یکی چون من عمری در ظلمات حصارها و حجابها مانده است و در خانه عمل و زندگی جز ورق و کتاب منیت نمی یابد و دیگری در اول شب یلدای زندگی سینه سیاه هوسها را دریده است و با سپیده سحر عشق عقد وصال و شهادت بسته است.
مساله نظر امام خیمنی درباره این موضوع، نیاز دارد که ما به مطالبی که ایشان در این رابطه فرموده اند مراجعه کنیم. کرامت انسانی، مساله ای است که در قرآن مجید بسیار به آن پرداخته شده است. این اصلی است که « ما من عام الا و قد خص» یعنی هیچ مطلب خاصی نیست که در مواردی خاص صادق نباشد که بر این اساس این کرامت بعضی اوقات توسط خود انسان ضایع می شود. شخص بر اثر سرپیچی از حدود الهی کرامتش را زیر پا می گذارد. لذا در قرآن می فرماید« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ[1] »و در ادامه می فرماید: « ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ[2]». زیاد هم شنیدیم که انسان در «اوج» از ملک بالاتر است و در «حضیض» از حیوان پست تر.
ما به نصوص مراجعه می کنیم می بینیم که جهاتی را اهل بیت علیهم السلام رعایت کرده اند یکی مسئله رفع فقر است چون می دانیم از مهمترین وظایف یک حکومت رفع جهل و فقر است، خلفای بعد از پیغمبر اکرم که بعنوان خلیفه روی کار می آمدند حکومت خودشان را انجام می دادند ولی اهلبیت آن وظیفه واقعی حکومت را که رفع فقر و جهل بوده را انجام می دادند. می دانیم که اهل بیت این همه شاگرد تربیت می کردند و اهل بیت می رفتند بالین سر فقرا که جا نداشتند و در ظله بنی ساعده و مانند آنها می خوابیدند بالای سرشان نان و خرما می بردند، روایات متعدد در این مورد داریم رفع فقر و جهل را اهل بیت می کردند ولو این که شیرینی و لذت دنیوی حکومت را خلفا می بردند.
اسلام دین کامل و جامع و جهانشمول است و برای ادارۀ جهان به عنوان آخرین دین عرضه شده است. ما معتقدیم که اسلام می تواند به بهترین شکل جهان را اداره کند. احکام اولیه متکفل این امر است. احکام ثانویه که مسلماً خود از اسلام است برای موارد اضطرار و حل معضل اجتماع و مسلمانان است.
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نامه ای از یکی از علاقمندان منتشر کرد که حاوی گلایه و سؤالی درباره مشکلات معیشتی مردم از یادگار امام بود.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری که با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران گفتگو می کرد در پاسخ به این پرسش که "روزنامه جوان روز 4 شنبه مصاحبه ای را با جناب اقای شجونی ترتیب داده که در آن مطالبی علیه جنابعالی ، بیت حضرت امام و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام مطرح شده است .
امام در اجتهاد، زمان و مکان را مؤثر می دانستند که این برای ما بسیار راهگشاست.
یادم می آید که حضرت امام همیشه در پایان جلسه درس آهسته ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه را بر زبان می آوردند و این برای سالکین الی الله و طلاب حقیقت و برای همه، یک درس بود؛ چون همین توجه به کثرت و انصراف از وحدت، گرچه به حساب وظیفه و جزئی هم باشد، آینه دل را کدر می کند و آن وقت است که استغفار کأنّه برای انسان قرب می آورد
امام وقتی در پاریس بودند ، برای حل مشکل سوخت مردم در آن زمستان سرد گروهی را تعیین کردند که تقریباً سالخورده بودند. جوان ترین شان من بودم. بعد که شورای انقلاب را تشکیل دادند، هسته ی این شورا از ما شکل گرفت که پنج نفر بودیم. آقای مطهری در مراجعت از سفر پاریس، دستور امام را مبنی بر تشکیل شورای انقلاب آوردند.
امام منطقی را ایجاد کرد که نسبت به گذشته تفاوت جدی دارد، یعنی آنچه که بر منطق دین شناسی گذشته حوزه های شیعی حاکم بود، با آنچه که مثلاً بعد از این دوره اتفاق افتاد، وقتی مقایسه می کنیم به نکات برجسته و قابل توجهی می رسیم.
یک سال و نیم است که یک روزنامه ای را ارمنی های مقیم فرانسه چاپ می کنند و از بدو تأسیس این روزنامه تا به حال، وقایع ایران را دنبال کرده اند و رهبری شما را در طی نهضت اخیر به وضوح مطالعه کرده اند و می خواستند اگر اجازه بفرمایید چند سؤال از خدمتتان بکنند.
در پانزدهمین روز پیروزی انقلاب، حضرت امام خطاب به ارامنه ای که کنار ایشان نشسته اند با تأکید بر اینکه «ما برای اقلیتهای مذهبی احترام قائل هستیم و اینها اهل ملت ما هستند و اهل مملکت ما هستند» برای آنها در سایه اسلام، زندگانی مرفه و آزاد همراه با سربلندی آرزو می کند.
این عمل امام بسیار ظریف است و نیز مطلب بسیار مهمی است؛ چرا که ممکن است فرد آنقدر دچار گرفتاری شود که حالت نفس خویش را در مکاشفه ببیند و بدین جهت در این راه خطرهایی است که بدون استاد نمی توان جلو رفت و بیان این مطلب بسیار فنی و دقیق است
رعایت مردم در معاشرت جمعی، حاکی از اعتقاد و پایبندی به حقوق آنان است که همواره مدّ نظر و مورد عمل امام خمینی بوده است. سکوت و بی تفاوتی در هنگام مشاهده اقدام های ناپسند نسبت به مردم، نقش به سزایی در کاهش اعتبار اخلاقی و اجتماعی رهبران و نیز تضعیف روابط عاطفی شان دارد. از این رو حضرت امیر(ع) از مالک اشتر می خواست که محل حکمرانی خود را بی حاجب و نگهبان نگهدارد تا مردم به آسانی با او دیدار و گفت وگو کنند.
امام خمینی، با درک و شناخت کامل از آدم و عالم، با جامعیت در علوم نظری وعملی، با زهد و وارستگی و شجاعت و قدرت در تصمیم گیری، چهارچوب حکومت اسلامی را مشخص کرد و جامعۀ آرمانی خود را بارها و بارها در طی مصاحبه ها، سخنرانی ها، تقریرات، ترسیم کرد. او با زندگی ساده و بی تکلّف، با این که در قلب ها جای داشت، آن همه عظمت و بزرگی را به رنگ ریا نیالود و جان قدسی خویش را اسیر آفت حقیقت سوز مقدس مآبی نکرد.
ولادت حضرت محمد(ص) به اتّفاق نظر شیعیان در ۱۷ ربیع الاول در سال عام الفیل است، ولی برخی از مسلمانان، این واقعه را در روز دوازدهم این ماه دانسته اند. اما آنچه که نزد همه مسلمانان مشترک و مورد پذیرش است این است که میلاد پیامبر اکرم تحولی بزرگ در زندگی بشریت به وجود آورد. حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام)، ششمین امام شیعیان نیز در روز 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری، در مدینه، چشم به جهان گشود.
موضوعی که حضرت امام(س) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر آن پافشاری داشتند، عدم اختلاف بین مردم، روحانیون، انقلابیون و گروه های مختلف بود و آن را آفتی بزرگ برای پیروزی می دانستند. از این رو خود ایشان نیز در اختلافات وارد نمی شد و دیگران را نیز به پرهیز از آن توصیه می کرد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.