دین، دینداری و اندیشه دینی
یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲
گزیده ای از فرمایشات امام خمینی در منقبت ابعاد عرفانی شخصیت حضرت زین العابدین علی(ع)

گزیده ای از فرمایشات امام خمینی در منقبت ابعاد عرفانی شخصیت حضرت زین العابدین علی(ع)

قدری تفکر کن در حالات علی بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم می‏ کند.

سه شنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۰
 ژرف نگری، بازشناسـی موضـوعی و بررسی گسترده در اقوال و ادلّه از مزیت های کتاب حکم شرعی دشنام و بهتان است

ژرف نگری، بازشناسـی موضـوعی و بررسی گسترده در اقوال و ادلّه از مزیت های کتاب حکم شرعی دشنام و ...

اگرچه «دین» را مجموعه ای از عقاید، اخلاق و احکام دانسته اند و فقه را دانش فهم قوانین و احکام عملیِ خدای سبحان تعریف نموده اند که فقیهان بر پایه ی روش تحقیقِ اجتهادی، به استنباط آن ها از منابع مشخص، اقدام می کنند، امـا گـوهر دیـن و مقـصود متعالی آن را نمی توان منحصر در فهم و تفهیم احکام عملی دانست؛ چه که حقیقت دین و گوهر درخشان و هدایتگرِ آن، آمیزه ای از سه ساحت عقاید، اخلاق و احکام است . بنابراین، تقلیل دین به اصول و فروع، و وانهادن اخلاق، تحریف آن حقیقـت والا و تعالیبخش، و انحراف از مسیر کمال و سعادت است . چنان کـه تحدیـد تفقّـه، بـه فقـه الأخبار یا فقه کتاب و سنت، یا توسعه ی قلمرو احکام دین به هر آنچه در عالم است، و همچنین متورم ساختن فقه، نیز تحریفی آشکار، زیـان بـار و قطعـاً ابتـر و بـی سـرانجام خواهد بود. و نیز، بی اعتنایی به آموزه های کتاب و سنت و جستن مـسیر سـعادت، از رهیافـت انحصاری عقل و عرف، سرانجام به جمود و شیء گشتگیِ انسان منتهی شده و انسان را از حرکت و پوییدن مسیر تعالی و کمال، باز می دارد. آری، دین و تفقّه در آن را ، اگر از حصار و بند چنین قرائت های افراطی و تفریطـی رها نکنیم، آنچه از حقیقت تعالی بخش دین در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، نه تنها پیش برنده و هدایتگر نیست که قرائتی کاریکاتوری و غیر واقع بینانه خواهد بود که در نهایت، به عبور از دین یا غرق شدن در تحجر خواه

چهارشنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۶:۵۵
ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

ره توشه ماه مبارک رمضان؛ زهد و دوری از دنیا

امام خمینی درباره مفهوم زهد می ­نویسد: زهد به حسب لغت، عبارت است از ترک شی و اعراض از آن و بی­ میلی و بی‏ رغبتی به آن، و به معنی قلیل شمردن و حقیر شمردن نیز آمده. زهدِ اصطلاحی اگر عبارت باشد از ترک دنیا برای رسیدن به آخرت، از اعمال جوارحی محسوب است و اگر عبارت باشد از بی­ رغبتی و بی ­میلی به دنیا ـ که ملازم باشد با ترک آن ـ از اعمال جوانحی محسوب ­شود. بالجمله در معنی زهد، بی­ رغبتی و بی­ میلی که از صفات نفسانیه است، مأخوذ است.

یکشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
برخی از دیدگاه های فقهی امام

آیت الله هاشمی رفسنجانی

برخی از دیدگاه های فقهی امام

امام در اجتهاد، زمان و مکان را مؤثر می‏ دانستند که این برای ما بسیار راهگشاست.

سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۹:۱۶
تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

سید جواد ورعی

تعریف فقه از نگاه امام خمینی(س)

امام خمینی در تعریف خود از علم فقه، جایگاه آن را نیز روشن می کنند. «علم فقه» از نظر رسیدن به مقام قرب الهی و در رتبه بندی علوم -به اعتبار غایتی که دنبال می کنند - در رتبة متأخر از «علم به معارف» قرار دارد. مقصود از علم به معارف، آگاهی از جهان آفرینش، مبدأ نظام هستی و اسماء و صفات او، توحید، معاد و احوال قیامت، نبوت عامه و خاصه و امامت است که از آن ها به اصول اعتقادی یاد می شود و عرفان، حکمت و کلام عهده دار آن هستند.

یکشنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

ویژگی های معنوی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) نمونه کامل و مصداق بارز این سخن شریف امام صادق(ع) است که: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم...»؛ ایشان در زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی خویش چنان زیست که گفته اش بر کرده اش پیشی نگیرد. همچنان که اجداد طاهرینش که رهبران مطلق بشریت می باشند چنین بودند.

شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱:۴۶
نقش وقف در فقرزدایی

حجت الاسلام و المسلمین ناصر شهیدی

نقش وقف در فقرزدایی

یکی از کارکردهای مهم وقف، فقرزدایی از جامعه است. با گسترش فرهنگ وقف می توان میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش داد؛ زیرا وقف یکی از راه های توزیع مجدد درآمد است و با توزیع مجدد درآمد، سرمایه های جامعه در اختیار همگان قرار می گیرد و با بهره مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه های تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می شود.

یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
ویژگی اصلی مکتب عرفانی امام خمینی (س) تلازم عرفان با فقه است

ویژگی اصلی مکتب عرفانی امام خمینی (س) تلازم عرفان با فقه است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به شاخصه های عرفان امام خمینی(س) اشاره کرد و گفت: عرفان امام(س) تلازم میان شریعت، طریقت و حقیقت بود که دستیابی به آن جز با عمل به شریعت امکان پذیر نیست؛ عرفانی که تسلیم محض آموزه های دینی است و تا آخرین لحظه با شریعت همراه است.

چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۹:۹
در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

دعای عرفه در منظر امام خمینی(س)

در دعای عرفه حضرت سید الشهدا مسائلی هست که ما از آن غافلیم

ما مفتخریم که ادعیه حیاتبخش که او را «قرآن صاعد می ‏خوانند از ائمه معصومین ما است. ما به «مناجات شعبانیه» امامان و «دعای عرفات» حسین بن علی- علیهما السلام- و «صحیفه سجادیه» این زبور آل محمد و «صحیفه فاطمیه» که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است [و] از ما است. [مفتخریم]

یکشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۶
استاد اخلاق چه شرایطی باید داشته باشد؟

درس گفتار شرح کتاب چهل حدیث/1:

استاد اخلاق چه شرایطی باید داشته باشد؟

دوشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵
دکتر محمود شیخ: امام خمینی، صوفیگری را پرتگاه عرفان و تصوف حقیقی می دانست

درباره عرفان امام خمینی/1

دکتر محمود شیخ: امام خمینی، صوفیگری را پرتگاه عرفان و تصوف حقیقی می دانست

امام بیشتر از جهله متصوفه، بر ظاهرگرایانِ صرف خرده می­ گیرد و در سرتاسر آثارش می­ توان شواهدی از انتقادات گزنده بر ظاهرگرایان یافت. او کسانی را که مردم را به صورت محض دعوت می‏ کنند و از آداب باطنی باز می‏ دارند و می­ گویند شریعت جز صورت و قشر، معنی و حقیقتی ندارد، شیاطین طریق و خار راه می­ داند که سالک باید از شر آنها به خدا پناه برد؛ زیرا نور فطرت را در انسان می‏ کُشند و حجاب­ های تقلید و جهالت و عادت و اوهام را به روی آن می‏کِشند و بندگان خدا را از وصول باز داشته، قلوب صافی بندگان را به دنیا و جهات مادّی و جسمانی و عوارض آن متوجه و از روحانیّات و سعادات عقلیه منصرف و عوالم غیب و بهشت آخرت را در مأکولات و مشروبات و منکوحات و دیگر مشتهیات حیوانی منحصر می­ کنند و می­ پندارند که هدف از انزال کتب و رسالت انبیا، اداره بطن و فرج است.

یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
در فکر معنویات اسلام باشید

بیانات امام در جمع شورای عالی تبلیغات:

در فکر معنویات اسلام باشید

امیدوارم که شما بتوانید اسلام را برای مردم جهان عرضه کنید. ان شاء اللَّه خداوند به شما اجر دهد. البته تبلیغات باید بر اساس معنویات باشد، معنویات اساس اسلام است. سعی کنید معنویات را زیاد کنید و از تشریفات تا آنجا که مقدور است بکاهید. همه اش در فکر درست کردن سالن و ساختمان نباشید بلکه در فکر معنویات اسلام باشید.

دوشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
مروری بر اندیشه حکومت اسلامی در آثار امام خمینی(س)

مروری بر اندیشه حکومت اسلامی در آثار امام خمینی(س)

امام خمینی نظر خود درباره ولایت فقیه را نخستین بار در کتاب کشف اسرار بیان داشته است؛ وی در این کتاب ابتدا با دلیل عقلی، ضرورت وجود قانون وحکومت در جامعه بشری را به اثبات رسانده، و سپس با دلیل عقلی مستقل و غیر مستقل و سیرۀ پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و علی علیه السلام ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در همه زمانها و مکانها را نتیجه گرفته است.

یکشنبه, ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
تعامل اخلاق و سیاست

به مناسبت تالیف کتاب شرح جنود عقل و جهل

تعامل اخلاق و سیاست

شرح جنود عقل و جهل یکی از تالیفات اخلاقی امام خمینی (س) است که ایشان به آثار اجتماعی برخی صفات اخلاقی همانند عدل، تعدیل قوه غضبیه، ثبات و پایداری نفس، سعه صدر و عزت نفس، رفق و مدارا با مردم و غیره اشاره کرده است.

شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۸
پرهیز امام از تبلیغ مرجعیت خویش

حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور:

پرهیز امام از تبلیغ مرجعیت خویش

اصولاً امام همیشه از این که ترویج مرجعیت بکنند، پرهیز می‏ کردند. در حوزه ‏های علمیه علما و مراجع که رساله چاپ می ‏کنند هرکس که می ‏آید منزلشان ـ چه مقلدین و چه غیر مقلدین‏‏ ـ رسالۀ خود را در اختیارشان می‏ گذارند. امام حتی بعد از این که مرجعیتشان تثبیت شده بود، حاضر نبودند رساله در اختیار کسی بگذارند. می ‏فرمودند: رساله چاپ شده و هرکس که مقلد من هست برود خودش بخرد، من از بیت‏ المال حاضر نیستم که رسالۀ مجانی به کسی بدهم.

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

امام خمینی(س)، ادیب ناشناخته

حضرت امام خمینی(س) دارای 24 اثر در فلسفه، کلام، منطق، اصول، فقه، اخلاق، حکومت اسلامی، علم الاجتماع، آداب و مباحث حقوقی، اقتصادی و سیاسی هستند. آثارشان نشان از آن دارد که امام جلیل القدر از سنین خردسالی به طور جدّی در راه آموختن علوم و معارف الهی و اسلامی تلاش کرده و همه را به خوبی فرا گرفته اند. در بیست و پنج سالگی دست به قلم برده، فقه اکبر و فقه اصغر را نوشتند.

دوشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
مبادی فقه را تقویت کنید

سخنرانی حضرت امام (س) در جمع اعضای شورای مرکزی و مدیریت حوزه قم:

مبادی فقه را تقویت کنید

فقه را تقویت کنید، مبادی فقه را تقویت کنید و این هم لازم است به اینکه آقایانی که لایق این کار هستند دعوت کنید، ازشان تقاضا کنید، که لازم نیست یک حوزه صد نفری یا دویست نفری باشد، حوزه از دو نفر شروع بشود بعد درست بشود وقتی برای خدا شد دو نفر باشد، ده نفر باشد، صد نفر باشد، اگر این کار بشود که هم حوزه علمیه باشد که جهات علمی خیلی درش قوی باشد، و هم اخلاقی باشد که جهات اخلاقی را القا بکند.

یکشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم استقرار پیدا کرد

آیت الله یزدی: برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با ...

آیت الله یزدی در گفتگویی به مناسبت سالروز تاسیس شورای نگهبان بیان داشت: بحمدالله برای اولین بار و پس از تقریباً ده قرن در ایران و این نقطه از زمین، حکومت اسلامی به دست امام راحل و با حمایت همه اقشار مردم اعم از مراجع، علماء، روحانیون، مردم، دانشگاهیان، بازاریان و کارکنان دولت و همه زنان و مردم؛ استقرار پیدا کرد.

یکشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۸
امام فرمودند در تمام عمرم دنبال پول نرفتم

آیت‏ الله سید عباس خاتم یزدی:

امام فرمودند در تمام عمرم دنبال پول نرفتم

بارها کسانی بودند که خدمت امام می ‏رسیدند و به ایشان عرض می‏ کردند اینهایی که به مکه می ‏آیند نوعاً مقلد شما هستند و به شما علاقه ‏مند هستند و می ‏خواهند وجوهاتشان را به شما بدهند لازم است کسی را همه ساله به مکه بفرستید ولی ایشان قبول نمی‏ کردند.

شنبه, ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷
موج انقلاب

بازخوانی نماز عید فطر 1398ه.ق.

موج انقلاب

اینک انقلاب اسلامی در مرحله ‏ای از بالندگی، تکامل و اطمینان از ایفای نقشهای مؤثرتر در آینده قرار دارد که افکار عمومی بسیاری از مردم جهان را با هدفهای انسانی خویش همآوا گردانیده است.

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
توصیه های عرفانی حضرت امام به یادگار گرامی شان

توصیه های عرفانی حضرت امام به یادگار گرامی شان

من و تو اگر این حقیقت را باور کنیم و حیله های شیطانی و نفسانی بگذارند واقعیات را آن طور که هستند ببینیم، آن گاه از مدح مداحان و ثنای ثناجویان آن طور پریشان می شویم که امروز از عیبجویی دشمنان و شایعه سازی بدخواهان. و عیبجویی را آن گونه استقبال می کنیم که امروز از مداحی ها و یاوه گویی های ثناخوانان. اگر از آنچه ذکر شد به قلبت برسد از ناملایمات و دروغ پردازیها ناراحت نمی شوی و آرامش قلب پیدا می کنی، که ناراحتی ها اکثراً از خودخواهی است.

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
ره توشه ماه مبارک رمضان (27) / ارتباط با مردم

ره توشه ماه مبارک رمضان (27) / ارتباط با مردم

خبرنگاری در پاریس از امام هنگامی که قصد عزیمت به ایران کرده بودند و فرودگاه ها بسته بود، سؤال کرد: «با توجه به اینکه بازگشت حضرت آیت الله ممکن است باعث خون­ریزی­ های بیشتر شود، آیا باز هم حضرت عالی اصرار به بازگشت خواهید داشت؟» امام فرمودند: «من باید پیش برادرهایم باشم تا اگر بنا باشد که خون من بریزد، در بین رفقای خودم و همراه با جوان­ های ایران بریزد»

سه شنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
ره توشه ماه مبارک رمضان (25) / تهجد و نماز شب

ره توشه ماه مبارک رمضان (25) / تهجد و نماز شب

در فارسی، «تهجد» برابر با شب­ زنده­ داری برای عبادت است و بارزترین مصداق این گونه عبادت، «نماز شب» می­ باشد. حضرت امام(س) در کتاب شرح چهل حدیث واژه «مجافاة» و «تجافی» به معنای شب­ زنده ­داری را از میان سایر معانی برمی­ گزیند و با تمسک به روایت امیر مؤمنان(ع) می­ نویسند: جناب مولی امیرالمؤمنین، بیداری شب و تجافی از فراش را برای عبادت قرار داده است؛ و این دلیل بر کمال فضیلت و اهمیت آن است.

یکشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
ره توشه ماه مبارک رمضان (24) / همنشینی با قرآن

ره توشه ماه مبارک رمضان (24) / همنشینی با قرآن

شبی «کمیل بن زیاد»، امیر مؤمنان(ع) را به سوی منزل ایشان همراهی می­ کرد. از کنار خانه ­ای گذشتند که از آن صدای تلاوت قرآن بلند بود. صوت او به اندازه­ ای دلنشین و زیبا بود که کمیل به حالش غبطه خورد و در دل خویش بر او آفرین گفت؛ ولی سخنی بر زبان نیاورد. امام (ع) متوجه حالت کمیل شد و بدون مقدمه و پرسشی به او فرمود: «ای کمیل! قرآن خواندن او تو را گول نزند؛ زیرا او اهل دوزخ است. چه بسیارند قرآن‏ خوانانی که قرآن آن‏ها را لعنت می ­کند.

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰
گوشه ای از خاطرات مرحوم آیت الله سید علی غیوری از دوران آشنایی و مصاحبت با حضرت امام خمینی (س)

گوشه ای از خاطرات مرحوم آیت الله سید علی غیوری از دوران آشنایی و مصاحبت با حضرت امام خمینی (س)

در یکی از جلسات خصوصی که به محضرشان شرفیاب شدم، صحبت از دعا شد. از مجموع فرمایشات ایشان، بنده علم پیدا کردم که سالهای متمادی زیارت عاشورای ایشان ترک نشده و همچنین چندین سالی که عراق بودند، زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام را هر شب ساعتی معین انجام می دادند و بسیار کم اتفاق افتاد که شبی را ترک کنند. زیارت جامعه و امین اللّه را زیاد می خواندند.

شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
ره توشه ماه مبارک رمضان (21) / دقت در مصرف بیت المال

ره توشه ماه مبارک رمضان (21) / دقت در مصرف بیت المال

زندگی ساده و بی­ آلایش امام گواهی زنده و گویا بر روح مردمی امام است... همیشه مبالغ زیادی از وجوهات اسلامی در خدمت امام است، ولی دقت بسیار عجیبی روی مصارف به کار می رود. بارها امام به افراد دفتر شدیداً اخطار فرموده اند که: «راضی نیستم که حتی از تلفن ­های دفتر برای کارهای شخصی استفاده کنید». ما معمولاً برای کارهای شخصی از تلفن­ های عمومی و بیرون استفاده می­ کنیم.

چهارشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۳۸
ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

ره توشه ماه مبارک رمضان (20) / گذشت

امام علی(ع) بنیان و اساس گذشت و مهرورزی است که اکنون در بستر شهادت آرمیده است. ندا رسید که برای علی (ع) شیر بیاورید تا بهبود یابد. نخستین ظرف شیر را که برای او آوردند، پرسید: «آیا از این شیر به او (ابن ملجم) هم داده ­اید؟» گویا نه این­که ضربتی خورده و دشمنی ­ای بین او و قاتلش بوده است. آیا تاریخ چنین سینه ­ای دریاگون با چنین گذشت و شفقتی نسبت به قاتل دیده است.

سه شنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۴ - ۹:۵۴
ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

ره توشه ماه مبارک رمضان (19) / قناعت

قناعت، به معنای «دوری از زیاده­ خواهی و پرهیز از تبذیر و اسراف و رضایت به قدر کفاف» می­ باشد. قناعت هرگز به گستردگی مال مربوط نمی­ شود و به این معنا نیست که انسان حتماً باید در هنگام فقر و تنگدستی قناعت ورزد؛ بلکه این ویژگی همواره کارآمد بوده و انسان توانمند نیز باید قانع باشد و در زندگی خود با قناعت، راه میانه روی را پیش گیرد؛ نه اینکه ثروت و توانگری سبب بالا بردن خرج و مخارج زندگی بشود و اسراف و تبذیر نماید.

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
صفحه 1 از 2 1 | 2