میزان

معنای وزن اعمال در قیامت در دیدگاه کلامی امام خمینی (س)

امام خمینی (س) میزان در عالم آخرت را به معنای ظاهری آن تفسیر نمی کند بلکه معتقد است میزان اعمال، شریعت، اسلام و ولایت اهل بیت (ع) می باشد و خوب است انسان در همین عالم، اعمال خود را با این میزان مقایسه و خود را محاسبه کند و پیش از مرگ اعمال خود را اصلاح کند.(۱) البته این تفسیر از میزان بر مبنای قاعده و وضع الفاظ برای روح معانی است. طبق این قاعده، الفاظ بر معنای اصلی خود باقی می مانند؛ بدون این که در معانی تصرفی صورت بگیرد بلکه امور زائد بر معنا پیراسته می شود؛ مثلاً نور برای چیزی وضع شده است که خود را ظاهر و مُظهر غیر است یا ترازو برای چیزی وضع شده که ابزار وزن کردن است، بدون اینکه خصوصیتی خاص در آن نقش داشته باشد یا نار برای همان جهت ناریت وضع شده است نه اینکه واضع خود معانی را از قیود تجرید کرده باشد؛ بنابراین هر چیزی که ابزار وزن کشی باشد، میزان است.(۲) از این رو در قیامت میزان اعمال، شریعت است که به وسیله آن اندازه و قیمت هر شخص به حسب عقیده، خلق و عملش سنجیده می شود و اگر انسان در این دنیا به محاسبه اعمال خود بپردازد و آن را اصلاح کند، در آخرت نگرانی میزان اعمال خود را ندارد؛ زیرا گرفتاری ها و مهلکات آن عالم تابع این عالم است و اگر در این عالم در راه مستقیم نبوت و ولایت قدم بگذارد و کج نرود در آن عالم ترسی از گذشتن از ‏صراط ندارد.(۳)

(۱) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۴۴۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. میزان اعمالت

(۲) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۵۰-۲۴۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. واضع از انوار

(۳) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۳۶۰-۳۵۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ اعوجاج؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۸، ص۳۲۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

. انتهای پیام /*