امام علی (علیه السلام)

امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

به اعتقاد امام خمینی (س) حضرت علی (علیه السلام) برترین شخصیت اسلام پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است(۱) و مظهر اسم جمع الهی است که همه اسما و صفات الهی به واسطه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) در امام علی (علیه السلام) ظهور کرده است(۲) و از آغاز آفرینش تا ابد به جز رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فضیلت هیچ کس به اندازه ایشان نیست.(۳) به اعتقاد امام خمینی (س) قرآن کریم و سنت پیامبر با ولادت امام علی (علیه السلام) مفسر پیدا کرد، اسلام قوت گرفت و بعثت پیامبر با وجود امام علی ریشه یافت. حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) باب وحی، تفسیر وحی و پشتوانه اسلام و حقیقت ناشناخته است.(۴) علی (علیه السلام) انسانی است که صفات متضاد را از عبادت، شجاعت و عاطفه در خود گرد آورده است؛ معجزه اسلام و دلیل حقانیت راه پیامبر بود.(۵)

امام خمینی (س) با اشاره به آیات و روایات تأکید می کند که وحی و بعثت با امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) پشتوانه پیدا کرد و دین با ولایت وی تغییر یافت و کامل شد.(۶) امام علی (علیه السلام) افزون بر ولایت تشریعی دارای ولایت تکوینی نیز بوده است و این مقام معنوی، مقام خلافت کلی الهی است که همه ذرات در برابر «ولی امر» خاضع هستند و او می تواند به اذن خدا در طبیعت تصرف کنند.(۷) امام خمینی (س) برخی ابعاد شخصیتی و کمالات حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را برمی شمارند که عبارتند از:

۱- علم و حکمت: در همه حال همراه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود و همه گفته های ایشان را به یاد داشت و شأن نزول آیات قرآن و شرایط نزول آنها را می دانست و باب علم پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) بود. پیامبر هزار باب دانش برای امام علی (علیه السلام) گشود که از هر کدام از آنها هزار باب گشوده شد.(۸)

۲- عبادت: عشق به عبادت و مناجات های طولانی و هزار رکعت نماز در هر شب از اوصافی بود که در توان هیچ کس نبود و همه فرشتگان و انسان ها توان گفتن یک «لا اله الا الله» امام علی (علیه السلام) را نداشتند.(۹)

۳- اخلاص: امیرالمؤمنین (علیه السلام) بنده خالص خدا بود و همه کارهایش را برای خدا انجام می داد.

۴- زهد و ساده زیستی: زندگی امام علی (علیه السلام) در نهایت سادگی بود و غذای او از نان و سرکه یا زیتون و نمک فراتر نمی رفت و مانند طبقات پایین جامعه زندگی می کرد و وقتی دو پیراهن کرباس خرید، لباس بهتر را به غلامش قمبر بخشید. به اعتقاد امام خمینی (س) پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) اگر تنها علی (علیه السلام) را به جامعه تحویل داده بود، برای درستی راه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) کافی بود و اگر تنها فلسفه بعثت ایشان تربیت شخصی مانند علی (علیه السلام) بود، برای حضرت کفایت می کرد.(۱۰)

(۱) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۶، ص۲۳۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ دوم شخص

(۲) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۹، ص۶۴-۶۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ مظهر اسم

(۳) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۲، ص۳۴۴-۳۴۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ به دنیا آمدند

(۴) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۴۷ و ۳۵۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ حقیقت ناشناخته

(۵) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۱، ص۲۰؛ ج۵، ص۲۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ امور متضاده؛ معجزه است

(۶) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۵۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ پشتوانه وحی

(۷) خمینی، روح الله، ولایت فقیه، ص۵۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸/ خلافت کلی

(۸) خمینی، روح الله، جواهر الاصول، ج۴، ص۵۰۱-۵۰۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۲۳ قمری/ حضراً و سفراً

) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۷۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸/ یک لا اله الّا الله

(۱۰) خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۱۱، ص۲۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۹/ تربیت نکرده؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۷، ص۴۲۸-۴۲۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*