معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) با انتقاد از برخی رسانه هایی که با پسوندهای دینی و ارزشی فعالیت می کنند اما خطوط قرمز دینی و اخلاقی را زیرپا می گذارند، گفت: رسانه دینی، مجاز به رفتار غیر دینی نیست.
به گزارش روابط عمومی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، حجت الاسلام و المسلمین کمساری با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، در گفتگو با خبرگزاری شفقنا در خصوص الزامات یک رسانه دینی موفق و اثرگذار در جامعه، اظهار کرد: رسانه دینی به صرف این که فقط دینی است نمی تواند موفق باشد؛ یعنی ما باید به این پسوند و پیشوند دقت کنیم و بدانیم یک «رسانه دینی» هستیم، که از دو واژه رسانه و دینی در آن استفاده شده و باید ملاحظات آنان رعایت شود.
او با بیان این که قاعدتا برای موفقیت در یک رسانه دینی، اولا باید یک رسانه به معنای واقعی باشیم، گفت: یک اشتباهی که گاها ما متأسفانه در کارهای فرهنگی و رسانه ای می کنیم، این است که فکر می کنیم به صرف این که یک رسانه دینی و ارزشی هستیم، یا یک مجله و یک مؤسسه یا یک دفتر دینی را اداره می کنیم، پس می توانیم کارمان را به هر صورت انجام دهیم، در حالی که این تفکر اشتباه است.
معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) افزود: نهاد فرهنگی باید ضوابط و استانداردهای یک نهاد فرهنگی را داشته باشد؛ حالا می خواهد این نهاد رسانه باشد، می خواهد مؤسسه باشد، می خواهد یک گالری هنری باشد و یا هر مجموعه دیگری؛ اصل این است که باید استانداردهای کار را داشته باشد؛ بنابراین یک رسانه دینی، اولا باید رسانه باشد، یعنی استانداردهای یک رسانه مطلوب و مقبول را در حد بالا داشته باشد؛ چون می خواهد در میدان رقابت با رسانه های دیگر وارد شود و وقتی هم که به میدان رقابت آمد، دیگر صرف دینی بودن، دلیل بر مقبولیت‌ش نمی شود؛ چون ممکن است در یک میدان رقابت، آن که بهتر عمل می کند موفق تر باشد ولو این که دینی هم نباشد یا این که حتی ضد دین باشد؛ بنابراین نکته اول این است و این اشتباهی است که متأسفانه خیلی از نیروهای متدین ما می کنند و بعد هم فکر می کنند مردم بی دین شدند؛ نخیر مردم بی دین نشدند بلکه ما عرضه نداشتیم کار دینی را خوب انجام دهیم؛ و این ما بودیم که کارمان را بلد نبودیم.
او در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نکته دوم برای موفقیت یک رسانه دینی، بعد از این که به عنوان یک رسانه حرفه ای باید عمل کند، این است که این رسانه در چارچوب موازین دینی حرکت کند و مردم هم این انتظار را از یک رسانه دینی دارند.
حجت الاسلام و المسلمین کمساری افزود: یعنی یک رسانه دینی مجاز نیست که یک رفتار غیر دینی برای ترویج دین انجام دهد و به بهانه دفاع از یک ارزش، یک خط از خطوط دینی را پشت سر بگذارد؛ چرا که در این صورت این رسانه، دیگر یک رسانه دینی نیست.
او گفت: متأسفانه ما گاهی می بینیم یک رسانه این که پسوندهایی همچون دینی، یا ارزشی، یا انقلابی و یا حزب اللهی، برای رسیدن به هدف خودش، تمام موازین اخلاقی و معنوی و ارزشی را زیر پا می گذارد، که البته در این صورت دیگر نمی توان به آن رسانه، یک رسانه دینی و یا رسانه انقلابی گفت؛ چرا که به ضد خودش تبدیل شده است.
معاون فرهنگی مؤسسه تنظیم نشر و آثار امام خمینی(ره) اضافه کرد: دین یک تعریفی دارد و همین طور انقلاب و اخلاق یک تعریف هایی دارند؛ من فکر می کنم سخت ترین رسالت در بین رسانه ها را، رسانه های دینی بر عهده دارند که هم می خواهند رسانه باشند و هم می خواهند دین مدار باشد؛ این کار مثل حرکت کردن بر لبه یک تیغ است و اگر از هر کدام از این دو شاخصه رسانه حرفه ای بودن و دینی مدار بودن فاصله بگیرد، از مسیر خودش منحرف شده است.
حجت الاسلام و المسلمین کمساری در پایان سخنان خود با تمجید از عملکرد وبسایت شفقنا به عنوان یک رسانه دینی در طول سال های اخیر، گفت: شفقنا به نظرم یکی از رسانه های دینی موفق است که توانسته، اعتماد مخاطبان خود را جلب کند؛ این رسانه در برخی خبرهای تاپ و ناب خیلی خوب عمل کرده و به همین جهت در جهان اسلام اثرگذار بوده و می توان به عنوان یک رسانه مورد اعتماد به آن لقب داد.

. انتهای پیام /*