رسول اکرم(ص) بالاترین موجود در استقامت
در قرآن کریم یک آیه در دو سوره وارد شده است، که در یک سوره یک ذیل کوچکی دارد، در یک سوره بدون آن ذیل است. در یک سوره وارد شده است وَاستَقِم کَما اُمِرتَ امر به رسول خدا ـصلی الله علیه و آله و سلم می فرماید که استقامت داشته باش در آن اموری که ماموری. در یک سورۀ دیگری که سورۀ «هود» است وارد شده است که فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ که هم به خود رسول اکرم امر می فرماید که استقامت [داشته باش] و پایدار باش در آن ماموریتی که داری، و کسانی هم که ایمان به تو آوردند و برگشتند به خدا با تو، آنها هم استقامت کنند. در این دنیا کسانی که برای شرافت خودشان، برای شرافت اهل ملتشان، برای شرافت اسلام، اموری را انجام می دهند، کارهایی را انجام می دهند، اگر در دنبالش استقامت داشته باشند، پابرجا باشند، آنها را حوادث نلرزاند، اینها به مقاصد می رسند، برای اینکه استقامت، یک امر مهمی است و مشکلی. در سورۀ دومی که سورۀ «هود» است که دارای آن ذیل است که همۀ ما ماموریم به استقامت و در راس، رسول اکرم است، ایشان در این سوره و در این آیه از ایشان وارد شده است که فرموده اند: شَیَّبَتنی سُورَةُ هُودٍ لِمَکانِ هذِهِ الآیَة به حسب این روایت از ایشان نقل شده است که فرموده اند: سورۀ هود من را پیر کرد، برای این آیه. برای اینکه همۀ مامورین را، همۀ ملتهای اسلامی را، همۀ افراد مسلم را امر فرموده است به اینکه در ماموریتی که دارید استقامت کنید. پابرجا باشید. متزلزل نشوید. چه بسا افرادی که ابتدائاً در یک امری وارد می شوند، لکن بعضی مشکلات وقتی پیش آمد نمی توانند خوددار باشند، نمی توانند
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 66
استقامت کنند. و چه بسا اشخاصی که مستقیم اند، استقامت می کنند، پایداری می کنند تا آخر. تعلیمی که خدای تبارک و تعالی به مسلمین داده است این است که باید در ماموریتهای خودتان استقامت داشته باشید، پایداری داشته باشید... رسول اکرم در عین حالی که بالاترین موجود بود در استقامت، و حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در روایتی وارد شده است که ما در جنگها هر وقت که فشار برایمان می آمد به رسول خدا پناه می بردیم، در عین حال خدای تبارک و تعالی می فرماید که: فَاستَقِم کَما اُمِرتَ، امر می کند که پایدار باش! نلغزاند تو را چیزی. آنجایی که می رسد به اینکه تو و امّت، پایدار باشید، پیغمبر می فرماید که: «من به واسطۀ این آیه پیر شدم» برای اینکه استقامت، مشکل است و من گرچه توانم استقامت کنم و افرادی هم می توانند، ولی همۀ ملت اطمینان نیست که بتواند مستقل باشد، مستقیم باشد، استقامت در امر از خود امر مشکلتر است. چه بسا پیروزیهایی که برای یک ملتی پیش می آید برای اینکه استقامت در آن امر که موجود شده است ندارند، سستی می کنند، آن پیروزی از دست شان می رود.(91)
8 / 10 / 59
* * *
وجوب مقابله با طاغی
شارع مطهر فرموده اند در قرآن کریم که «اگر یک طایفه ای بر طایفۀ دیگر از مسلمین بخواهند طغیان کنند و تجاوز، بر همۀ مسلمین واجب است که این جنایتکار و طاغی و یاغی را با او جنگ بکنند و اگر برگشت به اطاعت خدا، آن وقت بنشینند با او صحبت بکنند»...
اگر امروز همۀ قدرتمندان و همۀ یاوه سرایان تبلیغاتی به ضد شما وبه ضد جمهوری اسلامی قلمفرسایی می کنند یا سخنرانی یا توطئه، لکن نمی توانند روی حق پرده پوشی کنند. شما بحقید، همان طوری
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 67 کهامام سیدالشهداء بحق بود و با عدۀ قلیلی مقابله کرد و در عین حالی کهبه شهادت رسید و فرزندان او هم به شهادت رسیدند، لکن اسلام رازنده کرد و یزید و بنی امیه را رسوا کرد. شما هم شیعیان همان حضرتهستید. شما هم در این نبردهای بزرگی مثل نبرد آبادان و مثل تنگه چزابه و مثل بستان کاری کردید که اعجاز بود؛ اعجاز بود از باب اینکه یک جمعیت کم با عده و عُدۀ کم و با ایمان بزرگ این اعجاز را آفریدند و صدام که این کار غلط را به تخیلاتی که کرده بود انجام داد،پشیمان شده است و به همۀ دولتها برای کمک دست دراز کرده است و از همۀ کشورها کمک خواسته است و همه هم، تقریباً اکثر قریب به اتفاق هم به او کمک می کنند و همۀ کمکهایی را که آنها کرده اند نتوانسته اند یک ایمانی برای او بفرستند، برای اینکه در خودشان هم نبود.
اشتباهشان در همین است که خیال می کنند زیادی جمعیت و زیادی اسلحه کار انجام می دهد و نمی دانند که آن چیزی که کار را انجام می دهد بازوی قوی افراد است. افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمئن و قلب متوجه به خدای تبارک و تعالی و عشق به شهادت و عشق به لقاءالله ، اینهاست که پیروزی می آورد. پیروزی را شمشیر نمی آورد، پیروزی را خون می آورد. پیروزی را افراد و جمعیتهای زیاد نمی آورد، پیروزی را قدرت ایمان می آورد. ما اَکثَرَ الضَّجیجِ وَ اَقَلَّ الحَجیج؛ حاجی خیلی می رود به مکه، لکن آن که حج الهی را بجا می آورد، آن کم است. و سپاه پاسداران و بسیج و همۀ اینها، ارتشی و اینها، آن اقلیتی هستند در جنگ و آن اقلیتی هستند در نبرد که کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئةً کَثیرةً بِاذنِ الله ِ.(92)
18 / 12 / 60
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 68
استقامت در راس امور
این نهضت یک امر الهی است. و خدا فرموده است فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ همان طوری که پیغمبر اکرم از هیچ آمد و فتح کرد و نورش همه جا را گرفت، شما ملت هم بعد از آن رژیم فاسد، از هیچ شروع کردید. یعنی، هر چه بود خرابی بود و شما شروع کردید برای درست کردن آن. اما رفیق نیمه راه نباشید. اینطور نباشد که ما تا اینجا رفته ایم حالا از اینجا دیگر برویم سراغ کارهای دیگرمان. در راس امور این است که ما این امر الهی را که فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ این امر الهی را ما اجراکنیم.(93)
28 / 6 / 61
* * *
نگرانی پیامبر از عدم استقامت امت
پیغمبر در یکی از فرمایشاتشان می فرمایند که شَیَّبَتنی سورةُ هود آیه ای که در سورۀ «هود»وارد شده است در سورۀ شوری هم به استثنای یک کلمه وارد شده است، لکن سورۀ هود را ایشان می فرمایند که «شَیَّبَتنی»؛ برای اینکه، در آنجا امر به استقامت خودرسول خدا و کسانی که با او هستند هست، تابعین او. این است که استقامت ملت را هم پیغمبر سنگینی اش را در دوش خودش می دید، و نگرانی ای که پیغمبر داشت نسبت به اینکه استقامت نکند ملت، نکند امت، این بود که ـ به حسب احتمال قوی ـ این بود که ایشان را وادار کرد به اینکه این کلمه را بفرمایند. استقامت در هر امر، و این دنبال این است که انسان توجه به خدای تبارک و تعالی داشته باشد و به پیامبران خدا و خصوصاً پیمبر خاتم که اینها چه نحو زندگی کردند و باچه مصیبتهایی استقامت کردند، و در این بیست و چند سال که پیغمبر اکرم در بین این مردم بود چه مصیبتهایی از همین مردم دید، و چه مصیبتهایی را پیش بینی کرد، و توجه به اینکه او ولیّ امر این ملت است و استقامت این ملت هم از او خواسته شده است، و فَاستَقِم
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 69
رسول خدا نگران استقامت امت
کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ این است که موجب نگرانی رسول خداست.(94)
21 / 3 / 62
* * *
توصیه به استقامت در دفاع
ما باید امروز تحمل کنیم، صبر باید بکنیم. فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ این چیزی بود که پیغمبر اکرم گفت، شَیَّبَتنی سُورَةُ هُود به واسطۀ این، آن هم به خاطر اینکه وَمَن تابَ مَعَکَ بود، برای اینکه می دید نمی تواند استقامت کند، ما باید استقامت کنیم، باید حفظ کنیم، باید صبر کنیم.(95)
26 / 9 / 62
* * *
استقامت برای رفع فتنه از عالم
«جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم»؛ یعنی، باید کسانی که تبعیت از قرآن می کنند، در نظر داشته باشند که باید تا آن جایی که قدرت دارند ادامه به نبردشان بدهند تا این که فتنه از عالم برداشته بشود. این، یک رحمتی است برای عالم و یک رحمتی است برای هر ملتی، در آن محیطی که هست.(96)
20 / 9 / 63
* * *
رسول خدا نگران استقامت امت
پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نگران بود راجع به این که آیا ملتش استقامت می کنند یا نه؟ تا آن حد که در روایت است که فرموده که شیَّبَتنی سُورَةُ هُود برای این آیه ای که آمده است که فَاستَقِم کَما اُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ در عین حال که این آیه در سورۀ دیگری هم ـسورۀ شوری هم ـ آمده لکن آن ذیل را ندارد، سورۀ هود که این ذیل را دارد فرموده است.
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 70
این به نظر می رسد که نگران بوده است از این که ملتش و امتش مبادا خدای نخواسته استقامت نکند.(97)
29 / 12 / 63
* * *
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 71