در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
کلیدواژه های وحدت در کلام امام خمینی(س)؛ منتخبی از سخنرانی ایشان با موضوع برادری شیعه و سنی در مدرسه علوی:
در روز ۱۲ مرداد ۱۳۵۸ انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی با حضور گسترده مردم برگزار شد. تأکید و پافشاری بر شکل گیری نهادهای حکومتی متکی بر آرای مردمی در روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی از ویژگی های منحصر به فردی است که در قاموس مدیریتی حضرت امام خمینی(س) قابل تعریف است.
در مورد خصوصیّات شخصی، امام بزرگوار به معنای واقعی کلمه یک آدم ممتاز بود؛ واقعاً ممتاز بود. خصوصیّات شخصی او، خصوصیّاتی بود که در مجموع و همه با هم در کمتر شخصیّتی ممکن بود به وجود بیاید و ما سراغ نداریم؛ یعنی بنده واقعاً در طول تاریخ خودمان هم کسی که همه ی این خصوصیّات را با هم داشته باشد سراغ ندارم.
انقلاب اسلامی هم با حضور مردم و با جسم مردم و جان مردم به پیروزی رسید امّا مردم کنار زده نشدند. پنجاه روز یعنی کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب، رفراندوم سراسریِ مردمی برگزار شد و مردم، نظام حکومت را انتخاب کردند؛ اختیار به مردم داده شد. مردم نظام حکومت را، «جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند در یک رفراندوم، در یک انتخابات آزاد.
امام بزرگوار، روح جمهوری اسلامی است؛ اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود و مورد بی توجّهی قرار بگیرد، نقشی بر دیوار باقی خواهد ماند.
در انقلابهای کوچک و بزرگ قبلی، چه آن دو انقلاب فرانسه و روسیه و چه انقلابهای کوچکی که در این سالها اتّفاق افتاد در قرن بیستم و نوزدهم، معنویّت مفقود بود؛ جنبه ی معنوی انسان که یکی از نیازهای اساسی انسان است، بکلّی مفقود بود و مغفولٌ عنه بود و کسی به آن توجّه نداشت.
امام (رضوان الله علیه) رهبر این انقلاب بود و رهبر نهضتی بود که به این انقلاب انجامید. حالا «رهبر نهضت و انقلاب» یعنی چه؟ اینجا است که عظمت کار معلوم میشود. البتّه انقلاب را مردم به پیروزی رساندند؛ در این تردیدی نیست. اگر مردم وارد میدان نمیشدند، با جسم و جان خودشان، با حضور خودشان، با فداکاری های خودشان، با شهید دادن های خودشان وارد نمیشدند، انقلاب پیروز نمیشد؛ انقلاب را مردم پیروز کردند، امّا آن دست قدرتمندی که توانست این اقیانوس را به تلاطم دربیاورد، آن دست قدرتمند، دست چه کسی بود؟ این مهم است. آن دست قدرتمند، آن شخصیّت فولادین، آن دل مطمئن، آن زبان ذوالفقارگونه که توانست میلیون ها انسان را از قشرهای مختلف وارد میدان کند، اینها را در میدان نگه دارد، یأس و نومیدی را از اینها دور کند، جهت حرکت را به اینها تعلیم بدهد، عبارت بود از امام بزرگوار؛ او عبارت بود از خمینی عظیم!
اوج گرفتن نهضت اسلامی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی(س) و عزم امام و امت بر تغییر نظام مشروطه سلطنتی، سیاستمداران غربی را ـ که نگران منافع خود در این منطقه حساس بودند ـ به تأمل و تکاپو افکند که در ایران چه رژیمی برقرار خواهد شد؟ البته آنچه از نظر غربیها دارای اهمیت بود شکل حکومت نبود، چرا که آنان با هر رژیمی که منافعشان را تأمین کند، مشکلی ندارند، هر چند رژیمی استبدادی و دیکتاتوری همچون رژیم پهلوی باشد، آنان نگران محتوای حکومتی بودند که در آیندۀ ایران قدرت را به دست خواهد گرفت. دغدغۀ آنان از این جهت بود که حکومت آینده بر اساس چه معیارها و ضوابطی عمل خواهد کرد و سرنوشت منافع غرب چه خواهد شد؟ این موضوع از مهمترین محورهایی بود که کانون توجهات جهانی شد و در قالب سؤالات صدها خبرنگار غربی و شرقی خود را نشان داد که در فرانسه از رهبر فقید انقلاب اسلامی پرسیده می شد. هر چند اکثر این شبهات پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی است که اینک بار دیگر با استفاده از فضای باز جامعه مطرح می شود. توهم تعارض «جمهوریّت» و «اسلامیّت» یکی از اشکالاتی که در سالهای اخیر با تبلیغات وسیعی مطرح می شود، تنافی «جمهوریت» و «اسلامیت» است که برای رهایی از این تضاد و دوگانگی، چاره ای جز کناره گیری یکی از این دو محور اساسی به نفع دیگری نیست. بدیهی است آنچه روشنفکران غربگرا از طرح این تناقض نما و پیشنهاد
سلامی بر آفتاب مروری از ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ حضور امام وقایع بعد از انقلاب اسلامی تا رحلت ایشان در قالب تصاویر
مجمع دختران روح الله با هدف ایجاد زمینه های امام شناسی دوره ها و اردوهای زیارتی و تفریحی بر گزار می کند.
جمعی از شرکت کنندگان مسابقات ورزشی دختران سراسر کشور از بیت و و زادگاه حضرت امام(س) در خمین دیدار کردند.
همایش «۳ ساله های حسینی» به مناسبت شهادت حضرت رقیه(س) با حضور هزاران کودک سه ساله و مادران آن ها در حرم مطهر امام خمینی(ره) همزمان با ۸۰۰ شهر برگزار شد.
کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت پنجم: (ماجرای ازدواج امام خمینی) با صدای هدایت الله بهبودی
کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت چهارم: ( ملاقات و گفت و گوی امام خمینی با آیت الله شاه آبادی ) با صدای هدایت الله بهبودی
کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت سوم: ( آشنایی امام خمینی با جریانات سیاسی در جوانی) با صدای هدایت الله بهبودی
اینفوگرافیک به مناسبت بالا رفتن قیمت آرد و فراورده های آردی در کشور
به نظر من، ما هنوز باید در صدد کشف و اکتشاف ابعاد عظیم روحانی و معنوی نهفته در اندیشه سیاسی و اجتهاد امام خمینی فقید(س) باشیم. من تا آنجا پیش می روم که پیشنهاد کنم که شاید یک مؤسسۀ کامل تحقیقاتی جدید جهت تحقیق و نگارش خدمات امام خمینی(س) اختصاص یابد. اما در خلال سالها من فرا گرفته ام که دادن هر پیشنهادی به برادران ایرانی ما بیهوده است. جواب استاندارد آنها این است که «ما از قبل مشغول چنین کاری بوده ایم» یا «ما قبلاً آن را انجام داده ایم». و تقریباً در تمامی موارد نه چنان کاری انجام داده اند و نه قصدی برای انجامش دارند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.