هر روز با امام / ۱۴ اردیبهشت / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

عناوین مطالب سرویس های اطلاع رسانی

اهداف

اهداف

آموزش دانشگاهی در موسسه توسط پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی انجام می شود و تا کنون دانشجویان زیادی از این پژوهشکده فارغ التحصیل شده اند. یکی از وجوه وابعاد عملکردی موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (ره) را می توان در برنامه ها و فعالیّتهای پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی مشاهده کرد، که اجمالاً به سه محور از این برنامه ها اشاره می شود : الف – تربیت محقق ودانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد ودکتری تخصصی در پنج حوزه الف-تاریخ انقلاب اسلامی ب-فقه ومبانی حقوق اسلامی ج-جامعه شناسی انقلاب اسلامی د-اندیشه سیاسی در اسلام ذ- عرفان واندیشه امام خمینی (س) و انقلاب اسلامی که هر ساله در این راستا دانشجو پذیرش می کند، این روند در طی چندین سال به تعداد ۷۰۰ دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد ودکتری رسیده است که کارهای پژوهشی وعلمی مرتبط با اهداف این مرکز آموزشی را دنبال می کنند . این فارغ التحصیلان امروزه در مراکز ، نهاد ها، وسازمان های جمهوری اسلامی مشغول به خدمات علمی واجرایی می باشند . ب- حمایت از پایان نامه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در راستای تحقق این هدف، این مرکز آموزشی با دارا بودن وگرد آوری دو هزار پایان نامه مرتبط با امام خمینی وانقلاب اسلامی وگردآوری مجموعه منابع اسنادی وکتابخانه ای به یکی از مراکز غنی در این راستا تبدیل شده است . ج- انجا

سیر شکل گیری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

سیر شکل گیری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

یکی از مسائل بسیار مهم که بعد از جنابعالی- خدا آن روز را نیاورد- موجب موضعگیریهای مختلف فرزندان انقلاب و افراد گوناگون و محققین و احیاناً اختلاف آنها می گردد، برداشتهای گوناگون سیاسی و غیر سیاسی آنان از یک متن است، و از این بسیار گسترده تر، از اختلاف بین متون منتشرشده حضرت عالی با آنچه به عنوان اسناد سیاسی و غیره از صدا و فیلم و متنهای دستنویس جنابعالی که منتشر نشده و در اختیار ماست سرچشمه می گیرد. شما بهتر از هر کس می دانید که به علل گوناگون گاهی خود شخصاً و گاهی این جانب و یا مسئولین و حتی بعض افراد معمولی پیشنهاد حذف یک قسمت و یا قسمتهایی از سخنرانیها، یا حذف و تغییر و اضافه جمله و یا جملاتی بسیار در اعلامیه ها خدمتتان عرضه شده است که حضرت عالی گاهی قبول نمی فرمایید و گاهی هم پس از دقت، دستور حذف و یا تغییر و اضافه را بدان صورت که مایل باشید صادر می فرمایید که انجام می گیرد، حال اگر روزی تصمیم بر این گردد - که حتماً می گردد - متن سخنرانیها و یا اعلامیه ها و چیزهایی از این قبیل که با صدا و خط حضرت عالی است منتشر گردد مسلماً متن دستخط و یا متن اصلی صدا و فیلم به عنوان سند خدشه ناپذیر اصل قرار می گیرد و آنچه از زیاد و کم بدان صورتی که گذشت و لو بسیار هم مهم باشد یا کنار گذاشته می شود و یا تحت الشعاع خط و یا متن اصلی سخنرانی قرار می گیرد و این از مسائلی است که باید جدی برای آن فکری

فعالیتهای سیاسی آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

فعالیتهای سیاسی آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی

زندگی عالمان مجاهد در عصر ما، همواره با مبارزه با رژیم منحط پهلوی همراه بوده است . آیت الله طاهری خرم آبادی نیز، چون دیگر عالمان عصر خویش و مانند پیر و مراد و مقتدای خویش ، حضرت امام خمینی (س) حکومت ننگین پهلوی و سکوت در مقابل ستم های آن را برنمی تابید و روز و شب را به مبارزه با آن می گذراند. سخنرانیها، نامه ها و اعلامیه ها، به زندان رفتنها و شکنجه شدنهای وی نقش مهمی را در پیشبرد انقلاب و پیروزی آن ایفا می کرد که ذکر نمونه ها و شرح آن ، در این مختصر نمی گنجد. در سال ۱۳۴۱، شاه و عوامل آن ، لوایح ششگانه ای را با ظاهر اصلاحات و ایجاد رفاه برای مردم تدوین کردند و می خواستند آن را به رفراندوم بگذارند. امام (س) که به خوبی از حیله ها و عوامفریبی های شاه اطلاع داشت ، مخالفت خود را با لوایح اعلام نمود و به آیت الله طاهری خرم آبادی نیز دستور داد که به خرم آباد برود و مسائل مطرح شده را با علما و مردم آن دیار در میان بگذارد. تلاش آیت الله طاهری خرم آبادی در آن روزگار برای رساندن پیام امام (س) و گرد هم آوردن علمای خرم آباد و تصمیم گیری برای مسائل پیش آمده ، نقطۀ عطفی در مبارزات ایشان می باشد. همچنین ایشان پس از مدتی به قم رفت و گزارش مذاکرات علما و جریانهای پیش آمده در شهر را به

بازوی علمی شورای نگهبان

بازوی علمی شورای نگهبان

پس از آنکه آیت الله ابوالقاسم خزعلی بعد از حدود ۱۹ سال عضویت در شورای نگهبان در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۷۸ از این نهاد استعفا دادند، مقام معظم رهبری در ۱۲ مرداد همان سال طی حکمی آیت الله سیدحسن طاهری خرم آبادی را به جای ایشان به عنوان فقیه شورای نگهبان منصوب نمودند. در این حکم آمده است: «حضرات آیات و حجج اسلام آقای حاج سید حسن طاهری خرم آبادی و آقای حاج شیخ رضا استادی دامت افاضاتهما از آنجا که حضرات آیات آقای حاج شیخ ابوالقاسم خزعلی و آقای حاج شیخ محمد امامی کاشانی پس از چند دوره با برکت عضویت در شورای محترم نگهبان، اکنون از عضویت آن شورای محترم کناره گیری کرده اند، اینجانب با تجلیل و تقدیر از ایشان و خدمات دوران بیست ساله این مأموریت، شما آقایان را به عضویت در شورای نگهبان که مرکز صیانت از احکام مقدس اسلام و قانون اساسی در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است، منصوب می کنم. امید است حضور آقایان باز هم بر غنا و کمال آن شورای محترم بیفزاید.»

زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

زندگینامه سید حسن طاهری خرم آبادی

آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی به روز یکم خرداد ماه سال 1317 هجری شمسی در خرم آباد به دنیا آمد. پدرش مرحوم حاج سید حیدر طاهری خرم آبادی از شاگردان شناخته شده مؤسس حوزه، مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی و از دوستان نزدیک حضرت امام (ره ) و آیت الله العظمی گلپایگانی (ره ) بود. مرحوم سید حیدر پس از سالها تحصیل و بهره مندی از محضر علمای بزرگ اصفهان، مشهد و قم با درخواست مردم خرم آباد به زادگاه خود بازگشت و تا آخر عمر به رسیدگی و ساماندهی امور مردم همت گماشت . آنچه که مرحوم حاج سید حیدر را از دیگران متمایز و مایه محبوبیت فراوانش در میان مردم بود همانا برخورداری از حلم و بردباری و عدم علاقه به زخارف دنیا و مادیات بود. آیت الله سید حسن طاهری خرم آبادی که تنها فرزند خانواده بود، در 9 سالگی در حالیکه به پدر به شدت وابسته بود به ناگاه او را از دست داد و در همان اوان کودکی طعم تلخ یتیمی را چشید. مادر ایشان نیز که زنی پاکدامن و از خاندان اشعریون قم بود، در حدود سال 1360 شمسی دار فانی را وداع گفت. آیت الله طاهری خرم آبادی تحصیلات خود را در یکی از دبستان های خرم آباد آغاز کرد. وی با پایان یافتن دوره ابتدایی، به مدرسه علمیه کمالیه رفت و طی دو سال جامع المقدمات و سیوطی را فرا گرفت .

گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی آیت الله طاهری علیه رژیم پهلوی

نوارهای سخنرانیهایشان به ایران آورده می شد و بعد در کل کشور پخش می گردید. مرحوم آقای طاهری خرم آبادی جزء علمایی بود که در این نوع کارها نقش بسزا و فعالی داشت. پیام ها و سخنرانیهای امام رحمه الله به شکل ویژه ای از سوی جامعه مدرسین قم پیگیری می شد. جامعه مدرسین حوزه به مناسبت های مختلف اطلاعیه های متعددی علیه رژیم طاغوت صادر می کرد. این اطلاعیه ها با امضای تعداد زیادی از مدرسین حوزه قم منتشر می شد. مرحوم آیت الله طاهری یکی از امضاکنندگان و گردانندگان این نوع کارهای مبارزاتی بودند. البته این فعالیت ها قسمتی از حضور آقای طاهری در مبارزات علیه رژیم طاغوت بود. مخالفت علنی علما با رژیم طاغوت باعث شد تا عده زیادی از آن ها تبعید شوند. از قم ۲۵ نفر تبعید شدند و از شهرستان های دیگر هم عده ای تبعید شدند. مثلاً رهبر معظم انقلاب که ساکن مشهد بودند تبعید شدند و آقای هاشمی رفسنجانی از تهران هم جزء تبعیدی ها و زندانی ها بود. این علما با هم در ارتباط بودند و در کارهایشان با هم هماهنگی می کردند. مرحوم آیت الله طاهری هم جزء این گروه بودند. فعالیت های انقلابی ایشان تا زمانی که مرحوم حضرت امام رحمه الله بنا بود از پاریس برگردند ادامه پیدا کرد. در زمانی که بختیار زمام کارها را بدست گرفت و تلاش می کرد تا امام رحمه الله به ایران بازنگردند، جامعه مدرسین به تهران آمدند. ما در مدرسه علوی جمع شده بودیم. همه آق

دولت خدمتگزار

دولت خدمتگزار

من به این مردم افتخار می کنم چرا که ما چنین مردمی را حتی در صدر اسلام هم نداشتیم و اگر این مردم نبودند ما هنوز هم در زندان و تبعید و گوشه خانه های خودمان بودیم؛ و این مردم اصلیترین حاکمان این کشور هستند. یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخ و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد. مردم ایران از هر قوم و قبلیه ای دارای ارزشند و حکومت، خدمت است و لازم است مسئولین خود را مدیون مردم بدانند و خدمتگزار مردم باشند.

جدایی ملت و دولت دیکتاتوری به بار می آورد

جدایی ملت و دولت دیکتاتوری به بار می آورد

یکی از انگیزه هایی که دیکتاتوری پیش می آورد این است که دیکتاتورها می بینند ملت همراهشان نیست، اعمال دیکتاتوری می کنند. یکی از انگیزه هاست البته، انگیزه های دیگر هم دارد. چنانچه ملت ها همراه دولت باشند، وجهی پیدا نمی کند که دیکتاتوری بکنند با ملت خودشان، مجهز می شوند برای کسانی که به آنها حمله می کنند. وقتی که ملت جدا باشد از دولت و دولت هم بخواهد از ملت استفاده کند و بدوشد ملت را، دیکتاتوری پیش می آید.

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

من، هم تبریک موفقیت آقایان در کسب اعتماد مجلس را عرض می کنم و هم هفته دولت را. من باید عرض کنم که دولت ما دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمی کند. از اول من مکرر این را گفته ام که شما کارهایی که می کنید به مردم بگویید. یک کاری شما در سیستان می کنید، در آن ور کشور مطلع نمی شوند. اگر آنجا یک کاری بکنید، آن طرف کشور مطلع نمی شوند. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمتهایی را که کردید، و من می دانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزنده ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم. مقدس مآبی نکنید که مبادا خدای نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده اند و می خواهند که یک چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چی دلشان می خواهد بگویند. یکی از اموری که ممکن است گفته بشود این است که دولت برای مردم کاری نکرده. چنانچه دیدید که بعضی افراد گفتند این را که دولت کاری برای مردم نکرده. خوب! این برای این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است برای مردم. این قاعده اش بود از اولی که دولت تأسیس می شود هر کاری که انجام می دهند برای مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهای بزرگی کرده است دولت. و حالا که مجال پیدا شده و «هفته دولت» است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود. و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائ

دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

دولت و دولت مداری در کلام حضرت امام(س)

با مروری بر سیره حضرت امام (س) در ارتباط با با دولت و دولتمردان پس از انقلاب اسلامی، می توان دریافت که رفتار ایشان نشانگر حمایت توام با توصیه و نصیحت است.

ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

ثروتی به نام حسین (۱) : سرمایه های اعتقادی در خدمت اصلاح جامعه - اصلاح از درون، مقاومت از بیرون

همبستگی و وحدت یک ثروت اجتماعی به حساب می آید که می تواند نقش مهمی در تکامل و یا اصلاح جامعه داشته باشد. حال با توجه به اینکه وضعیت کنونی جامعه مان در شرایط خاصی قرار دارد و اشکالات و نقایص پوشیده گذشته، امروز در صحنه های مختلف و امتحانات گوناگون اجتماعی آشکار گردیده و جامعه را تهدید می کند، اصلاحی عمیق و متنوع و گسترده و جدی ضرورت می یابد؛ بنابراین لازم و ضروریست که بر نقاط پیوند و همبستگی مردم تکیه کرده و راه اصلاح را پیش گرفت؛ در این باره عقاید و باورهای مذهبی که یکی از پیوندهای مهم میان مردم مسلمان ماست می تواند فرصت خوبی را برای اصلاح فراهم نماید. عاشورا و امام حسین علیه السلام در جامعه اسلامی و شیعی ما، عامل مهمی است که مردم در آن بهم گره می خورند و جلوه ای از وحدت و همبستگی ملی و مذهبی را می آفرینند؛ بنابراین فرهنگ حسینی را باید فرصت مهم اجتماعی و ثروت عظیم فرهنگی دانست و از آن برای اصلاح جامعه و به ویژه شرایط سخت کنونی بهره برد.

آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

آموزه های اجتماعی کربلا (۲): عشق و مقاومت

فضای سنگین سال های زندگی سید شهیدان که جریان تحریف سلطنت را به جای خلافت قرار داده و هرگونه راه نقد و اعتراض را مسدود ساخته بود و به سلطنت اموی چنان تقدس بخشیده بود که عملا هر نقد و اعتراضی اعتراض و نقد به خدا و پیامبرش به حساب می آمد یاری اسلام ،که به ظلم و ستم در انزوا قرار گرفته و در غربت تحمیلی اش فراموش گشته بود، حمایتی پرهزینه داشته و تنها از کسانی این مهم ممکن بوده که دلهایشان به آتش عشق افروخته بوده باشد عشقی که به موهبت الهی در قلب ها جای می گیرد و می تواند شمشیر دفاع بر دست های قدرت ایمان قرار دهد و مجاهدان دلیری را بی هراس از تیرهای سرزنش و نکوهش جاهلان مقصر و دانایان مکار به میدان آورد این عشق سراپای امام حسین و یارانش و حتی اهل بیت اسیر شده اش را پر ساخته است تحمل فشار اجتماعی ملالم از مکر و جهل، محتاج ایمان در مراتب عالی آن می باشد ایمانی که از عشقی عمیق جوشیده باشد و تا پای جان انسان را در آوردگاه مقاومت پایدار نگاه دارد بنابراین مقاومت و جهاد که امری اجتماعی می باشد که بر پایه فرهنگی ایمانی استوار می گردد قرآن کریم نیز در تحلیل میدان های نبرد و پیروزی ها و شکست هایش به تحلیل فرهنگ و اعتقاد پشتوانه جهاد و دفاع می پردازد تا به تحلیل نظامی بلکه تمام عرصه های زندگی حتی عرصه های اجتماعی را قرآن از همین منظر تحلیل می فرماید.

صفحه 44 از 376 < قبلی | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | بعدی >