در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
در این روزها آدمی باید دلی از سنگ داشته باشد تا در تهران تحت تأثیر اندوه عمیق مردم قرار نگیرد؛ سوگواری بخش عظیمی از ملت ایران برای تدفین باور نکردنی امام که سه شنبه انجام گرفت، هنوز خاتمه نیافته در دانشگاه تهران و حوالی آن دیروز مجدداً صحنه های سوگواری دسته جمعی تکرار شد.
بسم اله الرحمن الرحیم. یک روز ظهر هنگام ناهار خدمت امام بودم، هیچ وقت سابقه نداشت ایشان مطالبه غذا کنند بلکه همیشه می نشستند تا هر وقتی غذا برایشان آورده می شد مشغول شوند. آنروز رو به من کردند و گفتند: «بگو غذا را بیاورند». ظاهراً خودشان هم متوجه این نکته شدند که بر خلاف همیشه غذا را مطالبه کرده اند، فوراً گفتند...
حجت الاسلام حاج سید علی اکبر ابوترابی فرد در سال ۱۳۱۸ در شهر قم در خانواده ای اهل علم متولد گردید. جد پدری سید علی اکبر، مرحوم آیت الله سید ابوتراب حسینی فرد، از علمای بزرگ شهرستان قزوین بود. جد مادری سید علی اکبر، آیت الله سید محمدباقر علوی قزوینی، از علمای بزرگ و مجتهدین بنام بود. سید علی اکبر ابوترابی در سن هفت سالگی جهت آموزش رسمی، پای به راه تحصیل گذاشت و پس از اخذ مدرک پایانی دوره ابتدایی، تحصیلات متوسطه خود را در رشته ریاضی ادامه داد و ...
لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان مؤسسین محترم حزب، مورد علاقه این جانب می باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه اندازی در این موقع از بزرگترین گناهان است.
حکومت ها وقتی حکومت های ملی نشد، وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی توانند یک حکومتی باشند. این به حسب کلی باید حکومت ها خدمتگزار مردم باشند، نه اینکه مردم از حکومت بترسند.
توصیه های یازده گانه امام خمینی به نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی به مثابه منشور نمایندگی، راهبرد تکالیف آنان را تبیین می کند.
عید، یعنی زمانه سرور و شادمانی، هنگامه پایکوبی و دست افشانی در اسلام نیز عید همانند هر مذهب و مسلکی وقت شادی و نشاط است نه زمانه حزن و اندوه، باید شاد بود و شادی کرد و شادی رساند. فطر و قربان که حق آن را برای مسلمین عید قرار داده است { جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً } و بعثت و غدیر حکایتی است از رابطه خلق و خالق، عبد ومعبود، وصل و وصول، عطا و بخشش حق و دریافت عبد و مخلوق...
در این فرازهای پایانی دعا، امام سجاد علیه السلام درخواست هایی را مطرح می کند که در آن لطافت و معرفت نهفته است و توجه به آن به ما می آموزد که باید چه بخواهیم و به دنبال چه باید برویم...
در این بخش از دعا، خواست اصلی، داشتن اعتقاد راستین به دور از انحراف و شک و تردید است، معرفتی که روشن بینی لازم را در راه برای وی فراهم سازد، در مسیر خویش دچار کج فهمی و غلط فهمی نشود، در بندگی حق و سپاس و حمد او کوتاهی نکند، و جایگاه حق را به سزا بشناسد و پاس دارد و در دام حیله های دشمن خدا گرفتار نشود...
در این دعا از ۲۳ کمال یا صفت الهی یاد و درخواست شده است که عبارتند از:بهاء، جمال، جلال، عظمت، نور، رحمت، کلمه، کمال، اسم، عزّت، مشیت، قدرت، علم، قول، مسائل، شرف، سلطان، مُلک، علوّ، مَنّ، آیه، شأن و جبروت. و در پایان به صورت کلی هر چه که خداوند به وساطت آنها اجابت می کند مورد درخواست قرار گرفته است...
در این بخش از دعا امام سجاد علیه السلام تقاضای خویش را از خداوند با سوگند دادن حق (و به عبارت دیگر با توسل) به حق این ماه، و حق عابدان این ماه می خواهد. اما ماه رمضان، همانطور که در بخش های اول دعا گذشت، ماه خدا و دارای فضایل فراوان است، و این نشان می دهد که این ماه در مجرای فیض حق تعالی از جایگاه ویژه برخوردار است...
خدایا من از تو می خواهم در آن آنچه تو را خشنود کند...
و ما را توفیق ده که در آن به تو تقرب جوئیم در سایه اعمال شایستهای که ما را به آن از آلودگی معاصی پاک نمایی...
و ما را در این ماه موفق گردان با خویشان خود با نیکی و احسان پیوند کنیم،واحوال همسایگان خود را با بخشش ودهش جویا شویم...
امر دوم در حقیقت «لیلة القدر» بدان که از برای هر رقیقه حقیقتی و برای هر صورتی ملکی باطنی ملکوتی و غیبی است...
ثُمَّ فَضَّلَ لَیْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَیَالِیهِ عَلَی لَیَالِی أَلْفِ شَهْرٍ...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.