خداوند تبارک و تعالی، برای تربیت انسان ها، انبیاء را فرستاده است تا آنها را تعلیم و تزکیه کنند. از راههای تهذیب نفس عبادت است که «این عباداتی که انبیا آورده‌اند و شما را به آن دعوت کرده‌اند، مثل نماز، مثل روزه، مثل حج، این طور چیزها، اینها یک اموری هستند که، نسخه‌هایی هستند از طبیب‌های واقعی که آمدند شما را برسانند به یک مرتبه‌های کمالی که همانطوری که از طبیعت استفاده می‌کنید، مادامی که در طبیعت هستید، وقتی که نفوس شما از این طبیعت بیرون رفت و نفس عاقله شما در یک عالم دیگر رفت، آنجا هم با یک تربیت صحیح رفته باشد و یک زندگانی کاملاً سعادتمند شما داشته باشید. » (صحیفه امام، ج۴، ص۱۷۶)

در نگاه امام خمینی، ماه رمضان ماه تهذیب نفس است. (همان، ج۱۸، ص۴۷۶)

ماهی است که به ضیافت خدا دعوت شده ایم. «شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید، این راههایی که به دنیا باز است و شهوات است، اینها را سدش کنید تا مهیا شوید برای لیلة القدر. » (همان، ج۱۳، ص۳۱)

«ماه مبارک رمضان خود را برای صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست آماده و مهیا کنید. » (جهاد اکبر، ص۲۴)

«شما در این ماه شریف به ضیافت حق تعالی دعوت شده اید، دعیتم فیه الی ضیافة الله، خود را برای مهمانی باشکوه حضرت حق آماده سازید. لااقل به آداب صوری و ظاهری روزه پایبند باشید... معنای روزه فقط خودداری و امساک از خوردن و آشامیدن نمی‌باشد، از معاصی هم باید خودداری کرد. این از آداب اولیه روزه می‌باشد که برای مبتدیهاست... شما اقلا به آداب اولیه روزه عمل نمایید، و همانطور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می‌دارید، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید.» (همان، ص ۲۵ )

در موارد متعدد، حضرت امام(س) از اهمیت ماه رمضان و تهذیب در آن، و روزه سخن گفته‌اند که با مراجعه به صحیفه امام و کتاب جهاد اکبر می‌توان آنها را مطالعه کرد.

پرسش‌ها و پاسخ‌ها (سیصد پرسش و پاسخ در حوزه اندیشه امام خمینی) جلد اول ص ۴۸ - ۴۹

. انتهای پیام /*