در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
امام خمینی(س) در این عصر با ترسیم الگوی شخصیتی حضرت فاطمه(س) برای زنان شخصیت زن مسلمان را احیا کرد. تفکرات امام ملاکها، معیارها و سنجشها را دگرگون ساخت. در سایه اندیشه ها و بیانات امام زن دیگرگونه شد و جایگاه خود را در نظام آفرینش یافت. امام زن را از پست ترین درجات و مراتب به نقطه اوج تعالی و رشد انسانی رساند. افق دید زن را وسیع کرد و حرکت زن به سوی کمال را سرعت بخشید. زن ایرانی متحول شد و راه صحیح (راه خدا) را شناخت.
امروز صبح، روحانیت مبارز به عنوان اعتراض به عمل ضد انسانی دولت غیرقانونی بختیار در جلوگیری از مراجعت حضرت امام، در مسجد دانشگاه تهران دست به تحصن زده و در اعلامیۀ شمارۀ یک خود اعلام می دارند: «تا بازگشت حضرت آیت اللّه العظمی امام خمینی دام ظله به وطن، به آغوش پر از مهر ملت، در مسجد دانشگاه تهران تحصن اختیار می کنیم و از این محل مقدس در کنار برادران دانشجوی خود، ندای حق طلبانۀ خود را به گوش جهانیان خواهیم رساند».
تظاهرات چند میلیونی مردم ایران که همزمان با تاسوعا و عاشورای 57 به دعوت امام و مراجع با نظم و آرامش بی نظیری انجام پذیرفت، تحسین همۀ ناظران سیاسی، تحلیل گران حوادث و مفسران امور بین المللی را، که با دید بیطرفی به اوضاع داخلی ایران و تحولات انقلاب می نگریستند، برانگیخت.
حضرت زینب(س) سمبل عقل و عشق است. او که در مکتب والای رسالت و امامت تربیت شده است. در حماسه قیام امام حسین - علیه السلام - به زیباترین شکل ترجمان این مفاهیم شد. او رویارویی انسان با شیطان را تفسیر کرد و در حالی که قافله سالاری کاروان بازماندگان عاشورا و نگهداری از کودکان و داغدیدگان را بر عهده داشت، عشق را نیز معنا کرد.
امام خمینی (س) بر دو اصل «آزادی» و «استقلال» به عنوان دو خواست مشروع و به حق ملت ایران که از قیام 15 خرداد تا به امروز همواره مورد تأکید ایشان و مردم بوده است، تکیه می کنند. ایشان در ادامۀ بیانات خود، حکومت اسلامی را، که اکثریت ملت ایران خواهان آن هستند، با نظامهای دیکتاتوری و استبدادی مغایر می دانند.
هر روز بر تعداد مشتاقان دیدار با امام خمینی (س) در پاریس افزوده می شد و نماز جماعت ظهر و شب به امامت ایشان در نوفل لوشاتو برگزار می گشت. برای خبرنگاران خارجی، که تعدادشان به دهها تن می رسید، مشاهدۀ این مراسم، جالب و هیجان انگیز بود. «نوفل لوشاتو» به صورت یکی از خبرسازترین نقاط جهان درآمده بود.
همه شهرها و خیابانهای ایران شاهد حضور مردمی در دفاع از حکومت اسلامی بودند. سایروس برام، خبرنگار معروف غربی، که خود شاهد اوضاع بود در توصیف اجتماع و اشتیاق مردمی چنین می نگارد: نمی دانم در کدام کشور و در کدام دوران ملتی این چنین خرم و خندان شده است اما می دانم که ایرانیان دیریست، قرنهاست که چنین یکدل و یکصدا و چنین شاد و سرحال نبوده اند من هرگز ایرانی را این چنین خندان ندیده ام... هرگز مردی یا زنی از این تبار اندوه بی پایان را ندیده بودم که در ملأ عام و سراسر روز خنده از لبهایش از چشمانش و از دستهایش دور شود... هرگز این همه اشک شوق ندیده بودم.
اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهمترین گزارشهای خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.
طراحان برنامه های حفظ رژیم سلطنتی، در آستانۀ فرار شاه، طرح «شورای سلطنت» را برپا کرده بودند؛ و مردم، فارغ از توطئه های پیدا و پنهان دشمنان انقلاب، با ایمان راسخ به رهنمودهای رهبری، نهضت اسلامی خود را تداوم می بخشیدند.
بدنبال پیام تحرک آفرین امام خمینی (س)، آیت الله طالقانی و آیت اللّه ربانی شیرازی نیز با انتشار اعلامیه هایی، کشتار شب اول محرم را محکوم کرده و مردم را دعوت به استقامت و ادامۀ مبارزه نمودند. رهنمودهای رهبر نهضت و توصیه های روحانیون مبارز و حاضر در صحنۀ انقلاب از یک سو، و فضای معنوی ایجاد شده از ایام سوگواری سالار شهیدان از سوی دیگر، بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید.
من موقع فرار شاه از ایران در قم بودم و این سر و صدای مردم و بوق ماشینها بود که ما را متوجه این قضیه کرد. ما هم سوار ماشین شدیم و به خیابان آمدیم و از نزدیک شاهد شور و شوق زایدالوصف انبوه مردمی که به خیابانها آمده بودند شدیم.
احمد خبر رفتن شاه را برایمان آورد. باورکردنی نبود، اما احمد گفت واقعیت دارد و در ایران مردم در خیابانها به جشن و شادی پرداخته اند. اشک شوق از چشمان همه جاری شد. با پخش این خبر سیل گزارشگران و دوستانی که در پاریس حضور داشتند به نوفل لوشاتو سرازیر شد.
جوانان گروهی از مردم هستند که بسیار مورد تکریم امام قرار گرفته اند. آنان موقعیت تأثیرگذاری در پیروزی انقلاب و تحکیم ارکان جمهوری اسلامی ایران داشته اند و در همه عرصه های دفاع از دین و میهن اسلامی خود پیشتاز بوده و قشرهای گوناگون را نیز به میدان های نبرد با طاغوت و مقاومت در برابر تهاجم نظامی و فرهنگی بیگانگان کشانده اند.
امام خمینی(س) به لحاظ تفکر کاملاً دارای شخصیتی معتدل بودند، نظر اعتدالی ایشان برگرفته از تعلیمات دینی است چرا که قرآن را به خوبی می شناختند و اعتدال در زندگی شخصی ایشان کاملاً مشهود بود. هیچ وقت حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط ندیدیم.
اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهم ترین گزارش های خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.
هدایت انسان، تمام مقصد مکتب وحی است؛ اما این هدف بزرگ در دین اسلام با هـر وسیله ای قابل توجیه نیست؛ چه آنکه رفتار شخص داعی باید نمونـه ای از آمـوزه هـای مکتب داعی باشد. امر هدایت از سوی خدا و رسـول (ص) مبتنـی بـر خیـرخـواهی و احترام به انسان است و لذا رعایت احترام و ادب در دعوت، ضروری اصـل هـدایت و عدم رعایت آن، نقض غرض احترام به انسان است. افزون به آن، پیـامی کـه همـراه بـا ادب و احترام باشد؛ امکان تأثیر بیشتری در مخاطب دارد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.