جعل به وجودی» ؛«تشکیک وجود» ؛«اصالت وجود» ؛ حکمت متعالیه مانند به تقریر آنها پرداختهاند، که در این نوشتار ابتدا مبانی مورد استفاده این الهیدان «الحقیقة کل الاشیاء برجسته تبیین شده است و سپس برهانهای هر یک در شناخت خدای سبحان تقریر شده است و در جاهایی که امام خمینی (ره) در بحث مبانی یا در تقریر برهانها سخنی تازه و نگاهی متفاوت با صدرالمتألهین (ره) داشتهاند مقایسه شده است، و این نتیجهها حاصل شد که: 1) اهمیت ذوق و شهود نزد امام خمینی (ره) بیشتر از صدرالمتألهین (ره) است. 2) امام خمینی (ره) سعی میکنند کشفیات شهودی خود را با مبانی حکمت متعالیه تطبیق دهند. 3. برهان صدیقین امام خمینی (ره) یکسان میباشد، بهترین برهان خداشناسی «مشاعر» که با برهان صدیقین صدرالمتألهین (ره) در میباشد.
پایان نامهمقایسه ادله اثبات باری تعالی از نظر ملاصدرا و امام خمینی (س) و تبیین مبانی آنهاصفحه 1