لزوم تحولات ریشه‏ ای در «جمهوری اسلامی»

بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی رادیو تلویزیونی خطاب به ملت ایران در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۷ با تاکید بر لزوم تحولات ریشه ‏ای در جمهوری اسلامی از عموم ملت خواستند که خود را نیز متحول کنند.

عناوین مطالب سیاست

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

یادگار گرامی امام با ابراز تأسف از اینکه حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است، افزود: متأسفانه جهان اسلام روزگار خوشی را سپری نمی کند. چشمان اشک بار پیامبر (ص) و اهل بیت و صحابه پیامبر را می توان حس کرد.

جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

سیره رفتاری امام خمینی(ره) واجد نکات ارزشمندی است که می تواند برای بسیاری درس آموز باشد. مهم ترین ویژگی امام(ره) نداشتن هراس از دشمن بدخواه در هر شرایطی بود. تا آنجا که برخی از صاحبنظران این روحیه امام(ره) را علت العلل به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ذکر می کنند.

چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

فرمان هشت ماده ای امام (س) وقتی اهمیتی مضاعف و بیشتر می یابد که بدانیم این فرمان در بحبوحه عملیات های تروریستی و اوج ناامنی گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق( منافقین) و از سوی دیگر جنگ تحمیلی صدام صادر شد و امام در آن خواستار رعایت حقوق شهروندی و حفظ حیثیت افراد شدند.

دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

امام حسین(ع) به همه انسان ها می آموزد که افعال خود را با انگیزه ای الهی پیوند بزنند تا جاودانه شود و همه باید بدانند، برای داشتن زندگی انسانی، باید در مقابل بدی و زشتی و پلشتی بی تفاوت نباشند.

دولت موظف است اسباب کار و تولید را برای کارگران و دهقانان و زحمتکشان فراهم آورد

دولت موظف است اسباب کار و تولید را برای کارگران و دهقانان و زحمتکشان فراهم آورد

بررسی شد. عنوان انتخابی . و نیز ملاحظاتی لازم است. 94/9/1

تاکید امام بر حفظ ویژگی مردمی بودن نظام اسلامی

تاکید امام بر حفظ ویژگی مردمی بودن نظام اسلامی

کراراً به آقایان عرض کرده ام که خدمتگزار باشید به این ملتى که آن دست هاى خیانتکار را قطع کرد و این امانت را به شما سپرد. شما الآن امانت بزرگى از دست این ملت تحویل گرفتید و مقتضاى امانتدارى این است که آن را به طور شایسته حفظ کنید و به طور شایسته به نسل آینده و دولت هاى آینده تحویل بدهید و مادامى که این طور باشید ملت پشت شماست و مادامى که ملت همراه شما باشد هیچ آسیبى به شما و به کشور نمى رسد.

رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی می داند

رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی می داند

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیات دولت صبح امروز (دوشنبه) در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

در نگرش امام خمینى(س) تربیت، عنصر هدایت کننده، جهت دهنده و برانگیزندۀ سیاست است. انگیزۀ اصلى انبیا و پیروان آنان، براى کسب قدرت و تشکیل حکومت، تحقق اهداف معنوى و تربیتى است: انبیا این که دنبال این بودند که یک حکومت عدلى در دنیا متحقق کنند، براى این است که حکومت عدل اگر باشد، حکومتى باشد با انگیزۀ الهى، با انگیزۀ اخلاق و ارزش هاى معنوى انسانى، یک همچو حکومتى جامعه را مهار مى کند و تا حد زیادى اصلاح مى کند.

وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد توسعه ایران روزگاری عهده دار مسوولیت دبیری کمیته دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی بود. او که به مثابه یکی از شاگردان شهید بهشتی در گفت و گو با پرتال امام خمینی برداشت هایی عمیق از راهگشایی ها و کارکردهای اندیشه شهید بهشتی در توسعه ایران امروز ارائه می دهد و به خوبی ما را به نقطه مشترکی در توصیف شهید بهشتی می رساند که در تعبیر امام خمینی آمده است؛ «یک ملت بود برای ملت ما» صحیفه امام، ج‏15، ص: 18 او با این مقدمه آغاز می کند که حتی در سطوح نظری بسیار قابل اعتنا در زمینه توسعه نیز گفته می شود که وقتی شما می بینید طی یک دوره زمانی نسبتا طولانی، اقتصاد خوب کار نمی کند؛ دیگر دستکاری کردن متغیرهای اقتصادی راه چاره نیست، بلکه باید برگردید و آنجاهایی را که قاعده بازی اقتصادی طراحی می شود مورد واکاوی قرار دهید و ریشه های گرفتاری را در آنجا جستجو کنید. مومنی در این گفت و گو راهگشایی های اندیشه شهید بهشتی در تغییر قواعد فرادست حاکم بر وضعیت توسعه نایافتگی اقتصاد ایران توضیح می دهد و می گوید: ما می توانیم به جای اسطوره سازی، راه را برای استمرار حرکت آن شهید و نهادمند کردن دستاوردهایشان باز کنیم. شخصا بر این باور هستم که شاید یکی از مهم ترین راه های نجات کشور از شرایط نامطلوب این باشد که اسلوب روش شناختی ایشان را شناسایی کنیم.

شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

مرحوم شهید بهشتی برخلاف رأی برخی دیگر از افراد مجلس خبرگان در مخالفت با هر گونه استثنایی درباره اعمال شکنجه قاطع می ایستد با این نگاه که اگر اینجا یک زاویه کوچک باز کنیم؛ معلوم نیست عاقبت سر از کجا در آوریم و اگر اینجا مسئله ای را در حدی پذیرفتیم؛ معنایش این است که از مبنا عدول کرده ایم. طوری که بخواهد دستگیری صورت بگیرد.بعد پرونده تشکیل شود.بعد اشخاص برای پر کردن پرونده به طور غیرمترقبه مورد پرسش هایی قرار بگیرند بدون اینکه بدانند در قبال آن باید چه پاسخی بدهند.بعد طوری شود که با اعمال فشارهای جسمی و روحی ناچار شوند مطالبی را اظهار کنند که علیه آن ها اقامه خواهد شد در حالی که نه خود نسبت به صحت آن مطالب عقیده دارند و نه حتی طرف مقابل که پرس و جو میکند.اصلا فضای دیگری شکل می گیرد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

از آنجا که نماز جمعه پایگاه بزرگ سعادت و سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب اللَّه است، دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور با کسب اجازه از محضر حضرت امام- مد ظله- برادرانه به حضرات آیات و حجج اسلام ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشور تذکر می دهد: از معرفی افراد به عنوان کاندیدا و موضع گیری له یا علیه اشخاص و استفاده انتخاباتی از تریبون نماز جمعه خودداری نمایند.

تفاوت حکومت هاى مردمى و رژیم هاى ضد خلق در کلام امام خمینی

تفاوت حکومت هاى مردمى و رژیم هاى ضد خلق در کلام امام خمینی

در رژیم اسلامى شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. یعنى نه‏ دولت خودش را جدا مى‏داند و بخواهد تحمیل بکند و مردم را تهدید بکند، ارعاب بکند، اذیت بکند؛ و نه مردم در صدد این بودند که دولت را تضعیف بکنند یا فرار بکنند از مقررات دولتى. اسلام وضعش از اول این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگى، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایینتر بوده است، یا همان جور، لکن حکومتها خودشان را جدا ندانند از مردم.

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.

نشانه‏ هاى حکومت مردمى‏ در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی

نشانه‏ هاى حکومت مردمى‏ در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی

حکومت ها وقتى حکومت هاى ملى نشد، وقتى پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمى ‏توانند یک حکومتى باشند. این به حسب کلى باید حکومت ها خدمتگزار مردم باشند، نه اینکه مردم از حکومت بترسند.

صفحه 2 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >