یکی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانه عمل و زندگی جز ورق و کتاب منیت نمی یابد و دیگری در اول شب یلدای زندگی سینه سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است.
حضرت امام فرمودند: در تمام این زمینه ها مطالب را به مردم بگویید. درباره معلمان فرمودند: از معلمان بخواهید بر فعالیتشان در امر تعلیم و تربیت بیفزایند
در این پیام ضمن تذکر نسبت به پیدا شدن شرایط جدید با توجه به وضعیت جنگ بر طرح مسائل از طریق مجاری قانونی در مورد بعضی مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز اصلاحیه آیین نامه مصوب آن، تذکر راهگشا به شورای نگهبان مطرح کرده اند
حضرت امام با سید احمد زنجانی دوست بود و خیلی به او ارادت داشت. آقا شیخ محمد علی ادیب تهرانی هم از دوستان امام و گویا از اساتید ایشان بودند. و حاج آقا عبدالله آل آقا ، سید احمد زنجانی، سید محمد صادق لواسانی و حاج محمد علی ادیب از همه بیشتر با امام دوست بودند یک سید شوخی هم بود ...
به یاد دارم که گروهی از نظامیان در حضور ایشان با ارگ به اجرای سرود پرداختند و یا این که در روز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی؛ ارکستر سمفونیک تهران در جایگاه هیئت رئیسه مجلس، قطعاتی را اجرا کرد؛ در حالی که برنامه به طور زنده از تلویزیون پخش می شد و فقهای سخت گیر شورای نگهبان همگی در آن مجلس حضور داشتند و امام خمینی(س) هم آن را مشاهده می کردند و آن را منع نکردند
با آمدن آقای خمینی به پاریس و مردن کربن ایزوتسو معتقد بود که کسی که برداشت جدیدی از تشیع داشت آمد، و در عوض نماینده و مدافع فلسفه سنتی شیعه در اروپا از دنیا رخت بربست. بنا بر این ایزوتسو آمدن آقای خمینی و رفتن کربن را آمدن و رفتن دو تلقی و دو تفسیر از تشیع می انگاشت. جایگزین شدن تفسیری سنتی و غیر سیاسی از تشیع با تفسیری سیاسی و اجتماعی...
گویند حجّاج بن یُوسف- آن جنایتکار تاریخ- در آخر عمرش گفته است که خدایا مرا بیامرز، گرچه مىدانم همه مىگویند نمى آمرزى، و شافعى که این را شنید گفت: اگر چنین گفته شاید، و من ندانم که آن شقى توفیق چنین امرى را پیدا کرده یا نه. و مىدانم که از هر چه بدتر یأس است و تو اى دخترم مغرور به رحمت مباش که غفلت از دوست کنى و مأیوس مباش که خَسِر الدنیا و الآخره شوى
در راستای اهداف استعماری نوین آمریکا مبنی بر اصلاحات اجتماعی جهت کنترل خیزش های مردمی و تعارض آن با سیاست های سرکوبگرانه متکی بر نظام پلیسی و قدرت مخوف ساواک شاه، آخرالامر مقامات کاخ سفید، سیاستمدار کهنه کار و طرفدار پروپاقرص خود را روی کار آوردند...
ما احتیاج به رجالى متدین و قابل اعتماد داریم که در عضویت شورایى- پس از سقوط رژیم- شرکت کنند و داراى شرایطى باشند علاوه بر تدین و علاقه به اسلام...
حضرت امام خمینی(س) طی حکمی شورای انقلاب اسلامی ایران را موظف به دعوت چند کشیش برای برگزاری مراسم مذهبی گروگان های آمریکا کردند. شرایط انتخاب کشیشان نشان از دیدگاه ضد استکباری حضرت امام و دقت ایشان در این امر...
آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع دانشجویان گفت:کارهای بزرگی در دانشگاه اتفاق افتاده و اگر امام راحل(س) حمایت نمی کردند محال بود در اوایل انقلاب این دانشگاه تاسیس شود. آن زمان رویه این بود که همه چیز دولتی باشند و حتی چند مدرسه که غیر دولتی بودند نمی تواستند به خوبی فعالیت کنند.
روحانی فرزانه و عالم متعهد مرحوم حاج شیخ محمود مفتح از واعظان مشهور همدان بود که در نهایت اخلاص و صداقت روزگار می گذراند و چون وی در ادبیات عرب و فارسی تبحر داشت اشعار زیادی در مدح و منقبت و رثای اهل بیت سروده که ضمن زیبایی های لفظی از مضامین عالی و تاریخ صحیح ائمه و احادیث معتبر سرچشمه گرفته بود. وی علاوه بر سخنوری و وعظ در حوزه علمیه همدان به تدریس مشغول بود. در سال 1307 ش . در خانه چنین ادیب فاضل و وارسته فرزندی دیده به جهان گشود که او را محمد نامیدند
مطلب که به اینجا رسید حکایت هم تمام شد. عرض کردم آقا حکایت تمام شد، حکایت دیگر هم هست فرمود: کفایت می کند کتاب را ببند و بگذار سر جای خودش...
وقتی دارویی به امام داده می شد ایشان اول سوال می کرد که ناراحتی من چیست؟ من شرح می دادم و ایشان هم می پذیرفت. یکبار ایشان فرمودند من وقتی راه می روم مثل این است که روی ابر راه می روم. این جمله خود حضرت امام است. که فرمود: انگار پایم را می گذارم روی ابر کلفت و بعداً پایم به کف زمین می رسد. من هم از فرصت ها استفاده می کردم و آزمایشات و بررسی ها را انجام می دادم .
یکی از موارد نقض حریم خصوصی، فضولی و سرک کشیدن در زندگی و مسایل شخصی دیگران است که تمام عقول انسانی و مکاتب فکری بشری آن را تقبیح می کنند. آموزه های وحیانی و دینی نیز آن را به عنوان تجسس، زشت بلکه گناه دانسته و برای آن عقوبت اخروی سختی وعده داده است.
به قصد تقسیم پول به مدرسۀ خان رفتم و اعلام کردیم که از طرف امام قرار است به طلبه ها پولی داده شود. پس از آن به هر یک از طلبه ها چهل و پنج تومان پول دادیم و اگر کسی ادعا میکرد که اثاثیه یا پولش را هم از دست داده است، به همان مقدار به او پول اضافه میدادیم. هنوز ظهر نشده بود که از طرف امام پیغام آوردند که شیوۀ تقسیم پول ما مورد تأیید ایشان نیست. پیامآور گفت: «نظر امام این است که پول به کسانی که اثاث آنها در فیضیه غارت شده است یا مجروح شده اند، تعلق دارد، نه همۀ طلبه ها
روزی خدمت امام رسیدم و گفتم از آنچه در نجف فرمودید و ما شنیدیم و عشق میورزیدیم، دست برداشتید؟! امام تکانی خوردند که مگر چه شده و من مواردی را گفتم. امام گفتند من چه کنم. من کارها را به آقایان سپردم و این آقایان نه انقلاب را شناختند و نه مرا و نه مردم را و لذا به این صورت در آمد. در جلسه ای دیگر خدمتشان عرض کردم آقا شما اصول مالکیت را منکرید؟! با تعجب فرمودند این یعنی چه؟! عرض کردم متعرض اموال مردم میشوند. این قضایا را من خدمت امام عرض میکردم و امام متأثر میشد به گونه ای که در اکثر این جلسات من به گریه می افتادم
کارى که نه من و نه حاج سیداحمدآقا هیچکدام به خود اجازه این درخواست را از آقا نمىدادیم. روزى دور هم نشسته بودیم. خانم گفتند آقا، احمد و همسرش مىخواهند به مکه بروند. آقا فرمودند: خوب بروند. خانم گفتند آقا، مکه رفتن پول مىخواهد. آقا در جواب گفتند: هرکسى که مکه مىخواهد برود،پول مىخواهد؛ اگه پول داشته باشد مىرود و اگر نداشته باشد، نمىرود.خانم گفتند، خوب شما قرضشان بدهید. آقا گفتند: من قرض نمىدهم
امام خمینی(س) قرآن را با قرائت فعلی صحیح می دانست و بقیه قرائت ها را محل شک دانسته اند
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.