ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

امام خمینی درباره مفهوم زهد می ­نویسد: زهد به حسب لغت، عبارت است از ترک شی و اعراض از آن و بی­ میلی و بی‏ رغبتی به آن، و به معنی قلیل شمردن و حقیر شمردن نیز آمده. زهدِ اصطلاحی اگر عبارت باشد از ترک دنیا برای رسیدن به آخرت، از اعمال جوارحی محسوب است و اگر عبارت باشد از بی­ رغبتی و بی ­میلی به دنیا ـ که ملازم باشد با ترک آن ـ از اعمال جوانحی محسوب ­شود. بالجمله در معنی زهد، بی­ رغبتی و بی­ میلی که از صفات نفسانیه است، مأخوذ است.

عناوین مطالب اخلاق و عرفان

ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

امام علی(ع) بنیان و اساس گذشت و مهرورزی است که اکنون در بستر شهادت آرمیده است. ندا رسید که برای علی (ع) شیر بیاورید تا بهبود یابد. نخستین ظرف شیر را که برای او آوردند، پرسید: «آیا از این شیر به او (ابن ملجم) هم داده ­اید؟» گویا نه این­که ضربتی خورده و دشمنی ­ای بین او و قاتلش بوده است. آیا تاریخ چنین سینه ­ای دریاگون با چنین گذشت و شفقتی نسبت به قاتل دیده است.

ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

قناعت، به معنای «دوری از زیاده­ خواهی و پرهیز از تبذیر و اسراف و رضایت به قدر کفاف» می­ باشد. قناعت هرگز به گستردگی مال مربوط نمی­ شود و به این معنا نیست که انسان حتماً باید در هنگام فقر و تنگدستی قناعت ورزد؛ بلکه این ویژگی همواره کارآمد بوده و انسان توانمند نیز باید قانع باشد و در زندگی خود با قناعت، راه میانه روی را پیش گیرد؛ نه اینکه ثروت و توانگری سبب بالا بردن خرج و مخارج زندگی بشود و اسراف و تبذیر نماید.

ره توشه ماه مبارک رمضان (18) / دعا و نیایش

ره توشه ماه مبارک رمضان (18) / دعا و نیایش

فاطمه زهرا(س) برترین الگوی دعا است؛ او که از مردم مدینه بسیار بی ­وفایی و جفا دید، اما همچنان آنان را دعا می ­نمود و زمزمه دعای او برای همسایگان در نیمه ­شب قطع نشد. اسماء بنت عمیس نقل می ­کند که در روزهای پایانی عمر شریف فاطمه(س) روزی مشغول راز و نیاز با خدای خود شد. جلوتر رفتم دیدم که رو به قبله نشسته و با حالت زار و بیمار دست به دعا برداشته می ­گوید: پروردگارا از تو می­ خواهم که از گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان من درگذری.

ره توشه ماه مبارک رمضان (14) / تواضع

ره توشه ماه مبارک رمضان (14) / تواضع

تواضع، به معنای «فروتنی، افتادگی و دوری از خودبرتربینی» است که از جمله اوصاف برگزیدگان و مؤمنان است. انسان موحد که خدای بلند مرتبه را سرچشمه کمال می داند و باور دارد که هر نعمتی از جانب خداوند است، در برابر دیگر انسان­ ها فروتنی می نماید و هرگز خود را از دیگران برتر نمی شمارد. البته این به معنای اظهار عجز و زبونی نیست؛ بلکه مؤمن در عین خاکساری و افتادگی، توانمند و عزّتمند نیز هست؛ اما در برابر دیگران جانب فروتنی را برمی گزیند.

خدای تبارک و تعالی ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه با همه اسماء

خدای تبارک و تعالی ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه با همه اسماء

ما مهمان های خوبی نبودیم برای خدای تبارک و تعالی. ما را دعوت کرد به ضیافت، او میزبان بزرگ و ما میهمانان هیچ. چه بگوییم در مقابل این نعمت بزرگ الهی که ملت ها را دعوت کرده است به ضیافة اللَّه، ضیافة اللَّه با همه اسماء. و ما چگونه شکر این نعمت را بجا بیاوریم. ما که خودمان را می‏ شناسیم که هیچ نیستیم و هر چه هست، اوست. لکن او عنایات خاصه خودش را مبذول می‏ کند و ما را میهمان و خودش را می زبان ما قرار می‏ دهد.

بازخوانی غزلی عرفانی از حضرت امام (س)

بازخوانی غزلی عرفانی از حضرت امام (س)

سروده های امام خمینی، بازتابی از همان جذبه های شورانگیز است که فضای اندیشه و جان آن عارف بالله را پر کرده بود. اشعار او که ره آورد عالم قدس است خوانندگان را همراه خود به سیر در عوالم معنوی و گلزارهای معرفت می برد و در هر بیت، بابی از مقامات عرفانی و منازل سیر و سلوک می گشاید.

اخلاق و سلوک امام با مردم

اخلاق و سلوک امام با مردم

در آغاز آن دوران در بین راه بارها حضرت امام را زیارت کردم که از حرم مطهر حضرت معصومه‏(ع)‏ یا از درس برمی گشتند. ایشان را در مسیر راه اغلب کسی همراهی نمی کرد. علت آن را روزی از پدرم پرسیدم و جواب شنیدم که ایشان پرهیز دارد از اینکه کسی پشت سرشان حرکت کند. اگر هم کسی پشت سر ایشان حرکت می کرد، با احترام و ادب از او خواهش می کردند که به زحمت نیفتند و بروند.

مروری بر برخی از دیدگاه های فقهی امام  خمینی(س)

مروری بر برخی از دیدگاه های فقهی امام خمینی(س)

یکی از مسائلی که در حول و حوش فعالیت های مجلس خبرگان مطرح شد شایعه تصویب قوانینی بر ضد زنان در آن مجلس بود. قضیه از این قرار بود که گروهی از عناصر ضد انقلاب به همراه جمعی از گروه های معاند ـ که می‏ کوشیدند از هر وسیله‏ ای، عاملی برای ایجاد آشوب و جنجال درست کنند ـ با انتشار بیانیه‏ ای (در تاریخ 6 آبان 1358)، مجلس خبرگان را متهم کردند که درباره مسائل مربوط به طلاق و ازدواج و حقوق زن و مرد، قوانینی به ضرر زنان تصویب کرده است.

یکی از اهداف نهضت امام، بیدار کردن روح و جان ملتها بود

یکی از اهداف نهضت امام، بیدار کردن روح و جان ملتها بود

سید حسن خمینی در مراسم گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کراچی گفت: کی از اهداف امام حرکت در جهت بیدار کردن روح و جان ملت های اسلامی از جمله ملت ایران است و از این منظر است که امام به دغدغه های مشترک همه جوامع اسلامی از جمله مسأله اسراییل اشاره می فرمودند و همیشه بر بیداری ملت ها توجه می دادند.

دقت نظر امام در صرف وجوه شرعیه

دقت نظر امام در صرف وجوه شرعیه

تمام وجوهی که نزد خودم و نزد آقای خلخالی است وجوه شرعیه است و یک فلس آن مال شخصی که مربوط به ورثه شود نیست مگر یک پاکت که مختصر وجهی در آن است و پشتش نوشته شده: «مال شخص خودم است». آقایان این وجوه را به طور شهریه، به هر نحو صلاح می ‏دانند، در حوزه ‏های علمیه مصرف نمایند.

هشدار امام به روحانیون نسبت به برداشت های غلط از احکام اسلام

هشدار امام به روحانیون نسبت به برداشت های غلط از احکام اسلام

امام خمینی در این سخنرانی که در مدرسه شیخ انصاری نجف ایراد شده است به روحانیون نسبت به برداشت های غلط از احکام اسلام هشدار دادند و متذکر شدند اسلام دینی چند بعدی است و بین سیاست و دین جدایی نیست. همچنین امام به فحشا در جشن هنر شیراز اشاره کردند.

صفحه 3 از 3 1 | 2 | 3

پیش خوان

دلیل جاودانگی یاد و نام امام خمینی (3)

عدالت پیشگی

دلیل جاودانگی نام و یاد امام خمینی (2)

فروتنی

دلیل جاودانگی نام و یاد امام خمینی (1)

ایثار و فداکاری

پیشنهاد سردبیر

دلیل جاودانگی یاد و نام امام خمینی (3)

عدالت پیشگی

دلیل جاودانگی نام و یاد امام خمینی (2)

فروتنی

دلیل جاودانگی نام و یاد امام خمینی (1)

ایثار و فداکاری