در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
امام جامعه شناسى تیزبین و ریزبین بودند. جامعه، انسان و تاریخ را مى شناختند و نظر داشتند. آنچه از نظر فقهى لازم بود بر جامعه حاکم باشد، ایشان مى دانستند. هر چه با خدا سازگار بود آن را انجام مى دادند و هرگز اسیر ظواهر نمى گشتند. با جامعه شناسى و اخلاق به مردم نزدیک شده بودند.
پس از تسخیر لانه جاسوسی در ایران، کارتر رئیس جمهور آمریکا، رمزی کلارک (دادستان کل) و ویلیام میلر را جهت ملاقات با امام اعزام داشت که با پیام قاطعانه حضرت امام مجبور شدند از ترکیه و بدون اخذ نتیجه بازگردند.
سخنرانى اخیر، واکنش امام خمینى(س) در برابر روى کارآمدن دولت نظامى «ازهارى» و سخنان نومیدانۀ شاه است. امام با بیان این نکته که «باز شاه به دو وسیله براى نجات خودش متوسل شده: یکى به وسیلۀ فریب، یکى به وسیلۀ سرنیزه» و با اشاره به اظهارات فریبکارانۀ شاه، به تشریح تاریخچۀ جنایات شاه مى پردازند و شکست هر دو تشبّث رژیم (استقرار دولت نظامى و تعهد به جبران اشتباهات گذشته) را از قبل پیش بینى می نمایند.
این جانب، به حکم خیرخواهى براى ملت اسلام، اعلیحضرت را متوجه مى کنم به اینکه اطمینان نفرمایید به عناصرى که با چاپلوسى و اظهار چاکرى و خانه زادى مى خواهند تمام کارهاى خلاف دین و قانون را کرده و به اعلیحضرت نسبت دهند و قانون اساسى را که ضامن اساسى ملیت و سلطنت است، با تصویبنامه هاى خائنانه و غلط از اعتبار بیندازند تا نقشه هاى شوم دشمنان اسلام و ملت را عملى کنند.
امواج انقلاب اسلامى، زمانى در ایران به تلاطم درآمد که جهان دو قطبى، در عمده ترین مسائل سیاسى و اجتماعى شدیداً متأثر از ایدئولوژى غرب و یا شرق و به عبارت دیگر بینش نظامهاى سرمایه دارى و کمونیسم بود.
امام(س) همۀ این رنجها و زخم زبانها، زندان و تبعیدها، خطرات و تهدیدها را تحمّل نمود و با جان و مال و آبروی خود در راه خدا و برای حفظ اسلام فداکاری کرد و در این راه، به جدّ گرامیش حسین بن علی(ع) اقتدا نمود؛ «حضرت سید الشهدا از کار خودش به ما تعلیم کرد که در میدان وضع باید چه جور باشد و در خارج میدان وضع چه جور باشد»
و آن مرکزی هم که جوانهای ما رفتند گرفتند- آن طور که اطلاع دادند- مرکز جاسوسی و مرکز توطئه بوده است. امریکا توقع دارد که شاه را ببرد به آنجا مشغول توطئه، پایگاهی هم اینجا برای توطئه درست کنند، و جوانهای ما بنشینند و تماشا کنند. باز ریشه های فاسد به فعالیت افتاده بودند که ما هم دخالتی بکنیم و جوانها را بگوییم که شما بیرون بیایید از آنجایی که رفتند. جوانها یک کاری کردند برای اینکه دیدند، آخر ناراحت کردند این جوانها را.
خطبه های سیدالشهداء در روز عاشورا بسیار آموزنده و تکان دهنده است، اما من متاسفم که این خطبه ها را در مجالس روضه نمی خوانند.
امام خمینی(س) که شاگرد مکتب حسین(ع) است، همه مقصد خویش را مکتب خود می داند و می فرماید: « تمام مقصد ما مکتب ماست و مسلمانهای ما برای مکتب ماست که این طور قدرت دارند. و این طور در مقابل دیگران می ایستند. اگر چنانچه سایر ممالک اسلامی هم مکتب خودشان را حفظ کنند - این مکتب اسلام را- اگر مکتب اسلام را حفظ بکنند، مطمئن باشند که هیچ قدرتی به آنها آسیب نمی رساند.»
اهل منبر- ایّدهم اللَّه تعالی- کوشش کنند در اینکه مردم را سوق بدهند به مسائل اسلامی و مسائل سیاسی- اسلامی. مسائل اجتماعی- اسلامی و روضه را دست از آن برندارید که ما با روضه زنده هستیم.
جامعه اسلامى زمانى به معناى واقعى اسلامى است که عدالت در تمام شئون آن عمل شود، همه افراد به حقوق حقۀ خود دست پیدا کنند، ظالمى نتواند به حق دیگران تجاوز کند، تلاش و قیام رهبران دینى در جامعه جهت برپایى یک حکومت اسلامى، استقرار عدالت اجتماعى در جامعه است به طورى که همه افراد به حقوق واقعى خود نایل گردند، کوچکترین ظلمى به آنها نشود، مستکبران و ظالمان احساس خطر و واهمه داشته باشند و مظلومان و مستضعفان هر لحظه امیدوارتر شوند و احساس امنیت و آرامش کنند.
اینکه یک میلیارد جمعیتْ اسیرِ یک ابرقدرت دارای مثلاً دویست میلیون جمعیت، صد و پنجاه میلیون جمعیت است، این برای این است که آن صد و پنجاه میلیون جمعیت با هم یک اجتماعی دارند در یک مقصدی، و این یک میلیارد جمعیت با هم که اجتماع ندارند، مخالف هم هستند.
امام خمینی(س) در جایگاه یکی از بزرگترین احیاگران ارزشها و مجد واقعی حقیقت فرهنگ عاشورا، ضمن بهره گیری از این واقعه عظیم، همواره بر سنت بزرگداشت فداکاری حضرت سیدالشهدا در همه ابعاد آن تأکید ویژه داشتند.
زنهایی که می خواهند ازدواج کنند، از همان اول می توانند اختیاراتی برای خودشان قرار بدهند که نه مخالف شرع باشد و نـه مخالف حیثیت خودشان. می توانند از اول شرط کنند کـه اگر چنانچه مرد فساد اخلاق داشت، اگر بد زندگی کرد با زن، اگر بدخلقی کرد با زن، وکیل باشند در طلاق، اسلام برای آن ها حق قرار داده است.
برای زنان، شارع مقدس راه سهلی معین فرموده که خودشان زمام طلاق را به دست بگیرند، به این معنا که در ضمن عقد نکاح اگر شرط کنند که وکیل باشند در طلاق، یا بطور مطلق یا به طور مشروط، یعنی اگر مرد بدرفتاری کرد یا مثلًا زن گرفت، زن وکیل باشد که خود را طلاق دهد، در این صورت هیچ اشکالی برای خانمها پیش نمی آید، و می توانند خود را طلاق دهند.
به نظر امام خمینی(س) برابری انسان ها با اصل توحید فهمیده می شود. ایشان در این باره می فرماید: از همین اصل اعتقادی توحید، ما الهام می گیریم که همۀ انسان ها در پیشگاه خداوند یکسانند. او خالق همه است و همه مخلوق و بندۀ او هستند. اصل برابری انسان ها و این که تنها امتیاز فردی، نسبت به فرد دیگر بر معیار و قاعدۀ تقوا و پاکی از انحراف و خطاست.
لزوم پرداختن به جهاد اکبر، به موازات مبارزه با رژیم طاغوت، و پذیرش تمامى احکام ظاهرى و باطنى اسلام و عمل بدانها به عنوان عوامل سعادت بشر در دنیا و جهان دیگر، محورهاى دیگر سخنان امام خمینى(س) را تشکیل مى دهند. سخنان اخلاقى امام در بحبوحۀ حوادث انقلاب نمونه اى است از رویدادى که مظهر آن را در خطبه هاى عارفانه و نماز و نیایش عاشقانه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا متجلى مى بینیم.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.