بخش دوم: تفسیر سوره حمد از کتاب آداب الصلاة
تنبیه اشراقی و اشراق عرفانی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279-1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1384

زبان اثر : فارسی

تنبیه اشراقی و اشراق عرفانی

‏بدان ای طالب حقّ و حقیقت، که حق تبارک و تعالی چون خلقت نظام وجود و مظاهر غیب و شهود را به حسب حبّ ذاتی به معروفیّت در حضرت اسما و صفات فرموده، به مقتضای حدیث شریف ‏

‏کُنتُ کَنزاً مَخفیّاً؛ فَاحبَبتُ ان اعرَفَ، فَخَلَقتُ الخَلقَ لِکَی اعرَفَ ‏‎[1]‎

‏در فطرت تمام ‏


‏موجودات، حبّ ذاتی و عشق جبلّی ایداع و ابداع فرموده، که به آن جذبه الهیّه و آتش عشق ربّانی، متوجه به کمال مطلق و طالب و عاشق جمیل علی الاطلاق می باشند؛ و برای هر یک از آنها نوری فطری الهی قرار داده که به آن نور، طریق وصول به مقصد و مقصود را دریابند؛ و این نار و نور، یکی رفرف وصول، و یکی براق عروج است- و شاید «براق» و «رفرف» رسول خدا- صلّی الله علیه و آله- رقیقه این لطیفه و صورت متمثّله ملکیّه این حقیقت بوده- و لهذا از بهشت، که باطن این عالم است، نازل شده.‏

‏و چون موجودات نازل شده اند در مراتب تعیّنات و محجوب شده اند از جمال جمیل محبوب- جلّت عظمته- حق تعالی با این نار و نور، آنها را از حجب تعیّنات ظلمانیّه و انّیّات نورانیّه با اسم مبارک «هادی» که حقیقت این رقایق است خارج کند، و به اقرب طرق به مقصد حقیقی و جوار محبوب خود برساند؛ پس آن نور «هدایت» حق تعالی، و آن نار «توفیق» الهی و سلوک به طریق اقرب «صراط مستقیم» است و حق تعالی بر آن صراط مستقیم است؛ و شاید اشاره به این هدایت و این سیر و این مقصد باشد آیه شریفه ‏‏ ما مِن دَابَّةٍ الَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها انَّ رَبِّی عَلی صِراطٍ مُستَقِیمٍ ‏‏؛‏‎[2]‎‏ چنانچه برای اهل معرفت ظاهر است.‏

‏و باید دانست که هر یک از موجودات را صراطی خاص به خود و نور و هدایتی مخصوص است:‏

‏و الطُّرُقُ الَی الله بِعَدَد انفاسِ الخَلائق؛‏‎[3]‎

‏و چون در هر تعیّن حجابی است ظلمانی و در هر وجود و انّیّت حجابی ‏


‏است نورانی، و انسان مجمع تعیّنات و جامع وجودات است، محجوب ترین موجودات است از حق تعالی؛ و شاید اشاره به این معنی باشد آیه کریمه ‏‏ ثُمَّ رَدَدناهُ اسفَلَ سافِلِینَ ‏‏؛‏‎[4]‎‏ و از این جهت، صراط انسان طولانی تر و ظلمانی تر صراطهاست؛ و نیز چون «ربّ» انسان حضرت اسم الله اعظم است، که ظاهر و باطن و اول و آخر و رحمت و قهر و بالاخره اسمای متقابله نسبت به او علی السّواء است، از برای خود انسان در منتهای سیر باید مقام برزخیّت کبرا حاصل شود؛ و از این جهت، صراط او ادقّ از همه صراطهاست.‏

‎ ‎

  • اسرار الشریفة و اطوار الطریقة و انوار الحقیقة؛ ص 45؛ بحار الانوار؛ ج 84: کتاب الصلاة؛ باب 81- 82، ص 199، 339، ح 6، 19.
  • هیچ جنبنده ای نیست جز آنکه ناصیه اش (زمام اختیارش) به دست خداست، همانا پروردگار من بر راه راست است. (هود/ 56).
  • به عدد نفسهای آفریدگان، به سوی خدا راههاست؛ حدیث منسوب به پیامبر (ص) است. جامع الاسرار و منبع الانوار؛ ص 8، 95، 121؛ شرح لاهیجی بر گلشن راز؛ ص 153؛ نقد النصوص؛ ص 185؛ منهاج الطالبین؛ ص 221؛ الاصول العشرة؛ ص 31.
  • آنگاه او را به پست ترین جایگاههای پست بازگرداندیم. (تین / 5).