چکیده
رساله مذکور با طرح سؤال اصلی خود، مبنی بر روشهای صحیح تعلیم و چگونگی بکارگیری و انتقال عرفانی ناب در زندگی عمومی مردم از دیدگاه امام خمینی در پی آن است تا بتواند، راه انتخاب صحیح در زندگی معرفتی افراد یک جامعه بهعنوان پیروان توحید ناب و قرآن و عترت رسولالله الگوی مناسبی برای مبارزه با طاغوت درون و بیرون بر ایشان ترسیم نماید. با توجه به عصر ماشین که در واقع عصر خلأ معنویت و از دست رفتن هویت حقیقی انسانی شمرده میشود، بهرهمندی از افکار و اندیشههای افراد صالح و شایسته و عارف واصل کامل، میتواند (با وجود جریانها و مکاتب و عرفانهای انحرافی که کمر همت بر نابودی عرفان ناب اسلامی و جوانان پاک سرشت بستهاند) تنها از طریق بیان راهکارهایی که از سوی شخصیتهایی وارسته و شجاع همانند امام خمینی تبیین میشود بشریت را به ساحل نجات رهنمون ساخت. ایشان با شیوهای نوین در عصر غفلت از خویشتن، با پرداختن به بیان مفاهیم بغرنج بهصورت بسیار و روان و نیز قابلفهم بین تودههای اقشار مختلف جامعه خویش توانستند، به خوبی پرسش مورد نظر رساله را پاسخ دهند.
هنر امام خمینی در پردازش مسائل و اصطلاحات سنگین عرفانی با صبغهی شیعی و عمومی کردن آن در متن جامعهی انقلابی ایران اسلامی، موجب سربلندی این ملت در تمام عرصههای زندگی، بهخصوص در دفاع مقدس گردد.
امام با طرح عرفانی، اجتماعی خود، بهعنوان یک ایده نو به جهانیان توانست، فصل جدیدی از نحوه زندگی در دنیا را با توجه به معیارها و ملاکات اسلام ناب محمدی به رهپویان راه حقیقت و طریقت به ارمغان آورد که رسیدن به مدینه فاضله تنها با پیاده شدن این شیوهها در بین ملتی میسر خواهد بود و این امر میتواند هر امتی را در برابر آسیبها و ناملایمات روزگار از سوی دشمنان درون و بیرون، مصون بدارد و این یعنی: دستاوردهای عظیم در رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی، و مؤثر در تحولات بینالمللی و بیداری نهضتهای آزادیبخش و تربیت نفوس میباشد که در واقع بیانگر استمرار رسالت انبیای الهی و زمینهساز نهضت جهانی حکومت حجت ابن الحسن العسکری مهدی موعود. خواهد بود. این رساله، مطالب خود را در پنج فصل جهت جوابگویی به سؤال اصلی (فرایند عمومی سازی زندگی عرفان اجتماعی به فهرست در آورده که در فصل اول به کلیات و مفاهیم و چیستی عرفانی و نیز به تعاریف بزرگان در این زمینه پرداخته و در آخر فصل نیز به سوابق تحصیلات امام خمینی در موضوعات عرفانی اشاره نموده است و در فصل دوم با بیان سرفصل عرفانی ـ اجتماعی به شیوههای ترویج آن و آسیبشناسی عرفانهای موجود، نظری انداخته و در فصل سوم و چهارم نیز با بهرهگیری از مطالب سودمند اسفار اربعه سعی در استفاده متناسب از آن جهت پاسخگویی به سؤال اصلی رساله پرداخته، و در نتیجهگیری با اشاره به راهکارهای پیشنهادی و تأثیر عرفان اجتماعی در تحول روحی روانی افراد جامعه، فصل پنجم را به پایان برده است.
پایان نامهفرایند عمومی سازی زندگی عرفانی در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 1