خیر مقدم به شرکت کنندگان در کنگره
خانم دباغ قائم مقام جمعیت زنان
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم. و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطیبین الطاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.
با درود و سلام و صلوات به روح پر فتوح امام راحلمان، آن معشوق همۀ قلبهای عاشق حق و حقیقت و همۀ آنانی که به او اقتدا کردند؛ چه آنهایی که جانشان را در طبق اخلاص گذاردند و بر حسین زمانشان ارزانی داشتند و چه آنانی که با دادن دست و پا و چشم و گوش، امروز در زمرۀ شهیدان شاهد قرار دارند و ناظر بر اعمال و کردار و گفتار ما هستند، و با عرض سلام و تسلیت به محضر مقدس آقا امام زمان (عج) و ولی امر مسلمین حضرت آیةالله خامنه ای - حفظ الله - و همچنین همۀ برادران و خواهران عزیز و بزرگواری که با حضور و با قدومشان مجلسمان را مزین فرمودند. تسلیت ما مسلماً به مناسبت سالگرد رحلت حضرت امام - رضوان الله تعالی علیه - هست، بالاخص اینکه این حادثه مقارن با قضایای عاشورا نیز شده است و شاید همین تقارن، ما را بر آن دارد تا بیشتر، عمیق تر و دقیق تر امام راحلمان را بشناسیم و به وظایف و تکالیف اصلی و اساسی که بر عهده داریم واقف گردیم. باید خدا را سپاسگزار باشیم به اینکه اولاً در مقطعی از تاریخ زندگی می کنیم که طول عمری با انفاس قدسیه به امام راحلمان عطا فرمود، و توانستیم تحت رهبری پیامبر گونه ای شان زندگی کنیم. امروز نیز بحمدالله والمنه، همان برنامه ها به دست یکی دیگر از اولاد رسول الله(ص) و با همان بینش و اقتدار تداوم پیدا کرده و در حال اجراست. به همین دلیل صرفاً اکتفا نمی کنم به اینکه خیر مقدم بگویم و تشکر کنم از حضور برادران و خواهران
کتابمجموعه مقالات هفتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س) خرداد 1375صفحه 5 عزیز در مجلس، بلکه این اجازه و اذن را از شما عزیزان می خواهم که به بنده فرصت بدهید چند دقیقه ای را برای شکرگزاری و سپاسگزاری از این نعمت، مطالبی را به سمع و عرضتان برسانم.
در کنار این مطلب می خواهم با زبان الکنم از طرف خودم و سرکار خانم دکتر مصطفوی - که فعلاً در ایران حضور ندارند - و همین طور کلیۀ خواهران عزیز و بزرگوار جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران و بیت معظم و معزز حضرت امام(س) از همۀ شما عزیزانی که قدم رنجه فرمودید و مجلس را مزین کردید، سپاسگزاری کنم. و همگان شکر کنیم خدا را به اینکه توفیقی عطا کرده است که بعد از گذشت چند سال از رحلت اماممان باز هم برای یادآوری و پیدا کردن راههایی که شاید هنوز به آن دسترسی پیدا نکرده ایم در کنار هم قرار بگیریم و ان شاءالله در تکاپو باشیم که بتوانیم برسیم به آنچه که باید برسیم، و ادا کنیم آن رسالت و مسئولیتی را که خون شهدا و دل پردرد امام راحل و همچنین فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیاپی دنبال این مطالب بودند و گوشزد کردند. و ان شاء الله کار و اقدام ما مرضی رضای خدا قرار بگیرد و مغضوب خون شهدا و سرمایه گذاران انقلاب قرار نگیریم.
من می خواهم به دو نکته اشاره کنم که ان شاء الله حدیث مفصلش را برادران و خواهران عزیز خودشان پیدا خواهند کرد. بنده فقط به دلیل ضیق وقت که برای برنامه ام هست می خواهم اشاره کنم و تا برادر بزرگوارمان حضرت حجةالاسلام والمسلمین جناب آقای ری شهری تشریف فرما بشوند، بنده از این فرصت استفاده می کنم که ببینیم اینکه امام و عاشورا مطرح می شود، امام و احیای دین مطرح می شود، امام و عرفان مطرح می شود، امام و عاشورا و سیاست مطرح می شود، چرا بعد از گذشت هفده سال از پیروزی انقلاب هنوز به دنبال این هستیم که این ارزشهای یافت شده در مسائل مختلف انقلاب را شرح بدهیم، تعریف و توضیح بدهیم و از آن استفاده کنیم و بهره مند بشویم. آیا برای این است که خلاء را احساس می کنیم؟ آیا نبود بعضی از مسائل را احساس می کنیم؟ یا اینکه فکر می کنیم نتوانسته ایم تا کنون از بعضی از دیدگاهها و اندیشه های حضرت امام آنطور که باید و شاید بهره برداری لازم را بکنیم و یا شکوفایی لازم را در مقاطع گذشته نداشته و به دست نیامده و لازم است که ما در طول زمانهای مختلف به عمق این مسائل بپردازیم، تا ان شاءالله بتوانیم آنچه را که پیدا نکرده ایم و یا در دسترس همگان قرار نگرفته، یکی پس از
کتابمجموعه مقالات هفتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س) خرداد 1375صفحه 6 دیگری ارائه و اشاعه بدهیم؟ به نظر می رسد که این جملۀ بعدی حتماً بیشتر مورد نظر هست، مخصوصاً مورد نظر جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران که از افکار و اندیشه های مختلف و متفاوت در رابطه با مسائل مختلف انقلابمان به رهبری امام راحل بهره مند بشویم، برنامه ریزی داشته باشیم و بتوانیم ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور اینها را به صورت کتابهای مدون و انسان ساز و پرورش دهنده ارائه بدهیم شاید مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (به معنای آموزش و پرورش و آموزش عالی) تصمیم بگیرند در دانشگاهها و مدارس ما، یکی از دروس اعتقادی که لازم است هر دانشجو و هر محصلی بخواند، همین مسائل باشد.
اگر امام می فرمایند عاشورا باید به همان حالت سنتی زنده نگاه داشته بشود چرا؟ و اگر جمعیت زنان می آید، امام و عاشورا، امام و سیاست و یا عرفان و عاشورا را مطرح می کند چرا؟ اینها جمع آوری شدۀ افکار، اندیشه ها و برداشت های افراد مختلفی است که ان شاءالله بتواند در آن جهات سازندگی رشد لازم را بکند و برای تفکر و اندیشۀ آیندگان جامعه مان - که انقلابمان را ندیده اند، خونها را ندیده اند و لمس نکرده اند و شاهد و ناظر حرکات انقلاب نبوده اند ان شاءالله آموزنده و رشد دهنده باشد.
نکته ای را که می خواهم عرض بکنم و شاید لازم باشد که بالاخص عزیزان دانشجو نسبت به آن حساسیت نشان بدهند، جمله ای است از زبان حسین بن علی(ع) در قضایای عاشورا.
آن چیزی که الآن به ذهنم می خورد شاید در چهار جا در طول حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه معظمه و از مکه معظمه به کربلا و صحرای نینوا این کلمه به اشکال مختلف از زبان حسین بن علی(ع) شنیده می شود که «مثلی» - مثل من - یکجا به محمدحنفیه می فرمایندکه «مثل من»، یکجا در آن بارگاه که دعوت شدند برای اینکه بیعت کنند می فرمایند: «مثل منی در خفا بیاید با شما بیعت کند؟ خوب این کار خوبی نیست. این کلمۀ«مثل من» را بنده فکر می کنم که لازم است روی آن سرمایه گذاری بشود؛ اندیشمندانمان، برادران و خواهران عزیز و بزرگوارمان واقعاً روی آن فکر کنند که این «مثل من» بعد از گذشت هزار و چهارصد و اندی سال که اسلام ناب به سرکردگی رسول گرامی(ص) و با خون حسین بن علی(ع) تداوم پیدا کرده و امروز در اختیار من و تو قرار گرفته است یعنی چه؟ شما وقتی تاریخ را بررسی می کنید این را دقیقاً می بینید که، بله، یک
کتابمجموعه مقالات هفتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س) خرداد 1375صفحه 7 جایی بزرگمردی از شیعه دربارۀ مسألۀ تنباکو فتوایی می دهد و در رابطه با آن قضایای حادی در حکومت پیش می آید. آن مسائل و برخوردها با دشمن پیش می آید. در زمانی دیگر، فردی «مدرس» در مجلس پیدا می شود و ما چنین حرکتی را می بینیم. اما اندیشه و اقدام هر کدام از اینها در یک یا دو بُعد برگرفته شده از انقلاب حسینی در کربلاست و اینها خودشان را مطرح و معرفی می کنند و جامعه از وجودشان استفاده می کند. اما وقتی می آییم روی مسألۀ حضرت امام - رضوان الله تعالی علیه - جمیع جهات را در این شخصیت والا می بینیم. و بنده به نظرم می رسد (حالا شاید بعضی ها اعتقادشان این نباشد، ولی نظر من این هست که اگرحسین بن علی(ع) می فرمایند «مثل منی»، آن «مثل منی» حسین اینجا در وجود امام تحقق یافت. از روز اول، مسأله شان مبارزه با طاغوت و شاهان بوده است؛ آن هم به شکل گسترده و از بالا به پایین. هر وقت با شاه برخورد کردند کلمۀ آمریکا و اسرائیل به گونه ای در این مسائل نهفته شده است. یعنی تو چیزی نیستی، اربابها هستند که دارند تو را مثل یک عروسک می چرخانند. می فرمایند، ما باید با اسرائیل و با آمریکا در ستیز باشیم تا بتوانیم ثابت بکنیم که در اینجا یزید و یزیدیان شاه و نوچه های زیردست آنها نمی توانند در مقابل اسلام ناب قد علم کنند. لذا این عنایت و توجه را باید همۀ ما داشته باشیم به اینکه اگر قرار می شود از قضایای کربلا بهره مند باشیم باید در همان حالت سنتی آن را حفظ بکنیم، برای اینکه بتوانیم از این کلمات و بیانات و روشها و پیدا کردن اینگونه مسائل ان شاءالله برخوردار باشیم. وقتی شناخت پیدا کردیم و ان شاءالله آموختیم که چرا باید مسائل کربلا اینگونه سنتی حفظ بشود و تداوم پیدا کند آن وقت دیگر همه مسائل برای ما حل شده است. اینکه برای امر به معروف و نهی از منکر سیلی بخوریم، و یا برای امر به معروف نهی از منکر خانه نشین شویم، برای امر به معروف و نهی از منکر «ایزوله» دنیا بشویم، و به ما حتی «درجۀ تب» نفروشند به خاطر اینکه خواستیم اسلام ناب را بر پا کنیم باید حکومت اسلامی مان را بشناسانیم که اسلام می تواند حاکم باشد، حکومت کند، اقتدار داشته باشد و در عین حال که زیر بار ظلم و جور نمی رود، خود هم الگویی برای دیگران باشد.
برای اینکه جلسه و وقت برادر بزرگوارمان حجةالاسلام و المسلمین آقای ری شهری را نگیرم بیش از این مصدع اوقاتشان نمی شوم، صرفاً قصد بنده خوشامدگویی بود. اشاره ای کردم و امیدوارم قلم به دستان و متفکران بالاخص شما عزیزان دانشجو دنبالۀ این قضایا را
کتابمجموعه مقالات هفتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س) خرداد 1375صفحه 8 بگیرید و ان شاءالله الرحمن در آینده برای آن دیگرانی که انقلاب را از نزدیک لمس نکردند و در جریانات نبودند بتوانند از این مسائل بهره مندی لازم را داشته باشند.
در خاتمه از حضور یکایک میهمانان عزیزی که با قدومشان جلسۀ امروز را مزین کردند از طرف خودم و همۀ اعضای محترم جمعیت و بالاخص همسر عزیز و بزرگوار جناب حاج احمد آقا(ره) و خواهران بزرگوار دیگرمان، از حضور همۀ شما تشکر می کنم. از اینکه برادر بزرگوارمان جناب آقای ری شهری منت گذاردند و دعوتمان را پذیرفتند و در این مجلس حضور پیدا کردند تشکر می کنم و امید است خداوند متعال اجر و پاداش به یکایک ما عطا کند.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
کتابمجموعه مقالات هفتمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی حضرت امام خمینی(س) خرداد 1375صفحه 9