در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...
روش تبلیغى امام خمینى روش منتخب از قرآن و حدیث و بر طبق اصول جامعه شناسى و روانشناسى تبلیغ و تائید شده از مکتب وحى بود، امام در زمانى انقلاب را شروع کرد که طرح بحث حکومت اسلامى نه قابل باور بود و نه قابل فهم و چه بسا مطرح کردن آن حتى در حوزه، مخالفینى شدیدتر و خطرناکتر بر علیه امام برمى انگیخت.
اینهایى که دارند الآن براى اسلام کار مى کنند و چیز مى نویسند و- عرض مى کنم که- حالا حتماً یک خطایى هم کرده اند، خطایش را رفع بکنید. شما عالمید خطایش را رفع بکنید، طرد نکنید. آقا، ما امروز یک دانه آدم را لازم داریم، یک دانه هم براى ما غنیمت است الآن
ما باید سابقه تاریخ انقلاب و همراهان امام خمینی(ره) را بدانیم که از چه زمانی آغاز شده است. برای حوزه علمیه و طلاب جوان بسیار ضروری است که امام و یاران امام را از نظر تاریخ سیاسی بشناسند و این یکی از ملاک ها است
مدیر کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد در دهه شصت گفت: وظیفه ای که بر دوش ما گذاشته شده بود، مدیریت بخش سینمایی به سمت اهداف انقلاب بود. اولین چیزی که در این مسیر از امام یاد گرفتیم که اخلاق و ادب را رعایت کنیم، به سینماگران احترام بگذاریم و قدر کسانی که برای فعالیت آمده اند بدانیم.
با اوجگیری انقلاب اسلامی شهید چمران با نظر امام به وطن بازگشت و ابتدا به آموزش نخستین گروه از سپاه پاسداران پرداخت. در همان زمان به معاونت نخست وزیر منصوب شد. دکتر چمران پس از شروع غائله پاوه به آن منطقه رفت و حماسه ساز کردستان شد. وی پس وزارت دفاع به نمایندگی امام در شورای عالی دفاع در کنار حضرت آیت الله خامنه ای نصب گردید. در انتخاب دوره اول مجلس به عنوان نماینده تهران انتخاب شد اما با شروع جنگ تحمیلی با اجازه امام عازم جبهه های جنگ شد و ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل داد و اقدامات بسیار مهمی در آن زمانی که رکود بر جبهه ها حاکم بود انجام داد. در جنگ سوسنگرد مجروح شد اما از پای ننشست و دوباره به جبهه ها بازگشت و حماسه های بسیاری آفرید . سرانجام در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ در مشهد دهلاویه به آرزوی دیرینش یعنی شهادت و لقاءالله رسید. (مرکز اسناد انقلاب اسلامی)
۲۴ سال قبل در شامگاه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ با انفجار یک بمب قوی توسط منافقین در سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران فاجعه بزرگی رخ داد که در آن ۷۲ تن از بهترین فرزندان ایران اسلامی به شهادت رسیدند وعده ای نیز مجروح شدند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که امام بر مبنای سیاست اخلاقی از اسلام سود می جست تصریح کرد: ایشان از انتظار مثبت همراه با مبارزه با استبداد و استعمار سود می جست، قضیه امام و پیامشان به فرستاده کاخ الیزه و تشکر ایشان از ژیسگار دستن شاهد بر مدعاست که امام از اسلام استفاده ابزاری و احساسی نمی کرد.
نویسنده کتاب «فقیه عاشق» در مراسم رونمایی این کتاب گفت: امروزه فکر می کنند که امام یک فقیه سیاسی بوده که انقلاب را به پیروزی رسانده و 10 سال کشور را و دفاع مقدس را اداره کرده ولی امامِ واقعی پشت ابیات دیوان امام است
امام از شهادت مرحوم رجائی و بهشتی شدیداً متأثر شدند، از صمیم قلب می گفتند: «بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد».
نفوذ کلام امام و تأثیر پیام هاى حضرت امام بر رزمندگان و در نتیجه در صحنه هاى نبرد آثارى معجزه آسا داشت. بعضاً اتفاق مى افتاد که یک پیام کوتاه آن حضرت به اندازه سه ـ چهار لشکر عملیاتى قوت قلب ایجاد مى کرد
پشتیبانی علما و روحانیون سراسر ایران از طریق صدور بیانیه و تلگراف و نامه به شاه و مهاجرت تعدادی از علمای طراز اول حوزه های علمیه قم و مشهد و علمای عالی مقام شهرستان ها به تهران، بیانگر حد اعلای همبستگی و اتحاد و پشتیبانی از رهبر انقلاب و تلاش برای آزادی ایشان است. این مهاجرت که در 30 خرداد 42 صورت گرفت منجر به عکس العمل خشن رژیم و دستگیری و زندانی جمعی از این حضرات شد.
یکی از نقدها و افشاگری های امام نسبت به رژیم پهلوی سیاست های منجر به وابستگی اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی بود. امام بارها در سخنان و گفتگوی های خود از نابودی کشاورزی به دست رژیم شاهنشاهی سخن به میان آورده است.
امام به گونه اى با مردم برخورد کرد که هیچ یک از رهبران سیاسى عصر حاضر برخورد نکردند. امام مردم را به جاى دعوت به خود، به خدا دعوت کرد و به جاى تکیه بر فرد، به اسلام ترغیب کرد
رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: همزمان با روز بسیج اساتید، ۱۰۰۰ استاد بسیجی دانشگاه های تهران با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق می کنند.
مدیران و کارکنان وزارت جهاد کشاورزی روز سه شنبه با حضور در حرم مطهر امام خمینی(س) به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کردند.
خسرو طالب زاده گفت: امام به رکنی اشاره می کند که تاکنون به آن توجه نشده و هنوز هم نمی شود و آن مولفه و رکن خواننده و مخاطب اثر است. امام به درستی و بر مبنای تفکر و تکلیف دینی در حوزه هنر و رسانه عامل سومی را وارد می کند که باید نقش و مسئولیتی برای آن قائل بود و برای آن نقشی را در نظر گرفت. نقش و مسئولیت مخاطب و خواننده.
آنگاه که خمیرمایه جهالت چاشنی کار می شود، آفت و آسیب آن به اضعاف مضاعف بالا می رود. این همه جنایاتی که این سالها و این روزها در دنیای سلام شاهد آن بوده و هستیم، مجمل دردناکی است که حدیث مفصلی را با غصه قصه می کند
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.