حضرت امام ضمن مبارک شمردن عید نوروز بر فقیر و غنی و پوشیدن جامۀ نو در این روزها، رفتن به کوه و صحرا و باغ و بـستان را سـتوده است. ایشان نو شدن بهار و سال جدید را فرصتی برای نزدیک شدن هر چه بیشتر به خدا دانسته است.
در اسلام به طور کلی چنین بابی وجود ندارد و این امور جزء شئون علمای دین نیست. هر دختر و پسر و زن و مردی خودشان می توانند به اجرای صیغة نکاح مبادرت کنند. همان سهولتی که در خرید و فروش و اجاره هست، در عقد نکاح هم هست...
نماز و متعلقات آن در اندیشه حضرت امام(س) جایگاه رفیعی داشته و ایشان جدا از آن که سه جلد کتاب بسیار علمی و عرفانی در مورد نماز تألیف کرده اند.( سرالصلوه، آداب الصلوه و الخلل فی الصلوه). از سیره عملی ایشان هم خاطرات و سخنان بسیاری نقل شده که همگی آموزنده است.
امام را که به ترکیه تبعید کردند، نفس راحتی کشیدند. نمی دانستند که برای مردان خدا دوری و نزدیکی فرقی ندارد آنها از دور هم که شده هدایتگرند. چندی بعد اما باز نفس کشیدنشان سخت شد اما خودشان را به راه دیگر می زدند که یعنی ما موفق شده ایم.
دیدگاه های متعددی در مورد انتفاضه مطرح است، اما آنچه که با قطعیت بیشتری می توان ادعا کرد این است که خودجوشی و مردمی بودن انتفاضه اولین مشخصه آن و اسلامیت وجه غالب آن بود و هراس اسرائیلی ها هم از همین مشخصه هاست.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تأکید کرد: بیش از هر زمانی نیاز به پرداختن به اندیشه امام و احیاء نام امام خمینی احساس میشود. همه ما و به خصوص حوزه به اندیشه امام نیاز داریم. حوزه انقلابی حوزه ای است که در تراز اندیشه امام باشد.
احیاء آثار امام به صورت گسترده، احیاء فکر و اندیشه راه و رسم اوست. خوشبختانه در این موضوع کارهای خوبی انجام گرفته است فقط یک موضوع باقی مانده و آن آثار ادبی ایشان است.
آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) اشاره کرد: عدّه ای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد می خواهند کار امام را تضعیف نمایند و عده ای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار می دهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانه های مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزه های علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.
سید حسن خمینی با تأکید بر اینکه امام در انقلاب سال 57 عزت مسلمانان را زنده کرد، گفت: ان شاء الله فلسطین زیر بار ظلم نمی رود و علتش این است که انظلام در میان آنها وجود ندارد. آنچه که امروز در فلسطین زیر آوارها می رود، دروغ سردمداران اروپا و آمریکا و دروغ آشکار عبور از ارزش های انسانی است که برای خودشان سپر می سازند. آنچه که امروز زیر آوارها به شهادت می رسد، مظلومیتی است که همه ما را باید به فریاد وادارد.
نکته حائز اهمیت از نگاه بینشی حضرت امام می تواند قطعیت پیدا بکند دفاع از آرمان فلسطین است و جایگاه ایده آل مقاومت هرچه به رویکرد آرمانی و محو اسرائیل نزدیک تر شود در واقع جامعیت ژئوپلیتیک جهان اسلام در سطح منطقه به عنوان یک کارکرد پردامنه شکل خواهد گرفت و این برآمده از نهضت امام و بینش سیاسی حضرت امام در دفاع از جایگاه و خاستگاه و آرمان های فلسطین است.
بسیار انگشت شمار می باشد. در اکثر اجازات صادر شده موجود، اجازه مصرف وجوهات به مقدار معاش، به همه افراد داده شده؛ که شأنیت افراد نیز، در میزان این اجازه در نظر گرفته شده است.
دربارۀ اجازۀ اجتهاد و این که آیا امام خمینی به کسی اجازه اجتهاد داده است یا خیر؟ من جایی هم ندیدم که نقل شده باشد، ایشان به کسی اجازه کتبی اجتهاد داده باشد. فقط ایشان دربارۀ آقای قدیری تصریح کرده است که من ایشان را مجتهد می دانم. یا مثلاً از ارجاعی که به آقای منتظری در مسائل فقهی داده است، پیداست که ایشان را مجتهد می دانسته است. غیر از اینها اجازه کتبی وجود ندارد.
چهاردهم آبان ماه بود. امام از نوفل لوشاتو رهبری نهضت را عهده دار بودند. درست روز سیزدهم آبان یعنی یک روز قبل دانش آموزان در محوطه دانشگاه تهران به گلوله بسته شده بودند. حالا اما امروز شهر به آتش کشیده شد بی آنکه نیرویی نظامی وارد عمل شود و جلوی آن را بگیرد. شاه گمان کرد با این کار می تواند دامن انقلابیون را لکه دار کند اما تیزهوشی امام نقشه اش را بر ملا کرد.
همان طور که ما در دین اسلام داعش را داشتیم، صهیونیسم موجود داعش جهان یهودیت است؛ فقط با یک تفاوت که جنایت کارتر و خون ریزتر است. از نظر تحلیلی هیچ فرقی بین صهیونیسمی که امروز در سرزمین های اشغالی می بینیم و داعش وجود ندارد. هر دو اینها انضمام جهل و دین یا انضمام جهل و ادعای دینی هستند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.