در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
نوشته سراپا دروغى در تاریخ 12 شهر صفر 1400 به اسم «دفتر خمینى» خطاب به سفارت اتحاد جماهیر شوروى سوسیالیستى در تهران پخش شده است مبنى بر کمک خواستن از دولت شوروى در همکارى نظامى موقت. دفتر خمینى این مطلب را تکذیب مىکند؛ و دخالت شوروى را در افغانستان محکوم
قرار بود یک روز با مرحوم مهندس بازرگان برویم خدمت امام. روز قبلش مرحوم بازرگان در مجلسی سخنرانی کرده و یک مقدار از اوضاع و احوال و شرایط و برخوردها، از گروه های مختلف گله کرده بودند. یک مرتبه هم مطالبی را آقای بازرگان از رادیو صحبت کرد،من شخصا از شنیدن آن مطالب ناراحت شدم ...
در تلقی عمومی از اشارات امام خمینی(س) نسبت به انگارۀ وحدت، بطور روشنی توصیه به وحدت استراتژیک دیده می شود. غالب دعوتهای وحدت گرایانه امام نسبت به اقشار اجتماعی داخل کشور و یا در دیدار با شخصیتهای جهان اسلام بر وحدت، استراتژیک عنایت داشت.
آیت الله نور مفیدی: امام تعریف اصل وحدت را در این جهت خلاصه نمی کرد، بلکه در بعد بزرگتری هم در فرمایشاتشان مساله وحدت را می دیدند و آن وحدت مستضعفان در مقابل مستکبران بود که حتی تعبیرش این بود که حزب مستضعفان جهانی باید تشکیل بشود
امام فقط رضای خدا و خدمت به خلق خدا را مد نظر داشت، و هر کاری را صرفاً با این انگیزه انجام می داد. امام عاشق مردم بود و خود را خدمتگذار مردم می دانست، و به آن مباهات می کرد، می گفت: به من خادم بگویید بهتر است تا رهبر بگویید. به همین جهت مردم نیز متقابلاً شیفته امامشان بودند، و او را رهبری دلسوز، خدمت گزاری صادق و مخلص می دانستند.
یادم هست زمانی راجع به وزارت کشاورزی در باره شخصی بود که حضرت امام امر فرمود که فلان کس را از آنجا بردارید. مرحوم آقای بهشتی بود، مرحوم آقای باهنر بود، من بودم ... ما صلاح نمی دانستیم در آن روز به آن وضع او را برداریم. امام می فرمود بردارید...
از اقدامات مهم شورای انقلاب قبل از پیروزی، مذاکرات با مقامات نظامی و نیروهای مسلح، دیدارهای دیپلماتیک، ترتیب دادن مسافرت دکتر بختیار به پاریس برای ملاقات امام خمینی و مأموریت انتخاب رئیس دولت موقت بود
به موجب حق شرعى و بر اساس رأى اعتماد اکثریت قاطع مردم ایران که نسبت به این جانب ابراز شده است، در جهت تحقق اهداف اسلامى ملت، شورایى به نام «شوراى انقلاب اسلامى» مرکب از افراد با صلاحیت و مسلمان و متعهد و مورد وثوق موقتاً تعیین شده و شروع به کار خواهند کرد.
این جانب که از سالهاى قبل از انقلاب با جنابعالى ارتباط نزدیک داشته ام و همان ارتباط بحمد اللَّه تعالى تا کنون باقى است، جنابعالى را یکى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مىدانم و شما را چون برادرى که آشنا به مسائل فقهى و متعهد به آن هستید و از مبانى فقهى مربوط به ولایت مطلقه فقیه جداً جانبدارى مى کنید...
امام مسأله صدور انقلاب را در درجه اول به عنوان خصلت ذاتی یا اجتناب ناپذیر انقلاب اسلامی معرفی می نمایند. چرا که به لحاظ اسلامی بودن انقلاب و حضور میلیون ها مسلمان در اقصی نقاط گیتی که عزت و عظمت اسلام را همچون گمشده ای محبوب جستجو می کنند، اشاعه پیام رهایی بخش و عزت آفرین انقلاب اسلامی لزوماً موکول به اخذ تصمیم از جانب منادیان یا اجازه نشر از جانب مخالفان نیست.
نظارت دائمی امام حسن عسکری(ع) از سوی دستگاه عباسی موجب مختل شدن فعالیت های علمی و سیاسی آن حضرت و عدم ارتباط با طبقات جامعه شده بود. در چنین شرایطی امام حسن عسکری(ع) به رغم دشواری های بسیار، فرایند دفاع از شریعت نبوی، مبارزه با بدعت ها و هدایت گمراهان و تردیدگران را با جدیت تمام پی گرفته و گروه شیعه را برای عصر غیبت آماده کرد
اولین گام در ورع، تفکر و تعقل است و اساسا آدمی اگر تفکر نکند انسانیت ندارد زیرا انسانیت انسان در تفکر اوست.عبادت فقط به نماز و روزه نیست.اصل و اساس عبادت درکثرت تفکردرباره خداوند است. امام حسن(ع) نیزمی فرمایند: همانطور که صورت زیبا جمال ظاهری است حسن جمال باطنی تفکر و تعقل است
حکومت بختیار متکى به شاه است که شاه سلطنتش غیر قانونى است و مردم او را با رفراندم خویش عزل کردند. از طرفى متکى است بر مجلسین که مجلسین قانونیت ندارد، براى اینکه منبعث از اراده ملت نیست
امام خمینی (س) در زمره فقیهان نواندیشی قرار دارد که سرفصلی جدید در رویکرد فقه به مسائل و موضوعات نوپیدا عرضه کرده است. از جمله مواردی که در عصر حاضر مورد توجه فقیهان واقع شده و با توجه به ابتلای بسیاری از مردم به آن و ضرورت پاسخ گویی به آن در فقه استدلالی و فتوایی رخ نموده، پیوند اعضاء از بدن افراد زنده و یا مردگان به مرگ مغزی است
مردم مسلمان ایران، در مبارزات بحق خود، از این روشهاى غیر انسانى استفاده نمى کنند؛ و موظف شرعى هستند که به اعلامیه هاى مشتمل بر قتل و غارت و اعلامیه هاى بى امضا به هیچ وجه ترتیب اثر ندهند، و از اشخاصى که مى خواهند به خانه هاى مردم تجاوز کنند و آتش سوزى نمایند جلوگیرى کنند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.