در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
آن پیر یگانه و مراد جانانه به لحاظ جوانب شخصیت بی همتای خود، ابعاد گوناگون داشت که عرفان جنبه ای از آن است و در این مقوله نیز دارای ابعاد بسیاری است که شناخت آنها مستلزم شناخت کلی از شاخصهای والای، منش فرازمند اوست، چرا که درک کلیت مقدمۀ درک جزئیات هر پدیده ای است و کلیتی از موجود در ذهن متبادر نشود، جزئیات که ملازم آن کلیت است ادراک نگردد. و اما چگونه بحری در کوزه گنجد، و چگونه اوراق کتابی که عالم و آدم را در خویش جای دهد در پاره ورقی مندرج گردد. چرا که «وجود هر چه بسیطتر و به وحدت نزدیکتر باشد، کثرات را شاملتر و احاطه اش بر اشیای متضاد تمامتر خواهد بود.»
در سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اولین دورۀ مسابقات ادبی ـ هنری «در حریم یار» برگزار گردید. به همین مناسبت مقاله ای از سوی پروفسور «فرانسیس دسارت»، ((FRANCIS DESSART دربارۀ جنبه های روحانی و مذهبی حضرت امام خمینی(س) به دستمان رسید، وی عضو دائمی اتحادیه بین المللی مربیان صلح جهانی در یونسکو، «اکوسوک» و «یونیسف» و استاد روانشناسی ارتباطات دانشگاه پاریس می باشد.
امام خمینی (س) در هفدهم فروردین سال 68 در نامه ای خطاب به آیت الله سید علی خامنه ای (رئیس جمهور وقت و رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی) درباره وجود نمایندگان روحانی در دانشگاه ها اظهار نظر کردند.
نوروز در اشعار حضرت امام خمینی (س) گوینده: حسین اسرافیلی متن شعر: باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا / جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست / نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نما صوفی و عارف از این بادیه دور افتادند / جام می گیر ز مطرب، که روی سوی صفا همه در عید به صحرا و گلستان بروند / من سرمست زمیخانه کنم رو به خدا عید نوروز مبارک به غنی و درویش / یار دلدار! زبتخانه دری رابگشا گرمرا ره به در پیر خرابات دهی / به سروجان به سویش راه نوردم نه به پا سالها در صف ارباب عمائم بودم / تا به دلدار رسیدم، نکنم باز خطا
گر چه حدود چهل سال طول کشید تا آرای فقهی آقا روح الله در مسئله مشارکت همه جانبه زنان در سرنوشت سیاسی خود دقیقا در مقابل آرا و نظریات شهید مدرس و بسیاری از استادان گرانقدر خود قرار گیرد تا آنجا که بگوید: در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد، حق تحصیل، حق کار، حق مالکیت، حق رای دادن و حق رای گرفتن (همان؛ ج ۵، ص ۱۸۹) اما در طول دوران تحصیل در امور غیر سیاسی به شخصه حقوق شناخته شده زنان را تمام و کمال می پرداخت. جملات فوق اگر چه حکم فقهی او در این باب است، از این فراتر نیز رفته است. در جایی دیگر کلام از منبعی دیگر الهام می گیرد و آهنگی دگر می نوازد: "بانوان رهبر نهضت ما هستند، ما دنباله آنها هستیم، من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم" خداوند شما را برای اسلام حفظ کند.
در آن سحر و در آن دمادم فجر ناگهان کوثر پدید آمد آفرینش به شیوائی نشست حماسه هستی معنی یافت و نور بر ظلمت غلبه نمود او فاطمه (س) بود. سحر آفریده شد و جهان به یمن آمدنش به شکرانه نشست و در بیست جمادی الثانی تاریخ دین به رقم آمد. اموز بر زنان عالم مبارک باد که او سیده نساءالعالمین است او نه تنها بزرگ بانوی جهان بلکه بزرگ اسوه تمام عالمیان است، او آنچنان بزرگوار و مهربان بود که پدر گرامیش او را (ام ابیها) لقب داد فاطمه (س) محور آفرینش می شود به گونه ای که در حدیث کساء می خوانیم فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها. فاطمه و پدرش، فاطمه و شوهرش، فاطمه و دو فرزندش و آری بدین سان اصحاب خمس کساء معنی می گیرد، کیست همچون فاطمه که پدر او را ببوید و در سفر و حضر او را ملاقات کند، خوبست که زنان خردمند عالم از این نمونه بارز و شامخ مقام انسانی درس بگیرند و در راه رسیدن به این مقام سعی نمایند. چه زیباست که این روزها و روز زن را روز ارزشهای زن در همه ابعاد بدانیم. فاطمه (س) زنی که اولین شهیده خاندان پیامبر (ص) است و بدین گونه خود و شوهر با وفایش علی (ع) و فرزندانش را با شهادت معرفی کرد. فاطمه را باید شناخت ولی او شناختی نیست زیرا باید خدایش توصیف کند نه مخلوق، فاطمه را باید شناخت در مکتب داری، در دفاع از حق، در اجرای اصول و فروع و در صبر و مقاومت و همسرداری و ... و بدین سان می شود که با یک نگرش اجما
صد و بیست و یک سال پیش در آن هنگام که جشن ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها در خمین گرفته می شد، جاودانه انسانی از تبار زهرا متولد شد. در سال ۱۳۲۰ هجری قمری بود که بت شکن زمان، روح خدا در خمین چشم به دنیا گشود و با تولدش، کاخ فرعونیان زمان بلرزه در آمد و اشک شوق در دیدگان مستضعفان و محرومان که سالها در پی رهبری بیدار و مهربان بودند، پدیدار شد. خمینی به دنیا آمد که همچون جد بزرگوارش پرچم « لا اله الا الله» را برفراز شهرها و دیارها، کوی ها و برزنها برافرازد و ندای مظلومانه «یا للمسلمین» آنها را لبیک بگوید و بی محابا و یکه و تنها در برابر دژخیمان و مستکبران و زالوصفتان و جهانخوران و سرمایه داران عالمان بی درد بایستد و از شایعه ها و تهمت ها و افتراها و دشمنیها نهراسد و لحظه ای عقبگرد نکند و همواره برای احقاق حق مظلومان از ستمگران به پیش بتازد و در راه خدا که راه حق است از هیچ ملامت و سرزنشی، خم به ابرو نیاورد و هر زمان خود را برای تیرهای زهرآگین دشمان گوناگون از متجاوزان و ستم پیشگان گرفته تا متحجران و مقدسین احمق، آماده سازد ولی هرگز تن به ذلت و سازش ندهد و زورگوئی ها و ظلم ها را تحمل نکند. خمینی آمد که پرده از چهره و تزویر و ریای جهانخواران و مستثمران و زورمداران و روحانی نمایان و مقدس مآبان و خائنان و توطئه گران بردارد و سردمداران فاسد و قدرتهای متجاوز و چپاولگران غارتگ
از اولین روز ورود امام خمینی بحث های مهمی از قبیل تشکیل دولت، تشکیل مجلس، ایجاد مجلس مؤسسان مجلس خبرگان در این شورا مطرح شد. در اولین گام، شورا، بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پیشنهاد و امام خمینی نیز او را منصوب کرد. بعد از پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شورای انقلاب و دولت موقت تحت لوای رهبری امام خمینی و مشروعیت حاصله از حمایت های مردمی، زمام امور را به دست گرفتند. دومین اقدام شورا تشکیل "کمیته موقت انقلاب اسلامی" برای دفاع ازانقلاب و مقابله با ضد انقلاب در شهرها بود که حکم انتصاب آیت الله مهدوی کنی به عنوان سرپرست کمیته مرکزی انقلاب اسلامی صادر شد.
پیامبر عدل و رحمت
مسأله ای که بسیار قابل توجه بود طرز رفتار و برخورد حضرت امام در نوفل لوشاتو بود، به طوری که تمام اهالی محل را به خود جذب کرده بود، اهالی محل که در بدو ورود امام ممکن بود ناراضی باشند؛ زیرا رفت و آمد زیادی می شد و آرامش محل از بین رفته بود؛ اما به مرور زمان به رضایت آنها انجامید. از جمله برنامه هایی که امام در آنجا اجرا کردند و خیلی مؤثر بود، این بود که شب تولد حضرت عیسی مسیح(ع) پیامی برای مسیحیان جهان فرستادند که خبرگزاریها آن را پخش کردند و در کنار این پیام، دستور دادند که هدایایی را که از ایران آورده اند مثل گز، آجیل، شیرینی و... بین اهالی نوفل لوشاتو تقسیم کنند. ما آن شب شیرینیها و گزها را تقسیم کردیم و در کنار هر یک از بسته ها یک شاخه گل گذاشتیم و هر چند نفر به طرفی رفتیم، من آن چند جایی که رفتم دیدم مردم خیلی متعجب شده اند از اینکه یک رهبر مسلمان ایرانی شب میلاد حضرت مسیح(ع) چنین کاری می کند. یادم هست زنگ یکی از خانه ها را زدم، خانمی در را باز کرد، هدیه حضرت امام را به او دادم، چنان هیجان زده شده بود که قطرات اشک از چهره اش فرو ریخت.
سال نو میلادی از راه رسید و هموطنان مسیحی دوباره شاد و پرنشاط ورود به سال جدید را جشن می گیرند مسیحیان ایران نیز که بیشتر آنان ارامنه هستند مانند هر سال از چند هفته قبل خودشان را آماده آغاز سال نو می کنند. خانه تکانی، خرید درخت کاج برای تزیین و کمی کار خورد ریز دیگر هم هست که بیشترشان با جوانترهای خانه است. عیدی که هم به مناسبت تولید عیسی مسیح است و هم آغاز یک سال جدید و چه خوب می شود که این شبها برفی هم باشد. طبق سنتهای قدیمی شبهای سال نو در خانه های مسیحیان با مراسم و برنامه های خاصی همراه است. بسیاری از خانواده ها برای شکرگزاری و دعای خیر به کلیسا می روند و نوجوانترها با پوشیدن لباسهای جشن و تبریک عید به یکدیگر و دادن و گرفتن هدیه از بزرگترها و دوستانشان سالی خوب را آغاز می کنند. محله های ارمنی نشین باز هم پر از جنب و جوش است. شیرینی فروشهای تهیه سفارها هستند و ریسه های رنگی و چراغهای تزیینی به دور کاجهای درخت کریسمس چشمک می زند. ما هم این عید و جشن را تبریک می گوییم.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.