آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی گفت: دشمنان خواب خیلی آشفته ای برای کشور دیده بودند، ولی خون شهدا اجازه تحقق این خواب ها را نداد که باعث شد امروز با افتخار از این نتیجه یاد کنیم.
پنجمین کارگروه برنامه ریزی همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (س) با وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۱) با حضور امین عارف نیا، معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات و همچنین حجت الاسلام علی ملانوری، معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار و در خصوص همکاری های دو جانبه تبادل نظر شد.
محمدعلی انصاری، سرپرست حرم مطهر امام خمینی(س) در در جلسه هم اندیشی بزرگداشت ولادت حضرت زهرا(س)، امام خمینی و روز زن در حرم حضرت امام، گفت: بحث اساسی این است که تا تحقق اراده و فکر امام و بستری که امام ایجاد کرد چقدر فاصله داریم؟ چقدر مبانی امام را درست به جامعه تفهیم کرده ایم؟ در مورد دختران و زنان که متأسفانه برخی از آنها در آستانه فاصله گرفتن از مبانی انقلاب هستند، چقدر ما کار کرده ایم؟ این سؤال اساسی را متولیان فرهنگی کشور باید از خودشان بپرسند. 43 سال بعد از پیروزی انقلاب وقت کمی نیست و ما باید پاسخگو باشیم.
حضرت امام همیشه از دیپلمات ها دفاع می کردند؛ در زمان جنگ بحث قطعنامه 598 را دیپلمات ها در زمان امام دنبال کردند. امام علیرغم آنکه بر ادامه جنگ تأکید داشتند ولی همزمان با تأکید بر دیپلماسی از اقدامات دیپلمات ها حمایت کردند و با وجودی که پذیرش قطعنامه برای ایشان بسیار سخت بود و آن را به نوشیدن جام زهر تعبیر کردند آن را پذیرفتند. امام دیپلماسی را به عنوان یک ابزار در کنار کار نظام و کار میدان نگاه داشتند. در واقع میدان و دیپلماسی در کنار هم دو ابزار مورد توجه امام بودند.
از منظر اسلام حقوق شهروندی و حقوق انسانهایی که در کنار همدیگر زندگی می کنند، صرف نظر از عقیده، خصوصیات اخلاقی، مذهب و گرایش است. اسلام می گوید امکانات باید به طور مساوی برای همگان تقسیم شده، بطوریکه بتوانند از فرصت های شغلی، مسائلی مانند امنیت، عدالت، آزادی بطور علی السویه برخوردار باشند.
فرمان هشت ماده ای امام بازتاب و پیامدهای زیادی را در جامعه آن روز از خود به جای گذاشت؛ باید گفت، معنا و مفاد فرمان هشت ماده ای به رسمیت شناختن حقوق افراد در جامعه و حاکمیت قانون است و فقدان این دو، از مشکلات تاریخی نظام سیاسی در ایران است.
رابطه خوب داشتن به این هست که شما چطور عمل کنید که احترام و اعتماد طرف مقابل را، جلب کنید. این کار مهمی است. جلب اعتماد و احترام طرف مقابل به این معنی نیست که نسبت به او بیش از اندازه تعارف و مجامله کنید و یا تملق بگوئید و یا حالت وادادگی نسبت به او داشته باشید. داستان اینگونه نیست. بلکه این هست که منطق رفتاری شما مفهوم باشد و دچار افراط و تفریط نشود و در عین حال بخش های تأثیرگذار درون کشورتان هماهنگ با سیاستی که در پیش گرفته اید باشد.
«رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)» با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با اعضای علمی و اجرایی کمیته برگزاری همایش «بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی(س)» دیدار و گفت گو کرد.
امام خمینی امیدوار بود پس از انقلاب یک حکومت نمونه در ایران شکل بگیرد که با همه دولت های آزاد و دموکراتیک روابط حسنه داشته و برادر باشد. (همان، ج ۵، ص ۴۹۱) ایشان بر اساس اصول اسلامی و سیره پیامبر اسلام(ص) می فرمود: ما بشر دوست هستیم، چنان که پیغمبر ما بشر دوست بود. با همه اقشار بشر، با تمام مستضعفین عالم، روابط حسنه برقرار می کنیم، به شرط این که روابط متقابل و احترام متقابل باشد.
...این چهره های شما و آن حال بشاشتی که در چهره های شما دیده می شود، این خودش پیروزی است و من امیدوارم که شماها انقلاب ایران را عملاً، صادر کنید به کشورهای دیگری که می روید و امیدوارم که در جهان شما پیروز باشید...
امام خمینی در اولین سخنرانی خود که پس از تبعید به عراق داشتند به مسائل مهمی از جمله مسئولیت علمای اسلام و سران ممالک اسلامی اشاره کردند.
مکتوب پیش روی شما، تنظیم شده ی مباحثی است که در طول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در حوزه ی علمیه ی قم ارائه شده است. پایه ی بحث های فقه همانند اکثر بزرگان معاصر براساس مباحث کتاب مکاسب محرمه شیخ انصاری است که البته با اندکی تغییر و انتخاب موضوعات متناسب با یکدیگر، آن ها دسته بندی شده و مورد بحث قرارگرفته است.
خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین شدن فرهنگ آموزندۀ اسلامی ـ ملی و انقلاب فرهنگی در تمام زمینه ها در سطح کشور آنچنان محتاج تلاش و کوشش است که برای تحقق آن سالیان دراز باید زحمت کشید و با نفوذ عمیقِ ریشه دار غرب مبارزه کرد.
امید است کمال احتیاط را در امور مراعات فرمایند...
حضرت امام خمینی هم اندیشه سیاسی و هم مباحث جامعه شناسانه درباره سیاست ابراز فرمودند. بنابراین این دو ساحت دیدگاه امام را باید از هم جدا کنیم. از جهت اندیشه سیاسی اشکال مختلفی از اندیشه سیاسی امام را می توان از یکدیگر جدا کرد. یکی بحث عرفان سیاسی است. چون امام عارف بودند از عینک عرفان به سیاست نگاه کردند و بحث هایی را مطرح کردند. مهمترین کلید واژه ای که عرفان سیاسی امام بر آن استوار است بحث صراط و بحث صراط مستقیم است.
آیت الله سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه پژوهش باید راجع به درد امروز جامعه باشد، افزود: در مجموعه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، باید از پرداختن به امور انتزاعی فاصله بگیریم و وارد مسائل عینی تر و بحث های چالشی شویم. پژوهشکده باید سنگری برای دفاع در برابر شبهات و سوالات باشد؛ کار انتزاعی را دیگران هم می توانند انجام بدهند. این مجموعه با این هدف شکل گرفته که موضوع روز را بیشتر بگویند.
برنامه های دانشگاه های ما مانند دانشگاه شیراز، دانشگاه ملی در آمریکا طراحی می شد! امام می گفت که دانشگاه باید بر اساس تمدن جامعه خودمان حرکت کند. باید دروس برآمده از فرهنگ خودمان داشته باشد. دانشجو باید تمرین سیاست و تجربه کند. خطاهای گذشته و فعلی را درک کند و برای سازندگی از تجربیات استفاده می کند. اساتید و دروس دانشگاهی در تاریخ بیانگر مظلومیت جامعه ماست. دانشجو باید در رفع معظلات حرکت کند و خطاهای دوره پهلوی نباید تکرار بشود. نباید ساسیت کاری و سیاست بازی در کار باشد.
مقرر فرمایید سازمان بازرسی کل کشور با سرعت عمل رسیدگی کرده به مقامات قضایی گزارش دهند و اگر شکایاتی به دادستانیها رسید، با سرعت رسیدگی نمایند؛ و اشخاص یا گروههایی که مرتکب این نحو اعمال غیر شرعی و غیر قانونی می شوند احضار و پس از اثبات جرم به مجازات برسند. و لازم است این جانب را از مسائل مذکور مطلع نمایید
آیت الله العظمی نوری همدانی اظهار داشت: «امروز فتنه و فساد زیاد شده و برخی دشمنان با هم اتحاد دارند تا بتوانند ایران اسلامی را به زمین بزنند؛ اما به فضل خدا کاری از پیش نخواهند برد.»
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.