شهادت اولیا در جنگها
زمان پیغمبر هم اینطور بود. پیغمبر هم وقتی که یک حکومتی را می خواست کنار بزند، این کفار قریش را می خواست کنار بزند، خوب جنگها کرد و در یک جنگهایی موفق شد و در یک جنگهایی شکست خورد و آدم کشته شد؛ و اشخاص بزرگ مثل عموی پیغمبر ـ مثلاً ـ کشته شد. در جنگ [صِفین] «عمار یاسر» کشته شد؛ آن مرد بزرگوار. آنقدر کشته دادند. در این اصل هیچ اشکالی برای ما نیست که ما کشته می دهیم.(160)
27 / 8 / 57
* * *
شهادت راه انبیا و اولیاست
اسلام عزیزتر از آن است که ما خوف داشته باشیم که خونمان یا جوانانمان در راه او شهید شود. اسلام شهیدان زیاد داشته است. امیرالمومنین ـ سلام الله علیه ـ شهید اسلام است و برای اسلام شهادت پیدا کرد. حسین بن علی در راه اسلام شهید شد. ما باکی از شهادت نداریم، ما باکی از کشته دادن نداریم.(161)
10 / 12 / 57
* * *
داوطلبی برای شهادت
آنی که ما پیش بردیم همین بود. اینطور روحیات بود که برای شهادت
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 106
داوطلب بودند یعنی از مرگ نمی ترسیدند. همان طوری که صدراسلام هم پیشرفت مسلمین همین بود. ما بسیار اشخاص ارزنده را از دست دادیم لکن چون برای اسلام بود ان شاءالله روح همۀ آنها شاد است و همۀ آنها در سعادت و تحت لوای خدای تبارک و تعالی هستند.(162)
29 / 12 / 57
* * *
استقبال از شهادت
این معنایی که در صدر اسلام هم بوده است، که اصحاب پیغمبر ... استقبال شهادت می کردند، برای شهادت از هم پیشی می گرفتند، اصحاب حضرت امیر، حضرت سیدالشهداء از شهادت استقبال می کردند، پیشی می گرفتند، این روی همین ایمان راسخ به این بوده است که شهادت یک مطلبی نیست که انسان بکلی از بین برود تا دیگر غیر از این خبری نباشد.(163)
23 / 2 / 58
* * *
فوز دانستن شهادت
همان طوری که در صدر اسلام جنگجویان اسلام می گفتند ما اگر بکشیم بهشت است و اگر کشته بشویم بهشت است، شهادت را برای خودشان فوز می دانستند، در ملت ما پیدا شده؛ به دست کی؟ به دست خدا. مگر امکان دارد که یک بشری، یک انسانی، افرادی، بتوانند این کارها را بکنند. این تحول امکان ندارد. خدا کرد این کار را. مسلمانها چه وقت می خواهند که یک همچو روحیه ای پیدا بکنند که شهادت را برای خودشان فوز بدانند و بایستند مقابل اشخاص خائن و خیانتکار را سر جای خود بنشانند.(164)
30 / 2 / 58
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 107
تحول ملت ایران به شهادت طلبی
ایران متحول شده بود به یک ملت صدر اسلامی؛ یک جوانهایی مثل جوانهای صدر اسلام که شهادت را برای خودشان فوز می دانستند، می گفتند شهید هم بشویم سعادتمندیم. مساله این بود؛ و مساله این هست.(165)
16 / 3 / 58
* * *
اعتقاد به کشتن و کشته شدن
سربازهای صدر اسلام، که می گفتند که ما جنگ می کنیم کشته بشویم هم نفع با ماست، و بکشیم هم نفع با ماست، اینها را اینجوری کرده بودند.(166)
13 / 4 / 58
* * *
سیدالشهدا(ع) احیاگر اسلام
در کشتن حضرت سیدالشهدا هیچ اشکال نبود برای اینکه مکتب را داشتند آنها از بین می بردند، و شهادت حضرت سیدالشهدا مکتب را زنده کرد. خودش شهید شد، مکتب اسلام زنده شد؛ و رژیم طاغوتی معاویه و پسرش را دفن کرد ... و سیدالشهدا هم چون دید اینها دارند مکتب اسلام را آلوده می کنند، با اسم خلافت اسلام خلافکاری می کنند و ظلم می کنند و این منعکس می شود در دنیا که خلیفۀ رسول الله دارد این کارها را می کند، حضرت سیدالشهدا تکلیف برای خودشان دانستند که بروند و کشته هم بشوند؛ و محو کنند آثار معاویه و پسرش را. پس کشتن، شهادت سیدالشهدا چیزی نبود که برای اسلام ضرر داشته باشد؛ نفع داشت برای اسلام؛ اسلام را زنده کرد.(167)
13 / 4 / 58
* * *
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 108
تعهد اسلامی سبب پیروزی
اسلام در صدر اول با یک جمعیت کمی و با یک دست خالی، که هیچ سازو برگ جنگی نداشتند، قریب نیم قرن گذشت و معموره را فتحکردند، و چه شد که مسلمین بعدها با اینکه جمعیتهایشان خیلیزیاد و ساز و برگ جنگی هم دارند و از حیث ذخایر هم غنی هستندو مع ذلک همه چیزشان را از دست داده اند. این چه شد که آنهاآنطور، و ما اینطور؟ علت این است که در صدر اسلام افرادی که بارسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بیعت کرده اند و افراد کمیبوده اند، لکن متعهد به مسلک خودشان و معتقد به اسلام و برای آنها مطرح نبود اینکه زندگی بکنند، ولو با هر ذلت و زحمت، اینها شهادت را برای خودشان سعادت می دانستند، و این روحیه که در آنها بود آنها را غلبه داد بر روم و ایران، دو امپراتوری بسیار بزرگ ـ که آن دوامپراتوری روم و ایران هر دو قویتر از حالای این دو معموره است. وبعدها مسلمین کم کم آن قدرت ایمان را از دست دادند، و وارد شدند درشئون دنیا و دلبستگی به همین مادیات ... همان روحیه که در صدراسلام بود ـمسلمین دنبال شهادت می رفتند، جنگ می رفتند اینتا یک حدودی در ایران پیدا شد، به طوری که جوانهای برومندی کهاول جوانیشان بود و هست، چه در آن وقت که من نجف بودم و چه حالاکه ایران هستم، و چه قبل از این پیروزی و چه بعد، اینها از منمی خواهند که دعا کنم شهید بشوند، و جدّاً دعا می خواهند، و بعضیها اظهار تاسف می کنند که ما نشدیم.(168)
19 / 4 / 58
* * *
شهادت برای حفظ اسلام
در صدر اسلام، سی هزارتاشان یک روم و یک ایران را به هم کوبید و ـعرض می کنم که ـ فتح کرد. آنها هم برای همین بود که اسلام را سعادت
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 109
می دانستند؛ چه زنده باشند چه نباشند. شهادت را برای خودشان زندگی ابدی می دانستند.(169)
24 / 4 / 58
* * *
فتح و پیروزی با شهادت طلبی
صدر اسلام با یک همچو روحیه ای که شهادت را می خواستند. آنطور پیشرفت کردند در نیم قرن تقریباً معمورۀ دنیا را، دنیای متمدن آن وقت را، فتح کردند. و الاّ عددشان، یک عده ای بودند حجازی و نه فنون جنگی به آن معنای مدرنش را که روم و ایران می دانستند، می دانستند؛ نه ابزارش را داشتند. ابزار که هیچ نداشتند؛ یعنی هر چند نفرشان یک شتر؛ هر چند نفرشان یک شمشیر، یک بندی از لیف خرما درست کرده بودند، شمشیر را با آن بند بسته بودند اینجا! لکن روح، روح الهی بزرگ بود.(170)
13 / 6 / 58
* * *
فداکاری در راه قرآن
صدر اسلام، پیغمبر اکرم شاهد شهدای بسیار بزرگ بوده است. و بعد ایشان هم حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ هم شهید شد، و هم شاهد شهدای بزرگ بود. بعد از او هم حضرت سیّدالشهداء ـ سلام الله علیه ـ هم شهید شد و هم شاهد شهدای بزرگ بود. اسلام همیشه از این فداییها داشته است. و قرآن کریم، که به همۀ ما و به همۀ بشر حق دارد، سزاوار است که ما در راه او فداکاری کنیم.(171)
15 / 6 / 58
* * *
تقدیم شهدای بزرگ
اسلام از این شهدا و بالاترین شهدا را در راه هدف تقدیم کرده است.
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 110
اسلام مثل خود رسول اکرم را و مثل امیرالمومنین ـ سلام الله علیه ـ و ائمۀ معصومین و علمای بزرگ در طول تاریخ را فدای این راه و هدف نموده. چه باک از اینکه این فرزندان اسلام، که شهادت برای آنها افتخار و برای ملت ما افتخار آفرین است، از دست بروند؟ اگر میزان هدف است و اگر میزان اسلام است و پیاده کردن احکام قرآن است، این هدف به جای خودش هست و هر یک از اینها که شهید بشوند، با آنکه بر ما ناگوار است، لکن برای هدف مفید است.(172)
7 / 7 / 60
* * *
رزمندگان پیروان سیدالشهدا
قوای مسلحپیروان شهید جاویدی هستند که تاریخ می گوید هر یک از جوانان و یاران اوکه به شهادت می رسیدند، رخسار مبارکش افروخته تر و آثار شجاعت و تصمیم در او بارزتر می گردید، و یادگار شجاعان صدر اسلام هستند که پرچم از دست هر یک از فرماندهان می افتاد دیگری پرچم را می گرفت و به رزم در راه هدف ادامه می داد.(173)
8 / 7 / 60
* * *
پیروزی خون بر شمشیر
اشتباهشان در همین است که خیال می کنند زیادی جمعیت و زیادی اسلحه کار انجام می دهد و نمی دانند که آن چیزی که کار را انجام می دهد بازوی قوی افراد است. افراد کم با بازوان قوی و قلب مطمئن و قلب متوجه به خدای تبارک و تعالی و عشق به شهادت و عشق به لقاءالله ، اینهاست که پیروزی می آورد. پیروزی را شمشیر نمی آورد، پیروزی را خون می آورد. پیروزی را افراد و جمعیتهای زیاد نمی آورد، پیروزی را
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 111 قدرت ایمان می آورد. ما اَکثَرَ الضَّجیجِ وَ اَقَلَّ الحَجیج؛ حاجی خیلی می رود به مکه، لکن آن که حج الهی را بهجا می آورد، آن کم است.(174)
18 / 12 / 60
* * *
کتابجنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 112