نوع ماده:
پایان نامه فارسی
پدیدآورنده :
عبداللهیان دهکردی، سعید
محل نشر :
چهارمحال و بختیاری
زمان (شمسی) :
1382
موضوع :
امام خمینی (س) ، رهبری ، مدیریت
زبان اثر :
فارسی
مقایسه سبک رهبری امام خمینی (س) با سبکهای رهبری رایج در مدیریت
چکیده
در این تحقیق به مقایسه سبک رهبری حضرت امام (ره) بهعنوان مبلّغ و مجری شیوههای رهبری دینی و چندین تئوری رهبری رایج در مدیریت امروز پرداخته و پس از بحث و بازشکافی هر یک از تئوریهای مذکور به موارد متعددی از تفاوت در رفتارهای رهبری با زیردستان در رهبری دینی با سبکهای رایج مدیریت امروز اشاره گردید و در پایان این پژوهش به این نتیجه رسیده است که بین سبک رهبری حضرت امام (ره) با سبکهای مذکور از نظر محتوا و فرایند اجرا تفاوت وجود دارد در آخر نوع سبک رهبری حضرت امام (ره) سبک رهبری خدمتگزار عنوان گردیده است. نتیجهی دیگری که از این تحقیق به دست آمده این است که زمانی که در متن مباحث مربوط به ارتقای کیفیت و اثرهای ارائه خدمت نظامهای مدیریتی دقت میکنیم به نکتهای میرسیم که محوریترین شعار مدیران سازمانهای امروزی است یعنی مشتریمداری یعنی توجه به خواست مشتری بهعنوان اصلیترین محور تولید کالا یا ارائه خدمت و نکته دیگر ارزش گذاردن بر (حق) مشتری در دریافت خدمات بیشتر و بالاتر. و این موضوعی است که در سخنان حضرت علی (ع) در جای جای نهج البلاغه وجود دارد و حکایت از همین امر دارد. تا جایی که میفرمایند: وظیفه حکومت رساندن حق به صاحب آن است. و وقتی در رفتار رهبری آن حضرت نگریسته شود این رویکرد را در جزئیترین فعالیتهای مدیریتی خود دنبال کردهاند بنابراین موضوع مشتریمداری یا احترام به آنان موضوع جدید نیست. حضرت امام (ره) نیز بهعنوان شاگرد این مکتب این موارد را در شیوههای رهبری خود اعمال نمودهاند. که تتبع در آنها میتواند هر نظام مدیریتی را از تئوریپردازیهای مکرر و کم اثر بینیاز کند.
پایان نامهمقایسه سبک رهبری امام خمینی (س) با سبکهای رهبری رایج در مدیریتصفحه 1